De top 5 meest gestelde vragen over wifi

Wat vroegen jullie ons het meest over wifi in 2021?

Zo voelt het inmiddels vast wel voor je: wifi is als water uit de kraan. Zeker in een tijd waarin veel thuis wordt gewerkt en onderwijs op afstand gegeven moest worden is de behoefte aan stabiele wifi thuis enorm. De vijf meest gestelde vragen van 2021 lezen jullie hier, samen met de antwoorden van onze wifi-experts. Met als overkoepelende tip: zorg dat je de basis op orde hebt.

Begin bij de basis

Als je deze tips opvolgt, ben je bij elke vraag al vaak dicht bij een oplossing:

  • Zorg dat je modem en wifiboosters zo vrij mogelijk staan of hangen, zodat niets een goede wifi in de weg staat.
  • Gebruik altijd de juiste kabels (even technisch: minimaal Cat5e, 8-draads) en probeer ook je wifi-versterkers in huis bekabeld aan te sluiten.
  • Controleer liever teveel dan te weinig of alle kabels goed vast zitten en of er geen knikken of breuken in zitten.
  • Ga mee met de techniek. Hoe nieuwer een apparaat, zoals een smartphone of netwerkkaart, hoe groter de kans dat hij met de verbeteringen van de wifi-techniek kan omgaan. Sla geen software-updates over en is je draadloze apparaat echt oud, overweeg die dan te vervangen. Breng je oude hardware dan naar een afvalpunt in je gemeente.
  • Je omgeving (buren, elektrische apparaten, betonnen vloeren) heeft invloed op de kwaliteit van je wifi. Hou daar rekening mee. Bijvoorbeeld door te zorgen voor het best mogelijk bekabelde startpunt.

1. Wat doe ik aan een wegvallende of instabiele wifi-verbinding?

Zorg sowieso eerst voor goed bekabeld internet. Immers: als er een kink in de kabel zit, dan merk je dat natuurlijk ook in je wifi.

  • Wanneer je goede wifi wil hebben in meer ruimtes, plaats dan (extra) SmartWifi pods en zorg dat die elkaar in ontvangst overlappen. Want als je ze draadloos installeert hebben ze het signaal van elkaar nodig om dat te kunnen versterken. Plaats je al je pods bedraad, dan hoeven de pods elkaar niet ook nog te overlappen.

2. Wat doe ik aan snelheidsproblemen met bekabeld internet?

Dat lijkt misschien geen wifi-vraag, maar zonder goede bekabeling krijg je ook nooit goede wifi.

  • Test allereerst je bekabelde internetsnelheid als je een wifi-snelheidsprobleem ervaart. Misschien ligt het probleem namelijk al een stapje eerder. Test als het kan met een speedtest-programma, liever nog dan met een speedtest via je webbrowser. Die kan vol cookies en andere vervuiling zitten en dat kan het testresultaat beïnvloeden.

3. Wat doe ik aan snelheidsproblemen met mijn wifi?

Weet je zeker dat je snelheidsprobleem niet aan je bekabelde internet ligt, dan ga je natuurlijk je wifi checken.

  • Doe je een speedtest: doe die naast je modem en daarna ook nog eens naast je wifibooster, als je die gebruikt. Dat levert je al veel kennis op om een mogelijk wifi-probleem op te sporen. Gebruik bij voorkeur een speedtest-app.
  • De geadverteerde snelheid die je bij ons afneemt is altijd de bekabelde snelheid. Wifi verder van je modem of wifiboosters kan dus lager zijn. Dat kan verschillende redenen hebben, zoals de afstand tot je modem, wifi-signalen van je buren, andere elektrische apparaten en bijvoorbeeld ook betonnen vloeren of muren. Vrijwel elk huis is verschillend.

4. Een apparaat kan geen verbinding maken. Ligt dat aan de wifi of aan de kabel?

Niet elke storing is gelijk. Vaak kun je zelf met relatief kleine handelingen je wifi weer laten werken.

  • De eerste vraag die een helpdeskmedewerker vaak stelt is: heeft u het apparaat al uit en aan gezet? Dat klinkt soms als een lachwekkende vraag, maar de cijfers wijzen uit dat vaak alleen dat al veel problemen oplost. Elektronica heeft wel eens een zetje nodig, vaak als die al heel lang aan staat, zoals bijvoorbeeld je modem om wifibooster. Hem uit zetten, even wachten, en dan weer aan, zorgt voor een herstart van allemaal processen en instellingen, zodat je modem daarna weer ‘fris’ voor je wifi kan zorgen.
  • Deze tip is niet voor iedereen, want wel technisch: controleer je instellingen. Een typfoutje is zo gemaakt en het is handig als je weet wat elke instelling doet. Het goede nieuws is dat apparaten steeds intelligenter worden en, zoals de SmartWifi pods, helemaal zelf de beste instellingen gebruikt.

5. Mijn wifi heeft niet voldoende bereik. Hoe los ik dat op?

Heb je alle basistips al opgevolgd? Probeer dan nog het volgende:

  • Zorg voor voldoende dekking in huis, bijvoorbeeld met de SmartWifi pods van Ziggo. Een tip die we hier nog extra willen noemen is dat je wifiboosters die je draadloos gebruikt altijd ergens plaatst waar je nog wifi-signaal hebt. Plaats je ze buiten het bereik van je modem of een bekabelde andere wifibooster, dan gaan ze je niet helpen met je wifi-bereik.

Bovenstaande antwoorden, en onze introductie van SmartWifi, hebben afgelopen jaar heel veel mensen van hun wifi-problemen afgeholpen. Mocht je wifi-problemen hebben, dan helpen ze wellicht jou ook. En probeer anders via onze online klantensevice je wifi-probleem op te lossen.

Verder lezen:

Haal alles uit Ziggo

Meer lezen over wat je allemaal kunt met de producten van Ziggo?