Foutcode CS9042

Welke mediabox heb je?

Deze foutcode kan voorkomen op de Mediabox XL en de Mediabox Next. Voor elke box beschrijven we wat je zelf kunt doen aan deze foutcode.

Afbeelding Mediabox XL

Je hebt gekozen voor Mediabox XL

We gaan naar de internetverbinding van je Mediabox XL kijken. We hebben de stappen voor je uitgeschreven. Als een stap niet de oplossing geeft die je had verwacht, kun je door naar de volgende.

1. Zit de coaxkabel nog op z'n plek?

coaxkabel

Het kan zijn dat de coaxkabel niet meer goed vast zit. Bijvoorbeeld omdat je er tegenaan gestoten hebt met stofzuigen of door het verschuiven van de box. Check daarom aan de achterzijde van de mediabox of de coaxkabel nog stevig vast zit. Druk de coaxkabel goed aan.

Controleer vervolgens of de andere kant van de kabel ook stevig aangesloten is in de aansluiting in de muur.

2. Controleer de snelheid van je internetverbinding

Heeft dat niet geholpen, haal dan de internetkabel uit de box en stop deze in een laptop/computer. Test hiemee de snelheid van je internet met de Ziggo Speedtest.

Om optimaal te genieten van je mediabox, heb je een minimale downloadsnelheid nodig van 50 Mbps. Vergelijk die snelheid met het resultaat van de speedtest:

Mijn snelheid is goed (genoeg)

Herstart de box

Zet je mediabox voor tenminste 10 seconden uit en weer aan met de aan-uitknop op de achterkant van het apparaat. Als je mediabox geen aan-uitknop heeft, kun je ook de stekker uit het stopcontact halen en 10 seconden later weer terug doen. Wacht vervolgens enkele minuten totdat de mediabox volledig is opgestart.

Mijn snelheid is te laag

Is er iets veranderd?

Is het probleem ontstaan nadat je iets veranderd hebt in je thuisnetwerk? Of nadat je een nieuw "slim" apparaat in de buurt van je mediabox hebt gezet? 

Het klinkt misschien niet heel logisch, maar het signaal van bijvoorbeeld een babyfoon, IP camera of video deurbel kan storend werken op de snelheid van je internet.

Als je onlangs een switch of een router hebt aangesloten, zou dat een reden kunnen zijn dat de foutcode verschijnt. 

Sluit box rechtstreeks op het modem aan

Kun je met een internetkabel de mediabox rechtstreeks aansluiten op je modem? Dan kunnen we stoorzenders uitsluiten. Is het probleem opgelost als je dit hebt gedaan? Kijk dan goed rondom je box of in je netwerk naar de stoorzender. 

Veel voorkomende stoorzenders zijn:

  • smartphones of tablets met 4G
  • draadloze lichtschakelaars
  • babyfoons
  • audiospeakers
  • DECT-telefoons
  • beveiligingscamera's
Checklist traag internet

Blijft de snelheid problematisch als je de mediabox rechtstreeks op het modem hebt aangesloten? Dan is er iets anders aan de hand. We hebben een checklist gemaakt om de oorzaak te zoeken. 

3. Helpt dit niet?

Alles geprobeerd, maar het probleem blijft? Dat is balen. Neem contact met ons op dan helpen we je graag verder. Vermeld daarbij de foutcode en geef ook aan welke van bovenstaande instructies je hebt uitgevoerd om het probleem te verhelpen.

Vraag het de Community

Klanten en specialisten helpen je alles uit onze producten te halen. Samen weten we meer!

Tijdelijke oplossing

Met Ziggo GO kijk je live televisie en On Demand op je computer, smartphone of tablet.