Direct naar inhoud
Alles over de F1 van Zandvoort

F1 Zandvoort 2025

Zondag 31 augustus om 15.00 uur Nederlandse tijd live op Viaplay

 

De vijftiende race van het Formule 1-seizoen 2025 vindt plaats op het legendarische Circuit Zandvoort. Tijdens het weekend van 29 t/m 31 augustus strijden de coureurs op het smalle en uitdagende circuit in de duinen om de overwinning. Benieuwd wat je kunt verwachten van de Dutch Grand Prix? Lees verder en ontdek alles over deze spectaculaire race!

Programma Formule 1 GP van Zandvoort 2025

Beleef de Formule 1 bij Viaplay met Ziggo

Laatste update: 4 augustus 2025

Live naar de Grand Prix van Zandvoort kijken? Dat doe je met Viaplay. We zetten alle uitzendtijden van het raceweekend hieronder voor je op een rijtje:

Vrijdag 29 augustus - Vrije training 1 en Vrije training 2

Racetijden
Nederlandse tijd

Wat

Waar

12.30 - 13.30

Vrije training 1

16.00 - 17.00

Vrije training 2
22.30 - 23.45Ziggo Sport Race Café Ziggo Sport

Zaterdag 30 augustus - Vrije training 3 en Kwalificatie

Racetijden
Nederlandse tijd

Wat

Waar

11.30 - 12.30

Vrije training 3

15.00 - 16.00

Kwalificatie

Zondag 31 augustus - Race

Racetijden
Nederlandse tijd

Wat

Waar

15.00 - 17.00

Race

Over de Formule 1 GP van Zandvoort

De Grand Prix van Zandvoort, officieel de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix, is een van de meest geliefde races op de Formule 1-kalender. Sinds de terugkeer van de race in 2021 is het duincircuit opnieuw een iconische bestemming geworden voor fans en coureurs. Wat de Dutch Grand Prix extra bijzonder maakt, is de unieke sfeer. De enorme steun van het Oranje-legioen, die massaal de tribunes en de duinen kleurt, zorgt voor een ongekende ervaring. Coureurs spreken vaak vol lof over de energie van het publiek, dat het circuit elk jaar verandert in een zee van oranje.

De Grand Prix van Nederland staat bekend om zijn intense gevechten en strategische uitdagingen. Circuit Zandvoort biedt een unieke uitdaging met een smalle baan, snelle bochten en hoogteverschillen. De combinatie van de technische layout en de iconische kombochten zoals de Hugenholtzbocht en de Arie Luyendykbocht maakt dit een van de meest spectaculaire races van het seizoen.

De geschiedenis van de Grand Prix van Zandvoort

De eerste Formule 1 Grand Prix van Nederland vond plaats in 1952 op Circuit Zandvoort. Deze eerste editie werd gewonnen door Alberto Ascari in een Ferrari. Al snel werd de race in de duinen van Zandvoort gezien als een klassieker op de kalender, met legendarische winnaars als Graham Hill, Jim Clark, Jackie Stewart en Niki Lauda. 

In de jaren ‘70 kreeg de Grand Prix een sombere reputatie. In 1970 verongelukte de Britse coureur Piers Courage na een zware crash. In 1972 werd de race afgelast omdat het circuit niet voldeed aan de veiligheidsnormen en de coureurs weigerden te racen. Een jaar later keerde de Grand Prix terug met de nieuwe Panoramabocht, maar na een fatale crash van Roger Williamson werden opnieuw aanpassingen gedaan. In 1974 ging de race door en ging Niki Lauda er met de winst vandoor. Lauda won ook de laatste Grand Prix in 1985, voordat de race jarenlang van de kalender verdween.

Na een afwezigheid van 36 jaar keerde de ‘Grote Prijs van Nederland’ in 2021 terug op het vernieuwde Circuit Zandvoort. Dit was mede dankzij de opkomst van Max Verstappen en de toenemende populariteit van de sport in Nederland. De comeback-editie werd direct een spektakel, met een dominante overwinning van Verstappen voor eigen publiek. Ook in 2022 en 2023 wist de Nederlander de overwinning te pakken, waarmee hij de onbetwiste koning van Zandvoort werd. Sinds de terugkeer van de Formule 1 naar Zandvoort is de Dutch Grand Prix een van de meest bezochte races van het seizoen. De uitzinnige Oranjemassa op de tribunes en in de duinen creëert altijd een ongeëvenaarde sfeer.

Ondanks de populariteit van de race, werd in 2024 besloten dat de Dutch Grand Prix na 2026 van de kalender verdwijnt. De reden hiervoor zijn de financiële risico's, omdat het evenement volledig privaat gefinancierd wordt. Samen met Silverstone is het de enige Grand Prix op de kalender die geen overheidssteun krijgt.

Positie 

Coureur

Team 

Rondes Tijd / Oorzaak UitvalStartpositie 
1Lando NorrisMcLaren-Mercedes721:30:45.5191 ( pole position )
2Max VerstappenRed Bull Racing-Honda RBPT72(+22.896)2
3Charles LeclercFerrari72(+25.439)6
4Oscar PiastriMcLaren-Mercedes72(+27.337)3
5Carlos Sainz jr.Ferrari72(+32.137)10
6Sergio PérezRed Bull Racing-Honda RBPT72(+39.542)5
7George RussellMercedes72(+44.617)4
8Lewis HamiltonMercedes72(+49.599)14
9Pierre GaslyAlpine-Renault71(+1 ronde)9
10Fernando AlonsoAston Martin-Mercedes71(+1 ronde)7
11Nico HülkenbergHaas-Ferrari71(+1 ronde)12
12Daniel RicciardoRB-Honda RBPT71(+1 ronde)13
13Lance StrollAston Martin-Mercedes71(+1 ronde)8
14Alexander AlbonWilliams-Mercedes71(+1 ronde)19
15Esteban OconAlpine-Renault71(+1 ronde)15
16Logan SargeantWilliams-Mercedes71(+1 ronde)18
17Yuki TsunodaRB-Honda RBPT71(+1 ronde)11
18Kevin MagnussenHaas-Ferrari71(+1 ronde)Pit
19Valtteri BottasKick Sauber-Ferrari70(+2 rondes)16
20Zhou GuanyuKick Sauber-Ferrari70(+2 rondes)17
Winnaar GP
JaarCoureurTeam 
2024Lando NorrisMcLaren-Mercedes
2023Max VerstappenRed Bull Racing-Honda RBPT
2022Max VerstappenRed Bull Racing-RBPT
2021Max VerstappenRed Bull Racing-Honda
2020Grand Prix afgelast vanwege de coronapandemie.
2019
-
1986
Grand Prix niet verreden.
1985Niki LaudaMcLaren-TAG
1984Alain ProstMcLaren-TAG
1983René ArnouxFerrari
1982Didier PironiFerrari
1981Alain ProstRenault
1980Nelson PiquetBrabham-Ford
1979Alan JonesWilliams-Ford
1978Mario AndrettiLotus-Ford
1977Niki LaudaFerrari
1976James HuntMcLaren-Ford
1975James HuntHesketh-Ford
1974Niki LaudaFerrari
1973Jackie StewartTyrrell-Ford
1972Grand Prix niet verreden.
1971Jacky IckxFerrari
1970Jochen RindtLotus-Ford
1969Jackie StewartMatra-Ford
1968Jackie StewartMatra-Ford
1967Jim ClarkLotus-Ford
1966Jack BrabhamBrabham-Repco
1965Jim ClarkLotus-Climax
1964Jim ClarkLotus-Climax
1963Jim ClarkLotus-Climax
1962Graham HillBRM
1961Wolfgang von TripsFerrari
1960Jack BrabhamCooper-Climax
1959Jo BonnierBRM
1958Stirling MossVanwall
1957
1956
Grand Prix niet verreden.
1955Juan Manuel FangioMercedes
1954Grand Prix niet verreden.
1953Alberto AscariFerrari
1952Alberto AscariFerrari
1951Louis RosierTalbot-Lago
1950Louis RosierTalbot-Lago
1949Luigi VilloresiFerrari
1948Prince BiraMaserati

Meeste overwinningen

Jim Clark is de succesvolste coureur in Zandvoort. De Britse coureur heeft vier overwinningen op zijn naam staan (1963, 1964, 1965 en 1967).

Meeste pole positions

Max Verstappen heeft de meeste pole positions op Circuit Zandvoort. De Nederlander startte drie keer vanaf de eerste plek.

Snelste ronde record

De snelste ronde ooit gereden op Circuit Zandvoort staat op naam van Lewis Hamilton. In 2021 zette hij een tijd neer van 1:11.097 tijdens de race.

Over Circuit Zandvoort

Circuit Zandvoort werd geopend in 1948 en is een van de meest uitdagende en unieke circuits op de Formule 1-kalender. De iconische duinen van Zandvoort aan de Nederlandse kust vormen het decor voor deze spectaculaire race. Het circuit staat bekend om de smalle lay-out en uitdagende bochten. 

De bochten op Circuit Zandvoort zijn vernoemd naar historische gebeurtenissen en belangrijke personen die iets met de Nederlandse autosport en het circuit te maken hebben gehad. Bijvoorbeeld legendarische Nederlandse coureurs, voormalig directeuren van het circuit of coureurs die zijn verongelukt op het circuit. Elke naam draagt bij aan de rijke historie en iconische status van Zandvoort als racecircuit.

Met een lengte van nog geen 4,3 kilometer is het een van de kortste circuits op de kalender. Circuit Zandvoort heeft 14 bochten, twee DRS-zones en gaat met de klok mee. De coureurs rijden tijdens de race maar liefst 72 rondes, waarmee ze een totale afstand van 306,576 kilometer afleggen. De combinatie van snelle, vloeiende bochten, hoogteverschillen en de beroemde kombochten maakt Circuit Zandvoort een favoriet onder coureurs en fans.

Zo ziet het circuit van Zandvoort

Kenmerken van het Circuit van Zandvoort

Circuit Zandvoort staat bekend als een typisch 'Old School' race-circuit, met snelle, golvende en uitdagende bochten die zijn gevormd door de natuurlijke duinen. Het circuit is beroemd om de kombochten, hoogteverschillen en technische secties, wat het een veeleisend circuit maakt.

De eerste sector begint met de beroemde Tarzanbocht, een 180°-bocht aan het einde van het rechte stuk. Hier vinden veel inhaalacties plaats, maar de juiste remzone bepalen is cruciaal. Direct daarna volgt de vloeiende Gerlachbocht, die de coureurs in één lijn moeten nemen om de ideale snelheid mee te nemen naar de Hugenholtzbocht. Deze scherpe linkerbocht is extra bijzonder door de steile banking van 18 graden, waarbij de buitenkant van de bocht hoger ligt dan de binnenkant. Hierdoor zijn er verschillende lijnen mogelijk en kunnen coureurs zelfs aan de buitenkant snelheid behouden.

In sector 2 draait alles om vloeiende snelheid en precisie. Hier komen de coureurs het verraderlijke Scheivlak tegen, een van de snelste en meest gewaagde bochten van het circuit. De Mastersbocht en de daaropvolgende bochten vereisen een goed uitgebalanceerde auto en een perfect gekozen racelijn om snelheid te behouden.

De laatste sector begint met de Hans Ernst Chicane, een lastige en trage bochtencombinatie waar regelmatig inhaalacties plaatsvinden. De laatste bocht is het paradepaardje van Circuit Zandvoort: de Arie Luyendykbocht. Deze indrukwekkende steile kombocht heeft een banking van 18 graden. Hier worden de coureurs met maximale snelheid het lange rechte stuk op geslingerd en kan de DRS effectief worden ingezet richting start-finish. 

Eerste Grand Prix:
1952
Lengte:
  4,252 kilometer
Aantal rondes:
72
Raceafstand:
 306,144 kilometer
Locatie:
Zandvoort
Bochten:
14
Meeste overwinningen:
Jim Clark (4)
Maximale snelheid:
309 km/u
Ronderecord: 1:11.097
 Lewis Hamilton (2021)

Uitdagingen van het Circuit van Zandvoort

Circuit Zandvoort is een technisch uitdagende baan met een uniek karakter. De combinatie van snelle en langzame secties, hoogteverschillen en de beperkte ruimte maakt het een circuit waar precisie en controle essentieel zijn. Het circuit staat bekend om zijn glooiende karakter, met als uniek element de steile kombochten. In deze bochten spelen downforce en mechanische grip een grote rol, een fout in de lijnkeuze kan direct leiden tot tijdverlies of zelfs een uitstapje in het grind naast de baan. 

De meest opvallende eigenschap van Circuit Zandvoort is de ligging in de duinen. Dit zorgt voor hoogteverschillen, zand op de baan en een onvoorspelbare wind vanaf de Noordzee, die de balans van de auto's kan beïnvloeden. Dit dwingt coureurs en teams om constant aanpassingen te maken in hun set-up en rijstijl.

Het smalle karakter van het circuit maakt inhalen lastig, waardoor kwalificatie en strategie een cruciale rol spelen. Ook bandenslijtage is een factor, vooral in de lange doordraaiers waar de linker banden zwaar worden belast.

Tot slot maakt het compacte en bochtige karakter van Zandvoort het fysiek veeleisend voor coureurs. De snelle richtingsveranderingen en de hoge G-krachten, vooral in de kombochten, vragen veel van de nek- en armspieren. Een perfecte mix van techniek, moed en uithoudingsvermogen is nodig om op dit historische circuit te domineren.

Ziggo Sport Race Café
Gratis op Ziggo Sport kanaal 14

De gezelligste racekroeg van Nederland!
Met scherpe analyses: 

Ziggo Sport Racing

Als sportfan zit je goed bij Ziggo
Krijg je geen genoeg van de Formule 1? Dan hebben we nóg meer sportplezier voor je: