F1 Singapore
De achttiende Grand Prix van het Formule 1-seizoen 2025 wordt verreden op het Marina Bay Street Circuit in Singapore. Deze wedstrijd markeert de eindfase in de strijd om de F1-titel. Van 3 t/m 5 oktober racen de coureurs in de donkere straten van de Aziatische stadstaat om de overwinning en de felbegeerde WK-punten. Ontdek hieronder alles over de GP Singapore.
Programma Formule 1 Singapore 2025
Beleef de Formule 1 bij Viaplay met Ziggo
Laatste update: 4 maart 2025
Live naar de GP van Singapore kijken? Dat doe je met Viaplay. We zetten alle uitzendtijden van het raceweekend hieronder voor je op een rijtje:
Vrijdag 3 oktober - Vrije training 1 en Vrije training 2
Nederlandse tijd | Wat |
Waar |
11.30 - 12.30 |
Vrije training 1 |
|
15.00 - 16.00 |
Vrije training 2 |
|
22.30 - 23.45 | Ziggo Sport Race Café | Ziggo Sport |
Zaterdag 4 oktober - Vrije training 3 en Kwalificatie
Zondag 5 oktober - Race
Nederlandse tijd |
Wat |
Waar |
14.00 - 16.00 |
Race |
Zo kijk je de GP van Singapore in 2025
Met Viaplay bij Ziggo
Formule 1 kijk je bij Ziggo op al je favoriete apparaten met de Viaplay app. Heb je Viaplay besteld bij Ziggo? Start de app dan via kanaal 154 op je mediabox. Meer weten over wat je nodig hebt?
Over de Grand Prix van Singapore
De Grand Prix van Singapore is al ruim vijftien jaar een vaste waarde in de Formule 1 en was de eerste avondrace in de geschiedenis van deze sport. Het Marina Bay Street Circuit biedt een unieke uitdaging met scherpe bochten, smalle straten en weinig ruimte voor fouten. Elke keer weer is het een magisch gezicht om de coureurs op topsnelheid langs de verlichte skyline van Singapore te zien racen.
Het warme en vochtige klimaat maakt de GP van Singapore extra zwaar, zowel fysiek als strategisch. De hoge luchtvochtigheid en temperaturen boven de 30 graden zorgen namelijk voor een intense belasting van zowel coureurs als auto's. De race heeft vaak de volledige lengte van twee uur nodig, waardoor het een van de langste en zwaarste Grand Prix-weekenden is van het seizoen.
Door het tijdstip van racen en extreme uitdagingen blijft de Grand Prix van Singapore een van de meest spectaculaire races in de Formule 1.
De geschiedenis van de GP Singapore
De eerste Grand Prix van Singapore werd in 2008 georganiseerd en maakte meteen indruk. De race werd gewonnen door Fernando Alonso, maar raakte later berucht vanwege 'crashgate', het schandaal waarbij Nelson Piquet jr. opzettelijk crashte om zijn teamgenoot een groot voordeel in de race te geven.
Sindsdien heeft Singapore talloze memorabele momenten opgeleverd. Zo zorgde in 2017 een crash van Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen en Max Verstappen bij de start voor een dramatische wending in de titelstrijd. En in 2019 wist Charles Leclerc pole position te veroveren met een spectaculaire ronde, terwijl Sebastian Vettel de race in zijn Ferrari won na een slimme pitstopstrategie.
Singapore heeft zich ontwikkeld tot een cruciale race in het kampioenschap, waar slimme beslissingen en onverwachte fouten van coureurs grote gevolgen kunnen hebben.
Positie |
Coureur |
Team |
Rondes | Tijd / Oorzaak Uitval | Startpositie |
1 | Lando Norris | McLaren-Mercedes | 62 | 1:40:52.571 | 1 ( pole position ) |
2 | Max Verstappen | Red Bull Racing-HondaRBPT | 62 | (+20.945) | 2 |
3 | Oscar Piastri | McLaren-Mercedes | 62 | (+41.823) | 5 |
4 | George Russell | Mercedes | 62 | (+1:1.040) | 4 |
5 | Charles Leclerc | Ferrari | 62 | (+1:2.430) | 9 |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 62 | (+1:25.248) | 3 |
7 | Carlos Sainz jr. | Ferrari | 62 | (+1:36.039) | 10 |
8 | Fernando Alonso | Aston Martin-Mercedes | 61 | (+1 ronde) | 7 |
9 | Nico Hülkenberg | Haas-Ferrari | 61 | (+1 ronde) | 6 |
10 | Sergio Pérez | Red Bull Racing-HondaRBPT | 61 | (+1 ronde) | 13 |
11 | Franco Colapinto | Williams-Mercedes | 61 | (+1 ronde) | 12 |
12 | Yuki Tsunoda | RB-Honda RBPT | 61 | (+1 ronde) | 8 |
13 | Esteban Ocon | Alpine-Renault | 61 | (+1 ronde) | 15 |
14 | Lance Stroll | Aston Martin-Mercedes | 61 | (+1 ronde) | 17 |
15 | Zhou Guanyu | Kick Sauber-Ferrari | 61 | (+1 ronde) | 20 |
16 | Valtteri Bottas | Kick Sauber-Ferrari | 61 | (+1 ronde) | 19 |
17 | Pierre Gasly | Alpine-Renault | 61 | (+1 ronde) | 18 |
18 | Daniel Ricciardo | RB-Honda RBPT | 61 | (+1 ronde) | 16 |
19† | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | 57 | Lekke band | 14 |
DNF | Alexander Albon | Williams-Mercedes | 16 | Motor oververhit | 11 |
Jaar | Coureur | Team |
2024 | Lando Norris | McLaren-Mercedes |
2023 | Carlos Sainz jr. | Ferrari |
2022 | Sergio Pérez | Red Bull Racing-RBPT |
2021 | Grand Prix afgelast vanwege de coronapandemie. |
|
2020 | ||
2019 | Sebastian Vettel | Ferrari |
2018 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2017 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2016 | Nico Rosberg | Mercedes |
2015 | Sebastian Vettel | Ferrari |
2014 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2013 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing-Renault |
2012 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing-Renault |
2011 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing-Renault |
2010 | Fernando Alonso | Ferrari |
2009 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes |
2008 | Fernando Alonso | Renault |
2007 - 1974 |
Grand Prix niet verreden. | |
1973 | Vern Schuppan | March-Hart |
1972 | Max Stewart | Mildren-Ford |
1971 | Graeme Lawrence | Brabham-Ford |
1970 | Graeme Lawrence | Ferrari |
1969 | Graeme Lawrence | Mclaren-Ford |
1968 | Garrie Cooper | Elfin-Ford |
1967 | Rodney Seow | Merlyn-Ford |
1966 | Lee Han Seng | Lotus-Ford |
Meeste overwinningen
Sebastian Vettel is recordhouder met vijf overwinningen in Singapore, gevolgd door Lewis Hamilton met vier zeges.
Meeste pole positions
Lewis Hamilton en Sebastian Vettel delen het record voor meeste pole positions op Marina Bay, met elk vier stuks.
Snelste ronde record
De snelste ronde ooit gereden op het stratencircuit van Singapore staat op naam van Daniel Ricciardo. In 2024 zette de Australiër een tijd neer van 1:34.486.
De gezelligste racekroeg van Nederland!
Met scherpe analyses:
Over het Marina Bay Street Circuit
Het Marina Bay Street Circuit is een tijdelijk circuit in de straten van Singapore, vlakbij de haven. Het is 4,940 kilometer lang en telt 19 bochten. De race wordt verreden over 62 ronden, wat neerkomt op een totale afstand van 306,143 kilometer. Het circuit heeft een unieke lay-out met veel scherpe bochten en korte rechte stukken, waardoor het een technisch uitdagende baan is voor de coureurs.
Kenmerken van het Marina Bay Street Circuit
Singapore heeft een klassiek stratencircuit, met nauwe secties en minimale uitloopstroken. De muren staan dichtbij, waardoor elke fout hard wordt afgestraft. Het rijden bij kunstlicht zorgt al vanaf de eerste editie van de Grand Prix voor een andere dynamiek en ambiance dan bij de F1-races die overdag worden gehouden.
De baan heeft drie DRS-zones, die cruciaal zijn voor inhaalacties, aangezien het circuit bekendstaat om de moeilijkheid om andere auto's voorbij te steken. Een ander uniek kenmerk is bocht 18, waar de baan direct onder het publiek doorloopt. De toeschouwers die hier zitten, ervaren als geen ander wat racen in de Formule 1 betekent!
Eerste Grand Prix: 2008 |
Lengte: 4.94 kilometer |
Aantal rondes: 63 |
Raceafstand: 306.143 kilometer |
Locatie: Singapore |
Bochten: 19 |
Meeste overwinningen: Sebastian Vettel (5) |
Maximale snelheid: 305 km/u |
Ronderecord: 1:35.867 Lewis Hamilton (2023) |
Uitdagingen van het Marina Bay Street Circuit
Het Marina Bay Street Circuit is een van de zwaarste races van het seizoen. De race duurt bijna altijd de maximale tijd van twee uur. En de combinatie van hitte en luchtvochtigheid maakt het fysiek een van de meest slopende Grand Prix's. Tel daar het rijden met kunstlicht bij op en je hebt een wedstrijd vol uitdagingen.
De baan zelf heeft ook de nodige uitdagingen. Door de korte rechte stukken en vele bochten is het circuit minder afhankelijk van topsnelheid en juist meer van mechanische grip en downforce. Dit maakt de afstelling van de auto’s cruciaal: een goede balans tussen snelheid en stabiliteit in de bochten kan het verschil maken tussen een podiumplek en een uitvalbeurt.
Strategisch gezien is de Singapore GP berucht vanwege de hoge kans op safety cars. Met uitzondering van vorig jaar heeft er in Singapore nog geen enkele GP plaatsgevonden zonder safety car. Teams zullen hier ongetwijfeld rekening mee houden in hun pitstopstrategie. Een safety car kan namelijk net als een goed getimede undercut grote invloed hebben op de uitkomst van de race op het Marina Bay Street Circuit.
Als sportfan zit je goed bij Ziggo
Krijg je geen genoeg van de Formule 1? Dan hebben we nóg meer sportplezier voor je: