Hoe herken je phishing?

Internetcriminelen worden steeds creatiever in het vissen naar persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden, bankrekeningnummers, pincodes, enzovoorts. Wij vinden het daarom belangrijk dat je zelf phishing kunt herkennen. Op deze pagina laten wij je voorbeelden zien van phishingmails die in omloop zijn geweest en deden alsof ze van Ziggo kwamen. Ook geven we uitleg hoe je deze e-mails en berichten als phishing herkent.

Bij ons gemeld Type Onderwerp Voorbeeld
19 februari 2019 e-mail belangrijk ! Voorbeeld 8
14 februari 2019 e-mail Nieuw bericht Voorbeeld 7
1 februari 2019 e-mail TR: U hebt een nieuw bericht Voorbeeld 6
1 februari 2019 e-mail U heeft een openstaande factuur Voorbeeld 5
30 januari 2019 e-mail Uw factuur is nog niet voldaan Voorbeeld 4
30 januari 2019 e-mail Wij hebben onlangs uw nieuwste factuur Voorbeeld 3
22 januari 2019 e-mail Account Melding Voorbeeld 2
18 januari 2019 e-mail Werk uw account bij Voorbeeld 1

Het is misschien even scrollen, maar hieronder kun je alle voorbeelden zien van phishingmails die bij ons bekend zijn

Voorbeeld 8: belangrijk !

18 februari 2019 - In deze e-mail wordt je gevraagd om in te loggen op een vervalste website. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Ziggo Phising voorbeeld 8 - 18 februari

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 7: Nieuw bericht

14 februari 2019 - In deze e-mail wordt je gevraagd om in te loggen op een vervalste website. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 6: TR: U hebt een nieuw bericht

1 februari 2019 - In deze e-mail wordt je gevraagd om in te loggen op een vervalste website. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 5: U heeft een openstaande factuur

1 februari 2019 - In deze e-mail wordt je gevraagd om een factuur te openen. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 4: Wij hebben onlangs uw nieuwste factuur

30 januari 2019 - In deze e-mail wordt je gevraagd om geld over te maken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  4. Wij zullen je nooit vragen om geld over te maken naar een rekeningnummer.

Voorbeeld 3: Wij hebben onlangs uw nieuwste factuur

30 januari 2019 - In deze e-mail wordt je gevraagd om in te loggen op een vervalste website. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 2: Account Melding

22 januari 2019 - In deze e-mail wordt je gevraagd om in te loggen op een vervalste website. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 1: Werk uw account bij

18 januari 2019 - In deze e-mail wordt je gevraagd om in te loggen op een vervalste website. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Ziggo-phishing-voorbeeld-282

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Blijf goed opletten!

Je hebt nu een aantal veelvoorkomende voorbeelden gezien van phishing e-mail die in het verleden naar onze klanten zijn verstuurd. Net als met andere criminele activiteiten proberen ook internetcriminelen steeds betere en slimmere manieren te verzinnen om je gegevens te stelen. Daarom is het is heel belangrijk dat je e-mail van Ziggo, of andere bedrijven zoals je bank of creditcardleverancier, heel goed leest. Naast de tips die we je hebben gegeven is er nog één belangrijke tip waarmee je je kunt beschermen tegen phishing; je gevoel. Ontvang je een e-mail die je geen goed gevoel geeft? Of geeft de inhoud van de e-mail je het gevoel dat je iets moet doen? Neem dan altijd voor de zekerheid contact met ons op. Zo zorgen we er samen voor dat je gegevens beschermd blijven.

Hoe kun je phishing bij Ziggo melden?

Heb je een e-mail ontvangen waarvan je denkt dat het om phishing gaat? Meld dit dan via phishing@ziggo.nl. Het is voor ons erg belangrijk dat je het originele bericht en de zogeheten e-mail headers meestuurt. Je stuurt het originele bericht mee door deze in een nieuwe e-mail te slepen. Hiermee kunnen we namelijk concreet actie ondernemen. 

 

Ben je een website tegengekomen die zich voordoet als een Ziggo pagina of om je persoonlijke gegevens vraagt? Meld dit dan ook via ons contactformulier. Kies daarbij voor de categorie misbruik/overlast. Het is belangrijk dat je de link naar de website meestuurt, zodat we de bron kunnen achterhalen. Ook hierover houden we je natuurlijk op de hoogte.

Veelgestelde vragen

Ik heb gereageerd op een phishingmail. Wat moet ik nu doen?

Als je per ongeluk toch hebt gereageerd op een phishingmail is het belangrijk om actie te ondernemen. Denk aan de volgende punten:

  • Heb je een wachtwoord ingevoerd? Verander dan zo snel mogelijk dit wachtwoord.
  • Heb je creditcardgegevens ingevuld? Breng je creditcardmaatschappij hiervan op de hoogte.
  • Doe digitaal aangifte bij de politie. Ook kun je een melding maken bij Meld misdaad anoniem.
 
 
 

Kom je er niet uit?

Neem dan contact met ons op.

Contact met Ziggo