Hoe herken je phishing?

Internetcriminelen worden steeds creatiever in het vissen naar persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden, bankrekeningnummers, pincodes, enzovoorts. Wij vinden het daarom belangrijk dat je zelf phishing kunt herkennen. Op deze pagina laten wij je voorbeelden zien van phishingmails die in omloop zijn geweest en deden alsof ze van Ziggo kwamen. Ook geven we uitleg hoe je deze e-mails en berichten als phishing herkent.

Bij ons gemeld Type Onderwerp Voorbeeld
4 december 2019
e-mail
Ziggo Account Bijwerken
Voorbeeld 31
4 december 2019
e-mail
Je bent geselecteerd om een exclusieve beloning te ontvangen
Voorbeeld 30
3 december 2019 e-mail U hebt (1) nieuw bericht ! Vordering na dubbele betaling van een factuur Voorbeeld 29
2 december 2019 e-mail Beste E-mail Gebruikesnaal (@ziggo.nl) Voorbeeld 28
27 novemenber 2019

  U hebt (1) nieuw bericht ! Vordering na dubbele betaling van een factuur Voorbeeld 27
26 novemenber 2019 e-mail

Account bijwerken

Voorbeeld 26
19 novemenber 2019 e-mail Upc Account Bijwerken Voorbeeld 25
13 november 2019 e-mail Upc Account bijwerken Voorbeeld 24
11 november 2019 pop-up Ziggo klantendienst Voorbeeld 23
10 november 2019 e-mail
Verbinding geblokkeerd Voorbeeld 22
10 november 2019 e-mail
RE Voorbeeld 21
7 november 2019

e-mail Het spijt ons! Accepteer deze speciale geschenken. Voorbeeld 17
7 november 2019

e-mail Gefeliciteerd ,Bevestiging van de levering van uw gratis Ziggo-geschenk Voorbeeld 19
7 november 2019 e-mail U heeft (1) pakket op voorraad. Waar wilt u het laten bezorgen? Voorbeeld 18
7 november 2019 e-mail ? we hebben een belangrijke boodschap voor je  - bevestiging nodig Voorbeeld 20
6 november 2019 e-mail

je GRATIS Ziggo wacht op je - Bevestiging nodig! Voorbeeld 19
5 november 2019 e-mail Levering van het geschorste pakket Voorbeeld 18
5 november 2019 e-mail Het spijt ons! Accepteer deze speciale geschenken. Voorbeeld 17
5 november 2019 e-mail Upc Account Bijwerken Voorbeeld 16
2 november 2019 e-mail FWD: Verbinding geblokkeerd
Voorbeeld 14
2 november 2019 e-mail Uw account zal inactief zijn. Voorbeeld 15
1 november 2019 e-mail FWD: Verbinding geblokkeerd Voorbeeld 14
31 oktober 2019 e-mail

Account geblokkeerd. Voorbeeld 13
31 oktober 2019 e-mail Vernieuwing van het veiligheidscertificaat voor Ziggo : Voorbeeld 12
28 oktober 2019 e-mail Uw e-mail onderhouden Voorbeeld 11
28 oktober 2019 e-mail Nieuw belangrijk bericht Voorbeeld 10
27 oktober 2019 e-mail
Kennisgeving van sluiting Voorbeeld 9
26 oktober 2019 e-mail
U komt in aanmerking voor een terugbetaling Voorbeeld 8
25 oktober 2019
e-mail
Ziggo Account Bijwerken
Voorbeeld 7
25 oktober 2019 e-mail Ziggo Account Bijwerken Voorbeeld 6
24 oktober 2019 e-mail Upc Acount Bijwerken Voorbeeld 5
24 oktober 2019 e-mail RE:  KENNISGEVING SLUITING VAN UW DANSREKENING 24U Voorbeeld 4
19 oktober 2019 e-mail VERLENG VEILIGHEID SCERTIFICAAT :
Voorbeeld 3
18 oktober 2019 e-mail U heeft een probleem met uw account! Bevestig - #ZIG1038361 Voorbeeld 2
18 oktober 2019 e-mail
Upc Account Bijwerken Voorbeeld 1

Het is misschien even scrollen, maar hieronder kun je alle voorbeelden zien van phishingmails die bij ons bekend zijn.

Voorbeeld 31: Ziggo Account Bijwerken

4 december 2019 - Vanuit de e-mail wordt je gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 30: Je bent geselecteerd om een exclusieve beloning te ontvangen

4 december 2019 - Vanuit de e-mail wordt je gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 29: U hebt (1) nieuw bericht ! Vordering na dubbele betaling van een factuur

3 december 2019 - Vanuit de e-mail wordt je gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 28: Beste E-mail Gebruikersnaam (@ziggo.nl)

2 december 2019 - Vanuit de e-mail wordt je gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 27: U hebt (1) nieuw bericht ! Vordering na dubbele betaling van een factuur

27 november 2019 - Vanuit de e-mail wordt je gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 26: Upc Account Bijwerken

26 november 2019 - Vanuit de e-mail wordt je gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 25: Upc Account Bijwerken

13 november 2019 - Vanuit de e-mail wordt je gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 24: Upc Account bijwerken

13 november 2019 - Vanuit de e-mail wordt je gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 23: Pop-up Ziggo klantendienst

11 november 2019 - Er verschijnt op sommige plaatsen een pop-up scherm. Als je hier op ingaat, wordt je gevraagd om je gegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. Wij maken geen gebruik van pop-ups op andere websites.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.

Voorbeeld 22: Verbinding geblokkeerd

10 november 2019 - Vanuit de e-mail wordt je gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 21: RE

10 november 2019 - Vanuit de e-mail wordt je gevraagd om je inlogegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 20: ? we hebben een belangrijke boodschap voor je - bevestiging nodig

7 november 2019 - Vanuit de e-mail wordt je gevraagd om je gegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 19: je GRATIS Ziggo wacht op je - Bevestiging nodig!

6 november 2019 - Vanuit de e-mail wordt je gevraagd om je gegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 18: Levering van het geschorste pakket

5 november 2019 - Vanuit de e-mail wordt je gevraagd om je gegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 17: Het spijt ons! Accepteer deze speciale geschenken.

5 november 2019 - Vanuit de e-mail wordt je gevraagd om op een vervalste website persoonsgegevens achter te laten en een betaling te doen. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 16: Upc Account Bijwerken

5 november 2019 - Vanuit de e-mail wordt je gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 15: Uw account zal inactief zijn.

2 november 2019 - Vanuit de e-mail wordt je gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 14: FWD: Verbinding geblokkeerd

1 november 2019 - Vanuit de e-mail wordt je gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 13: Account geblokkeerd.

31 oktober 2019 - Vanuit de e-mail wordt je gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 12: Vernieuwing van het veiligheidscertificaat voor Ziggo :

31 oktober 2019 - Vanuit de e-mail wordt je gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 11: Uw e-mail onderhouden

28 oktober 2019 - Vanuit de e-mail wordt je gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 10: Nieuw belangrijk bericht

28 oktober 2019 - Vanuit de e-mail wordt je gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 9: Kennisgeving van sluiting

27 oktober 2019 - Vanuit de e-mail wordt je gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 8: U komt in aanmerking voor een terugbetaling

26 oktober 2019 - Vanuit de e-mail wordt je gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo. (De bijbehorende website is inmiddels offline gehaald.)

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 7: Ziggo Account Bijwerken

25 oktober 2019 - Vanuit de e-mail wordt je gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 6: Ziggo Acount Bijwerken

25 oktober 2019 - Vanuit de e-mail wordt je gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 5: Upc Acount Bijwerken

24 oktober 2019 - Vanuit de e-mail wordt je gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 4: RE: KENNISGEVING SLUITING VAN UW DANSREKENING 24U

18 oktober 2019 - Vanuit de e-mail wordt je gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 3: VERLENG VEILIGHEID SCERTIFICAAT :

19 oktober 2019 - Vanuit de e-mail wordt je gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Ziggo phishing voorbeeld

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 2: U heeft een probleem met uw account! Bevestig - #ZIG1038361

18 oktober 2019 - Vanuit de e-mail wordt je gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 1: Upc Account Bijwerken

18 oktober 2019 - Vanuit de e-mail wordt je gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Ziggo phishing voorbeeld

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Blijf goed opletten!

Je hebt nu een aantal veelvoorkomende voorbeelden gezien van phishing e-mail die in het verleden naar onze klanten zijn verstuurd. Net als met andere criminele activiteiten proberen ook internetcriminelen steeds betere en slimmere manieren te verzinnen om je gegevens te stelen. Daarom is het is heel belangrijk dat je e-mail van Ziggo, of andere bedrijven zoals je bank of creditcardleverancier, heel goed leest. Naast de tips die we je hebben gegeven is er nog één belangrijke tip waarmee je je kunt beschermen tegen phishing; je gevoel. Ontvang je een e-mail die je geen goed gevoel geeft? Of geeft de inhoud van de e-mail je het gevoel dat je iets moet doen? Neem dan altijd voor de zekerheid contact met ons op. Zo zorgen we er samen voor dat je gegevens beschermd blijven. 

Hoe kun je phishing bij Ziggo melden?

Heb je een e-mail ontvangen waarvan je denkt dat het om phishing gaat? Meld dit dan via phishing@ziggo.nl. Het is voor ons erg belangrijk dat je het originele bericht en de zogeheten e-mail headers meestuurt. Je stuurt het originele bericht mee door deze in een nieuwe e-mail te slepen. Hiermee kunnen we namelijk concreet actie ondernemen. 

Ben je een website tegengekomen die zich voordoet als een Ziggo pagina of om je persoonlijke gegevens vraagt? Meld dit dan ook via ons contactformulier. Kies daarbij voor de categorie misbruik/overlast. Het is belangrijk dat je de link naar de website meestuurt, zodat we de bron kunnen achterhalen. Ook hierover houden we je natuurlijk op de hoogte.

Veelgestelde vragen

Als je per ongeluk toch hebt gereageerd op een phishingmail is het belangrijk om actie te ondernemen. Denk aan de volgende punten:

  • Heb je een wachtwoord ingevoerd? Verander dan zo snel mogelijk dit wachtwoord.
  • Heb je creditcardgegevens ingevuld? Breng je creditcardmaatschappij hiervan op de hoogte.
  • Doe digitaal aangifte bij de politie. Ook kun je een melding maken bij Meld misdaad anoniem.

Kom je er niet uit?

Neem dan contact met ons op.

Contact met Ziggo