Hoe herken je phishing?

Internetcriminelen worden steeds creatiever in het vissen naar persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden, bankrekeningnummers, pincodes, enzovoorts. We vinden het daarom belangrijk dat je zelf phishing kunt herkennen. Op deze pagina laten we je voorbeelden zien van phishingmails die in omloop zijn geweest en waarvan het leek alsof ze van Ziggo kwamen. Ook geven we uitleg hoe je deze e-mails en berichten als phishing herkent.

Bij ons gemeld Type Onderwerp Voorbeeld
4 augustus e-mail Aandacht Ziggo Account Eigenaar Voorbeeld 42
2 augustus 2020 pop-up Beste Ziggo klant, Gefeliciteerd! Voorbeeld 50
27 juli 2020 e-mail We zijn benieuwd naar jouw mening Voorbeeld 49
22 juli 2020

e-mail
We hebben geprobeerd u te bereiken - uw aanbieding is beschikbaar Voorbeeld 48
22 juli 2020 e-mail 22ziggo Account gebruiker Voorbeeld 47
15 juli 2020 e-mail Factuurbetaling mislukt Voorbeeld 46
15 juli 2020 e-mail Uw laatste factuurbetaling is mislukt Voorbeeld 45
8 juli 2020 e-mail ziggo Account gebruiker Voorbeeld 44
1 juli 2020 e-mail Automatische incasso laatste Ziggo factuur mislukt Voorbeeld 40 & 43
30 juni 2020 e-mail Aandacht Ziggo Account Eigenaar Voorbeeld 39 & 42
29 juni 2020 e-mail <naam>, U heeft 40 259 loyaliteitspunten verzameld die geldig zijn tot 1/07/2020
Voorbeeld 41
25 juni 2020 e-mail sAandacht Account Eigenaar Voorbeeld 37 & 38
10 juni 2020 e-mail Aandacht Ziggo Account Eigenaar Voorbeeld 35 & 36
9 juni 2020 e-mail Automatische incasso laatste factuur mislukt Voorbeeld 34
4 juni 2020 e-mail Je twee inkomende e-mails zijn in behandeling Voorbeeld 33
1 juni 2020 e-mail Uw laatste Ziggo factuur is niet betaald Voorbeeld 32
26 mei 2020 e-mail Ziggo Account Bijwerken Voorbeeld 31
26 mei 2020 e-mail ziggo Account gebruiker Voorbeeld 30
26 mei 2020 e-mail ziggo Account gebruiker Voorbeeld 29
19 mei 2020 e-mail Automatische incasso mislukt Voorbeeld 28
16 mei 2020 e-mail U laatste Ziggo factuur is niet betaald Voorbeeld 27
11 mei 2020 e-mail Ziggo Account Bijwerken Voorbeeld 26
11 mei 2020 e-mail Uw account wordt opgeschort! Voorbeeld 25
5 mei 2020
e-mail Automatische incasso mislukt Voorbeeld 24
4 mei 2020 pop-up Ziggo Klantendienst, Beste Ziggo klant, Gefeliciteerd! Voorbeeld 23
24 april 2020
e-mail
Je hebt een nieuw bericht Voorbeeld 22
23 april 2020
e-mail
We hebben geprobeerd u te bereiken - uw aanbieding is beschikbaar ? Voorbeeld 21
22 april 2020
e-mail
Belangrijke informatie PSD2 Voorbeeld 20
21 april 2020
e-mail
Wij hebben een verrassing voor Ziggo klanten!
Voorbeeld 19
20 april 2020 e-mail
Belangrijke mededeling op uw Ziggo account Voorbeeld 18
19 april 2020 e-mail Automatische incasso Ziggo factuur mislukt Voorbeeld 17
15 april 2020 e-mail Automatische incasso Ziggo factuur mislukt
Voorbeeld 17
13 april 2020
e-mail
Automatische incasso Ziggo factuur mislukt Voorbeeld 17
9 april 2020 e-mail
Uw offerte aanvraag Voorbeeld 16
8 april 2020 e-mail We hebben geprobeerd u te bereiken - uw aanbieding is beschikbaar Voorbeeld 15
8 april 2020 e-mail <naam> bevestig uw bestelling Voorbeeld 14
6 april 2020 e-mail Automatische incasso Ziggo factuur mislukt Voorbeeld 13
5 april 2020 e-mail We kunnen geen berichten naar uw e-mail verzenden. Voorbeeld 12
5 april 2020 e-mail "<naam> - Je hebt een probleem in je account" Voorbeeld 11
2 april 2020
e-mail
Automatische incasso Ziggo factuur mislukt

Voorbeeld 10
1 april 2020 e-mail "<naam> GRATIS 6 MAANDEN KIJKENDE FILMS" Voorbeeld 9
31 maart 2020 e-mail
Automatische incasso mislukt Voorbeeld 8
31 maart 2020 e-mail
***@casema.nl have 6 delayed messages Voorbeeld 7
31 maart 2020
e-mail
Wij hebben een verrassing voor Ziggo klanten! Voorbeeld 6
27 maart 2020
e-mail Bevestig uw verzoek Voorbeeld 5
24 maart 2020
e-mail Bevestig uw account Voorbeeld 4
23 maart 2020 e-mail Automatische incasso laatste Ziggo factuur niet gelukt Voorbeeld 3
16 maart 2020
e-mail
Automatische incasso laatste Ziggo factuur niet gelukt Voorbeeld 2
10 maart 2020 pop-up
Wij hebben een verrassing voor ziggo.nl-klanten! Voorbeeld 1

Hieronder kun je de voorbeelden zien van phishingmails die bij ons bekend zijn.

Voorbeeld 50: Beste Ziggo klant, Gefeliciteerd!

2 augustus 2020 (en later) - Op verschillende locaties verschijnt onderstaande pop-up. De genoemde datums verschillen en het ip-adres verschilt per persoon. Vanuit deze POP-UP kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je persoonsgegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.  

Phishing voorbeeld 61

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. Ziggo adverteert niet op deze manier. Wij kiezen voor een persoonlijke communicatie. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord, inloggegevens of persoonsgegevens.

Voorbeeld 49: We zijn benieuwd naar jouw mening

27 juli 2020 - In de e-mail wordt verwezen naar een uitgebreide enquête. Ondanks dat het gaat over Ziggo en Ziggo diensten komt de mail en de enquête niet van Ziggo. Dit is phishing, ga er niet op in.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 48: We hebben geprobeerd u te bereiken - uw aanbieding is beschikbaar

22 juli 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je een telefoon of een andere beloning kan krijgen. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 47: ziggo Account gebruiker

22 juli 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je mailbox vol zit. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 46: Factuurbetaling mislukt

15 juli 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je laatste betaling niet gelukt is. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Er zijn meerdere versies van deze mail in omloop. De link achter "Nu verifiëren" verschilt.

Hoe herken je phishing? | Klantenservice | Ziggo

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 45: Uw laatste factuurbetaling is mislukt

15 juli 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je laatste betaling niet gelukt is. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 44 ziggo Account gebruiker

8 juli 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je laatste betaling niet gelukt is. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 40, 43: Automatische incasso laatste Ziggo factuur mislukt

1 juli 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je laatste betaling niet gelukt is. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.
Er zijn meerdere versies van deze mail bekend.

Hoe herken je phishing? | Klantenservice | Ziggo
Hoe herken je phishing? | Klantenservice | Ziggo

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 35/36, 39, 42: Aandacht Ziggo Account Eigenaar

30 juni 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je je account moet valideren. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.
Er zijn meerdere versies van deze mail in omloop.

Hoe herken je phishing? | Klantenservice | Ziggo
Hoe herken je phishing? | Klantenservice | Ziggo
Hoe herken je phishing? | Klantenservice | Ziggo

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Het taalgebruik van de mail is slecht Nederlands. Mail van Ziggo zijn altijd in het vloeiend Nederlands geschreven.
  3. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  4. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 41: <naam>, U heeft 40 259 loyaliteitspunten verzameld die geldig zijn tot 1/07/2020

29 juni 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je een telefoon krijgt als dank voor je klandizie. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je persoonlijke gevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 37 & 38: Aandacht Account Eigenaar

25 juni 2020 (en eerder) - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je je account moet valideren. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe herken je phishing? | Klantenservice | Ziggo
Hoe herken je phishing? | Klantenservice | Ziggo
Hoe herken je phishing? | Klantenservice | Ziggo

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Het taalgebruik van de mail is slecht Nederlands. Mail van Ziggo zijn altijd in het vloeiend Nederlands geschreven.
  3. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  4. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 33: Je twee inkomende e-mails zijn in behandeling

4 juni 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je een upgrade moet uitvoeren. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 32: Uw laatste Ziggo factuur is niet betaald

1 juni 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je een onbetaalde factuur hebt. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 31: Ziggo Account Bijwerken

26 mei 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je mailaccount is geblokkeerd. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 30: ziggo Account gebruiker

26 mei 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je mailbox vol is. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 29: ziggo Account gebruiker

26 mei 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je mailbox vol is. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 28: Automatische incasso mislukt

19 mei 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je laatste betaling mislukt is. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 27: U laatste Ziggo factuur is niet betaald

16 mei 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je een factuur niet hebt betaald. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 26: Ziggo Account Bijwerken

11 mei 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er een probleem is met je account. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Het taalgebruik van de mail is slecht Nederlands. Mail van Ziggo zijn altijd in het vloeiend Nederlands geschreven.
  3. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  4. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 25: Uw account wordt opgeschort!

11 mei 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er een probleem is met je e-mailaccount. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 24: Automatische incasso mislukt

5 mei 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je laatste betaling mislukt is. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 23: Ziggo Klantendienst, Beste Ziggo klant, Gefeliciteerd!

4 mei 2020 (en later) - Op verschillende locaties verschijnt onderstaande pop-up. De genoemde datums verschillen en het ip-adres verschilt per persoon. Vanuit deze POP-UP kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je persoonsgegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.  

Phishing voorbeeld 61

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. Ziggo adverteert niet op deze manier. Wij kiezen voor een persoonlijke communicatie. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord, inloggegevens of persoonsgegevens.

Voorbeeld 22: Je hebt een nieuw bericht

24 april 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er een nieuw bericht voor je is. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 21: We hebben geprobeerd u te bereiken - uw aanbieding is beschikbaar ?

23 april 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je verschillende producten kan krijgen. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 20: Belangrijke informatie PSD2

22 april 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er een belangrijk bericht voor je is. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 19: Wij hebben een verrassing voor Ziggo klanten!

20 april 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er een verassing voor je is. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 18: Belangrijke mededeling op uw Ziggo account

20 april 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er een belangrijk bericht voor je is. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Er zijn meerdere variaties van deze mail in omloop; afkomstig van verschillende mailadressen en verwijzend naar andere internetadressen. De boodschap in de mail is ongeveer gelijk, net als de website waar je op terechtkomt.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 17: Automatische incasso Ziggo factuur mislukt

19 april 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je abonnement wordt afgesloten. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Er zijn meerdere variaties van deze mail in omloop; afkomstig van verschillende mailadressen en verwijzend naar andere internetadressen. De boodschap in de mail is ongeveer gelijk, net als de website waar je op terechtkomt.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 16: Uw offerte aanvraag

9 april 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je verschillende producten kan krijgen. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 15: We hebben geprobeerd u te bereiken - uw aanbieding is beschikbaar

8 april 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je verschillende producten kan krijgen. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

We hebben helaas de link niet kunnen achterhalen die in deze mail gebruikt wordt. De website waar je op terechtkomt, zal ongeveer gelijk zijn aan dit voorbeeld.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 14: <naam> bevestig uw bestelling

8 april 2020 - Vanuit deze e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo. 

Phishing voorbeeld 61
Phishing voorbeeld 61

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. Ziggo adverteert niet op deze manier. Wij kiezen voor een persoonlijke communicatie. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord, inloggegevens of persoonsgegevens.

Voorbeeld 13: Automatische incasso Ziggo factuur mislukt

6 april 2020 - Vanuit deze e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo. 

Er zijn meerdere variaties van deze mail in omloop; afkomstig van verschillende mailadressen en verwijzend naar andere internetadressen. Maar de boodschap in de mail is gelijk, net als de website waar je op terechtkomt.

Phishing voorbeeld 61
Phishing voorbeeld 61

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. Ziggo adverteert niet op deze manier. Wij kiezen voor een persoonlijke communicatie. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord, inloggegevens of persoonsgegevens.

Voorbeeld 12: We kunnen geen berichten naar uw e-mail verzenden.

5 april 2020 - Vanuit deze e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.  

Phishing voorbeeld 61
Phishing voorbeeld 61

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. Ziggo adverteert niet op deze manier. Wij kiezen voor een persoonlijke communicatie. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord, inloggegevens of persoonsgegevens.

Voorbeeld 11: <naam> - Je hebt een probleem in je account

5 april 2020 - Vanuit deze e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.  

Phishing voorbeeld 61
Phishing voorbeeld 61

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. Ziggo adverteert niet op deze manier. Wij kiezen voor een persoonlijke communicatie. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord, inloggegevens of persoonsgegevens.

Voorbeeld 10: Automatische incasso Ziggo factuur mislukt

2 april 2020 - Vanuit deze e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.  

Phishing voorbeeld 61
Phishing voorbeeld 61

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. Ziggo adverteert niet op deze manier. Wij kiezen voor een persoonlijke communicatie. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord, inloggegevens of persoonsgegevens.

Voorbeeld 9: "<naam> GRATIS 6 MAANDEN KIJKENDE FILMS"

1 april 2020 - Vanuit deze e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.  

Phishing voorbeeld 61
Phishing voorbeeld 61

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. Ziggo adverteert niet op deze manier. Wij kiezen voor een persoonlijke communicatie. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord, inloggegevens of persoonsgegevens.
  3. Ziggo gebruikt altijd de vertrouwde huisstijl met de bekende oranje kleur.

Voorbeeld 8: Automatische incasso mislukt

31 maart 2020 - Vanuit deze e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.  

Phishing voorbeeld 61
Phishing voorbeeld 61

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. Ziggo adverteert niet op deze manier. Wij kiezen voor een persoonlijke communicatie. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord, inloggegevens of persoonsgegevens.
  3. Bankgegevens zullen nooit op deze manier worden bijgewerkt.

Voorbeeld 7: ***@casema.nl have 6 delayed messages

31 maart 2020 - Vanuit deze e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.  

Phishing voorbeeld 61
Phishing voorbeeld 61

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. Ziggo adverteert niet op deze manier. Wij kiezen voor een persoonlijke communicatie. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord, inloggegevens of persoonsgegevens.
  3. Wij schrijven u niet in het Engels aan.

Voorbeeld 6: Wij hebben een verrassing voor Ziggo klanten!

31 maart 2020 - Vanuit deze e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.  

Phishing voorbeeld 61

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. Ziggo adverteert niet op deze manier. Wij kiezen voor een persoonlijke communicatie. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord, inloggegevens of persoonsgegevens.

Voorbeeld 5: Bevestig uw verzoek

27 maart 2020 - Vanuit deze e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.  

Phishing voorbeeld 61

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. Ziggo adverteert niet op deze manier. Wij kiezen voor een persoonlijke communicatie. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord, inloggegevens of persoonsgegevens.

Voorbeeld 4: Bevestig uw account

24 maart 2020 - Vanuit deze e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.  

Phishing voorbeeld 61
Phishing voorbeeld 61

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. Ziggo adverteert niet op deze manier. Wij kiezen voor een persoonlijke communicatie. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord, inloggegevens of persoonsgegevens.

Voorbeeld 3: Automatische incasso laatste Ziggo factuur niet gelukt

23 maart 2020 - Vanuit deze e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.  

Phishing voorbeeld 61
Phishing voorbeeld 61

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. Ziggo adverteert niet op deze manier. Wij kiezen voor een persoonlijke communicatie. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord, inloggegevens of persoonsgegevens.

Voorbeeld 2: Automatische incasso laatste Ziggo factuur niet gelukt

16 maart 2020 - Vanuit deze e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.  

Phishing voorbeeld 61

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. Ziggo adverteert niet op deze manier. Wij kiezen voor een persoonlijke communicatie. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord, inloggegevens of persoonsgegevens.

Voorbeeld 1: Wij hebben een verrassing voor ziggo.nl-klanten!

10 maart 2020 (en later) - Op verschillende locaties verschijnt onderstaande pop-up. De genoemde datums verschillen en het ip-adres verschilt per persoon. Vanuit deze POP-UP kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je persoonsgegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.  

Phishing voorbeeld 61

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. Ziggo adverteert niet op deze manier. Wij kiezen voor een persoonlijke communicatie. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord, inloggegevens of persoonsgegevens.

Blijf goed opletten!

Je hebt nu een aantal veelvoorkomende voorbeelden gezien van phishing e-mail die in het verleden naar onze klanten zijn verstuurd. Net als met andere criminele activiteiten proberen ook internetcriminelen steeds betere en slimmere manieren te verzinnen om je gegevens te stelen. Daarom is het is heel belangrijk dat je e-mail van Ziggo, of andere bedrijven zoals je bank of creditcardleverancier, heel goed leest. Naast de tips die we je hebben gegeven is er nog één belangrijke tip waarmee je je kunt beschermen tegen phishing; je gevoel. Ontvang je een e-mail die je geen goed gevoel geeft? Of geeft de inhoud van de e-mail je het gevoel dat je iets moet doen? Neem dan altijd voor de zekerheid contact met ons op. Zo zorgen we er samen voor dat je gegevens beschermd blijven. 

Hoe kun je phishing bij Ziggo melden?

Heb je een e-mail ontvangen waarvan je denkt dat het om phishing gaat? Meld dit dan via phishing@ziggo.nl. Het is voor ons erg belangrijk dat je het originele bericht en de zogeheten e-mail headers meestuurt. Je stuurt het originele bericht mee door deze in een nieuwe e-mail te slepen. Hiermee kunnen we namelijk concreet actie ondernemen. 

Ben je een website tegengekomen die zich voordoet als een Ziggo pagina of om je persoonlijke gegevens vraagt? Meld dit dan ook via ons contactformulier. Kies daarbij voor de categorie misbruik/overlast. Het is belangrijk dat je de link naar de website meestuurt, zodat we de bron kunnen achterhalen. Ook hierover houden we je natuurlijk op de hoogte.

Veelgestelde vragen

Als je per ongeluk toch hebt gereageerd op een phishingmail is het belangrijk om actie te ondernemen. Denk aan de volgende punten:

  • Heb je een wachtwoord ingevoerd? Verander dan zo snel mogelijk dit wachtwoord.
  • Heb je creditcardgegevens ingevuld? Breng je creditcardmaatschappij hiervan op de hoogte.
  • Doe digitaal aangifte bij de politie. Ook kun je een melding maken bij Meld misdaad anoniem.

Kom je er niet uit?

Neem dan contact met ons op.

Contact met Ziggo