Privacy

Ziggo respecteert je privacy. Niet vanwege de wet, maar omdat we net zoveel waarde hechten aan privacy als jij. Daarom gaan we zorgvuldig om met je gegevens.


Privacy

Onze privacybeloftes

1. We nemen je privacy serieus

Ons privacybeleid is geen vergeten stapeltje papier in een bureaula. Bij iedere keuze die we maken, nemen we maatregelen om je privacy zo goed mogelijk te beschermen.

Daarvoor hebben we een privacyteam opgericht. De coördinatie van ons privacybeleid is in handen van een Privacy Officer.

Verder zijn we lid van DDMA, de brancheorganisatie voor marketing en data. DDMA-leden moeten zich houden aan de wet en de Nederlandse Reclame Code

2. Je gegevens zijn veilig bij ons

De inhoud van je gesprekken, berichten of databestanden blijft geheim. Het is voor ons bij wet verboden om de inhoud van bel-, sms- en internetverkeer te bekijken zonder expliciete toestemming. En daar houden we ons natuurlijk aan.

Ook verkopen we je persoonsgegevens niet aan anderen.

3. Je houdt controle over je gegevens

De gegevens die we over je vastleggen en verwerken, zijn van jou. En jij hebt én houdt controle over die gegevens.

Via deze website zie je welke gegevens we vastleggen, kun je ze laten aanpassen of zelfs laten verwijderen. Ga je ons verlaten? Dan kun je je gegevens eenvoudig meenemen.

4. We houden je op de hoogte

Als we ons privacystatement wijzigen, passen we dit aan op onze website en brengen we je op de hoogte.

Privacy-incidenten

Online kun je allerlei gegevens opslaan. Lekker praktisch, want zo heb je overal toegang tot bijvoorbeeld je foto’s, e-mails en documenten. Dit gemak heeft een keerzijde. Als deze informatie in verkeerde handen terechtkomt, is identiteitsfraude of inbreuk op je privacy mogelijk. Daarom zoeken we continu naar een goede balans tussen gebruikersgemak en veiligheid.

Melden privacy-incident

Mocht er bij ons onverwacht iets niet goed gaan met de bescherming van je persoonsgegevens, dan melden we dit direct bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Als dit privacy-incident voor jou ongunstige gevolgen heeft, hoor je dat zo snel mogelijk. We informeren je over wat we gaan doen om de gevolgen zo veel mogelijk te beperken.

Wie is er verantwoordelijk?

De verantwoordelijke voor het verzamelen, beveiligen en gebruik van je gegevens is

Ziggo B.V.
Postbus 320
8200 AH Lelystad

 
 

Privacystatement

In ons privacystatement staat:

  • Welke persoonsgegevens we gebruiken
  • Wat we doen met jouw persoonsgegevens
  • Met wie we je gegevens delen
  • Een toelichting op de rechten die je hebt wanneer het gaat om je persoonsgegevens
  • Hoe je contact met ons kunt opnemen over privacy
 
 


Je gegevens

Wat zijn persoonsgegevens?

Dit zijn alle gegevens die zijn te herleiden tot een natuurlijk persoon. Denk daarbij aan naam, adres en 06-nummer. Ook bijvoorbeeld een IP-adres, een soort van kenteken op internet, is een persoonsgegeven. Want het is te herleiden tot een individu.

Gegevens verzamelen

We verzamelen gegevens over wie je bent: je persoonsgegevens. En wat je doet. Dit zijn je gebruiksgegevens van bijvoorbeeld tv en internet. We bewaren je gegevens niet langer dan nodig is.

Bekijk je gegevens in Mijn Ziggo

Profielen

Met de persoonsgegevens die we verzamelen, maken we profielen, bijvoorbeeld op basis van woonplaats, leeftijd of gezinssamenstelling. Profielen helpen ons bij het verbeteren van onze diensten. Of om je een goed aanbod te kunnen doen.

Als je niet wilt dat wij je profiel gebruiken, vul dan dit formulier in.

Bezwaar maken

Wat we doen met je gegevens

We verzamelen je gegevens niet zomaar. Dat mag ook niet. Alle gegevens verzamelen we met een bepaald doel:

  • Je wordt klant bij ons
  • We leveren een dienst
  • Het beheer van je telefoonnummer
  • Facturatie
  • Marketing, prijsvragen en benefits
  • Contact met ons
  • Ter voorkoming van fraude en identiteitsdiefstal
  • De werking van de websites en apps 
  • Geanonimiseerde gegevens

 


Veiligheid

Wat we doen om je gegevens te beveiligen

Met spullen van een ander ben je altijd extra voorzichtig. Dus om je gegevens te beschermen, nemen we grondige veiligheidsmaatregelen, zoals:

  • Het scannen van onze netwerkinfrastructuur op virussen, schadelijke software en inbraakpogingen.
  • We bewaren de logfiles van de opgespoorde virussen of beveiligingslekken.
  • We laten geregeld de infrastructuur en onze beveiligingsprocessen controleren door onafhankelijke auditors.
  • Het vragen naar aanvullende informatie zoals je postcode, adres en klantnummer als je iets telefonisch wilt wijzigen of kopen.

Wat kun je zelf doen?

Je kunt zelf voorzorgsmaatregelen nemen om ervoor te zorgen dat je gegevens beschermd zijn:

  • Let goed op welke links je aanklikt in e-mails en op websites. Als je twijfelt, klik dan niet op de link.
  • Pas op met downloaden van apps via onofficiële kanalen.
  • Maak geen verbinding met onbeveiligde wifi-netwerken die je niet vertrouwt.
  • Geef wijzigingen in je gegevens op tijd aan ons door.
  • Meld fraude en oplichting bij de Nationale Fraudehelpdesk.


Je rechten

Je rechten op een rij

Je gegevens zijn van jou. En daarom heb je natuurlijk bepaalde rechten.

Je bent of was onze klant

We mogen je gegevens onder voorwaarden verzamelen en bewerken. Dat is in de wet geregeld.

Je hebt het recht om:

  • Te zien welke gegevens we met welk doel verzamelen
  • Verkeerde gegevens te verbeteren
  • Gegevens te laten verwijderen
  • Het verwerken van gegevens te blokkeren
  • Al je gegevens over te dragen

Als je (nog) geen klant bent

Ook als je geen klant bent, verzamelen we gegevens. Bijvoorbeeld als je op onze websites surft of als je verbinding maakt met een Wifispot.

Net als klanten kun je als niet-klant aan ons vragen welke gegevens we verzamelen, met welk doel en wat we ermee doen. Je verzoek stuur je naar:

Ziggo B.V.
Postbus 320
8200 AH Lelystad

Inzage

Je hebt het recht om de gegevens die we van je hebben in te zien. Daarom kun je een overzicht bij ons opvragen van de gegevens die we verzamelen. Met welk doel we dat doen en met welk soort organisaties we die gegevens delen.

Foute gegevens aanpassen

Als we je gegevens verkeerd hebben opgeslagen, kun je dit melden en deze gegevens laten wijzigen. Zo help je ons om alles zo compleet en correct mogelijk te houden.

Gegevens laten verwijderen

In bepaalde gevallen mag je ons vragen om je gegevens te verwijderen.

Wissen

Je kunt een verzoek doen om je gegevens te verwijderen als:

  • We de gegevens die we van je hebben verzameld niet langer nodig hebben
  • Je de toestemming intrekt om bepaalde gegevens te verwerken
  • Je een specifieke reden hebt om bepaalde gegevens te laten wissen
  • Je jonger bent dan 16 jaar en de gegevens zijn verzameld via een website of app
  • De gegevens zijn verzameld voor direct marketing
  • Als je vindt dat we de gegevens niet mogen bewaren

Toch bewaren

We kunnen niet altijd aan je verzoek voldoen, als we een goede reden hebben om je gegevens nog te bewaren. Bijvoorbeeld als:

  • We nog bezig zijn met de afhandeling van een klacht
  • We wettelijk verplicht zijn om de gegevens te bewaren
  • Je een contract hebt waarvoor het nodig is om de gegevens te bewaren

Als we je verzoek om gegevens te verwijderen afwijzen, laten we je altijd weten waarom. Afhankelijk van hoe je de aanvraag hebt gedaan, krijg je een reactie per post of in Mijn Ziggo.

Bezwaar tegen gebruik van gegevens

Je kunt bezwaar maken tegen het gebruik van je gegevens als:

  • Je niet wilt dat we je gegevens voor direct marketing gebruiken. Dit kun je makkelijk zelf wijzigen door je Contactvoorkeuren aan te passen.
  • De gegevens niet (meer) voor een doel worden verwerkt waarvoor ze verzameld zijn
  • Je in een specifieke persoonlijke situatie zit
  • Als je niet wilt dat wij je gegevens gebruiken voor historisch of wetenschappelijk onderzoek of voor statistiek.

Toch verwerken

We kunnen niet altijd aan je verzoek voldoen, als we een goede reden hebben om je gegevens nog te verwerken. Bijvoorbeeld als:

  • Er een publiek belang is bij de verwerking
  • We een goede grond hebben om de gegevens nog te verwerken
  • We nog bezig zijn met de afhandeling van een klacht

Als wij je verzoek om gegevensverwerking staken, laten we je altijd weten waarom. Afhankelijk van hoe je de aanvraag hebt gedaan, krijg je een reactie per post of in Mijn Ziggo.

Gegevens overdragen

Je hebt het recht om al je gegevens over te dragen naar een nieuwe provider. Afhankelijk van de gegevens die je wilt overdragen kun je dat op verschillende manieren doen.

Je gegevens opvragen

Je kunt een verzoek doen tot inzage in alle gegevens die wij van je bewaren. Deze gegevens stellen wij digitaal beschikbaar en kun je daarna eenvoudig downloaden.

Vraag je gegevens op

Liever per post je gegevens opvragen? Dat kan. Print dan het aanvraagformulier uit en stuur dit op naar:
 

Ziggo
Postbus 320
8200 AH Lelystad

Je facturen overdragen

Ook in je facturen van Ziggo vind je persoonlijke gegevens over verbruik. Bijvoorbeeld informatie over gehuurde films of series. Dit vind je terug in de specificatie van je rekeningen.

Bekijk je facturen in Mijn Ziggo

Je e-mails overdragen

Je e-mails kunnen gevoelige persoonlijke informatie bevatten. Om onbevoegden geen toegang te geven tot je e-mail heb je de mogelijkheid om deze te exporteren en over te dragen. Je e-mail kun je zo exporteren:

  1. Log in op Ziggo Mail.
  2. Klik op E-mail.
  3. Selecteer Postvak IN.
  4. Scroll in de lijst naar beneden totdat je je oudste mailtje ziet.
  5. Klik op Selecteer alles boven je e-mails.
  6. Boven je e-mails verschijnt nu een oranje hamburger menu. Selecteer deze.
  7. Kies voor Opslaan als bestand.
     

Je kunt nu al je mails makkelijk in een bestandje opslaan. Wil je ook je verzonden items opslaan? Herhaal dan bovenstaanden stappen voor de map Verzonden objecten.