Hoe herken je phishing?

Internetcriminelen worden steeds creatiever in het vissen naar persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden, bankrekeningnummers, pincodes, enzovoorts. We vinden het daarom belangrijk dat je zelf phishing kunt herkennen. Op deze pagina laten we je voorbeelden zien van phishingmails die in omloop zijn geweest en waarvan het leek alsof ze van Ziggo kwamen. Ook geven we uitleg hoe je deze e-mails en berichten als phishing herkent.

Bij ons gemeld Type Onderwerp Voorbeeld
14 oktober 2020 e-mail ...@ziggo.nl Confirm now! Voorbeeld 11
12 oktober 2020 e-mail Incasso geweigerd Voorbeeld 10
8 oktober 2020
e-mail
IMAP and POP settings error Voorbeeld 9
8 oktober 2020 e-mail Belangrijk nieuws: ...@ziggo.nl Voorbeeld 8
28 september 2020 e-mail Account Verification! ...@ziggo.nl Voorbeeld 7
28 september 2020 e-mail Quicknet-kennisgeving Voorbeeld 6
25 september 2020 e-mail

uw account is opgeschort Voorbeeld 5
19 september 2020 e-mail [Aandacht] Bericht van ISP - 04:41 AM, September 19, 2020 Voorbeeld 4
14 september 2020 e-mail Factuur incasso mislukt Voorbeeld 3
7 september 2020 e-mail Automatische incasso mislukt Voorbeeld 2
1 september 2020 e-mail Unusual Login activity Voorbeeld 1

Hieronder kun je de voorbeelden zien van phishingmails die bij ons bekend zijn.

Voorbeeld 11: ...@ziggo.nl Confirm now!

14 oktober 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je e-mail account wordt geblokkeerd. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij mailen je in het Nederlands.
  3. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  4. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 10: Incasso geweigerd

12 oktober 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je een openstaande rekenig hebt door een geweigerde incasso. De mail vraagt een bedrag over te maken op een bankrekening.  Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit in een mail om geld over te maken.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 9: IMAP and POP settings error

8 oktober 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je e-mail account wordt geblokkeerd. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 8: Belangrijk nieuws: ...@ziggo.nl

8 oktober 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je account wordt geblokkeerd. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe herken je phishing? | Klantenservice | Ziggo

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 7: Account Verification! ...@ziggo.nl

28 september 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat het e-mail wachtwoordverloopt. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 6: Quicknet-kennisgeving

28 september 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je account wordt geblokkeerd. In de e-mail wordt gevraagd om inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 5: uw account is opgeschort

25 september 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je e-mail is geblokkeerd. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 4: [Aandacht] Bericht van ISP - 04:41 AM, September 19, 2020

19 september 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er een probleem is met je e-mail. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om een inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 3: Factuur incasso mislukt

14 september 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er een probleem is met je betaalgegevens. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om een IBAN verificatie. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 2: Automatische incasso mislukt

7 september 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je laatste betaling niet gelukt is. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 1: Unusual Login activity

1 september 2020 - Vanuit deze e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.  

Phishing voorbeeld 61
Hoe herken je phishing? | Klantenservice | Ziggo

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De mail is in het Engels, wij sturen alleen Nederlandstalige e-mails.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.

Blijf goed opletten!

Je hebt nu een aantal veelvoorkomende voorbeelden gezien van phishing e-mail die in het verleden naar onze klanten zijn verstuurd. Net als met andere criminele activiteiten proberen ook internetcriminelen steeds betere en slimmere manieren te verzinnen om je gegevens te stelen. Daarom is het is heel belangrijk dat je e-mail van Ziggo, of andere bedrijven zoals je bank of creditcardleverancier, heel goed leest. Naast de tips die we je hebben gegeven is er nog één belangrijke tip waarmee je je kunt beschermen tegen phishing; je gevoel. Ontvang je een e-mail die je geen goed gevoel geeft? Of geeft de inhoud van de e-mail je het gevoel dat je iets moet doen? Neem dan altijd voor de zekerheid contact met ons op. Zo zorgen we er samen voor dat je gegevens beschermd blijven. 

Hoe kun je phishing bij Ziggo melden?

Heb je een e-mail ontvangen waarvan je denkt dat het om phishing gaat? Meld dit dan via phishing@ziggo.nl. Het is voor ons erg belangrijk dat je het originele bericht en de zogeheten e-mail headers meestuurt. Je stuurt het originele bericht mee door deze in een nieuwe e-mail te slepen. Hiermee kunnen we namelijk concreet actie ondernemen. 

Ben je een website tegengekomen die zich voordoet als een Ziggo pagina of om je persoonlijke gegevens vraagt? Meld dit dan ook via ons contactformulier. Kies daarbij voor de categorie misbruik/overlast. Het is belangrijk dat je de link naar de website meestuurt, zodat we de bron kunnen achterhalen. Ook hierover houden we je natuurlijk op de hoogte.

Veelgestelde vragen

Als je per ongeluk toch hebt gereageerd op een phishingmail is het belangrijk om actie te ondernemen. Denk aan de volgende punten:

  • Heb je een wachtwoord ingevoerd? Verander dan zo snel mogelijk dit wachtwoord.
  • Heb je creditcardgegevens ingevuld? Breng je creditcardmaatschappij hiervan op de hoogte.
  • Doe digitaal aangifte bij de politie. Ook kun je een melding maken bij Meld misdaad anoniem.

Kom je er niet uit?

Neem dan contact met ons op.

Contact met Ziggo