Direct naar inhoud

Belfuncties en instellingen

Belfuncties

Doorschakelen

Ben je vaak niet thuis of op de zaak? Met doorschakelen blijf je ook via de vaste lijn bereikbaar. Hier lees je wat er wel en niet kan met doorschakelen.

  • Doorschakelen kan alléén naar Nederlandse vaste en mobiele telefoonnummers en naar je voicemail van Ziggo.
  • Doorschakelen is direct. Je kunt er dus niet voor kiezen om de lijn eerst een paar keer over te laten gaan.
  • Doorschakelen naar een ander Nederlands vast nummer heeft voorrang op voicemail. Heb je beide ingesteld? Dan wordt een gesprek altijd eerst doorgeschakeld.
  • Een doorgeschakeld gesprek wordt berekend als een normaal uitgaand gesprek of is gratis als je Volop bellen hebt.

Doorschakelen aanzetten

Doorschakelen kun je op drie manieren. Probeer uit welke methode het beste voor je werkt.

  1. Neem de hoorn op en wacht op de kiestoon. Hoor je geen kiestoon? Druk dan op de verbindingstoets of houd deze even ingedrukt.
  2. Toets *21*<nummer># in.
  3. Wacht op een gesproken bevestiging en verbreek de verbinding

Test nu of de doorschakeling werkt. Zo weet je zeker dat je bereikbaar bent als je straks van huis gaat. Dat doe je door iemand anders te vragen om je vaste nummer te bellen.

  • Doorschakelen naar voicemail: *61*1233#
  • Doorschakelen naar een nationaal nummer: *61*telefoonnummer#

Uitzetten?

  • Doorschakelen naar voicemail UIT: #61#1233#
  • Doorschakelen naar nationaal nummer UIT: #61#telefoonnummer#
  • Doorschakelen naar voicemail: *67*1233#
  • Doorschakelen naar een nationaal nummer: *67*telefoonnummer#

Uitzetten?

  • Doorschakelen naar voicemail UIT: #67#1233#
  • Doorschakelen naar nationaal nummer UIT: #67#telefoonnummer#

Doorschakelen uitzetten

  1. Neem de hoorn op en wacht op de kiestoon. Hoor je geen kiestoon? Druk dan op de verbindingstoets of houd deze even ingedrukt.
  2. Toets #21. Werkt dit niet? Toets dan #21# .
  3. Verbreek de verbinding.

Doorschakelen wijzigen

Heb je al een doorschakeling actief en wil je het telefoonnummer waar het gesprek naartoe moet wijzigen? Zet dan eerst de huidige doorschakeling uit en zet doorschakelen daarna weer aan met het nieuwe telefoonnummer.

Veelgestelde vragen

Nee, dit is helaas niet mogelijk.

Heb je een doorschakeling ingesteld naar een mobiel nummer en werkt het niet? Dit zijn de meest voorkomende oplossingen:

  1. Probeer een mobiel nummer te bellen vanaf je vaste lijn. Lukt dit ook niet? Dan heb je een nummerblokkade ingesteld op mobiele nummers. Het is in dat geval niet mogelijk om door te schakelen naar mobiele nummers. Lees dan hoe je je Nummerblokkade wijzigt
  2. Verwijder de doorschakeling door #21# in te toetsen en stel de doorschakeling opnieuw in. Alleen Nederlandse 10-cijferige nummers worden geaccepteerd.
  3. Kom je er niet uit? Neem contact op met onze klantenservice op om na te gaan waarom de doorschakeling niet werkt.

Wisselgesprek

Met Wisselgesprek neem je een tweede telefoongesprek aan terwijl je met iemand anders aan het bellen bent. Zo loop je nooit meer een telefoontje mis. Wisselgesprek is een gratis extra dienst van Ziggo Vast Bellen.

Wisselgesprek aan- en uitzetten

Wisselgesprek staat standaard niet aan.

Wil je weten of Wisselgesprek aan of uit staat? Bel dan tijdens een telefoongesprek met je mobiel naar je vaste nummer. Hoor je bij je vaste telefoon een wachttoon? Dan staat wisselgesprek aan.

Wil je toch telefonisch bereikbaar blijven terwijl je in gesprek bent met iemand anders? Zet het dan weer aan. Wisselgesprek aan: Toets *43*

Wil je Wisselgesprek weer uitzetten? Toets dan #43# op je vaste telefoon.

Wisselgesprek aannemen

Hoor je een wachttoon tijdens je telefoongesprek? Dan word je gebeld door iemand anders. Zodra je een wisselgesprek aanneemt, staat het eerste gesprek in de wacht. Je neemt een wisselgesprek als volgt aan:

  • Druk op de R of flash-toets. Deze toets wordt vaak aangegeven met F of het woord Flash.
  • Of druk kort de haak in als je een toestel met een haak hebt.

Schakelen tussen gesprekken

Druk op de flash-toets om te wisselen tussen gesprekken. 

Heb je een toestel met een haak? Zodra je de haak indrukt, wordt het tweede gesprek beëindigd en is je eerste gesprek weer actief.

Driegesprek

Met Driegesprek kun je een telefoongesprek voeren met twee andere mensen. Handig voor een werkoverleg met twee collega’s of als je bijvoorbeeld iets wil afspreken met twee vrienden. 

Driegesprek gebruiken

  1. Start een telefoongesprek. 
  2. Druk tijdens het telefoongesprek kort op de haak, het hoorntje of op de flash-toets. 
  3. Je gesprek gaat dan in de wacht. 
  4. Bel de tweede persoon. 
  5. Druk kort op de R of de flash-toets zodra de tweede persoon heeft opgenomen. Op de flash-toets staat vaak een F of 'Flash'.
  6. Nu bel je met twee personen tegelijk.

Neemt de tweede persoon niet op? Leg de hoorn neer. De telefoon gaat dan over. Neem op om weer met je eerste telefoongesprek verder gaan.

Hangt één van de twee personen op waarmee je belt? Het gesprek gaat dan verder met de persoon die het driegesprek is begonnen en de andere persoon die nog niet heeft opgehangen.

Hangt de persoon op die het driegesprek heeft aangezet? Dan wordt ook de verbinding tussen de twee andere personen verbroken.

Kosten

Je betaalt alleen de normale gesprekskosten van de telefoonnummers waar je naar belt. Verder betaal je geen eenmalige kosten voor het gebruik van Driegesprek. Maak je gebruik van Volop Bellen? Dan is Driegesprek helemaal gratis.

Voicemail

Zo kun je de voicemail luisteren en instellen.

Je voicemail instellen

Bel 1233 en volg de instructies. Standaard is de toegangscode 4444. Nu ga je de voicemail activeren. Wanneer wil je de voicemail laten horen?

  1. Neem de hoorn op en wacht op de kiestoon.
    Hoor je geen kiestoon? Druk dan op de verbindingstoets of houd deze even ingedrukt.
  2. Toets *61*1233
  3. Je hoort een melding dat voicemail is ingeschakeld
    Hoor je de melding niet? Dat kan. Toets dan *611233# of *61*1233# in.
  4. Hang weer op. Je voicemail is nu ingeschakeld.
  5. Bel om te testen of het werkt naar je vaste nummer met je mobiele telefoon. Neem je vaste toestel niet op. Binnen 30 seconden hoor je de voicemail.
  1. Neem de hoorn op en wacht op de kiestoon.
    Hoor je geen kiestoon? Druk dan op de verbindingstoets of houd deze even ingedrukt.
  2. Toets *67*1233
  3. Je hoort een melding dat voicemail is ingeschakeld
    Hoor je de melding niet? Dat kan. Toets dan *671233# of *67*1233# in. 
  4. Hang weer op. Je voicemail is nu ingeschakeld.
  5. Bel met je vaste lijn naar een willekeurig nummer, zodat je in gesprek bent. Bel met je mobiele telefoon naar je eigen vaste telefoonnummer en kijk of de voicemail werkt.
  1. Neem de hoorn op en wacht op de kiestoon.
    Hoor je geen kiestoon? Druk dan op de verbindingstoets of houd deze even ingedrukt.
  2. Toets *21*1233 in
    Je hoort een melding dat voicemail is ingeschakeld.
    Hoor je de melding niet? Dat kan. Toets dan *211233# of *21*1233# in.
  3. Hang weer op. Je voicemail is nu ingeschakeld.
  4. Bel om te testen of het werkt naar je vaste nummer met je mobiele telefoon. Als het goed is, hoor je binnen 30 seconden de voicemail.

Je voicemail uitzetten

Even geen voicemail meer nodig? Je schakelt hem zelf uit. Wanneer horen mensen nu je voicemail als ze je bellen?

  1. Neem de hoorn op en wacht op de kiestoon.
    Hoor je geen kiestoon? Druk dan op de verbindingstoets of houd deze even ingedrukt.
  2. Toets #61# in
  3. Hang weer op. Je voicemail is nu uitgeschakeld.
  4. Bel met je mobiele telefoon naar je vaste nummer om te testen of het gelukt is.
  1. Neem de hoorn op en wacht op de kiestoon.
    Hoor je geen kiestoon? Druk dan op de verbindingstoets of houd deze even ingedrukt.
  2. Toets #67# in
  3. Hang weer op. Je voicemail is nu uitgeschakeld.
  4. Bel met je vaste lijn naar een nummer zodat je in gesprek bent. Bel daarna met je mobiele telefoon naar je vaste nummer en kijk of het gelukt is.
  1. Neem de hoorn op en wacht op de kiestoon.
    Hoor je geen kiestoon? Druk dan op de verbindingstoets of houd deze even ingedrukt.
  2. Toets #21# in
  3. Hang weer op. Je voicemail is nu uitgeschakeld.
  4. Bel met je mobiele telefoon naar je vaste lijn en kijk of het gelukt is

Je voicemail luisteren

Je kunt een ingesproken voicemailbericht op verschillende manieren beluisteren.

  1. Bel 1233 om je voicemail te beluisteren
  1. Bel je eigen telefoonnummer.
  2. Toets tijdens de begroeting van je voicemail een * in en dan je persoonlijke toegangscode en hierna een #.

Veelgestelde vragen

Je hebt waarschijnlijk nog geen persoonlijke toegangscode aangemaakt. Dat is verplicht voor beluisteren via een andere telefoonlijn en kan alleen thuis ingesteld worden. Zo doe je dat.

Als mensen die je bellen geen bericht (meer) kunnen achterlaten kan dat verschillende oorzaken hebben. We nemen ze met je door.

Mensen horen wél een welkomsboodschap, maar kunnen daarna niets inspreken.

  1. Je voicemailbox is vol. Verwijder berichten om ruimte in je voicemailbox te maken. Dat doe je door te bellen naar 1233 en na het beluisteren van een bericht te kiezen voor verwijderen.
  2. Je afwezigheidsbox staat ingesteld, in plaats van je voicemailbox. De afwezigheidsbox laat een boodschap horen waarna de verbinding verbroken wordt. Dat pas je aan door te bellen naar 1233 en te kiezen voor optie 9 -> optie 1 -> optie 1  -> optie2

Mensen krijgen géén welkomsboodschap te horen en de verbinding wordt verbroken.

  1. Je hebt nog geen welkomsboodschap ingesproken. Bel 1233 om je persoonlijke welkomsboodschap in te spreken.
  2. Voicemail staat uit. Schakel de voicemail in.
  3. Voicemail is alleen actief wanneer je in gesprek bent. Schakel voicemail in als je afwezig bent.

Nee hoor, Voicemail van Ziggo krijg je altijd gratis bij een Ziggo Bellen abonnement. Voicemail afluisteren via een andere telefoonlijn brengt wel belkosten met zich mee, omdat het wordt gezien als een normaal telefoongesprek.

Heel eenvoudig. Bel 1233 en volg de instructies in het menu.

Heb je liever dat gesprekken die op je vaste nummer binnenkomen, doorschakelen naar bijvoorbeeld je mobiele telefoon? Dat doe je zo.

Je kunt maximaal 10 voicemailberichten opslaan. Hierna is je voicemail vol en kunnen mensen geen nieuwe berichten meer achterlaten. 

Nummerweergave

Wil je weten wie naar je belt, nog voordat je de telefoon hebt opgenomen? Met Nummerweergave op je vaste telefoonlijn van Ziggo zie je het telefoonnummer van degene die naar je belt in de display van je telefoon.

Dit heb je nodig voor nummerweergave

Nummerweergave staat bij Ziggo standaard aan en is gratis. Het enige wat je nodig hebt is een telefoon die nummerweergave ondersteunt of een los nummerweergavesysteem dat je aansluit op je telefoon. Er zijn in Nederland twee verschillende soorten nummerweergavetechnieken, FSK (Frequency Shift Keying) en DTMF (Dual-Tone-Multi-Frequency). Voor Nummerherkenning bij Ziggo heb je een nummermelder of telefoon nodig die met FSK werkt. Op toestellen met alleen DTMF-ondersteuning werkt Nummerweergave niet.

Twijfel je of je toestel FSK ondersteunt? Je vindt het in de handleiding van het apparaat of vraag het na bij de leverancier.

Wat kan ik doen als het niet werkt?

Dit kan verschillende oorzaken hebben. We helpen je op weg om dit met je op te lossen:

  • Controleer of je toestel of nummermelder FSK-signalering ondersteunt.
  • Op sommige toestellen moet FSK handmatig ingesteld worden. Je vindt dat terug in de handleiding van je toestel.
  • Herstart het basisstation van je telefoontoestel en probeer het opnieuw.
  • Herstart je modem of Mediabox XL en check of de nummerweergave nu wel werkt.
  • Sluit je telefoontoestel rechtstreeks aan op het modem op de TEL1/VOIP1-ingang. Als er andere apparaten tussen zitten, zoals bijvoorbeeld een fax, dan kan het signaal van de nummerweergave geblokkeerd worden.

Bepaal zelf of anderen je nummer mogen zien

Nummerweergave staat standaard aan op je vaste telefoonlijn. Hier hoef je dus niets voor te doen. Wil je meer weten over het wel of niet meesturen van je eigen nummer als je zelf iemand belt? Ook dat stel je zelf in. Op de pagina Anoniem Bellen lees je er alles over.

Servicenummers

Voor 09-, 18-, 084- en 08-nummers betaal je een bel- en starttarief.

Kosten servicenummers

Bel je een servicenummer dat begint met 09, 18, 084 en 08? Dan betaal je voor:

  • Het servicenummer zelf
    Het beltarief en starttarief verschilt per nummer. Een servicenummer heeft een beltarief per minuut (maximum van € 1,-) of een beltarief per gesprek (maximaal € 1,40).
  • Het telefonienetwerk van Ziggo
    Deze kosten bestaan uit het beltarief en het starttarief. Het standaard beltarief van Ziggo is € 0,13 per minuut met een starttarief van € 0,13 per gesprek.

Rekenvoorbeeld

Bel je bijvoorbeeld 3 minuten naar 0900-9292? Dit servicenummer heeft een beltarief van € 0,70 per minuut met een starttarief van 0,045 per gesprek. Voor dit gesprek betaal je in totaal € 2,66. De kosten voor dit gesprek zijn als volgt opgebouwd:

  • kosten voor het servicenummer:
    3 minuten x € 0,70 beltarief + 0,04 starttarief = € 2,14.
 
  • kosten voor het telefonienetwerk:
    3 minuten x € 0,13 beltarief + € 0,13 starttarief = € 0,52.

Heb je een abonnement op Volop Bellen

De kosten voor het telefonienetwerk van Ziggo (€ 0,44) vallen binnen dit abonnement. Je betaalt dan in totaal € 2,14 voor dit gesprek. 

Veelgestelde vragen

Lees alles over beltarieven.

Deze telefoonnummers hebben hetzelfde beltarief als vaste telefoonnummers in Nederland. Het standaard beltarief naar vaste nummers bij Ziggo is € 0,13 per minuut met een starttarief van € 0,13 per gesprek. Lees alles over tarieven.

Telefoonnummers die beginnen met 0800 zijn gratis servicenummers.

Aan Ziggo betaal je alleen de gebruikelijke gesprekstarieven voor het bellen naar een vast nummer. We hebben helaas geen invloed op de kosten die de aanbieder van het servicenummer in rekening brengt.

Anoniem bellen en anonieme oproepen

Anoniem bellen

Bij Ziggo is je vaste telefoonnummer standaard zichtbaar voor de mensen die je belt. Wil je juist dat je telefoonnummer ónzichtbaar is voor anderen? Dat kan, met anoniem bellen.

Met anoniem bellen kunnen de mensen die je belt niet je telefoonnummer zien op het scherm van hun telefoon. Zo is je telefoonnummer dus onzichtbaar voor de ander. Je kunt er ook voor kiezen om je nummer niet te vermelden in de telefoongids. 

Heb je normaal gesproken geen anoniem bellen (je telefoonnummer is dus altijd te zien) en wil je dat je nummer 1 keer onzichtbaar is als je belt? Zo zet je eenmalig anoniem bellen aan:

  • neem de telefoon op en wacht op de kiestoon
  • toets *31*#

Je nummer is nu onzichtbaar voor degene die je belt. Vanaf het eerstvolgende gesprek daarna is je nummer weer te zien. 

Je nummer is altijd zichtbaar wanneer je het nationale alarmnummer 112, het politienummer 0900–8844 en de Klantenservice belt, ook als je gebruikmaakt van anoniem bellen.

Heb je anoniem bellen en wil je dat iemand je nummer wél ziet als je diegene belt? Je kunt anoniem bellen eenmalig uitzetten:

 

  • neem de telefoon op en wacht op de kiestoon
  • Toets #31##

Je nummer is nu zichtbaar voor degene die je belt. Vanaf het eerstvolgende gesprek daarna is je nummer weer onzichtbaar.

Anonieme oproepen

Als je altijd wilt zien wie er belt, kun je ervoor kiezen anonieme oproepen standaard te blokkeren.
Hoe je dat doet? Heel makkelijk. Blokkade aan: toets *141*

De blokkade weer uitzetten? Toets dan #141# op je vaste telefoon in.

Let op: Sommige ziekenhuizen en alarmdiensten bellen ook anoniem. Zij kunnen je dan niet bereiken.