Phishing

Heb je een mail ontvangen die je niet vertrouwt? Klik dan niet op linkjes en geef geen persoonlijke gegevens of wachtwoorden. De mail komt niet van Ziggo, je hebt te maken met phishing.

Wat is phishing?

Twijfel je wel eens of die e-mail nu echt van Ziggo, je bank, favoriete webwinkel of zelfs van die vriend is? Sommige e-mailtjes zien er bedrieglijk goed uit, maar zijn niet te vertrouwen. Dat zijn zogenoemde phishingmails. Met deze mails proberen internetcriminelen persoonlijke gegevens te krijgen, ook wel identiteitsfraude of identiteitskaping genoemd.

Hoe herken je phishing?

Internetcriminelen vissen op meerdere manieren naar je gegevens. Denk aan e-mails, sms’jes, whatsapp-berichtjes of zelfs telefonisch. In deze berichten gebruiken ze een alarmerende reden, zoals:

  • controleer je inloggegevens van de bank, want er is iets mis met de beveiliging
  • je hebt nog een rekening openstaan
  • “bevestiging van je account”
  • je afschrijving lukt niet

Of ze sturen een digitale kerstkaart. Meestal wordt je gevraagd om op een link te klikken of naar een internetpagina te gaan. Dat is dan een nepsite, die vaak erg lijkt op de originele site.

We vinden het belangrijk dat je phishing kunt herkennen. Daarom hebben we een pagina opgesteld met phishing-voorbeelden die over Ziggo in omloop zijn geweest. Daarnaast geven we tips hoe je een bericht als phishing kunt herkennen.

Bekijk actuele phishing-voorbeelden

Wat doen we?

We doen er alles aan om phishing te voorkomen. Zo sporen we phishingmails en nepsites op. Nog voordat internetcriminelen hun slag slaan, halen we nepsites uit de lucht. Helaas kunnen we niet alles voor zijn. Blijf daarom zelf ook altijd alert. Meer informatie over veilig internetten en privacy online vind je op veiliginternetten.nl.

Wat kun je zelf doen?

1. Wees alert op het verstrekken van gegevens

Helaas kan het voorkomen dat we je vragen om in Mijn Ziggo wat gegevens in te vullen. We kunnen ons voorstellen dat je hier terughoudend in bent. Dat moedigen we ook aan. Geef alleen je gegevens als je echt zeker weet dat je te maken hebt met Ziggo. Een van de manieren waarop je dat zeker weet is door naar Ziggo.nl te gaan en van daaruit naar Mijn Ziggo. Voor de zekerheid kun je de website nog op onderstaande tips checken.

2. Controleer het adres (URL) van de website

Internetcriminelen bootsen graag de originele url na om je te misleiden. Controleer daarom de adresregel linksboven in je scherm. Staan hier spelfouten of op het origineel lijkende, buitenlandse tekens dan is de pagina niet te vertrouwen.

3. Controleer het inlogproces

Verloopt het inlogproces van bijvoorbeeld je bank anders dan je gewend bent? Log dan niet in en verbreek direct de verbinding.

4. Controleer de beveiligde verbinding

Log je in op Mijn Ziggo? Of op de website van bijvoorbeeld je bank of gemeente? Dan gaat dat via een beveiligde verbinding. Je browser geeft met bijvoorbeeld een hangslotje aan dat je een beveiligde verbinding hebt. Ook is de adresregel vaak groen gekleurd.

5. Lees e-mails en websites kritisch

Valse e-mails, zoals digitale kerstkaarten, of een nep-webwinkel staan vaak vol met spelfouten. Of je wordt niet persoonlijk aangesproken, terwijl je bank of gemeente dat vaak wel doet.

Lees hoe je de e-mails van Ziggo herkent

6. Vergelijk prijzen

Heb je een prachtige aanbieding gekregen voor bijvoorbeeld de nieuwste telefoon met 70% korting? Vaak is dit niet realistisch. Vergelijk de prijzen die je ziet met andere webwinkels via bijvoorbeeld tweakers.net.

Hoe kun je phishing bij ons melden?

Je kunt phishing melden via phishing@ziggo.nl. Gaat het om een phishing-website? Dan vinden we het fijn als je de URL (het adres van de website) vermeldt. Gaat het over phishing via e-mail? Dan is het prettig als je de headers van de e-mail meestuurt. Hoe je die vindt, leggen we graag uit. Na de melding gaan we op onderzoek uit. Als het nodig blijkt, zullen we actie ondernemen.

Heb je een twijfelachtige e-mail van bijvoorbeeld een bank, webwinkel of iets anders binnengekregen? Meld die dan bij de Fraudehelpdesk.

Veelgestelde vragen

Ik heb gereageerd op een phishingmail. Wat moet ik nu doen?

Als je per ongeluk toch hebt gereageerd op een phishingmail, is het belangrijk om actie te ondernemen. Denk aan de volgende punten:

  • Heb je een wachtwoord ingevoerd? Verander dan zo snel mogelijk dat wachtwoord.
  • Heb je creditcardgegevens ingevuld? Breng je creditcardmaatschappij hiervan op de hoogte.
  • Doe digitaal aangifte bij de politie
  • Meld het bij de Fraudehelpdesk.

Hoe herken ik een e-mail van Ziggo?

Ziggo verstuurt commerciële e-mails, servicemails en bevestigingsmails. Deze e-mails hebben de afzender ziggo.contact@ziggo.nl of ziggo.nl@edm.ziggo.nl

We gebruiken voor het verzenden van e-mail domeinnamen via Lyris en Mailplus. Dat zijn de partners van Ziggo voor e-mailverzending. Domeinnamen die je in deze e-mails tegenkomt zijn edm.ziggo.nl, mailview.inforoute.nl, mailplus.nl en customergauge.com. 

Lees alles over e-mail van Ziggo herkennen

 
 
 

Kom je er niet uit?

Stel je vraag op de Community. Deze gesprekken lopen al over phishing.

 

Phishing mail uit naam van Ziggo

False (phising) emails: "Je nieuwe factuur van Ziggo"

Phishing via telefoon?