Direct naar inhoud

Wel wifi, geen internet

Dit kun je doen

Je hebt verbinding met het wifi-netwerk, maar je internet werkt niet. De wifi-indicator geeft volle sterkte aan, je hebt het juiste wachtwoord ingevoerd en toch laadt geen enkele webpagina. Frustrerend, vooral als je aan het werk bent, iets wil streamen of gewoon je socials wilde checken. Gelukkig is het probleem in de meeste gevallen snel verholpen. In dit artikel leggen we uit wat de mogelijke oorzaken zijn en vind je een stappenplan om je internetverbinding te herstellen.

Updated: 08-07-2025

Wat bedoelen we met ‘wel wifi, geen internet’?

Als je dit probleem ervaart, betekent het dat je apparaat wél verbinding heeft met de router (het lokale netwerk), maar dat die router géén verbinding heeft met het internet. Met andere woorden: je bent verbonden, maar kunt geen internetpagina’s laden, e-mail ophalen of bestanden downloaden.

Nieuw: Wifi Garantie

Wifi die werkt. Gegarandeerd

Stap nu over en krijg...

  • Gratis wifi-versterkers
  • 24/7 hulp van onze Wifi Crew
  • Gratis monteur als het nodig is

Bij een 2-jarig abonnement

9 maanden 50% korting op Internet & TV + welkomstcadeau SkyShowtime, Disney+ of HBO Max

Mogelijke oorzaken van niet werkend internet

Er zijn verschillende redenen waarom je geen internet hebt ondanks een werkende wifi-verbinding:

  • Problemen met de router of modem: denk aan een vastgelopen of verkeerd ingestelde router;
  • Een storing bij je internetprovider;
  • DNS- of IP conflicten;
  • Te veel verbonden apparaten, waardoor het netwerk overbelast is;
  • Beschadigde of loszittende kabels tussen het modem en de router;
  • Of verouderde software.
Wifi Start

Wifi Start

Wat je krijgt:

  • Nieuw
  • Niet van toepassing Gratis wifi-versterkers

Aanbevolen voor huishoudens:

Wifi Middel
Meest gekozen

Wifi Middel

Wat je krijgt:

  • Nieuw

Aanbevolen voor huishoudens:

Wifi Groot

Wifi Groot

Wat je krijgt:

  • Nieuw

Aanbevolen voor huishoudens:

Oplossingen: stap voor stap weer online

Heb je wel verbinding met het wifi-netwerk, maar doet je internet het niet? Volg onderstaande stappen om het probleem te achterhalen en snel op te lossen:

Stap 1: controleer je appara(a)t(en)

Voordat je dieper in het achterhalen van de oorzaak duikt, kun je proberen de wifi uit en aan te zetten, de vliegtuigmodus te activeren en deactiveren, of je apparaat opnieuw op te starten. Probeer dit eventueel ook op andere aangesloten apparaten. Is het probleem hiermee niet opgelost? Ga dan naar stap 2.

Stap 2: start je router opnieuw op

Als er niks mis lijkt te zijn met je apparaat, kan het herstarten van de router en het modem misschien helpen. Zet je router en modem uit, haal de stekker uit het stopcontact en wacht 60 seconden. Sluit de apparaten weer aan en probeer je apparaat opnieuw te verbinden.

Stap 3: check op storingen bij je provider

Ga naar de website van je internetprovider (als je mobiel internet hebt) of bel de klantenservice (als je helemaal geen internet hebt). Soms ligt het probleem niet bij jou, maar is er een regionale storing.

Stap 4: vergeet het netwerk en verbind opnieuw

Ga naar je wifi-instellingen, kies je netwerk en klik op ‘Vergeet dit netwerk’. Maak vervolgens opnieuw verbinding met je netwerk en voer het wachtwoord in.

Stap 5: verbind met een ander netwerk

Als je andere apparaten wel een goed werkende draadloze internetverbinding hebben, dan is de kans vrij groot dat het aan het apparaat zelf ligt, en niet aan het netwerk. Om dit zeker te weten, kun je dit apparaat ook even verbinden met een ander netwerk. Ligt het zeker niet aan je netwerk? Ga dan naar de volgende stap.

Stap 6: update je software

Controleer of je besturingssysteem, netwerkdrivers en eventueel je antivirussoftware up-to-date zijn. Verouderde software kan de verbinding blokkeren of vertragen.

Stap 7: gebruik een ethernetkabel

Als je laptop of pc een ethernetpoort heeft, sluit dan een kabel direct aan op het modem. Als je met een ethernetkabel wél stabiel internet hebt, ligt het probleem waarschijnlijk aan je wifi. Heb je ook via de kabel geen internet, dan zit het probleem waarschijnlijk bij je internetverbinding of modem.

Stap 8: reset je router naar fabrieksinstellingen

Als geen van bovenstaande stappen werkt, kun je de router resetten. Dit doe je meestal met een klein knopje aan de achterkant (ingedrukt houden met een paperclip). Let op: je verliest hierbij wel al je instellingen, zoals het wachtwoord, handmatig ingestelde IP-adressen en namen van apparaten in je netwerk (als je die hebt aangepast).

Verder lezen:

Haal alles uit Ziggo

Meer lezen over wat je allemaal kunt met de producten van Ziggo?