Hoe herken je phishing?

Internetcriminelen worden steeds creatiever in het vissen naar persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden, bankrekeningnummers, pincodes, enzovoorts. Wij vinden het daarom belangrijk dat je zelf phishing kunt herkennen. Op deze pagina laten wij je voorbeelden zien van phishingmails die in omloop zijn geweest en deden alsof ze van Ziggo kwamen. Ook geven we uitleg hoe je deze e-mails en berichten als phishing herkent.

Bij ons gemeld Type Onderwerp Voorbeeld
21 februari 2018 e-mail Your mailbox requires immediate configuration Voorbeeld 197
21 februari 2018 e-mail Identificatieplicht Voorbeeld 190
20 februari 2018 e-mail Quota Status Report Voorbeeld 196
12 februari 2018
e-mail Een nieuw bericht Voorbeeld 195
1 februari 2018
e-mail waarschuwing veiligheid Voorbeeld 194
1 februari 2018 e-mail bevestiging !! Voorbeeld 193
31 januari 2018 e-mail Identificatieplicht Voorbeeld 190
23 januari 2018 e-mail Beveiliging Account Voorbeeld 99
15 januari 2018 e-mail ongebruikelijke aanmeldingsactiviteit Voorbeeld 191
13 januari 2018 e-mail DST Voorbeeld 192
13 januari 2018 e-mail ongebruikelijke aanmeldingsactiviteit Voorbeeld 191
12 januari 2018 e-mail Identificatieplicht Voorbeeld 190
12 januari 2018 e-mail CFd Voorbeeld 189
8 januari 2018 e-mail -update // Ziggo Voorbeeld 188

Het is misschien even scrollen, maar hieronder kun je alle voorbeelden zien van phishingmails die bij ons bekend zijn:

Voorbeeld 197: Your mailbox requires immediate configuration

In deze e-mail wordt je gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.
  2. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  3. De e-mail is in het Engels.

Voorbeeld 196: Quota Status Report

In deze e-mail wordt je gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.
  2. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  3. De e-mail is in het Engels.

Voorbeeld 195: Een nieuw bericht

In deze e-mail wordt je gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.
  2. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 194: waarschuwing veiligheid

In deze e-mail wordt je gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.
  2. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 193: bevestiging !!

In deze e-mail wordt je gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.
  2. De e-mail is in slecht Nederlands geschreven.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 192: DST

In deze e-mail wordt je gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.
  2. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 191: ongebruikelijke aanmeldingsactiviteit

In deze e-mail wordt je gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.
  2. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 190: Identificatieplicht

In deze e-mail wordt je gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.
  2. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 189: CFd

In deze e-mail wordt je gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.
  2. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 188: -update // Ziggo

In deze e-mail wordt je gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.
  2. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

In onderstaande mail wordt gevraagd je account te beschermen door te klikken op een link in de e-mail. Doe dit niet. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. De e-mail bevat een vreemde zinsopbouw en verschillende spelfouten.
  3. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Tot slot

Je hebt nu een aantal veelvoorkomende voorbeelden gezien van phishing e-mail die in het verleden naar onze klanten zijn verstuurd. Net als met andere criminele activiteiten proberen ook internetcriminelen steeds betere en slimmere manieren te verzinnen om je gegevens te stelen. Daarom is het is heel belangrijk dat je e-mail van Ziggo, of andere bedrijven zoals je bank of creditcardleverancier, heel goed leest. Naast de tips die we je hebben gegeven is er nog één belangrijke tip waarmee je je kunt beschermen tegen phishing; je gevoel. Ontvang je een e-mail die je geen goed gevoel geeft? Of geeft de inhoud van de e-mail je het gevoel dat je iets moet doen? Neem dan altijd voor de zekerheid contact met ons op. Zo zorgen we er samen voor dat je gegevens beschermd blijven.

Hoe kun je phishing bij Ziggo melden?

Heb je een e-mail ontvangen waarvan je denkt dat het om phishing gaat? Meld dit dan via phishing@ziggo.nl. Het is voor ons erg belangrijk dat je het originele bericht en de zogeheten e-mail headers meestuurt. Je stuurt het originele bericht mee door deze in een nieuwe e-mail te slepen. Hiermee kunnen we namelijk concreet actie ondernemen. 

Ben je een website tegengekomen die zich voordoet als een Ziggo pagina of om je persoonlijke gegevens vraagt? Meld dit dan ook via ons contactformulier. Het is belangrijk dat je de link naar de website meestuurt, zodat we de bron kunnen achterhalen. Ook hierover houden we je natuurlijk op de hoogte.

Veelgestelde vragen

Ik heb gereageerd op een phishingmail. Wat moet ik nu doen?

Als je per ongeluk toch hebt gereageerd op een phishingmail is het belangrijk om actie te ondernemen. Denk aan de volgende punten:

  • Heb je een wachtwoord ingevoerd? Verander dan zo snel mogelijk dit wachtwoord.
  • Heb je creditcardgegevens ingevuld? Breng je creditcardmaatschappij hiervan op de hoogte.
  • Doe digitaal aangifte bij de politie. Ook kun je een melding maken bij Meld misdaad anoniem.
 
 
 

Kom je er niet uit?

Neem dan contact met ons op.

Contact met Ziggo