Overslaan en ga naar inhoud

Inloggen met een extra beveiligingscheck

Bescherm je privacy bij Mijn Ziggo en Ziggo Mail

2FA extra beveiligingscheck.

Bij steeds meer bedrijven moet je je 06-nummer opgeven als extra beveiligheidscheck of een speciale vraag beantwoorden. Waarom is dat zo? En wat betekent zo’n twee-factorauthenticatie (2FA) of tweestapsverificatie eigenlijk? Ook bij Mijn Ziggo en Ziggo Mail kun je het nu inschakelen.  Tijd voor wat uitleg.

Twee-factorauthenticatie of tweestapsverificatie; het zijn allebei goede woorden voor het woordspelletje Galgje. Eigenlijk zijn het dure woorden voor een extra check van je identiteit. Vroeger was alleen je gebruikersnaam en een wachtwoord voldoende (1 factor). Tegenwoordig komt daar vaak een tweede factor bij.

Waarom een extra check?

Het is belangrijk dat je privégegevens niet uitlekken. Hackers en andere criminelen kunnen je wachtwoord kraken en zo toegang krijgen tot je account en gegevens. Omdat een wachtwoord vaak zelfgekozen is, is het vaak … zwak. Tja, ‘123456’, ‘rotterdam’ of je geboortedatum ‘15021960’; erg moeilijk maken we het de criminelen ook niet altijd 😉.

Daarnaast hebben bedrijven veel belangrijke gegevens van jou die ze veilig moeten opslaan. Je moet er niet aan denken dat deze gegevens op straat komen te liggen. Je kan 2FA zien als een extra slot op de deur.

Voorbeelden van een tweede factor

Gelukkig zijn er meer manieren om je online gegevens te beveiligen dan alleen met een gebruikersnaam en wachtwoord. Er zijn 3 soorten:

1) Iets wat jij als gebruiker weet
Dit kan bijvoorbeeld een extra pincode zijn of een geheime vraag. Je hebt deze al eerder aan de organisatie opgegeven. Voorbeelden daarvan zijn: ‘Wat is het merk van je eerste auto?’ of ‘Hoe heet je lievelingsdocent?’. Tja, dat soort vragen zijn voor jezelf al een hersenkraker.

2) Iets wat jij als gebruiker hebt
Sommige banken gebruiken een authenticatie-apparaat. Dit apparaat maakt dan een eenmalige pincode. Er is tegenwoordig maar één apparaat dat je zo goed als altijd bij je hebt: je mobieltje. Daarom kiezen veel organisaties voor een sms-code als tweede beveiligingscheck.

3) Iets wat jij als gebruiker bent
Dit klinkt misschien gek maar we gebruiken het nu al meer dan je denkt. Wat dacht je van je vingerafdruk of je gezicht? Even je hoofd voor de lens van je mobiel houden en voilà; je hebt betaald. Het enige nadeel is dat je dan in de tussentijd niet aan een kickbokswedstrijd moet meedoen 😉. 

Wie gebruiken 2FA nog meer?

Nu je weet wat twee-factorauthenticatie (2FA) of tweestapsverificatie is, herken je waarschijnlijk wel meer bedrijven die hiervan gebruikmaken. De overheid is daar een goed voorbeeld van. Een kleine greep uit andere organisaties:

Een extra veiligheidscheck is dus belangrijk voor je privacy. Stel zo’n check daarom bij zoveel mogelijk organisaties in.

Mijn Ziggo met extra beveiligingscheck

We vinden het net als andere organisaties belangrijk dat je privégegevens niet uitlekken. Tijdens het inloggen in Mijn Ziggo met je wachtwoord sturen we je een sms-code op. Inloggen moet voor jou zo eenvoudig mogelijk zijn en voor de mogelijke hacker vrijwel onmogelijk. Zo stel je de tweestapsverificatie in bij Ziggo:

2FA extra beveiligingscheck

Extra veilige Ziggo Mail

Je Ziggo webmailaccount extra beschermen tegen internetcriminelen? Beveilig het inloggen met een tweede stap waarin je een code invoert die je via een authenticatie-app ontvangt. Je zet de functie eenvoudig aan in Ziggo Mail.

Ziggo Webmail tweestapsverificatie

Meer tips

Empty list (select items)

Haal alles uit Ziggo

Meer lezen over wat je allemaal kunt met de producten van Ziggo?