Oplossingen: stap voor stap weer online
Heb je wel verbinding met het wifi-netwerk, maar doet je internet het niet? Volg onderstaande stappen om het probleem te achterhalen en snel op te lossen:
Stap 1: controleer je appara(a)t(en)
Voordat je dieper in het achterhalen van de oorzaak duikt, kun je proberen de wifi uit en aan te zetten, de vliegtuigmodus te activeren en deactiveren, of je apparaat opnieuw op te starten. Probeer dit eventueel ook op andere aangesloten apparaten. Is het probleem hiermee niet opgelost? Ga dan naar stap 2.
Stap 2: start je router opnieuw op
Als er niks mis lijkt te zijn met je apparaat, kan het herstarten van de router en het modem misschien helpen. Zet je router en modem uit, haal de stekker uit het stopcontact en wacht 60 seconden. Sluit de apparaten weer aan en probeer je apparaat opnieuw te verbinden.
Stap 3: check op storingen bij je provider
Ga naar de website van je internetprovider (als je mobiel internet hebt) of bel de klantenservice (als je helemaal geen internet hebt). Soms ligt het probleem niet bij jou, maar is er een regionale storing.
Stap 4: vergeet het netwerk en verbind opnieuw
Ga naar je wifi-instellingen, kies je netwerk en klik op ‘Vergeet dit netwerk’. Maak vervolgens opnieuw verbinding met je netwerk en voer het wachtwoord in.
Stap 5: verbind met een ander netwerk
Als je andere apparaten wel een goed werkende draadloze internetverbinding hebben, dan is de kans vrij groot dat het aan het apparaat zelf ligt, en niet aan het netwerk. Om dit zeker te weten, kun je dit apparaat ook even verbinden met een ander netwerk. Ligt het zeker niet aan je netwerk? Ga dan naar de volgende stap.
Stap 6: update je software
Controleer of je besturingssysteem, netwerkdrivers en eventueel je antivirussoftware up-to-date zijn. Verouderde software kan de verbinding blokkeren of vertragen.
Stap 7: gebruik een ethernetkabel
Als je laptop of pc een ethernetpoort heeft, sluit dan een kabel direct aan op het modem. Als je met een ethernetkabel wél stabiel internet hebt, ligt het probleem waarschijnlijk aan je wifi. Heb je ook via de kabel geen internet, dan zit het probleem waarschijnlijk bij je internetverbinding of modem.
Stap 8: reset je router naar fabrieksinstellingen
Als geen van bovenstaande stappen werkt, kun je de router resetten. Dit doe je meestal met een klein knopje aan de achterkant (ingedrukt houden met een paperclip). Let op: je verliest hierbij wel al je instellingen, zoals het wachtwoord, handmatig ingestelde IP-adressen en namen van apparaten in je netwerk (als je die hebt aangepast).