Beschermtijd

7 tips om je schermtijd in balans te houden

Schrik je er ook wel eens van hoe lang je eigenlijk op je mobiel of tablet kijkt? Of kijk je ook wel eens de woonkamer in en zie je iedereen met een mobiel in hun hand? We kijken zeker nu we vaker thuis zijn erg veel naar ons scherm, om te ontspannen, te werken, op de hoogte te blijven of omdat we ons vervelen. Een paar tips om de balans te vinden. En te houden.

Gezond

Waarom zouden we wel wat minder naar onze tv- en smartphone-schermen mogen staren? Nou, ten eerste omdat het vaak ten koste gaat van meer bewegen. En bewegen is goed voor je. En, ten tweede, het is ook beter voor je hart, zeker als je je vaak op social media ergert aan berichten. En dat doen nogal veel mensen.

Dus je schermtijd in de gaten houden kan nooit kwaad. Wat kan je daarbij helpen?

Tip 1: zet je notificaties uit

Het uitzetten van de plingetjes, buzzjes en rode paneltjes met aantallen ongelezen berichten gaat je heel veel rust opleveren. Want rood is sowieso een signaalkleur en als je dan ook nog eens ziet hoeveel berichten je niet gelezen hebt, dan zit je zo weer naar je scherm te staren. Duik in de instellingen van je mobiel en schakel al die aandachtstrekkers uit (iPhone: instellingen/berichtgeving en Android: instellingen/vergrendelscherm/meldingen).

Tip 2: Leg je smartphone of tablet uit zicht

Ook een hele goede tip voor op het werk, maar thuis zeker. Vaak ligt je mobiel naast je op de bank, en grijpt je hand er automatisch naar. Een teken van verslaving. Je mag niets missen! En hop, daar ben je weer afgeleid van het gesprek dat je voerde, de film die je keek, het boek dat je las. Als je de apparaten in je tas stopt of uit zicht legt – bijvoorbeeld in een andere kamer – dan scheelt dat in de afleiding.

Tip 3: Spreek af wanneer je op je mobiel mag kijken

Een afspraak met jezelf maken om minder te kijken vergt zelfdiscipline. Want wie controleert of je je aan je tijden houdt? En in deze tijd heb je soms juist meer behoefte dan anders om met de social apps of videobellen je vrienden en familie te spreken.

Je kunt in de instellingen van je telefoon schermtijden instellen. Dus dat je bijvoorbeeld ’s avonds of ’s nachts een aantal of alle apps niet meer kunt gebruiken. Bonustip: stel schermtijdrapporten in. Dan zie je hoeveel je op je scherm kijkt. Is vaak langer dan je denkt.

Tekst loopt door onder de foto.

'Vaak ligt je mobiel binnen handbereik. Dat kan wijzen op verslaving.'

Tip 4: neem je mobiel niet mee naar de slaapkamer

Over ’s nachts gesproken: een smartphone in je slaapkamer geeft onrust. Ga je toch nog even je socials checken in bed of een filmpje kijken. In bed moet je slapen, niet internetten. Is ook gezonder, want zo slaap je vaak beter. Ja, maar ik gebruik mijn telefoon als wekker! Mooi argument, maar koop toch maar een wekker. Geen mobiel in de slaapkamer komt je nachtrust ten goede.

Tip 5: Vind een hobby

Mensen zitten ook veel op social media om hun verveling te verdrijven. Nergens voor nodig. Er zijn zoveel leuke dingen om te doen. Zoek een leuke hobby, iets in de buitenlucht of met je handen werken. Een soms lastige uitdaging omdat je bij veel hobby’s ook weer de computer of je mobiel nodig hebt. Zoals fotograferen. Ga een muziekinstrument spelen (tip aan je buren: niet het drumstel), ga tekenen of schilderen. Lees een mooi boek (ja, dat mag op de e-reader). Ga koken. En zorg vooral voor afwisseling.

Tip 6: beloon jezelf als je je doelen hebt gehaald

We doen er nu heel bezorgd over, maar leuke filmpjes kijken of met je vrienden online contact hebben is ook gewoon heel leuk. Zeker in deze thuiswerktijden. Als je je als doel hebt gesteld om minder op die schermen te kijken, mag je het best vieren als dat is gelukt. Trakteer je zelf op een mooie film, iets lekkers, een kwartiertje extra facetimen met je vrienden. Het scherm hoeft natuurlijk niet je vijand te zijn.

Tip 7: in geval van nood: delete al je social apps

Geintje. Dat hoeft écht niet. Maar het kan dus geen kwaad dat je je bewust bent van je schermtijd. Bovenstaande tips kunnen je hopelijk helpen meer balans in je online leven te geven.

Succes ermee!