Direct naar inhoud

F1 Singapore

Zondag 5 oktober om 14.00 uur Nederlandse tijd live op Viaplay

 

De achttiende Grand Prix van het Formule 1-seizoen 2025 wordt verreden op het Marina Bay Street Circuit in Singapore. Deze wedstrijd markeert de eindfase in de strijd om de F1-titel. Van 3 t/m 5 oktober racen de coureurs in de donkere straten van de Aziatische stadstaat om de overwinning en de felbegeerde WK-punten. Ontdek hieronder alles over de GP Singapore.

Programma Formule 1 Singapore 2025

Beleef de Formule 1 bij Viaplay met Ziggo

Laatste update: 4 maart 2025

Live naar de GP van Singapore kijken? Dat doe je met Viaplay. We zetten alle uitzendtijden van het raceweekend hieronder voor je op een rijtje:

Vrijdag 3 oktober - Vrije training 1 en Vrije training 2

Nederlandse tijd

Wat

Waar

11.30 - 12.30 

Vrije training 1

Viaplay

15.00 - 16.00

Vrije training 2

Viaplay

22.30 - 23.45 Ziggo Sport Race Café  Ziggo Sport

Zaterdag 4 oktober - Vrije training 3 en Kwalificatie

Nederlandse tijd

Wat

Waar

11.30 - 12.30

Vrije training 3

Viaplay

15.00 - 16.00

Kwalificatie

Viaplay

Zondag 5 oktober - Race

Nederlandse tijd

Wat

Waar

14.00 - 16.00

Race

Viaplay

F1 van Australië kijken met Ziggo

Zo kijk je de GP van Singapore in 2025

Met Viaplay bij Ziggo

Formule 1 kijk je bij Ziggo op al je favoriete apparaten met de Viaplay app. Heb je Viaplay besteld bij Ziggo? Start de app dan via kanaal 154 op je mediabox. Meer weten over wat je nodig hebt?

Over de Grand Prix van Singapore

De Grand Prix van Singapore is al ruim vijftien jaar een vaste waarde in de Formule 1 en was de eerste avondrace in de geschiedenis van deze sport. Het Marina Bay Street Circuit biedt een unieke uitdaging met scherpe bochten, smalle straten en weinig ruimte voor fouten. Elke keer weer is het een magisch gezicht om de coureurs op topsnelheid langs de verlichte skyline van Singapore te zien racen.

Het warme en vochtige klimaat maakt de GP van Singapore extra zwaar, zowel fysiek als strategisch. De hoge luchtvochtigheid en temperaturen boven de 30 graden zorgen namelijk voor een intense belasting van zowel coureurs als auto's. De race heeft vaak de volledige lengte van twee uur nodig, waardoor het een van de langste en zwaarste Grand Prix-weekenden is van het seizoen.

Door het tijdstip van racen en extreme uitdagingen blijft de Grand Prix van Singapore een van de meest spectaculaire races in de Formule 1.

De geschiedenis van de GP Singapore

De eerste Grand Prix van Singapore werd in 2008 georganiseerd en maakte meteen indruk. De race werd gewonnen door Fernando Alonso, maar raakte later berucht vanwege 'crashgate', het schandaal waarbij Nelson Piquet jr. opzettelijk crashte om zijn teamgenoot een groot voordeel in de race te geven.

Sindsdien heeft Singapore talloze memorabele momenten opgeleverd. Zo zorgde in 2017 een crash van Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen en Max Verstappen bij de start voor een dramatische wending in de titelstrijd. En in 2019 wist Charles Leclerc pole position te veroveren met een spectaculaire ronde, terwijl Sebastian Vettel de race in zijn Ferrari won na een slimme pitstopstrategie.

Singapore heeft zich ontwikkeld tot een cruciale race in het kampioenschap, waar slimme beslissingen en onverwachte fouten van coureurs grote gevolgen kunnen hebben. 

Positie 

Coureur

Team 

Rondes  Tijd / Oorzaak Uitval Startpositie 
1 Lando Norris McLaren-Mercedes 62 1:40:52.571 1 ( pole position )
2 Max Verstappen Red Bull Racing-HondaRBPT 62 (+20.945) 2
3 Oscar Piastri McLaren-Mercedes 62 (+41.823) 5
4 George Russell Mercedes 62 (+1:1.040) 4
5 Charles Leclerc Ferrari 62 (+1:2.430) 9
6 Lewis Hamilton Mercedes 62 (+1:25.248) 3
7 Carlos Sainz jr. Ferrari 62 (+1:36.039) 10
8 Fernando Alonso Aston Martin-Mercedes 61 (+1 ronde) 7
9 Nico Hülkenberg Haas-Ferrari 61 (+1 ronde) 6
10 Sergio Pérez Red Bull Racing-HondaRBPT 61 (+1 ronde) 13
11 Franco Colapinto Williams-Mercedes 61 (+1 ronde) 12
12 Yuki Tsunoda RB-Honda RBPT 61 (+1 ronde) 8
13 Esteban Ocon Alpine-Renault 61 (+1 ronde) 15
14 Lance Stroll Aston Martin-Mercedes 61 (+1 ronde) 17
15 Zhou Guanyu Kick Sauber-Ferrari 61 (+1 ronde) 20
16 Valtteri Bottas Kick Sauber-Ferrari 61 (+1 ronde) 19
17 Pierre Gasly Alpine-Renault 61 (+1 ronde) 18
18 Daniel Ricciardo RB-Honda RBPT 61 (+1 ronde) 16
19† Kevin Magnussen Haas-Ferrari 57 Lekke band 14
DNF Alexander Albon Williams-Mercedes 16 Motor oververhit 11

Winnaar GP
Jaar Coureur Team 
2024 Lando Norris McLaren-Mercedes
2023 Carlos Sainz jr. Ferrari
2022 Sergio Pérez Red Bull Racing-RBPT
2021

Grand Prix afgelast vanwege de coronapandemie.

2020
2019 Sebastian Vettel Ferrari
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Lewis Hamilton Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes
2015 Sebastian Vettel Ferrari
2014 Lewis Hamilton Mercedes
2013 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault
2012 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault
2011 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault
2010 Fernando Alonso Ferrari
2009 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes
2008 Fernando Alonso Renault
2007
-
1974
Grand Prix niet verreden.
1973 Vern Schuppan March-Hart
1972 Max Stewart Mildren-Ford
1971 Graeme Lawrence Brabham-Ford
1970 Graeme Lawrence Ferrari
1969 Graeme Lawrence Mclaren-Ford
1968 Garrie Cooper Elfin-Ford
1967 Rodney Seow Merlyn-Ford
1966 Lee Han Seng Lotus-Ford

Meeste overwinningen

Sebastian Vettel is recordhouder met vijf overwinningen in Singapore, gevolgd door Lewis Hamilton met vier zeges.

Meeste pole positions

Lewis Hamilton en Sebastian Vettel delen het record voor meeste pole positions op Marina Bay, met elk vier stuks.

Snelste ronde record 

De snelste ronde ooit gereden op het stratencircuit van Singapore staat op naam van Daniel Ricciardo. In 2024 zette de Australiër een tijd neer van 1:34.486.

Ziggo Sport Race Café
Gratis op Ziggo Sport kanaal 14

De gezelligste racekroeg van Nederland!
Met scherpe analyses: 

Ziggo Sport Racing

Over het Marina Bay Street Circuit

Het Marina Bay Street Circuit is een tijdelijk circuit in de straten van Singapore, vlakbij de haven. Het is 4,940 kilometer lang en telt 19 bochten. De race wordt verreden over 62 ronden, wat neerkomt op een totale afstand van 306,143 kilometer. Het circuit heeft een unieke lay-out met veel scherpe bochten en korte rechte stukken, waardoor het een technisch uitdagende baan is voor de coureurs.

Circuit Formule 1 GP Singapore: Marina Bay Street Circuit

Kenmerken van het Marina Bay Street Circuit

Singapore heeft een klassiek stratencircuit, met nauwe secties en minimale uitloopstroken. De muren staan dichtbij, waardoor elke fout hard wordt afgestraft. Het rijden bij kunstlicht zorgt al vanaf de eerste editie van de Grand Prix voor een andere dynamiek en ambiance dan bij de F1-races die overdag worden gehouden.

De baan heeft drie DRS-zones, die cruciaal zijn voor inhaalacties, aangezien het circuit bekendstaat om de moeilijkheid om andere auto's voorbij te steken. Een ander uniek kenmerk is bocht 18, waar de baan direct onder het publiek doorloopt. De toeschouwers die hier zitten, ervaren als geen ander wat racen in de Formule 1 betekent!

Eerste Grand Prix:
2008
Lengte:
 4.94 kilometer
Aantal rondes:
63
Raceafstand:
306.143 kilometer
Locatie:
Singapore
Bochten:
19
Meeste overwinningen:
Sebastian Vettel (5)
Maximale snelheid:
305 km/u
Ronderecord: 1:35.867
Lewis Hamilton (2023)

Uitdagingen van het Marina Bay Street Circuit

Het Marina Bay Street Circuit is een van de zwaarste races van het seizoen. De race duurt bijna altijd de maximale tijd van twee uur. En de combinatie van hitte en luchtvochtigheid maakt het fysiek een van de meest slopende Grand Prix's. Tel daar het rijden met kunstlicht bij op en je hebt een wedstrijd vol uitdagingen. 

De baan zelf heeft ook de nodige uitdagingen. Door de korte rechte stukken en vele bochten is het circuit minder afhankelijk van topsnelheid en juist meer van mechanische grip en downforce. Dit maakt de afstelling van de auto’s cruciaal: een goede balans tussen snelheid en stabiliteit in de bochten kan het verschil maken tussen een podiumplek en een uitvalbeurt.

Strategisch gezien is de Singapore GP berucht vanwege de hoge kans op safety cars. Met uitzondering van vorig jaar heeft er in Singapore nog geen enkele GP plaatsgevonden zonder safety car. Teams zullen hier ongetwijfeld rekening mee houden in hun pitstopstrategie. Een safety car kan namelijk net als een goed getimede undercut grote invloed hebben op de uitkomst van de race op het Marina Bay Street Circuit.

Als sportfan zit je goed bij Ziggo
Krijg je geen genoeg van de Formule 1? Dan hebben we nóg meer sportplezier voor je: