Overslaan en ga naar inhoud

De top 5 meestgestelde wifi-vragen

Onze wifi-experts geven antwoord

leestijd: 4 minuten

Traag internet, slecht wifi-bereik, apparaten die geen verbinding maken: allemaal zaken die je online leven flink kunnen dwarsbomen. We willen dat je online vooral plezier hebt en dus helpen onze wifi-experts je verder, zodat je weer zorgeloos van je wifi kan genieten. In dit artikel geven we antwoord op de 5 meestgestelde wifi-vragen.

Begin bij de basis

Als je deze tips opvolgt, ben je bij elke vraag al vaak dicht bij een oplossing:

  • Zorg dat je modem en wifi-boosters zo vrij mogelijk staan of hangen, zodat niets een goede wifi in de weg staat.
  • Gebruik altijd de juiste kabels (even technisch: minimaal Cat5e, 8-draads) en probeer ook je wifi-versterkers in huis bekabeld aan te sluiten.
  • Controleer liever teveel dan te weinig of alle kabels goed vast zitten en of er geen knikken of breuken in zitten.
  • Ga mee met de techniek. Hoe nieuwer een apparaat, zoals een smartphone of netwerkkaart, hoe groter de kans dat hij met de verbeteringen van de wifi-techniek kan omgaan. Sla geen software-updates over en is je draadloze apparaat echt oud, overweeg die dan te vervangen. Breng je oude hardware dan naar een afvalpunt in je gemeente.
  • Je omgeving (buren, elektrische apparaten, betonnen vloeren) heeft invloed op de kwaliteit van je wifi. Hou daar rekening mee. Bijvoorbeeld door te zorgen voor het best mogelijk bekabelde startpunt.

1. Mijn wifi valt soms weg, de verbinding is niet stabiel. Wat kan ik doen?

Merk je dat je verbinding beter wordt als je dichter bij je modem of wifi-versterker gaat staan?

  • Zo ja, dan zat je te ver van je modem of versterker af. Probeer je wifi-versterker dichterbij te plaatsen zodat je met je apparaten dichterbij de bron van je wifi-signaal zit. Moet je een te grote afstand overbruggen? Plaats er dan een wifi-versterker bij of gebruik een netwerkkabel, zodat je wifi-punt verder van het vorige punt af kan.
  • Wordt de verbinding niet beter als je dichterbij je wifi-punt staat? Start je apparaat en je wifi-punt dan opnieuw op. Haalt dat ook niks uit, kijk dan eens wat een ander apparaat op dezelfde plek doet. Als het tweede apparaat werkt, is er misschien wel iets mis met je eerste apparaat. Kies voor 'Vergeet' je wifi-verbinding en stel deze opnieuw in. Werkt dat niet? Neem dan contact op met de fabrikant van je apparaat.

Krijg je niet het gewenste resultaat? Neem contact met ons op, dan kijken we met je mee naar de juiste oplossing.

2. Hoe krijg ik verderop in en om huis goed wifi-bereik? Bijvoorbeeld op zolder?

Internetkabels (met een fancy woord UTP-kabels) zijn nog altijd je beste vriend als je in je huis een stabiel wifi-netwerk wilt aanleggen. Heb je nog ergens kabels liggen? Dan kun je die gebruiken om je wifi-punten met elkaar te verbinden. Ook kun je twee kabels aan elkaar verbinden met een switch, zodat je bereik nog verder komt. Het kost misschien wat meer moeite, maar op die manier zorg je wel dat je ook op die moeilijk bereikbare plekken in je huis een krachtig wifi-signaal krijgt!

Lukt het je niet om UTP-kabels te trekken? Dan is er nog een andere oplossing: mesh wifi. Mesh wifi bestaat uit een aantal slimme wifi-punten dat je wifi automatisch op de juiste manier verdeelt onder al je wifi-apparaten. Bij Ziggo noemen we mesh wifi ook wel SmartWifi.

3. Wat doe ik aan een trage internetverbinding?

Is je wifi écht traag, dan merk je dat in de content die je streamt. Films, games of muziek haperen, laden niet goed of worden slecht worden weergegeven.

  • Ga naast je wifi-punt staan. Merk je dat je internetsnelheid verbetert? Dan stond je apparaat waarschijnlijk te ver van je wifi-punt af
  • Merk je geen verbetering? Probeer dan eens met een ander apparaat, of start je apparaat opnieuw op en check je snelheid nogmaals

Heb je nog steeds last van trage wifi? Neem contact met ons op, dan kijken we met jou hoe we je probleem kunnen oplossen.

Belangrijk

Hou er rekening mee dat je de maximumsnelheid van je pakket in de praktijk niet gaat halen. Oudere apparaten zijn meestal langzamer dan nieuwere, slimmere apparaten. Ook bepaalt de afstand tussen je apparaat en je wifi-punt hoeveel snelheid je kan binnenhalen. 

4. Mijn apparaat maakt geen verbinding. Ligt dat aan mijn wifi?

Zuchtend stuur je nog maar een keer die printopdracht naar je draadloze printer. Zou-ie het nu wel doen?

Als sommige apparaten geen verbinding kunnen maken met je wifi terwijl de rest van je apparatuur dat wel kan, dan kan het zijn dat de chipsets niet matchen. Je printer of smartphone heeft dan bijvoorbeeld een verouderde chipset die geen software-updates meer krijgt. Daardoor kan het zijn dat je wifi deze apparaten niet meer herkent.

  • Het enige wat je kunt proberen: via de instellingen van je apparaat kies je voor 'netwerk vergeten'. Stel vervolgens het netwerk op je apparaat weer helemaal opnieuw in - meestal werkt dit wel
  • Krijg je toch geen verbinding, neem dan contact op met de fabrikant van je apparaat. Of kijk op de verschillende fora waar mensen zitten met vragen over soortgelijke producten en Ziggo Community. Grote kans dat andere gebruikers je voorgingen en al eerder een oplossingen hebben gevonden!

5. Wifi-bereik in mijn tuin, wat kan ik daar aan doen?

Natuurlijk kun je wat handige trucs uithalen om het bereik van je wifi in je tuin te verbeteren. Bijvoorbeeld door een wifi-punt vlakbij je raam te plaatsen. Maar dan nog houdt de isolatie van je raam en muren het wifi-signaal tegen.

Wil je voor de beste oplossing gaan, dan heb je echt een wifi-punt nodig dat geschikt is voor buiten. Dat betekent dus dat je voor een weersbestendig wifi-punt moet gaan. Dat is een wifi-punt dat IP-gecertificeerd is en dus water- en stofdicht is. Hoewel Ziggo die op dit moment niet aanbiedt, kun je zo'n wifi-punt online krijgen.

Meer wifi-vragen? De Wifi Crew helpt je verder

De Wifi Crew is er voor ál je wifi-vragen. Bekijk handige tips, uitlegvideo's en bereik ons 24/7 online via de Messenger in de Mijn Ziggo app!

Verder lezen:

Haal alles uit Ziggo

Meer lezen over wat je allemaal kunt met de producten van Ziggo?