Overslaan en ga naar inhoud

Een eigen modem gebruiken

Wil je je een eigen modem gebruiken in plaats van een Ziggo modem? Dat kan! Er zijn wel wat details belangrijk om te weten. Lees daarom deze pagina en de veelgestelde vragen goed door voordat je een eigen modem installeert.

Heb je nog vragen?

Informatie voor fabrikanten

Ben je een fabrikant en ontwikkel je eindapparaten? Ga dan naar deze informatiepagina

Eigen modem gebruiken | Klantenservice | Ziggo

Je eigen router gebruiken?

Het Ziggo modem is een combinatie van een modem en een wifi-router. Het modemgedeelte is nodig om de internetverbinding met je woning tot stand te brengen. Het routergedeelte zorgt ervoor dat de apparaten in je huis met het internet zijn verbonden via kabels of wifi.

Heb je zelf een router gekocht? Dan hoef je geen eigen modem te kopen. Als je het Ziggo modem in bridge-modus zet, kun je je eigen router gewoon gebruiken. Ben je technisch aangelegd? Dan is het goed om te weten dat ook IPv6 in bridge-modus te gebruiken is. 

Wat je verder moet weten voor de installatie

Je krijgt altijd een modem van Ziggo in bruikleen. Ook als je een eigen modem wilt installeren. Het Ziggo modem is nodig voor ondersteuning als er netwerkproblemen zijn. Bewaar het Ziggo modem goed, want dit moet je naar ons terugsturen als je je abonnement opzegt.

Een eigen modem biedt meer vrijheid maar vereist ook de nodige kennis. Jij bent verantwoordelijk en aansprakelijk voor het goed functioneren van je eigen modem. Voor ondersteuning en vragen over het instellen van dit modem, neem je contact op met de leverancier van het modem.

Beperkingen bij gebruik van een eigen modem

  • Met een eigen modem kun je geen SmartWifi diensten gebruiken
  • Je kunt je eigen modem niet als Ziggo Wifispot aanmelden. Je kunt wel de Wifispots van anderen gebruiken
  • De dienst Pin Zeker (zakelijke klanten) wordt niet ondersteund 
Eigen modem gebruiken | Klantenservice | Ziggo

Vereisten voor je modem

  • Het modem moet enkele Ziggo specificaties, waaronder DOCSIS 3.1, ondersteunen om het op ons netwerk te kunnen aansluiten. Vraag dit bij twijfel na bij de aanbieder of fabrikant van het modem. 
  • Als je Ziggo Vast Bellen wilt gebruiken, moet je erop letten dat het modem ondersteuning biedt voor vaste telefonie van Ziggo. Vraag dit bij twijfel na bij de aanbieder of fabrikant van het modem. Download de specificatielijst voor telefonie

Nieuwe klant?

Dan moet je eerst het Ziggo modem dat je van ons ontvangt installeren. Pas na een succesvolle installatie van het Ziggo modem kun je verder met onderstaande stappen.

Je modem installeren

Eigen modem gebruiken | Klantenservice | Ziggo
Stap 1. Gegevens van je modem opschrijven

Sluit je modem aan en noteer het CM MAC en MTA MAC-adres. Een MAC-adres bestaat uit 12 cijfers (0 tot en met 9) en/of letters (alleen A tot en met F). Bijvoorbeeld: 1F-2E-3D-4C-5B-6A.

Eigen modem gebruiken | Klantenservice | Ziggo
Stap 2. Je eigen modem registreren

Download de Mijn Ziggo app of gebruik de QR code hiernaast. Registreer vervolgens in de Mijn Ziggo app je eigen modem.

  • Open de Mijn Ziggo app
  • Druk onderaan op Producten
  • Kies voor Internet
  • Zoek je modem (vaak Connectbox) en druk op Meer info
  • Kies onderaan voor Registreer een Nieuw modem
  • Vul je eigen modemgegevens in
Eigen modem gebruiken | Klantenservice | Ziggo

Problemen na installatie?

Kijk in onze storingschecker of er werkzaamheden of een storing is in je buurt. Als de problemen in ons netwerk liggen, gaan we die zo snel mogelijk oplossen.

Geen algemene storing?

Dan helpen we je ook graag aan een oplossing. Neem eerst contact op met de leverancier van het modem. Als de leverancier geen oplossing heeft, kunnen we het Ziggo modem weer voor je activeren. Werkt het Ziggo modem wel? Dan zit de oorzaak in je eigen modem en kun je nog eens contact opnemen met de leverancier van het modem. We leveren geen support op eigen modems.

Werkt ook het Ziggo modem niet?

Dan plannen we graag een afspraak met onze monteur. Die komt langs en bekijkt waar de storing zit. Het bezoek van onze monteur kost 50 euro als de monteur een reparatie aan je kabels in huis moet uitvoeren. Of als blijkt dat de storing toch veroorzaakt wordt door je eigen apparatuur. Voor dat bedrag voert de monteur de reparatie aan je kabels uit. Alles is dan inbegrepen, ook de materialen.

Veelgestelde vragen

Iedereen mag op ons netwerk een eigen modem gebruiken, maar het vereist wel wat technische kennis. Je zult namelijk zelf je modem moeten configureren en up-to-date moeten houden. Als je een Ziggo modem gebruikt, dan zorgen wij voor de juiste instellingen en updates.

Het modem moet de Ziggo specificaties, waaronder DOCSIS 3.1 ondersteunen. Wil je ook onze telefoniediensten gebruiken? Check dan of de fabrikant het eigen modem geschikt heeft gemaakt voor telefonie van Ziggo.

Nadat je het CM- en MTA MAC-adres van het modem hebt doorgegeven, versturen we via ons netwerk een configuratiebestand (bootfile) met de Ziggo instellingen naar je modem. De adressen van de Ziggo DNS-servers worden automatisch aan je modem doorgegeven via DHCP.

Bij de verdere configuratie van je eigen modem kunnen wij je helaas niet helpen. Neem hiervoor contact op met  de fabrikant van het modem.

Je kunt ook ook je vragen stellen in onze Community. Ziggo is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor het goed functioneren van een eigen modem.

Bewaar het Ziggo modem goed. Als je problemen hebt met ons netwerk, vragen we je om het Ziggo modem opnieuw te installeren om je goed te kunnen ondersteunen. Ook moet je het modem aan ons retourneren als je Ziggo abonnement eindigt. 

Nee, je ontvangt altijd een Ziggo modem. Dit moet je eerst succesvol aansluiten voordat je een eigen modem kan aansluiten. Daarnaast heb je het Ziggo modem nodig als je verbindingsproblemen hebt. We vragen je dan om het Ziggo modem opnieuw aan te sluiten om je beter te kunnen ondersteunen.

Ja, dat kan. Je moet dan natuurlijk wel een abonnement hebben voor onze telefoniedienst: Ziggo Vast Bellen. Ook is het belangrijk om te controleren of je eigen modem specifiek de telefoniedienst van Ziggo ondersteunt. Vraag dit na bij de fabrikant voor je het modem aanschaft. Als het modem Ziggo Vast Bellen ondersteunt, zijn al onze reguliere telefoniediensten voor je beschikbaar.

Extra informatie voor het instellen van Telefonie

Om via je eigen modem telefonie te kunnen gebruiken, hebben we, naast het CM MAC adres, het MTA MAC-adres van je modem nodig. Wanneer je de stappen volgt bij ‘Je modem installeren’ zal om beide MAC adressen gevraagd worden. Nadat je de MAC-adressen hebt doorgegeven en je een abonnement hebt op onze telefoniedienst, krijg je van ons de SIP-gegevens, die je op je eigen modem moet invoeren.

De SIP-gegevens bestaan uit een gebruikersnaam, een wachtwoord en de domeinnaam voor telefonie (vmk.voice.ziggo.nl) en geven toegang tot telefonie op ons netwerk. Ze zijn uniek voor jouw vaste netwerknummer. Zodra ze goed zijn geconfigureerd op een apparaat of client kan er op jouw kosten mee gebeld worden. Ga dus vertrouwelijk om met deze SIP-gegevens. Gebruik ze alleen voor je eigen modem en deel de gegevens niet met derden. Vraag je modem leverancier eventueel om hulp bij het instellen van de SIP- gegevens op je modem. De adressen van de Ziggo DNS-servers voor telefonie hoeven en kunnen niet handmatig ingesteld te worden. Deze krijg je automatisch (via DHCP) van ons, zowel voor IPv4 als IPv6.

Let op: Ziggo biedt toegang tot haar reguliere consumenten (DOCSIS) telefoniedienst via het eigen modem. De telefoniedienst heeft een aparte verbinding en is dus geen zogenaamde ‘over-the-top’ (OTT) oplossing, die via het internet wordt aangeboden. Voor telefonie moet het modem daarom een aparte verbinding opzetten. Zorg dat dit goed geconfigureerd staat in je eigen modem en gebruik voor telefonie alleen de Ziggo DNS servers, die je van ons via DHCP automatisch op je modem ontvangt.

Hier vind je informatie over het instellen van de voicemail. Je hoort een signaal bij het opnemen van de telefoon als je een voicemail ontvangen hebt. Ziggo ondersteunt geen ‘message waiting indicator’ (MWI) voor voicemail.

Onze televisiediensten worden niet geleverd via het modem. Het televisie (DVB-C) signaal komt direct je woning binnen via de kabel, waar het signaal door bijvoorbeeld een mediabox of CI+ module wordt omgezet naar je televisie. Het gebruik van een eigen modem heeft dus geen invloed op de werking van onze televisiediensten.

Voor het gebruik van interactieve televisie- en streamingdiensten zoals Netflix is uiteraard wel een internetverbinding nodig. Je dient er zelf voor te zorgen dat deze verbinding naar je mediabox of andere apparaten wordt gestuurd. 

Nee, sommige diensten die we aanbieden zijn alleen beschikbaar via ons eigen modem. Het gaat hierbij specifiek om onze SmartWifi dienst en de daaraan gerelateerde SmartWiFi pods (pods van het merk TP Link kunnen wel gebruikt worden met een eigen modem).

Daarnaast kun je het eigen modem niet aanbieden voor Ziggo Wifispots, maar kun je zelf wel gebruik blijven maken van de Wifispots van anderen.

Voor zakelijke klanten geldt dat onze ‘PinZeker’ dienst helaas niet ondersteund wordt bij het gebruik van een eigen modem.

Hiervoor ben je zelf verantwoordelijk. Goede modemleveranciers stellen regelmatig updates ter beschikking. Update je modem dan ook regelmatig om de beveiliging van je thuisnetwerk goed op orde te houden.

We gaan ervan uit dat je je modem goed update en instelt. We behouden ons het recht je toegang tot ons netwerk te ontzeggen, als je eigen modem aantoonbare stabiliteits- en/of beveiligingsproblemen op ons netwerk veroorzaakt.

Wil je wijzigingen doorvoeren, dan moet je altijd eerst je Ziggo modem tijdelijk weer activeren. Heb je de wijzigingen eenmaal doorgevoerd, dan kun je je Ziggo modem afsluiten en je eigen modem weer aansluiten.

Ja, je kan ook je eigen mediabox aansluiten als deze voldoet aan de Ziggo specificaties, waaronder ondersteuning van CI+ versie 1.2, 1.3 of 1.4.

Daarnaast moet de mediabox om kunnen gaan met de Ziggo smartcard. Afhankelijk van de regio waar je woont, betekent dit dat het apparaat met de Irdeto dan wel Nagra versleuteling van je smartcard om moet kunnen gaan. Vraag dit na bij de leverancier of fabrikant van de mediabox voordat je tot aanschaf overgaat. 

Uiteraard kun je ook altijd online tv kijken via de Ziggo GO app op je smartphone of tablet. 

Extra informatie voor het instellen van de mediabox

Ziggo heeft één frequentie aangewezen die in het hele land hetzelfde is: 474,0000 MHz. Voor de installatie van de kanalen is het invoeren van het netwerk ID, de frequentie, modulatie en de symbool snelheid noodzakelijk. Op alle DVB-C frequenties wordt alle benodigde informatie voor een netwerkinstallatie uitgezonden. Voor de versleutelde zenders is een CI+ CAM module noodzakelijk en een abonnement op een geschikt extra zenderpakket.

Overzicht instellingen mediabox:

Parameter Ziggo Voormalig UPC
Frequentie 474,0000 474,0000
Modulatie 64-QAM 64-QAM
Symbool snelheid (Mega Symbols)  6,8750* 6,900*
Netwerk ID (alleen vrij te ontvangen) 4444 4444
Netwerk ID (alle zenders) 5555 5555
CI+ CAM module Irdeto (Quantis, @smit, Neotion) Nagra (SmarDTV)

* De meeste moderne ontvangers zijn zelf in staat om de juiste symbool snelheid te kiezen

Dit kan voor de internetverbinding wel, maar voor onze telefoniedienst niet.

Bij installatie van je eigen modem ontvang je de adressen van de Ziggo DNS-servers automatisch via DHCP. Voor de internetspecifieke verbinding ben je verder volledig vrij om iedere DNS-server te gebruiken die je wilt.

Let op: Voor onze telefoniedienst geldt dit niet. Onze reguliere telefoniedienst voor consumenten wordt namelijk niet via de internetverbinding als een ‘over-the-top’ (OTT) dienst aangeboden, maar via de kabel/DOCSIS als een aparte, telefoniespecifieke verbinding.

Als je de stappen volgt bij ‘Je modem installeren’ en je onze telefoniedienst afneemt, krijg je van ons de SIP-gegevens, die je op jouw modem moet invoeren. Deze SIP-gegevens bestaan uit een gebruikersnaam, een wachtwoord en de domeinnaam voor telefonie: vmk.voice.ziggo.nl. Deze domeinnaam is niet via openbare DNS-servers beschikbaar. Daarom kun je voor onze telefoniedienst alleen de Ziggo DNS-servers gebruiken.

Samen weten we meer

Andere klanten en specialisten helpen je alles uit onze producten te halen. Zo leren we van en met elkaar.

Kom je er niet helemaal uit?

Geen zorgen. We helpen je natuurlijk graag verder.