Direct naar inhoud

Een eigen modem gebruiken

Wil je je een eigen modem gebruiken in plaats van een Ziggo modem? Dat kan! Er zijn wel wat belangrijk dingen om te weten. Lees deze pagina en de veelgestelde vragen goed door voordat je een eigen modem aansluit.

Je eigen router

Het Ziggo modem is een combinatie van een modem en een wifi-router. Het modemdeel zorgt voor de internetverbinding met je woning. Het routerdeel regelt de internetverbinding met de apparaten in je huis. 

Coax

Als je een eigen router hebt, kun je het Ziggo modem in bridge-modus laten zetten. Het geeft het internet dan door aan je router. Ook IPv6 is in bridge-modus te gebruiken. 

Glasvezel

Ons glasvezelmodem kan niet in bridge-modus worden gezet. Je sluit hierop een eigen router aan als access point. Je moet de wifi van het glasvezelmodem uitzetten. 

Ziggo modem aansluiten en bewaren

Je krijgt altijd een coaxmodem of glasvezelmodem van ons in bruikleen. Ook als je een eigen modem wilt gebruiken. Als nieuwe klant sluit je eerst het Ziggo modem dat je van ons ontvangt aan. Pas als het Ziggo modem werkt, sluit je daarna je eigen modem aan.

Het Ziggo modem is nodig voor ondersteuning als er netwerkproblemen zijn. Bewaar het modem dat je van ons krijgt goed. Dit moet je naar ons terugsturen als je je Ziggo abonnement opzegt.

Beperkingen bij gebruik van een eigen modem

  • SmartWifi diensten werken niet
  • De zakelijke dienst Pin Zeker werkt niet

Je bent zelf verantwoordelijk

Een eigen modem gebruiken geeft meer vrijheid, maar je hebt er ook wat technische kennis voor nodig. Jij bent ervoor verantwoordelijk en aansprakelijk dat je eigen modem goed werkt.
Neem bij vragen over het instellen van dit modem contact op met de leverancier.

Eisen eigen coaxmodem

Je coaxmodem moet deze Ziggo specificaties ondersteunen, waaronder DOCSIS 3.1, om het op ons netwerk te kunnen aansluiten. 
Als je Ziggo Vast Bellen wilt gebruiken, let er dan op dat het modem ondersteuning biedt voor vaste telefonie van Ziggo. Download de specificatielijst voor telefonie

Vraag dit bij twijfel na bij de aanbieder of fabrikant van het modem. 

Eisen eigen glasvezelmodem

Je glasvezelmodem moet deze Ziggo specificaties ondersteunen.

Als je Ziggo Vast Bellen wilt gebruiken, ...  Download de specificatielijst voor telefonie

Doe bij twijfel navraag bij de aanbieder of fabrikant van het modem.

Je coaxmodem aansluiten

1. Gegevens van je modem opschrijven

Sluit je modem aan en noteer het CM MAC en MTA MAC-adres. Een MAC-adres bestaat uit 12 cijfers en/of letters  (0 t/m 9 en A t/m F). Bijvoorbeeld: 1F-2E-3D-4C-5B-6A.

2. Je eigen modem registreren

Download de Vodafone & Ziggo app of gebruik de QR code.

Vodafone app
  • Open de Vodafone & Ziggo app
  • Druk onderaan op Producten
  • Kies voor Internet
  • Zoek je modem (vaak Connectbox) en druk op Meer info
  • Kies onderaan voor Registreer een Nieuw modem
  • Vul je eigen modemgegevens in

Je glasvezelmodem laten aansluiten

1. PON serienummer van je modem opschrijven

Ga op zoek naar het PON serienummer van je apparaat. Dat staat meestal op een sticker op het apparaat zelf. De precieze naam of wat erbij staat, kan per fabrikant verschillen.

Kun je het niet vinden? Neem dan contact op met de fabrikant.

2. Contact opnemen

Wij registreren je modem voor je. Bel ons op 088 - 121 2909 of stuur een verzoek via het contactformulier en we regelen het.

Problemen na installatie?

Kijk in onze storingschecker of er werkzaamheden of een storing is in je buurt. Als de problemen in ons netwerk liggen, gaan we die zo snel mogelijk oplossen.

Geen algemene storing?

Dan helpen we je ook graag aan een oplossing. Neem eerst contact op met de leverancier van het modem. Als de leverancier geen oplossing heeft, kunnen we het Ziggo modem weer voor je activeren. Werkt het Ziggo modem wel? Dan zit de oorzaak in je eigen modem en kun je nog eens contact opnemen met de leverancier van het modem. We leveren geen support op eigen modems.

Werkt ook het Ziggo modem niet?

Dan plannen we graag een afspraak met onze monteur. Die komt langs en bekijkt waar de storing zit.

Veelgestelde vragen

Iedereen mag op ons netwerk een eigen modem gebruiken, maar je hebt wel wat technische kennis nodig. Je zult namelijk zelf je modem moeten instellen en up-to-date houden. Als je een Ziggo modem gebruikt, dan zorgen wij voor de juiste instellingen en updates.

Coax
Nadat je het CM- en MTA MAC-adres van het coaxmodem hebt doorgegeven, versturen we via ons netwerk een configuratiebestand (bootfile) met de Ziggo instellingen naar je modem. Via DHCP ontvangt je modem automatisch de adressen van de Ziggo DNS-servers.

Glasvezel
Nadat je het PON Serienummer van het glasvezelmodem hebt doorgegeven, activeren we je glasvezelmodem.

Bij het verder instellen van je eigen modem kunnen we je helaas niet helpen. Neem hiervoor contact op met de fabrikant van het modem. Of stel je vragen aan onze Community.

Ziggo is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor de goede werking van een eigen modem.

Bewaar het Ziggo modem (coax of glasvezel) goed. Als je problemen hebt met ons netwerk, moet je het Ziggo modem opnieuw aansluiten. Anders kunnen we je niet goed helpen. En je moet het Ziggo modem naar ons terugsturen als je Ziggo abonnement eindigt. 

Nee, je ontvangt altijd een Ziggo modem. Dit moet je eerst succesvol aansluiten voordat je een eigen modem kan aansluiten. Daarnaast heb je het Ziggo modem nodig als je verbindingsproblemen hebt. We vragen je dan om het Ziggo modem opnieuw aan te sluiten om je beter te kunnen ondersteunen.

Nee, sommige diensten zijn alleen beschikbaar via ons eigen modem. Zoals SmartWifi en de wifi-versterkers SmartWifi pods 5 en 6. Wifi-versterkers van het merk TP-Link kun je wel gebruiken met een eigen modem.

Voor zakelijke klanten werkt onze ‘PinZeker’ dienst niet bij gebruik van een eigen modem.

Ziggo Televisie

Met een coax- of glasvezelmodem geldt:

  • Je verbindt de Next Mini met je eigen modem om onze televisiediensten te gebruiken
  • Als je interactieve tv- en streamingdiensten zoals Netflix wilt gebruiken, moet je zelf zorgen voor een werkende internetverbinding naar je mediabox of andere apparaten

Met een eigen coaxmodem kun je ook met andere mediabox of smartcard tv-kijken:

  • Als het tv-signaal je woning binnenkomt via de kabel kan een Ziggo mediabox Next of CI+ Module het signaal rechtstreeks omzetten naar je tv.

Ziggo Telefonie

Als je een abonnement hebt voor onze telefoniedienst Vast Bellen en je modem Ziggo Vast Bellen ondersteunt, zijn al onze telefoniediensten beschikbaar. Vraag dit na bij de fabrikant voor je het modem koopt.

Extra informatie voor het instellen van telefonie

Volg de stappen bij ‘Je coaxmodem aansluiten’ of 'je glasvezelmodem aansluiten' en geef de 2 MAC-adressen of het PON Serienummer aan ons door. Je  krijgt dan de SIP-gegevens van ons, die je op je eigen modem moet invoeren.

De SIP-gegevens bestaan uit een gebruikersnaam, een wachtwoord en de domeinnaam voor telefonie (vmk.voice.ziggo.nl) en geven toegang tot telefonie op ons netwerk. Ze zijn uniek voor jouw vaste netwerknummer. Zodra ze goed zijn geconfigureerd op een apparaat of client kan er op jouw kosten mee gebeld worden. Ga dus vertrouwelijk om met deze SIP-gegevens. Gebruik ze alleen voor je eigen modem en deel de gegevens niet met derden. Vraag je modem leverancier eventueel om hulp bij het instellen van de SIP- gegevens op je modem. De adressen van de Ziggo DNS-servers voor telefonie kun je niet handmatig instellen. Deze krijg je automatisch (via DHCP) van ons, zowel voor IPv4 als IPv6.

Let op: Ziggo biedt toegang tot haar reguliere consumenten (DOCSIS of XGSPON) telefoniedienst via het eigen (coax- of glasvezel-) modem. De telefoniedienst heeft een aparte verbinding en is dus geen zogenaamde ‘over-the-top’ (OTT) oplossing, die via het internet wordt aangeboden. Voor telefonie moet het modem daarom een aparte verbinding opzetten. Zorg dat dit goed geconfigureerd staat in je eigen modem en gebruik voor telefonie alleen de Ziggo DNS servers, die je van ons via DHCP automatisch op je modem ontvangt.

Hier vind je informatie over het instellen van de voicemail. Je hoort een signaal bij het opnemen van de telefoon als je een voicemail ontvangen hebt. Ziggo ondersteunt geen ‘message waiting indicator’ (MWI) voor voicemail.

Hiervoor ben je zelf verantwoordelijk. Goede modemleveranciers zorgen regelmatig voor updates. Update je modem om je thuisnetwerk goed te blijven beveiligen.

We kunnen je niet meer op ons netwerk toelaten als je eigen modem aantoonbare stabiliteits- en/of beveiligingsproblemen op ons netwerk veroorzaakt.

Coax
Met een eigen coaxmodem, moet je bij wijzigingen altijd eerst je Ziggo coaxmodem weer tijdelijk activeren. Na de aanpassingen sluit je het Ziggo modem af en sluit je het eigen modem weer aan.

 Je activeert het Ziggo modem zelf via de Vodafone & Ziggo app.

Glasvezel
Gebruik je een eigen glasvezelmodem? Bel ons op 088 - 121 2909 of stuur een wijzigingsverzoek via het contactformulier.

Met een eigen glasvezelmodem kun je alleen tv-kijken via Ziggo als je een Next Mini aansluit. Ziggo GO werkt niet als je alleen een Ziggo Internet abonnement hebt.

Met een eigen coaxmodem kun je ook je eigen mediabox aansluiten als die voldoet aan de Ziggo specificaties. En je kunt online tv-kijken via de Ziggo GO app op je smartphone of tablet. 

Voor een coaxmodem geldt verder:

Je mediabox moet om kunnen gaan met de Irdeto of Nagra versleuteling van de Ziggo smartcard. Vraag dit voor de koop na bij de leverancier of fabrikant van de mediabox.

Instellen van de mediabox

Ziggo heeft één frequentie aangewezen die in het hele land hetzelfde is: 474,0000 MHz. Voor het instellen van de kanalen moet je het netwerk ID, de frequentie, modulatie en de symbool snelheid invoeren.

Op alle DVB-C frequenties wordt alle informatie voor een netwerkinstallatie uitgezonden. Voor de versleutelde zenders is een CI+ CAM module nodig en een abonnement op een geschikt extra zenderpakket.

Overzicht instellingen:

Parameter Ziggo Voormalig UPC
Frequentie 474,0000 474,0000
Modulatie 64-QAM 64-QAM
Symbool snelheid (Mega Symbols)  6,8750* 6,900*
Netwerk ID (alleen vrij te ontvangen) 4444 4444
Netwerk ID (alle zenders) 5555 5555
CI+ CAM module Irdeto (Quantis, @smit, Neotion) Nagra (SmarDTV)

* De meeste moderne ontvangers zijn zelf in staat om de juiste symbool snelheid te kiezen

Dit kan voor de internetverbinding wel, maar voor telefonie niet.

Je eigen modem ontvangt automatisch de adressen van de Ziggo DNS-servers via DHCP. Voor de internetspecifieke verbinding ben je verder volledig vrij om iedere DNS-server te gebruiken die je wilt.

Let op: Voor onze telefoniedienst geldt dit niet. Onze telefoniedienst voor consumenten werkt niet via de internetverbinding als een ‘over-the-top’ (OTT) dienst, maar via de kabel/DOCSIS als een aparte, telefoniespecifieke verbinding.

Als je de stappen volgt bij ‘Je modem installeren’ en je onze telefoniedienst afneemt, krijg je van ons de SIP-gegevens, die je op je modem moet invoeren. Een gebruikersnaam, een wachtwoord en de domeinnaam voor telefonie: vmk.voice.ziggo.nl. Deze domeinnaam is niet via openbare DNS-servers beschikbaar. Daarom kun je voor onze telefoniedienst alleen de Ziggo DNS-servers gebruiken.

Andere vragen?

Heb je nog andere vragen? Bel ons dan of stuur een chat-bericht. Dit kan elke dag tussen 8.00 en 20.00 uur. Of kijk voor meer informatie eens op de Ziggo Community.

Met een glasvezelaansluiting

Bel ons op 088 - 121 2909 of stuur een verzoek via het contactformulier om je modem te laten activeren.

Voor fabrikanten

Bekijk de informatie voor fabrikanten van eindapparaten