Direct naar inhoud
Alles over de F1 van Brazilië

F1 Brazilië 2025

Zondag 9 november om 18.00 uur Nederlandse tijd live op Viaplay

 

De Grand Prix van Brazilië is een van de meest geliefde races onder Formule 1-fans en is in 2025 de eenentwintigste race van het Formule 1-seizoen. Het spektakel vindt plaats op het Autódromo José Carlos Pace, beter bekend als Interlagos. In het weekend van 7 t/m 9 november strijden de coureurs hier om de zege. De race gaat op zondag om 18.00 uur Nederlandse tijd van start. Hieronder vind je alles wat je moet weten over de GP van Brazilië. 

Programma Formule 1 GP van Brazilië 2025

Beleef de Formule 1 bij Viaplay met Ziggo

Laatste update: 11 maart 2025

Live naar de Grand Prix van Brazilië kijken? Dat doe je met Viaplay. We zetten alle uitzendtijden van het raceweekend hieronder voor je op een rijtje:

Vrijdag 7 november - Vrije training 1 en Sprintkwalificatie

Racetijden
Nederlandse tijd

Wat

Waar

15.30 - 16.30

Vrije training 1

19.30 - 20.14

Sprintkwalificatie
22.30 - 23.45Ziggo Sport Race Café Ziggo Sport

Zaterdag 8 november - Sprintrace en Kwalificatie

Racetijden
Nederlandse tijd

Wat

Waar

15.00 - 16.00

Sprintrace

19.00 - 20.00

Kwalificatie

Zondag 9 november - Race

Racetijden
Nederlandse tijd

Wat

Waar

18.00 - 20.00

Race
F1 van Australië kijken met Ziggo

Zo kijk je de GP van Brazilië in 2025

Met Viaplay TV+ of de Viaplay app bij Ziggo

Formule 1 kijk je bij Ziggo live op je tv met Viaplay TV+ op kanaal 432. Of bekijk de race op al je favoriete apparaten met de Viaplay app. Heb je de Viaplay app besteld bij Ziggo? Start de app dan via kanaal 154 op je mediabox. Meer weten over wat je nodig hebt?

Over de Formule 1 GP van Brazilië

De Grand Prix van Brazilië (officieel sinds 2021: de Grand Prix van São Paulo) staat garant voor spectaculaire races en onvergetelijke momenten. Het Autódromo José Carlos Pace (Interlagos), gelegen in de miljoenenstad São Paulo, is een van de kortere maar meest uitdagende circuits op de kalender. Met zijn technische bochten, waaronder de ‘Senna S’-combinatie, flinke hoogteverschillen en rechte stukken biedt deze racebaan een combinatie van precisie en topsnelheid.

Of het nu droog blijft of de coureurs en hun teams juist plotseling overvallen worden door tropische regenbuien, de Grand Prix van Brazilië levert altijd spektakel op. In 2025 kunnen we opnieuw een onvoorspelbare en intense strijd verwachten op het legendarische circuit van Interlagos. Wordt het verloop van de F1 in Brazilië, met op zaterdag ook nog de sprintrace, doorslaggevend voor de WK-titel?

De geschiedenis van de Grand Prix van Brazilië

De eerste Formule 1 Grand Prix van Brazilië werd in 1973 verreden op Autódromo José Carlos Pace (Interlagos), een circuit dat dateert van 1940. In de beginjaren was het een van de zwaarste en meest veeleisende circuits vanwege de lange, hobbelige baan en de intense hitte. Sinds 1990 wordt de race gehouden op de ingekorte versie van Interlagos, maar de spanning en uitdaging zijn gebleven.

Brazilië heeft een rijke Formule 1-geschiedenis met roemruchte coureurs als Ayrton Senna, Nelson Piquet en Emerson Fittipaldi. De race heeft door de jaren heen memorabele momenten opgeleverd, zoals Senna’s emotionele eerste thuisoverwinning in 1991, de dramatische titelstrijd tussen Lewis Hamilton en Felipe Massa in 2008, en Max Verstappens onvergetelijke masterclass in de regen tijdens de GP in 2016.

Ook in recente jaren blijft de Grand Prix van Brazilië een race waarin alles kan gebeuren. De wisselende weersomstandigheden en het unieke karakter van de baan zorgen ervoor dat strategie en bandenkeuze cruciaal zijn.

Sprintrace Brazilië

Sinds de introductie van de F1 Sprint in 2021 is er op Interlagos tot nu toe altijd een sprintrace gehouden. Vorig jaar wist Lando Norris extra WK-punten te scoren met zijn overwinning in de F1 Sprint van Brazilië, nadat hij Oscar Piastri in de slotfase had ingehaald. Piastri leidde de gehele sprintrace vanaf poleposition, maar kreeg de opdracht om zijn McLaren-teamgenoot voorbij te laten. Dit seizoen gaan op zaterdag 8 november om 15.00 uur Nederlandse tijd de lichten op groen voor de sprintrace van Brazilië. Hierna volgt er nog één F1 Sprint, tijdens de GP van Qatar.

Positie 

Coureur

Team 

Rondes Tijd / Oorzaak UitvalStartpositie 
1Max VerstappenRed Bull Racing-Honda RBPT692:06:54.43017
2Esteban OconAlpine-Renault69(+19.477)4
3Pierre GaslyAlpine-Renault69(+22.532)13
4George RussellMercedes69(+23.265)2
5Charles LeclercFerrari69(+30.177)6
6Lando NorrisMcLaren-Mercedes69(+31.273)1 ( pole position )
7Yuki TsunodaRB-Honda RBPT69(+42.056)3
8Oscar PiastriMcLaren-Mercedes69(+44.943)8
9Liam LawsonRB-Honda RBPT69(+50.452)5
10Lewis HamiltonMercedes69(+50.753)14
11Sergio PérezRed Bull Racing-Honda RBPT69(+51.531)12
12Oliver BearmanHaas-Ferrari69(+57.085)15
13Valtteri BottasKick Sauber-Ferrari69(+1:3.588)11
14Fernando AlonsoAston Martin-Mercedes69(+1:18.049)9
15Zhou GuanyuKick Sauber-Ferrari69(+1:19.649)19
16Carlos Sainz jr.Ferrari38OngelukPit
17Franco ColapintoWilliams-Mercedes30Ongeluk16
DNSAlexander AlbonWilliams-Mercedes0Schade kwalificatie− 2
DNSLance StrollAston Martin-Mercedes0Ongeluk− 3
DSQNico HülkenbergHaas-Ferrari30Duwstart18
Winnaar GP
JaarCoureurTeam 
2024Max VerstappenRed Bull Racing-Honda RBPT
2023Max VerstappenRed Bull Racing-Honda RBPT
2022George RussellMercedes
2021Lewis HamiltonMercedes
2020Grand Prix afgelast vanwege de coronapandemie.
2019Max VerstappenRed Bull-Honda
2018Lewis HamiltonMercedes
2017Sebastian VettelFerrari
2016Lewis HamiltonMercedes
2015Nico RosbergMercedes
2014Nico RosbergMercedes
2013Sebastian VettelRed Bull-Renault
2012Jenson ButtonMcLaren-Mercedes
2011Mark WebberRed Bull-Renault
2010Sebastian VettelRed Bull-Renault
2009Mark WebberRed Bull-Renault
2008Felipe MassaFerrari
2007Kimi RäikkönenFerrari
2006Felipe MassaFerrari
2005Juan Pablo MontoyaMcLaren-Mercedes
2004Juan Pablo MontoyaWilliams-BMW
2003Giancarlo FisichellaJordan-Ford
2002Michael SchumacherFerrari
2001David CoulthardMcLaren-Mercedes
2000Michael SchumacherFerrari
1999Mika HäkkinenMcLaren-Mercedes
1998Mika HäkkinenMcLaren-Mercedes
1997Jacques VilleneuveWilliams-Renault
1996Damon HillWilliams-Renault
1995Michael SchumacherBenetton-Renault
1994Michael SchumacherBenetton-Ford
1993Ayrton SennaMcLaren-Ford
1992Nigel MansellWilliams-Renault
1991Ayrton SennaMcLaren-Honda
1990Alain ProstFerrari
1989Nigel MansellFerrari
1988Alain ProstMcLaren-Honda
1987Alain ProstMcLaren-TAG
1986Nelson PiquetWilliams-Honda
1985Alain ProstMcLaren-TAG
1984Alain ProstMcLaren-TAG
1983Nelson PiquetBrabham-BMW
1982Alain ProstRenault
1981Carlos ReutemannWilliams-Ford
1980René ArnouxRenault
1979Jacques LaffiteLigier-Ford
1978Carlos ReutemannFerrari
1977Carlos ReutemannFerrari
1976Niki LaudaFerrari
1975Carlos PaceBrabham-Ford
1974Emerson FittipaldiMcLaren-Ford
1973Emerson FittipaldiLotus-Ford
1972Carlos ReutemannBrabham-Ford

Meeste overwinningen

Alain Prost is de recordhouder met zes overwinningen in Brazilië, waarvan vijf op Interlagos en één op het Jacarepagua-circuit in Rio de Janeiro. Onder de huidige coureurs zijn Max Verstappen en Lewis Hamilton het succesvolst met allebei drie overwinningen.

Meeste pole positions

Ayrton Senna staat aan de top als het gaat om polepositions in deze Grand Prix. De Braziliaanse volksheld veroverde maar liefst zes keer de eerste startplek. Drie op Interlagos en drie op Jacarepagua.

Snelste ronde record 

Het baanrecord op Interlagos staat op naam van Valtteri Bottas. De Finse coureur zette in 2018 in zijn Mercedes een tijd neer van 1:10.540.

Over Autódromo José Carlos Pace (Interlagos)

Het Autódromo José Carlos Pace ten zuiden van São Paulo kennen de meeste autosportliefhebbers als Interlagos. Het circuit is vernoemd naar de Braziliaanse coureur José Carlos Pace, die in 1975 zijn enige F1-overwinning behaalde op deze baan. Het is een van de weinige circuits waar tegen de klok in wordt gereden, wat een extra fysieke uitdaging vormt voor de coureurs.

Met een lengte van 4,309 kilometer en 15 bochten is het een van de kortere banen op de F1-kalender, maar de mix van snelle bochten, technische secties en hoogteverschillen maken de Grand Prix van Brazilië een van de meest veeleisende van het seizoen. Coureurs leggen tijdens de race 71 ronden af, wat neerkomt op een totale afstand van 305,879 kilometer. Interlagos heeft twee DRS-zones, zodat inhalen gemakkelijker wordt gemaakt.

Circuit Interlagos Brazilië Formule 1

Kenmerken van Interlagos

Interlagos heeft een lay-out die het beste van mens en machine vraagt. Het is een snel circuit met lange rechte stukken en veel ruime bochten in combinatie met aanzienlijke hoogteverschillen. De eerste sector begint direct na start/finish met de beroemde ‘Senna S’, een combinatie van bochten waarin grip en balans essentieel zijn. Hier kunnen coureurs met een slimme lijn een inhaalactie inzetten.

De middensector is een bochtig en technisch gedeelte, waarin een goede mechanische grip en een uitgebalanceerde afstelling cruciaal zijn. Dit is het stuk waar de verschillen tussen de Formule 1-auto's goed zichtbaar worden. In de laatste sector van Interlagos draait alles om topsnelheid, met onder andere de lange klim van 10% naar het rechte stuk van start-finish, waar de slipstream en DRS voor extra spektakel zorgen.

Eerste Grand Prix:
1973
Lengte:
  4,309 kilometer
Aantal rondes:
71
Raceafstand:
 305,909 kilometer
Locatie:
São Paulo
Bochten:
15
Meeste overwinningen:
Michael Schumacher (4)
Maximale snelheid:
323 km/u
Ronderecord: 1:10.540
(Valtteri Bottas 2018)

Uitdagingen van Interlagos

De combinatie van hoogteverschillen, snelle en langzame bochten en de onvoorspelbare weersomstandigheden maken de race op het circuit van Interlagos nooit saai. De baan ligt bovendien op 800 meter boven zeeniveau, wat invloed heeft op de prestaties van de motoren en de aerodynamica.

Een van de grootste uitdagingen is de hobbelige ondergrond, waardoor de afstelling van de auto een compromis moet zijn tussen stabiliteit en snelheid. Dit maakt het extra lastig om de perfecte balans te vinden tussen mechanische grip en aerodynamische efficiëntie.

Ook speelt het weer een grote rol. Regenbuien kunnen onverwacht en snel opdoemen, wat steevast zorgt voor chaotische races. De coureurs moeten constant anticiperen op veranderende gripniveaus en de teams moeten flexibel blijven in het timen van hun pitstops. Dat alles maakt de Grand Prix van Brazilië elk jaar weer een genot om naar te kijken.

Ziggo Sport Race Café
Gratis op Ziggo Sport kanaal 14

De gezelligste racekroeg van Nederland!
Met scherpe analyses: 

Ziggo Sport Racing

Als sportfan zit je goed bij Ziggo
Krijg je geen genoeg van de Formule 1? Dan hebben we nóg meer sportplezier voor je: