Overslaan en ga naar inhoud

F1 Japan

Zondag 6 april om 7.00 uur Nederlandse tijd live op Viaplay

 

De derde Formule 1 Grand Prix van het seizoen vindt dit jaar plaats op de Suzuka International Racing Course in Japan. Hier komen de coureurs in het weekend van 4 t/m 6 april in actie. Benieuwd wie er dit keer op de eerste plek eindigt? Lees dan snel verder en ontdek alles wat je over de Formule-race van Japan moet weten.

Programma Formule 1 GP van Japan 2025

Live naar de Grand Prix van Japan kijken? Dat doe je met Viaplay. We zetten alle uitzendtijden van het raceweekend hieronder voor je op een rijtje:

Vrijdag 4 april - Vrije training 1 en Vrije training 2

Racetijden
Nederlandse tijd

Wat

Waar

04.30 - 05.30

Vrije training 1

Viaplay

08.00 - 09.00

Vrije training 2 Viaplay
n.n.b. Ziggo Sport Race Café  n.n.b.

Zaterdag 5 april - Vrije training 3 en Kwalificatie

Racetijden
Nederlandse tijd

Wat

Waar

04.30 - 05.30

Vrije training 3

Viaplay

08.00 - 09.00

Kwalificatie

Viaplay

Zondag 6 april - Race

Racetijden
Nederlandse tijd

Wat

Waar

07.00 - 09.00

Race

Viaplay

n.n.b. Ziggo Sport Race Café nabeschouwing race n.n.b.
F1 van China kijken met Ziggo

Zo kijk je de GP van Japan in 2025

Met Viaplay bij Ziggo

Formule 1 kijk je bij Ziggo op al je favoriete apparaten met de Viaplay app. Heb je Viaplay besteld bij Ziggo? Start de app dan via kanaal 154 op je mediabox. Meer weten over wat je nodig hebt?

Over de Formule 1 GP van Japan

De Grand Prix van Japan is een van de meest iconische races op de Formule 1-kalender en wordt sinds 1987 verreden op het legendarische Suzuka Circuit. Dit technische en uitdagende circuit staat bekend om de snelle bochtencombinaties en het unieke ontwerp. Het is het enige Formule 1-circuit ter wereld dat over zichzelf heen kruist. Suzuka is een van de weinige circuits waar snelheid, technische vaardigheden en strategie perfect samenkomen. Met de uitdagende lay-out, rijke geschiedenis en potentieel voor spectaculaire races, is de Grand Prix van Japan een van de absolute hoogtepunten van het Formule 1-seizoen. Lees verder en ontdek alles over deze bijzondere Grand Prix.

De geschiedenis van de Grand Prix van Japan

De eerste officiële Grand Prix van Japan werd gereden in 1976 op de Fuji International Speedway. Dit circuit ligt in de schaduw van de beroemde Mount Fuji en heeft een van de langste rechte stukken in de autosport, van bijna 1,5 kilometer. Deze eerste Grand Prix, die werd gewonnen door Mario Andretti, kreeg meteen historische betekenis doordat de titelstrijd tussen James Hunt en Niki Lauda werd beslist. Door de zware regenval besloot Lauda, die eerder dat jaar een bijna fatale crash had overleefd, zijn race voortijdig te staken. Hunt eindigde als derde en verzekerde zich met één punt voorsprong van zijn eerste en enige wereldtitel.

Een jaar later werd de race in Fuji overschaduwd door een tragisch ongeluk. Na een botsing belandde de Canadese coureur Gilles Villeneuve met zijn Ferrari in het publiek. Twee toeschouwers kwamen hierbij om het leven. Na deze tweede editie in 1977 verdween de Grand Prix van Japan tijdelijk van de kalender. 

Pas in 1987 keerde de Formule 1 weer terug naar Japan, met een nieuwe locatie op het aangepaste Suzuka Circuit. Deze eerste race werd gewonnen door Gerhard Berger in een Ferrari. Sindsdien heeft Suzuka een status ontwikkeld als een van de meest geliefde en uitdagende circuits in de sport. Tussen 1987 en 2006 was Suzuka de vaste locatie van de Grand Prix, totdat de race in 2007 en 2008 tijdelijk terugkeerde naar Fuji. Vanaf 2009 werd Suzuka opnieuw de thuisbasis van de Japanse GP.

De Grand Prix van Japan is vaak het decor geweest voor beslissende races in het wereldkampioenschap. Denk aan de iconische strijd tussen Ayrton Senna en Alain Prost in 1989 en 1990. In beide gevallen werd het wereldkampioenschap beslist na controversiële crashes tussen de twee rivalen. Ook de sensationele regenrace van 2005, waarin Kimi Räikkönen vanaf de 17e startplaats wist te winnen, behoort tot de hoogtepunten van deze Grand Prix.

Toch kent Suzuka niet alleen hoogtepunten, maar ook een zwarte bladzijde. In 2014 verloor de Franse coureur Jules Bianchi in een natte race de controle over zijn auto en botste op een takelwagen die bezig was een andere gecrashte bolide te bergen. De zware verwondingen die hij daarbij opliep, leidden uiteindelijk tot zijn overlijden in 2015. Het tragische ongeluk resulteerde in strengere veiligheidsmaatregelen binnen de sport, waaronder de invoering van de Halo-bescherming op de cockpits.

Japan stond historisch gezien vaak aan het eind van het seizoen op de kalender. Hierdoor is de Japanse Grand Prix vaak de locatie geweest voor beslissende races in de titelstrijd. Maar liefst 13 keer werd hier het wereldkampioenschap beslist, meer dan op welk ander circuit dan ook. In 2024 werd de Grand Prix van Japan voor het eerst in het begin van het seizoen verreden. De natte herfst werd vervangen door de prachtige Japanse lente. Het weer in oktober was vaak onvoorspelbaar met kans op zware regenval vanwege het moessonseizoen. Dit heeft vaak geleid tot gevaarlijke omstandigheden. Door de race te vervroegen, wordt dat risico kleiner. Daarnaast past de nieuwe datum beter in het streven van de Formule 1 om races per continent te groeperen. Naast logistieke voordelen verkleint dit de ecologische voetafdruk van de sport. Bovendien worden lange, vermoeiende reizen voor coureurs en teams beperkt. Ook in 2025 staat de Japanse Grand Prix in april op de kalender, waarmee de lente opnieuw het decor vormt voor deze iconische race.

Positie 

Coureur

Team 

Rondes  Tijd / Oorzaak Uitval Startpositie 
1 Max Verstappen Red Bull Racing-Honda RBPT 53 1:54:23.566 1 (pole postion)
2 Sergio Pérez Red Bull Racing-Honda RBPT 53 (+12.535) 2
3 Carlos Sainz jr. Ferrari 53 (+20.866) 4
4 Charles Leclerc Ferrari 53 (+26.522) 8
5 Lando Norris McLaren-Mercedes 53 (+29.700) 3
6 Fernando Alonso Aston Martin-Mercedes 53 (+44.272) 5
7 George Russell Mercedes 53 (+45.951) 9
8 Oscar Piastri McLaren-Mercedes 53 (+47.525) 6
9 Lewis Hamilton Mercedes 53 (+48.626) 7
10 Yuki Tsunoda RB-Honda RBPT 52 (+1 ronde) 10
11 Nico Hülkenberg Haas-Ferrari 52 (+1 ronde) 12
12 Lance Stroll Aston Martin-Mercedes 52 (+1 ronde) 16
13 Kevin Magnussen Haas-Ferrari 52 (+1 ronde) 18
14 Valtteri Bottas Kick Sauber-Ferrari 52 (+1 ronde) 13
15 Esteban Ocon Alpine-Renault 52 (+1 ronde) 15
16 Pierre Gasly Alpine-Renault 52 (+1 ronde) 17
17 Logan Sargeant Williams-Mercedes 52 (+1 ronde) 19
DNF Zhou Guanyu Kick Sauber-Ferrari 12 versnellingsbak 20
DNF Daniel Ricciardo RB-Honda RBPT 0 ongeluk 11
DNF Alexander Albon Williams-Mercedes 0 ongeluk 14

Winnaar GP
Jaar Coureur Team 
2024 Max Verstappen Red Bull Racing-Honda RBPT
2023 Max Verstappen Red Bull Racing-Honda RBPT
2022 Max Verstappen Red Bull Racing-RBPT
2021 Afgelast  
2020 Afgelast  
2019 Valtteri Bottas Mercedes
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Lewis Hamilton Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes
2015 Lewis Hamilton Mercedes
2014 Lewis Hamilton Mercedes
2013 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault
2012 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault
2011 Jenson Button McLaren-Mercedes
2010 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault
2009 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault
2008 Fernando Alonso Renault
2007 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes
2006 Fernando Alonso Renault
2005 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes
2004 Michael Schumacher Ferrari
2003 Rubens Barrichello Ferrari
2002 Michael Schumacher Ferrari
2001 Michael Schumacher Ferrari
2000 Michael Schumacher Ferrari
1999 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes
1998 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes
1997 Michael Schumacher Ferrari
1996 Damon Hill Williams-Renault
1995 Michael Schumacher Benetton-Renault
1994 Damon Hill Williams-Renault
1993 Ayrton Senna McLaren-Ford
1992 Riccardo Patrese Williams-Renault
1991 Gerhard Berger McLaren-Honda
1990 Nelson Piquet Benetton-Ford
1989 Alessandro Nannini Benetton-Ford
1988 Ayrton Senna McLaren-Honda
1987 Gerhard Berger Ferrari
1987 - 1978 Geen Grand Prix  
1977 James Hunt McLaren-Ford
1976 Mario Andretti Lotus-Ford

Meeste overwinningen

Michael Schumacher is de succesvolste coureur in Japan, met zes overwinningen (1995, 1997, 2000, 2001, 2002, 2004).

Meeste pole positions

De Duitse racelegende heeft ook de meeste pole positions op zijn naam staan. Maar liefst acht keer vertrok Michael Schumacher van de eerste startpositie in Japan.

Snelste ronde record

De snelste ronde ooit gereden op het Suzuka Circuit staat op naam van Lewis Hamilton. In 2019 zette hij in zijn Mercedes een tijd neer van 1:30.983.

Over het Suzuka Circuit

Het Suzuka International Racing Course, beter bekend als het Suzuka Circuit, is een van de meest technische en uitdagende circuits in de Formule 1. Het circuit ligt in de gelijknamige stad Suzuka en is ontworpen door de Nederlander Hans Hugenholtz, oud-directeur van Circuit Zandvoort. Het circuit werd oorspronkelijk gebouwd als testbaan voor Honda en opende in 1962. Pas in 1987 kwam het circuit op de Formule 1-kalender. 

Het circuit heeft een totale lengte van 5,807 kilometer en telt 18 bochten, waaronder enkele van de meest legendarische in de sport, zoals de Esses, de Degner-bochten en de beroemde 130R. Tijdens de race rijden de coureurs 53 rondes waarmee ze een totale afstand van 307,471 kilometer afleggen. De Grand Prix van Japan wordt met de klok mee gereden en heeft slechts één DRS-zone, gelegen op het lange rechte stuk van start-finish.

Formule 1 GP Japan: Suzuka International Racing Course

Kenmerken van het Suzuka Circuit

Het Suzuka Circuit staat bekend als het circuit van de snelle bochten en is een van de meest uitdagende en geliefde circuits onder coureurs. Het meest kenmerkende aspect van Suzuka is de unieke 'figure-eight' lay-out, waarbij het circuit zichzelf kruist via een brug. Het is het enige Formule 1-circuit ter wereld dat deze 8-vorm heeft. 

De eerste sector wordt gedomineerd door de ‘Esses’, een serie van vier opeenvolgende snelle en vloeiende S-bochten. Hier zijn precisie, balans en consistentie cruciaal. Suzuka is een circuit waar fouten direct worden afgestraft door de beperkte uitloopzones naast de baan. 
In de tweede sector komen coureurs technische uitdagingen tegen zoals de twee Degner-bochten, de langzame haarspeldbocht en de spoon curve, een lange dubbele linkerbocht die snelheid opbouwt richting het rechte stuk.

De laatste sector begint met de iconische 130R, een van de snelste bochten ter wereld. Deze bocht is een razendsnelle knik naar links waar auto’s met snelheden van boven de 300 km/u doorheen gaan. Coureurs moeten hier bijna blind insturen, een ultieme test van moed en snelheid. De ronde eindigt met de Casio Triangle, een trage chicane richting start-finish die een van de beste inhaalmogelijkheden van het circuit biedt.

Eerste Grand Prix:
1987
Lengte:
 5,807 kilometer
Aantal rondes:
53
Raceafstand:
 307,471 kilometer
Locatie:
Suzuka
Bochten:
18
Meeste overwinningen:
Michael Schumacher (6)
Maximale snelheid:
316 km/u
Ronderecord: 1:30.983 
Lewis Hamilton (2019)

Uitdagingen van het Suzuka Circuit

Suzuka is een van de meest uitdagende circuits in de Formule 1. De unieke lay-out, met een mix van snelle en technische bochten vereist een perfect afgestelde auto. De S-bochten in de eerste sector vragen om maximale precisie en een goede flow, één fout hier kan de hele ronde verpesten. Daarna volgen de uitdagende Degner-bochten, waar een fractie te laat remmen direct wordt afgestraft met een uitstapje in het grind naast de baan. In de iconische 130R, een van de snelste bochten van de kalender, draait alles om de perfecte balans tussen risico en snelheid.

Het circuit bevat veel snelle bochten waarbij de remmen minimaal worden aangeraakt. Met 11 van de 18 bochten die op snelheden van rond de 200 km/u worden genomen, is er nauwelijks tijd om op adem te komen.

Bandenmanagement speelt een grote rol op het Suzuka Circuit. De combinatie van hoge snelheden en snelle richtingsveranderingen zorgt voor veel slijtage, waardoor coureurs slim met hun banden moeten omgaan om geen tijd te verliezen. Omdat het circuit smal is en veel vloeiende secties heeft, is inhalen lastig. Dit maakt een goede kwalificatie en strategie cruciaal voor het eindresultaat. Naast de technische en strategische uitdagingen is Suzuka ook fysiek zwaar. De hoge G-krachten in de snelle bochten belasten de nekspieren van de coureurs flink.

Bestel nu Viaplay

Kijk live sport & films en series

  • Bestel Viaplay eenvoudig in Mijn Ziggo
  • Het Viaplay-abonnement via Ziggo is maandelijks opzegbaar
bestel-viaplay
Anders nog iets?

Ook interessant voor jou

Formule 1-overzicht

Alles weten over Formule 1 van Viaplay bij Ziggo? Van de uitzendtijden van races tot Formule 1-programma’s; bekijk het handige overzicht.

Formule 1-kalender

Dit seizoen staan er maar liefst 24 GP’s op de kalender. Je bent een knappe kop als je deze lijst kunt onthouden. Daarom hebben we een handige kalender:

Viaplay

Streamingdienst Viaplay is een unieke combinatie van live sport zoals Formule 1, Bundesliga en PDC darts, Viaplay Originals, internationale films, series én meer.