Ziggo zenderwijzigingen
We willen graag dat jij ook in de toekomst bij Ziggo gebruik kan blijven maken van supersnel en stabiel internet. Daarom updaten wij de komende tijd ons netwerk. Doordat we frequenties vrij gaan maken die we kunnen inzetten voor sneller internet, moeten sommige tv- en radiozenders opnieuw ingesteld worden. We leggen je uit wat dat voor jou betekent en wat je hieraan kunt doen.
Wat merk ik als kijker?
Heb je een CI+ module, decoder (STB) of smartcard? Dan kan het gebeuren dat je sommige zenders niet meer via je gebruikelijke kanaal kunt kijken. De eerste 14 zenders blijven onveranderd, maar vanaf kanaal 15 kunnen er dingen veranderd zijn. Maar wees gerust, je kunt je zenders in de meeste gevallen gewoon weer snel en makkelijk terugvinden.
Wat moet ik doen?
In het geval dat je op kanaal 15 of daarboven geen beeld meer hebt, moet je je zenders opnieuw instellen. Mocht je een favorietenlijst gebruiken, ondertitels gebruiken of opnames gepland hebben, check dan even of alles nog werkt.
Heb je een Next of Next Mini? Dan hoef je waarschijnlijk niks opnieuw in te stellen. In de meeste gevallen hoef je je apparaat alleen maar opnieuw op te starten om alles weer goed te laten werken.
Zakelijke klant? Dit moet je weten
Run je een vakantiepark, hotel, ziekenhuis of zorginstelling?
Dan kan een wijziging in onze zenderindeling gevolgen hebben voor je tv-installatie. We leggen je hier uit wat dat voor jou betekent.
Wat verandert er?
Vanaf juni 2025 voert Ziggo een wijziging door in de manier waarop televisiezenders worden ingedeeld. In de meeste gevallen gebeurt dit automatisch. Maar maak je gebruik van een eigen tv-systeem of specifieke installatie? Dan moet je misschien handmatig wat zaken opnieuw instellen.
Wat betekent dit voor jou?
De werkzaamheden vinden plaats tussen 01:00 en 05:00. De wijzigingen zijn herkenbaar op onderstaande zenders:
Zender | Zendernaam | Zender | Zendernaam |
---|---|---|---|
15 | Comedy Central | 83 | NPO Politiek en Nieuws |
16 | Paramount Network | 504 | BBC News |
17 | Discovery | 505 | Euronews |
27 | National Geographic | 713 | L1 TV |
52 | VRT CANVAS | 816 | KINK |
71 | TV5 Monde | 817 | JOE |
Check of dit voor jou geldt
Gebruik je één van de onderstaande systemen?
- Hospitality tv's
- Een eigen headend installatie
- Televisies die niet door Ziggo gecertificeerd zijn, zoals zeer verouderde beeldbuis televisies of televisies die buiten Europa zijn aangeschaft
Dan is het mogelijk dat de zenders niet automatisch opnieuw worden ingeladen. In dat geval moet je de zenders handmatig opnieuw instellen binnen je eigen systeem of beheeromgeving.
Wat kun je doen?
- Controleer of je televisies of systeem de nieuwe zenderinstellingen automatisch overnemen.
- Lukt dit niet? Dan moet de beheeromgeving handmatig opnieuw ingesteld worden.
- Geen toegang tot het systeem? Neem dan contact op met je leverancier of installatiepartner*.
*Ziggo biedt geen ondersteuning bij systemen die buiten ons netwerk vallen of televisies die niet door Ziggo zijn gecertificeerd. Deze installaties vallen onder jouw eigen beheer of dat van je eigen leverancier of partner. Wij weten helaas niet wie je contactpersoon bij de leverancier of partner is.
Hulp nodig?
Op onderstaande pagina's vind je alles wat je moet weten als je je zenderproblemen wilt oplossen.
Zenders zoeken: Kun je je zender(s) niet meer terugvinden op je gebruikelijke kanaal? In dit stappenplan leggen we uit hoe je ze snel en makkelijk terugvindt.
Je ondertiteling instellen heb je zo gedaan. We leggen je in 'n paar stappen uit hoe.
Het kan ook zijn dat je je mediabox moet herstarten. We leggen je uit wat je moet doen.
Kom je er niet uit? Neem contact met ons op
Wil je liever iemand telefonisch of via de chat spreken? Dan helpen we je graag verder.
Veelgestelde vragen
Als je toestel om nieuwe instellingen vraagt, gebruik dan onderstaande gegevens:
- Frequentie: 474 MHz
- NetwerkID:
- 5555 voor particuliere klanten met een smartcard
- 4444 voor particuliere klanten zonder smartcard
- 6666 voor zakelijke klanten met een smartcard
- 3333 voor zakelijke klanten zonder smartcard
- Modulatie: QAM256 (vernieuwd)
- Symboolsnelheid: 6900 kSymbols/sec (6,900 MSymbols/sec)
Krijg je een E16 of E19 melding? Dan moet je smartcard waarschijnlijk worden bijgewerkt. Daarna doet je smartcard het meestal gewoon weer binnen aan paar minuten.
Dit stappenplan legt je precies uit hoe je zelf snel en makkelijk je smartcard bijwerkt. Heb je toch problemen? Neem dan telefonisch contact met ons op, dan lopen we er samen met je doorheen.
In onderstaand overzicht zie je wanneer de zenderwijzigingen in jouw regio van kracht gaan. Let op: de planning is onder voorbehoud.
Juni
Venlo
Juli
Heerenveen, Alphen, Sassenheim, Alkmaar & Rotterdam
Augustus
Schoonbron, Zwolle, Amsterdam, Groningen, Emmen, Winschoten & Den Haag
September
Zevenaar, Apeldoorn, Tiel, Ermelo, Lelystad, Utrecht MND, Breda, Roosendaal, Tilburg, Den Bosch, Sneek & Helmond
Oktober
Hengelo, Hoogeveen, Roermond, Gorinchem, Amersfoort, Capelle, Mill, Velsen, Hilversum, Driebergen, Gorredijk & Veenendaal