Hoe herken je phishing?

Internetcriminelen worden steeds creatiever in het vissen naar persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden, bankrekeningnummers, pincodes, enzovoorts. We vinden het daarom belangrijk dat je zelf phishing kunt herkennen. Op deze pagina laten we je voorbeelden zien van phishingmails die in omloop zijn geweest en waarvan het leek alsof ze van Ziggo kwamen. Ook geven we uitleg hoe je deze e-mails en berichten als phishing herkent.

Bij ons gemeld Type Onderwerp Voorbeeld
2 april 2020
e-mail
Automatische incasso Ziggo factuur mislukt

Voorbeeld 10
1 april 2020 e-mail "<naam> GRATIS 6 MAANDEN KIJKENDE FILMS" Voorbeeld 9
31 maart 2020 e-mail
Automatische incasso mislukt Voorbeeld 8
31 maart 2020 e-mail
***@casema.nl have 6 delayed messages Voorbeeld 7
31 maart 2020
e-mail
Wij hebben een verrassing voor Ziggo klanten! Voorbeeld 6
27 maart 2020
e-mail Bevestig uw verzoek Voorbeeld 5
24 maart 2020
e-mail Bevestig uw account Voorbeeld 4
23 maart 2020 e-mail Automatische incasso laatste Ziggo factuur niet gelukt Voorbeeld 3
16 maart 2020
e-mail
Automatische incasso laatste Ziggo factuur niet gelukt Voorbeeld 2
10 maart 2020 pop-up
Wij hebben een verrassing voor ziggo.nl-klanten! Voorbeeld 1

Hieronder kun je de voorbeelden zien van phishingmails die bij ons bekend zijn.

Voorbeeld 10: Automatische incasso Ziggo factuur mislukt

2 april 2020 - Vanuit deze e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.  

Phishing voorbeeld 61
Phishing voorbeeld 61

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. Ziggo adverteert niet op deze manier. Wij kiezen voor een persoonlijke communicatie. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord, inloggegevens of persoonsgegevens.
  3. Ziggo gebruikt altijd de vertrouwde huisstijl met de bekende oranje kleur.

Voorbeeld 9: "<naam> GRATIS 6 MAANDEN KIJKENDE FILMS"

1 april 2020 - Vanuit deze e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.  

Phishing voorbeeld 61
Phishing voorbeeld 61

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. Ziggo adverteert niet op deze manier. Wij kiezen voor een persoonlijke communicatie. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord, inloggegevens of persoonsgegevens.
  3. Ziggo gebruikt altijd de vertrouwde huisstijl met de bekende oranje kleur.

Voorbeeld 8: Automatische incasso mislukt

31 maart 2020 - Vanuit deze e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.  

Phishing voorbeeld 61
Phishing voorbeeld 61

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. Ziggo adverteert niet op deze manier. Wij kiezen voor een persoonlijke communicatie. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord, inloggegevens of persoonsgegevens.
  3. Bankgegevens zullen nooit op deze manier worden bijgewerkt.

Voorbeeld 7: ***@casema.nl have 6 delayed messages

31 maart 2020 - Vanuit deze e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.  

Phishing voorbeeld 61
Phishing voorbeeld 61

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. Ziggo adverteert niet op deze manier. Wij kiezen voor een persoonlijke communicatie. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord, inloggegevens of persoonsgegevens.
  3. Wij schrijven u niet in het Engels aan.

Voorbeeld 6: Wij hebben een verrassing voor Ziggo klanten!

31 maart 2020 - Vanuit deze e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.  

Phishing voorbeeld 61

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. Ziggo adverteert niet op deze manier. Wij kiezen voor een persoonlijke communicatie. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord, inloggegevens of persoonsgegevens.

Voorbeeld 5: Bevestig uw verzoek

27 maart 2020 - Vanuit deze e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.  

Phishing voorbeeld 61

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. Ziggo adverteert niet op deze manier. Wij kiezen voor een persoonlijke communicatie. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord, inloggegevens of persoonsgegevens.

Voorbeeld 4: Bevestig uw account

24 maart 2020 - Vanuit deze e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.  

Phishing voorbeeld 61
Phishing voorbeeld 61

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. Ziggo adverteert niet op deze manier. Wij kiezen voor een persoonlijke communicatie. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord, inloggegevens of persoonsgegevens.

Voorbeeld 3: Automatische incasso laatste Ziggo factuur niet gelukt

23 maart 2020 - Vanuit deze e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.  

Phishing voorbeeld 61
Phishing voorbeeld 61

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. Ziggo adverteert niet op deze manier. Wij kiezen voor een persoonlijke communicatie. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord, inloggegevens of persoonsgegevens.

Voorbeeld 2: Automatische incasso laatste Ziggo factuur niet gelukt

16 maart 2020 - Vanuit deze e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.  

Phishing voorbeeld 61

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. Ziggo adverteert niet op deze manier. Wij kiezen voor een persoonlijke communicatie. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord, inloggegevens of persoonsgegevens.

Voorbeeld 1: Wij hebben een verrassing voor ziggo.nl-klanten!

10 maart 2020 (en later) - Op verschillende locaties verschijnt onderstaande pop-up. De genoemde datums verschillen en het ip-adres verschilt per persoon. Vanuit deze POP-UP kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je persoonsgegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.  

Phishing voorbeeld 61

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. Ziggo adverteert niet op deze manier. Wij kiezen voor een persoonlijke communicatie. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord, inloggegevens of persoonsgegevens.

Blijf goed opletten!

Je hebt nu een aantal veelvoorkomende voorbeelden gezien van phishing e-mail die in het verleden naar onze klanten zijn verstuurd. Net als met andere criminele activiteiten proberen ook internetcriminelen steeds betere en slimmere manieren te verzinnen om je gegevens te stelen. Daarom is het is heel belangrijk dat je e-mail van Ziggo, of andere bedrijven zoals je bank of creditcardleverancier, heel goed leest. Naast de tips die we je hebben gegeven is er nog één belangrijke tip waarmee je je kunt beschermen tegen phishing; je gevoel. Ontvang je een e-mail die je geen goed gevoel geeft? Of geeft de inhoud van de e-mail je het gevoel dat je iets moet doen? Neem dan altijd voor de zekerheid contact met ons op. Zo zorgen we er samen voor dat je gegevens beschermd blijven. 

Hoe kun je phishing bij Ziggo melden?

Heb je een e-mail ontvangen waarvan je denkt dat het om phishing gaat? Meld dit dan via phishing@ziggo.nl. Het is voor ons erg belangrijk dat je het originele bericht en de zogeheten e-mail headers meestuurt. Je stuurt het originele bericht mee door deze in een nieuwe e-mail te slepen. Hiermee kunnen we namelijk concreet actie ondernemen. 

Ben je een website tegengekomen die zich voordoet als een Ziggo pagina of om je persoonlijke gegevens vraagt? Meld dit dan ook via ons contactformulier. Kies daarbij voor de categorie misbruik/overlast. Het is belangrijk dat je de link naar de website meestuurt, zodat we de bron kunnen achterhalen. Ook hierover houden we je natuurlijk op de hoogte.

Veelgestelde vragen

Als je per ongeluk toch hebt gereageerd op een phishingmail is het belangrijk om actie te ondernemen. Denk aan de volgende punten:

  • Heb je een wachtwoord ingevoerd? Verander dan zo snel mogelijk dit wachtwoord.
  • Heb je creditcardgegevens ingevuld? Breng je creditcardmaatschappij hiervan op de hoogte.
  • Doe digitaal aangifte bij de politie. Ook kun je een melding maken bij Meld misdaad anoniem.

Kom je er niet uit?

Neem dan contact met ons op.

Contact met Ziggo