Hoe herken je phishing?

Internetcriminelen worden steeds creatiever in het vissen naar persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden, bankrekeningnummers, pincodes, enzovoorts. Wij vinden het daarom belangrijk dat je zelf phishing kunt herkennen. Op deze pagina laten wij je voorbeelden zien van phishingmails die in omloop zijn geweest en deden alsof ze van Ziggo kwamen. Ook geven we uitleg hoe je deze e-mails en berichten als phishing herkent.

Bij ons gemeld Type Onderwerp Voorbeeld
19 juli 2017 e-mail Preview and migrate your email address to our new webmail platform Voorbeeld 162
14 juli 2017 e-mail Herinnering Factuur Voorbeeld 172
12 juli 2017 e-mail Herinnering Factuur Voorbeeld 172
4 juli 2017 e-mail Wij hopen dat u vindt onze nieuwe webmail user interface meer visueel aantrekkelijk als gemakkelijker te gebruiken. Voorbeeld 171
23 juni 2017 e-mail Preview and migrate your email address to our new webmail platform Voorbeeld 162
23 juni 2017 e-mail Waarschuwing Voorbeeld 170
20 juni 2017 e-mail Wir haben festgestellt Ihrem Konto Ziggo. Voorbeeld 169
16 juni 2017 e-mail Beveiliging Account Voorbeeld 99
10 juni 2017 e-mail Beveiliging Account Voorbeeld 99
10 juni 2017 e-mail Preview and migrate your email adress to our new webmail platform Voorbeeld 162
6 juni 2017 e-mail ►►►Ziggo Mail Udapte! Voorbeeld 165
5 juni 2017 e-mail Je bent nu geblokkeerd Voorbeeld 168
2 juni 2017 e-mail belangrijke boodschap

Voorbeeld 167

2 juni 2017 e-mail Uw inkomende xxxxxxx@ziggo.nl werd geblokkeerd Voorbeeld 166
2 juni 2017 e-mail ►Ziggo Mail Udapte! Voorbeeld 165
31 mei 2017 e-mail [geen onderwerp] Voorbeeld 164
30 mei 2017 e-mail We would like to inform you that your Ziggo Webmail account will expire in 24h Voorbeeld 163
29 mei 2017
e-mail We would like to inform you that your Ziggo Webmail account will expire in 24h Voorbeeld 163
27 mei 2017 e-mail Preview and migrate your email address to our new webmail platform Voorbeeld 162
26 mei 2017 e-mail Confirmation Payment Ziggo Voorbeeld 161
22 mei 2017 e-mail Beveiliging Account Voorbeeld 99
18 mei 2017 e-mail Beveiliging Account Voorbeeld 99
12 mei 2017 e-mail Uw email is geblokkeerd Voorbeeld 160
5 mei 2017 e-mail Uw email is geblokkeerd Voorbeeld 160
30 april 2017 e-mail Migreer uw e-mailadres naar ons nieuwe webmail platform. Voorbeeld 159
24 april 2017 e-mail ACCOUNT UPGRADE (FINALE KENNISGEVING) Voorbeeld 158
24 april 2017 e-mail identificatie Voorbeeld 157
23 april 2017 e-mail NOTIFICATION ZIGGO Voorbeeld 125
11 april 2017 e-mail Account Verification  Voorbeeld 156
4 april 2017 e-mail Wir möchten Sie informieren, dass Ihr Konto Ziggo - Webmail wird in 24 werden verfallen Voorbeeld 155
30 maart 2017 e-mail Mail Update Required! Voorbeeld 154
22 maart 2017 e-mail Mail Account Termination Alert Voorbeeld 153
21 maart 2017 e-mail Aanmelden in de kennisgeving van Ziggo Voorbeeld 152
19 maart 2017 e-mail Uw mailbox Opslag capaciteit is laag Voorbeeld 151
15 maart 2017 e-mail Warning! Email Account Security Upgrade Voorbeeld 150
9 maart 2017 e-mail Update Email Security Protection! Voorbeeld 149
6 maart 2017 e-mail Onverwachte inlogpoging Voorbeeld 148
2 februari 2017 e-mail Upgrade Your Ziggo Mail Account Voorbeeld 147
1 februari 2017 e-mail Incoming Mail On Hold! Voorbeeld 146
Meer

Het is misschien even scrollen, maar hieronder kun je alle voorbeelden zien van phishingmails die bij ons bekend zijn:

Voorbeeld 172: Herinnering Factuur

In onderstaande e-mail wordt je gevraagd om een openstaande factuur te voldoen met bitcoins. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  4. Wil je weten of je een openstaande factuur hebt? Controleer dit in Mijn Ziggo

Voorbeeld 171: Wij hopen dat u vindt onze nieuwe webmail user interface meer visueel aantrekkelijk als gemakkelijker te gebruiken.

In onderstaande e-mail wordt je gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 170: Waarschuwing

In onderstaande e-mail wordt je gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld 169: Wir haben festgestellt Ihrem Konto Ziggo.

In onderstaande e-mail wordt je gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. Het onderwerp van de mail is niet in het Nederlands.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 168: Je bent nu geblokkeerd

In onderstaande e-mail wordt je gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is gericht aan meerdere, onbekende adressen.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 167: belangrijke boodschap

In onderstaande e-mail wordt je gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 166: Uw inkomende xxxxxxx@ziggo.nl werd geblokkeerd

In onderstaande e-mail wordt je gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij gebruiken niet je e-mail adres maar kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. De e-mail heeft een vreemde zinsopbouw.
  3. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 165: ►Ziggo Mail Udapte!

In onderstaande e-mail wordt je gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 164: [Geen onderwerp]

In onderstaande e-mail wordt je gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 163: We would like to inform you that your Ziggo Webmail account will expire in 24h

In onderstaande e-mail wordt je in het Engels gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.
  4. De e-mail is in het Engels geschreven.

Voorbeeld 162: Preview and migrate your email address to our new webmail platform

In onderstaande e-mail wordt je in het Engels gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.
  4. De e-mail is in het Engels geschreven.

Voorbeeld 161: Confirmation Payment Ziggo

In onderstaande e-mail wordt je in het Engels gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.
  4. De e-mail is in het Engels geschreven.

Voorbeeld 160: Uw email is geblokkeerd

In onderstaande e-mail wordt je gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.
  4. De e-mail is in slecht Nederlands geschreven.

Voorbeeld 159: Migreer uw e-mailadres naar ons nieuwe webmail platform.

In onderstaande e-mail wordt je gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo. Er gaat ook een variant van deze phishingmail rond in het Engels. 

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 158: ACCOUNT UPGRADE (FINALE KENNISGEVING)

In onderstaande e-mail wordt je gevraagd om gegevens zoals je gebruikersnaam en wachtwoord op te sturen. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo. 

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. Er wordt om persoonlijke gegevens gevraagd. Wees hiermee altijd extra voorzichtig. Wij zullen deze gegevens nooit per mail opvragen.

Voorbeeld 157: identificatie

In onderstaande e-mail wordt je gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo. 

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 156: Account Verification

In onderstaande e-mail wordt je in het Engels gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo. 

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is in Engels geschreven.
  3. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  4. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 155: Wir möchten Sie informieren, dass Ihr Konto Ziggo - Webmail wird in 24 werden verfallen

In onderstaande e-mail wordt je in het Duits gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo. 

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is in Duits geschreven.
  3. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  4. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 154: Mail Update Required!

In onderstaande e-mail wordt je in het Engels gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo. 

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is in Engels geschreven.
  3. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  4. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 153: Mail Account Termination Alert

In onderstaande e-mail wordt je in het Engels gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo. 

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is in Engels geschreven.
  3. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  4. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 152: Aanmelden in de kennisgeving van Ziggo

In onderstaande e-mail wordt je in slecht Nederlands gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo. 

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is in slecht Nederlands geschreven.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 151: Uw mailbox Opslag capaciteit is laag

In onderstaande e-mail wordt je gevraagd om in te loggen op je webmail van Ziggo. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo. 

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 150: Warning! Email Account Security Upgrade

In onderstaande Engelstalige e-mail wordt je gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo. 

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is in het Engels geschreven.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 149: Update Email Security Protection!

In onderstaande e-mail wordt je in slecht Nederlands gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo. 

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is in slecht Nederlands geschreven.
  3. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  4. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 148: Onverwachte inlogpoging

In onderstaande e-mail wordt je in slecht Nederlands gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo. 

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is in slecht Nederlands geschreven.
  3. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  4. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 147: Upgrade Your Ziggo Mail Account

In onderstaande e-mail wordt je in het Engels gevraagd om in te loggen op Ziggo Mail. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo. 

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is in het Engels geschreven.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 146: Incoming Mail On Hold!

In onderstaande e-mail wordt je gevraagd om je accountgegevens te updaten door op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo. 

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is in het Engels geschreven.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 145: Uw mailbox Opslag capaciteit is laag

In onderstaande e-mail wordt je gevraagd om in te loggen op je e-mailaccount door op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo. 

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 144: 2017-2018 validatie

In onderstaande e-mail wordt je gevraagd om het verwijderen van je account stop te zetten door op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo. 

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 143: Het team van Microsoft-ziggo

In onderstaande e-mail wordt je gevraagd om het verwijderen van je e-mail adres stop te zetten door op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo. 

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is in slecht Nederlands geschreven.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 142: Ziggo Mail

In onderstaande e-mail wordt je gevraagd om het verwijderen van je e-mail adres stop te zetten door op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo. 

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is in slecht Nederlands geschreven.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 141: bescherming van uw account

In onderstaande e-mail wordt je gevraagd om je e-mail adres te bevestigen. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo. 

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is in slecht Nederlands geschreven.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 140: Ziggo-Mail

In onderstaande e-mail wordt je in slecht Nederlands gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo. 

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is in slecht Nederlands geschreven.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 139: Herinnering

In onderstaande e-mail wordt je in slecht Nederlands gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo. 

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is in slecht Nederlands geschreven.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 138: Veiligheid Bevestiging van Ziggo rekening (bericht van verwijdering)

In onderstaande e-mail wordt je in slecht Nederlands gevraagd om op een link te klikken. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo. 

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is in slecht Nederlands geschreven.
  3. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  4. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 137: NOTIFICATION ZIGGO

In onderstaande mail wordt je in het Engels gevraagd om op een link te klikken om je opnieuw aan te melden. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is in het Engels geschreven.
  3. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam. 
  4. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.
  5. De website achter de link bevat Franse tekst.

Voorbeeld 136: Herinnering

In onderstaande mail wordt je via een vreemde e-mail gewezen op een ongelezen webmail bericht. Klik hier niet op. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo. 

Voorbeeld 135: upcmail.nl customer care == upgrade op uw rekening upcmail.nl

In onderstaande mail wordt in slecht Nederlands gevraagd op een tabblad te klikken en je gegevens in te vullen. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De e-mail is in slecht Nederlands geschreven.

Voorbeeld 134: bijstand Ziggo

In onderstaande mail wordt in slecht Nederlands gevraagd op een link te klikken en je te identificeren. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De e-mail is in slecht Nederlands geschreven.
  4. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 133: Bericht

In onderstaande mail wordt je gevraagd om je gebruikersnaam en wachtwoord. Geef dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De e-mail is in slecht Nederlands geschreven.
  4. Wij vragen nooit naar je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voorbeeld 132: Nieuwe Verbinding

In onderstaande mail wordt je gevraagd om op een link te klikken om je account te beschermen. Doe dit niet. Dit is een phishing e-mail en niet afkomstig van Ziggo. 

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 131: Your Mailbox Will Be Deactivated Upgrade Now!

In onderstaande mail wordt je gevraagd te identificeren door te klikken op een link. Doe niks met deze mail. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 130: We updaten de voorwaarden

In onderstaande mail wordt je gevraagd te identificeren door te klikken op een link. Doe niks met deze mail. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 129: Mail-ziggo

In onderstaande mail wordt je gevraagd te identificeren door te klikken op een link. De website hierachter geeft vervolgens een melding in onderhoud te zijn. Doe niks met deze mail. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 128: Je nieuwe factuur

Internetcriminelen verstuurden onlangs een e-mail, die lijkt op een factuurmail van Ziggo. Opvallend aan deze phishingmail is het hoge bedrag en het ontbreken van een aanhef met je naam. Er zijn meerdere varianten van deze mail in omloop. Het bedrag in de mail kan verschillen van onderstaande voorbeeld. Doe niks met deze mail. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. Het bedrag in de mail klopt niet. Bekijk in Mijn Ziggo wat je factuur is. 
  4. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 127: Nieuwe beveiliging

In onderstaande mail wordt aangegeven dat je e-mailaccount beschermd zou kunnen worden door te klikken op een link. De website hierachter geeft vervolgens een melding in onderhoud te zijn. Doe niks met deze mail. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De e-mail heeft een vreemde zinsopbouw en lijkt letterlijk vertaald van het Engels naar Nederlands.
  4. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 126: Nieuws update !!!

In onderstaande mail wordt aangegeven dat je mailbox verouderd en vol zou zijn. Bij het klikken op de link wordt gevraagd om de mailbox te valideren door het e-mailadres en het wachtwoord in te voeren. Doe dit niet. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De e-mail heeft een vreemde zinsopbouw en lijkt letterlijk vertaald van het Engels naar Nederlands.
  4. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 125: [!! SPAM] NOTIFICATION ZIGGO

Onderstaande e-mail komt in verschillende vormen voor. In onderstaande e-mail staat iets over het actief houden van je account. Dit is een phishing-bericht. Reageer hier niet op. Het bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De e-mail is volledig in het Engels.
  4. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 124: Beveilig je account

Onderstaande e-mail komt in verschillende vormen voor. In onderstaande e-mail staat iets over het opschorten van je account. Dit is een phishing-bericht. Reageer hier niet op. Het bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

 

Voorbeeld 123: Upgrade Your Account

Onderstaande e-mail komt in verschillende vormen voor. In onderstaande e-mail staat iets over een datalimiet van je Ziggo mailbox. Dit is een phishing-bericht. Reageer hier niet op. Het bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is in het Engels.
  3. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  4. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 122: Bevestiging van uw account

In onderstaande e-mail wordt gevraagd om je account te bevestigen door op een link te klikken. Dit is een phishing-bericht. Reageer hier niet op. Het bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De e-mail heeft een vreemde zinsopbouw.
  4. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 121: Ziggo Mail Nieuwe update Webmail

In onderstaande e-mail staat iets over een nieuwe Ziggo Mail omgeving. Dit is een phishing-bericht. Reageer hier niet op. Het bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De e-mail heeft een vreemde zinsopbouw.
  4. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 120: Beveilig je account

Onderstaande e-mail komt in verschillende vormen voor. In deze e-mail staat een onduidelijk verzoek dat we zelf ook niet kunnen ontcijferen. Dit is een phishing-bericht. Reageer hier niet op. Het bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De e-mail heeft een vreemde zinsopbouw.
  4. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 119:

In onderstaande e-mail wordt gevraagd om je account te identificeren. Dit is een phishing-bericht. Reageer hier niet op. Het bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De e-mail heeft een vreemde zinsopbouw.
  4. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 118: Ziggo Waarschuwing

In onderstaande e-mail staat iets over een aanval op je data. Dit is een phishing-bericht. Reageer hier niet op. Het bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 117: Ziggo Mail !

In onderstaande e-mail staat iets over het beveiligen van je Ziggo account. Dit is een phishing-bericht. Reageer hier niet op. Het bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is in het Engels geschreven.
  3. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  4.  De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Voorbeeld 116: Upgrade Your Account

Onderstaande e-mail komt in verschillende vormen voor. In onderstaande e-mail staat iets over een datalimiet van je Ziggo mailbox. Dit is een phishing-bericht. Reageer hier niet op. Het bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is in het Engels geschreven.
  3. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  4.  De website achter de link in de e-mail is niet van Ziggo.

Onderstaande e-mail komt in verschillende vormen voor. In onderstaande e-mail staat iets over je Ziggo account. Dit is een phishing-bericht. Reageer hier niet op. Het bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De e-mail heeft een vreemde zinsopbouw. 
  4. De websites achter de links in de e-mail zijn niet van Ziggo.

Voorbeeld 114: Lieve: UPC Gebruiker

In onderstaande e-mail staat iets over je opslag en gebruikersnaam en wachtwoord. Dit is een phishing-bericht. Reageer hier niet op. Het bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De e-mail heeft een vreemde zinsopbouw. 
  4. De websites achter de links in de e-mail zijn niet van Ziggo.

Voorbeeld 113: Werk je account Ziggo

In onderstaande mail wordt gevraagd om je bankrekening door te klikken?! Het mag duidelijk zijn: dit bericht is niet van Ziggo. Log niet in. 

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De e-mail heeft een vreemde zinsopbouw. Ook worden 'u' en 'je' door elkaar gebruikt.
  4. De websites achter de links in de e-mail zijn niet van Ziggo.

In onderstaande e-mail wordt aangegeven dat je klantgegevens niet correct staan opgeslagen bij Ziggo en dit aangepast moet worden om afsluiting van je abonnement te voorkomen. Dit is een phishing-bericht. Reageer hier niet op. Het bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. We zullen je per e-mail niet om dit soort persoonlijke gegevens vragen.

In onderstaande mail wordt aangegeven dat de toegang tot je e-mailaccount is geblokkeerd. Om weer toegang te krijgen worden verschillende gegevens gevraagd. Reageer niet op deze e-mail. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De e-mail heeft een vreemde zinsopbouw en met verschillende taalfouten.
  4. We zullen je per e-mail niet om dit soort persoonlijke gegevens vragen.

In onderstaande mail wordt aangegeven dat de toegang tot je e-mailaccount is geblokkeerd. Om weer toegang te krijgen worden verschillende gegevens gevraagd. Reageer niet op deze e-mail. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De e-mail heeft een vreemde zinsopbouw en met verschillende taalfouten.
  4. We zullen je per e-mail niet om dit soort persoonlijke gegevens vragen.

In onderstaande e-mail wordt gevraagd om opnieuw een machtiging af te geven voor automatische incasso. Doe dit niet. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De e-mail heeft een vreemde zinsopbouw en met verschillende taalfouten.
  4. We zullen je per e-mail niet om dit soort persoonlijke gegevens vragen.

In onderstaande e-mail wordt aangegeven dat je klantgegevens niet correct staan opgeslagen. Reageer hier niet op. Het bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De e-mail heeft een vreemde zinsopbouw en met verschillende taalfouten.
  4. We zullen je per e-mail niet om dit soort persoonlijke gegevens vragen.

In onderstaande mail wordt gevraagd om te bevestigen dat dit e-mailadres van jou is. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De e-mail heeft een vreemde zinsopbouw en met verschillende taalfouten.
  4. We zullen je per e-mail niet om dit soort persoonlijke gegevens vragen.

In onderstaande mail wordt gevraagd om te bevestigen dat dit e-mailadres van jou is. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De e-mail heeft een vreemde zinsopbouw en lijkt letterlijk vertaald van het Engels naar het Nederlands.

In onderstaande mail wordt wordt aangegeven dat er problemen zijn met je opslagruimte. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De e-mail is in het Engels.

In dit voorbeeld zie je een e-mail waarin wordt gevraagd om via een link je e-mailadres te valideren. Als je op de link in de e-mail klikt wordt om de Ziggo Mail-inloggegevens gevraagd. Dit is een truc om deze gegevens te achterhalen.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is in het Engels. Wij sturen je geen e-mail in het Engels.
  2. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  3. Je wordt aangesproken als Dear Customer. Wij kennen je wel en spreken je met je eigen naam aan.
  4. De link naar de website in de e-mail is niet van Ziggo.

In dit voorbeeld zie je een e-mail waarin wordt gevraagd om via een link je e-mailadres te valideren zodat Ziggo zou kunnen helpen om inlogproblemen in de toekomst te voorkomen. Als je op de link in de e-mail klikt wordt om de Ziggo Mail-inloggegevens gevraagd. Dit is een truc om deze gegevens te achterhalen.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. Je wordt aangesproken als Lieve (e) de leden. Wij kennen je wel en spreken je met je eigen naam aan.
  3. De link naar de website in de e-mail is niet van Ziggo.

In onderstaande mail wordt gevraagd om opnieuw in te loggen met de Ziggo Mail inloggegevens om verlies van je e-mailadres te voorkomen. Log niet in. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De e-mail heeft een vreemde zinsopbouw. Ook worden 'u' en 'je' door elkaar gebruikt.
  4. De websites achter de links in de e-mail zijn niet van Ziggo.

In onderstaande mail wordt gevraagd om het kijken van een Ziggo On Demand film te betalen door te klikken op een link in de e-mail. Doe dit niet. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. De e-mail heeft een vreemde zinsopbouw.
  3. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

In onderstaande mail wordt gevraagd om een factuur te betalen door te klikken op een link in de e-mail. Doe dit niet. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. We werken niet met Paysafe Card als betaalsysteem.
  3. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

In onderstaande mail wordt gevraagd je account te beschermen door te klikken op een link in de e-mail. Doe dit niet. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. De e-mail bevat een vreemde zinsopbouw en verschillende spelfouten.
  3. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

In onderstaande e-mail wordt aangegeven dat je e-mailaccount door iemand anders gebruikt zou worden. Het enige wat je hoeft te doen is inloggen met je e-mailadres en wachtwoord. Doe dit niet. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. De e-mail bevat een vreemde zinsopbouw en verschillende spelfouten.
  3. De url in de e-mail is niet van Ziggo.

Onderstaande e-mail komt in verschillende vormen voor. Het rekeningnummer kan verschillen. In dit voorbeeld wordt gevraagd om handmatig geld over te maken naar Ziggo. Doe dit niet. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Controleer altijd of het klantnummer klopt.
  3. Controleer het rekeningnummer van Ziggo en het factuurnummer. Je vindt het altijd op je factuur in Mijn Ziggo. 

In onderstaande mail wordt aangegeven dat er verdachte activiteit op je rekening heeft plaatsgevonden. Na online registratie zou je weer toegang krijgen tot je account. Vul je gegevens niet in. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De mail heeft een vreemde zinsopbouw en bevat spelfouten.
  4. De URL van de website achter de links is niet van Ziggo.
  5. De website bevat Engelse en Franse teksten.

In onderstaande mail wordt aangegeven dat de toegang tot je e-mailaccount tijdelijk is geblokkeerd. Om weer toegang te krijgen worden verschillende gegevens gevraagd. Reageer niet op deze e-mail. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. Er worden verschillende persoonlijke gegevens gevraagd. Wees hiermaa altijd extra voorzichtig.
  4. De toon van de e-mail is dreigend.

In onderstaande mail wordt aangegeven dat je zou kunnen overstappen naar een andere server voor een snellere verbinding. Bij het klikken op de link zou je in moeten loggen met je e-mailadres en wachtwoord. Doe dit niet. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. Als wij technische verbeteringen doorvoeren hoef je daar niks voor te doen.

In onderstaande mail wordt aangegeven dat je een bericht van Ziggo hebt ontvangen over je abonnement. Bij het klikken op de link zou je in moeten loggen met je Mijn Ziggo inloggegevens. Doe dit niet. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. Als er een bericht in Mijn Ziggo binnenkomt krijg je daar geen e-mail van.

De onderstaande e-mail komt in verschillende vormen voor. In het voorbeeld zie je de Nederlandse versie. Er is ook een Engelse variant van de e-mail. Er wordt aangegeven dat er een spam-aanval is ontdekt op je data. Via een link kan je je account beschermen. Doe dit niet. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. Heb je de Engelse variant van dit bericht ontvangen? Dan is dit ook niet van Ziggo. Wij communiceren in het Nederlands.
  4. Er worden allerlei persoonlijke gegevens gevraagd. Wees hiermee altijd extra voorzichtig.
  5. De URL van de website achter de link is niet van Ziggo.

Dit voorbeeld komt vaker terug in verschillende e-mails. In dit voorbeeld wordt gevraagd je account te beschermen door te klikken op een link in de e-mail. Vervolgens wordt je gevraagd in te loggen met je e-mailadres en wachtwoord. Doe dit niet. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De website achter de link bevat een mix van Engelse en Franse teksten.

In onderstaande mail wordt gevraagd een update te doen van de mailbox zodat je e-mail kan blijven verzenden en ontvangen. Reageer hier niet op. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. Wij zullen je per e-mail niet om dit soort gegevens vragen.
  4. De e-mail heeft een vreemde zinsopbouw en bevat meerdere spelfouten.
  5. Er wordt om persoonlijke gegevens gevraagd. Wees hiermee altijd extra voorzichtig.

In onderstaande mail wordt aangegeven dat er een spam-aanval zou zijn op 'uw data'. Er wordt een link aangeboden om de e-mail te beschermen. Op de website achter de link worden om verschillende persoonlijke gegevens gevraagd. Vul hier niets in. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. Er wordt om persoonlijke gegevens gevraagd. Wees hiermee altijd extra voorzichtig.

In onderstaande mail wordt gevraagd om via een links de beveiligingsinstellingen van je account te controleren. Klik niet op de link. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De e-mail is geschreven in het Engels. Wij communiceren in het Nederlands.

In onderstaande mail wordt wordt aangegeven dat er ongevraagd e-mails zijn verstuurd vanuit je e-mail account. Dus zou je kunnen oplossen door eenmalig in te loggen met je Mijn Ziggo inloggegevens. Doe dit niet. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De e-mail heeft een vreemde zinsopbouw en lijkt soms letterlijk vertaald van het Engels naar het Nederlands.
  4. De URL van de website achter de link is niet van Ziggo.

In onderstaande mail wordt wordt aangegeven dat er 2 ongelezen berichten in Mijn Ziggo te zien zijn. Bij het klikken op de link wordt gevraagd om in te loggen met je Mijn Ziggo inloggegevens. Log hier niet in. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. Als er berichten in Mijn Ziggo staan krijg je daar geen e-mail van.
  4. De URL van de website achter de link is niet van Ziggo.

In onderstaande mail wordt wordt aangegeven dat er 'congestie-problemen' zijn en er worden om verschillende gebruikersgegevens gevraagd. Stuur je gegevens niet terug. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. Er wordt om persoonlijke gegevens gevraagd. Wees hiermee altijd extra voorzichtig. Wij zullen deze gegevens nooit per mail opvragen.
  4. De toon van de e-mail is dreigend.

In onderstaande mail wordt wordt aangegeven dat er problemen zijn met je opslagruimte. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De e-mail heeft een vreemde zinsopbouw en lijkt letterlijk vertaald van het Engels naar het Nederlands.

In onderstaande mail wordt wordt aangegeven dat uw factuur nog niet is betaald. Dit bericht is niet van Ziggo. Wil je zeker weten of je nog een factuur open hebt staan? Kijk dan altijd op Mijn Ziggo. Daar vind je al je facturen terug. 

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. De URL van de website lijkt van Ziggo. Maar de URL van de webste achter de link is niet van Ziggo. Je ziet dat de URL anders is als je met de muis boven de URL hangt. 

In onderstaande mail wordt gevraagd om te 'verhuizen naar de verificatie van uw klant ruimte' door in te loggen met je Mijn Ziggo account. Doe dat niet. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail heeft een vreemde zinsopbouw en lijkt letterlijk vertaald van het Engels naar het Nederlands.
  3. De URL van de webste achter de link is niet van Ziggo.

In onderstaande mail wordt gevraagd om in te loggen met je e-mailadres. Doe dit niet. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. De e-mail heeft een vreemde zinsopbouw en lijkt letterlijk vertaald van het Engels naar het Nederlands.
  3. De URL van de webste achter de link is niet van Ziggo.

In onderstaande mail wordt gevraagd om in te loggen met de Mijn Ziggo inloggegevens. Doe dit niet. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. Je wordt aangesproken als 'Geachte Ziggo relatie'. Wij kennen je wel en spreken je met je eigen naam aan.
  2. De e-mail heeft een vreemde zinsopbouw en lijkt letterlijk vertaald van het Engels naar het Nederlands.
  3. De URL van de webste achter de link is niet van Ziggo.

In onderstaande mail wordt gevraagd om in te loggen met de Mijn Ziggo inloggegevens. Vervolgens zou je toegang krijgen tot een nieuwe server voor een snellere internetverbinding. Doe dit niet. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. Je wordt aangesproken als 'Geachte Ziggo relatie'. Wij kennen je wel en spreken je met je eigen naam aan.
  3. Als wij een snelheidsverhoging doorvoeren hoef je nergens in te loggen. Dit gaat automatisch.
  4. De URL van de webste achter de link is niet van Ziggo.

In onderstaande mail wordt gevraagd om je account bij te werken door opnieuw in te loggen met de Ziggo Mail inloggegevens. Doe dit niet. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. Je wordt aangesproken als 'Geachte Ziggo NL gebruiker'. Wij kennen je wel en spreken je met je eigen naam aan.
  3. De e-mail heeft een vreemde zinsopbouw en lijkt letterlijk vertaald van het Engels naar het Nederlands.
  4. De webste achter de link is niet van Ziggo.

In onderstaande mail wordt gevraagd om je account bij te werken door opnieuw in te loggen met de Ziggo Mail inloggegevens. Doe dit niet. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. Je wordt aangesproken als 'Beste (s) leden'. Wij kennen je wel en spreken je met je eigen naam aan.
  3. De e-mail heeft een vreemde zinsopbouw en lijkt letterlijk vertaald van het Engels naar het Nederlands.
  4. De webste achter de link is niet van Ziggo.

In onderstaande mail wordt gevraagd om je account te bevestigen door opnieuw in te loggen met de Ziggo Mail inloggegevens. Doe dit niet. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. Je wordt aangesproken als 'Cher(e) gebruikers'. Wij kennen je wel en spreken je met je eigen naam aan.
  3. De e-mail heeft een vreemde zinsopbouw en lijkt letterlijk vertaald van het Engels naar het Nederlands.
  4. De webste achter de link is niet van Ziggo.
  5. Er staan spelfouten en Engelse teksten op de website.

Onderstaande e-mail komt in verschillende vormen voor. Hij wordt ook verstuurd met de volgende onderwerpen: Automatische afschrijving geannuleerd, Factuur betaling geblokkeerd en Betaling per automatisch incasso niet gelukt. In dit voorbeeld wordt gevraagd Ziggo opnieuw te machtigen voor een automatische incasso. Doe dit niet. Dit bericht is niet van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. Je wordt aangesproken als 'Beste klant'. Wij kennen je wel en spreken je met je eigen naam aan.
  3. Er wordt in een e-mail gevraagd om betaalgegevens. Wees hiermee altijd extra voorzichtig.
  4. De website achter de link heeft een URL (webadres) die niet van Ziggo is.

In dit voorbeeld wordt in gebrekkig Nederlands gevraagd opnieuw in te loggen met je Ziggo Mail gegevens. Doe dit niet. 

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De afzender gebruikt een ander e-mailadres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  2. Er staan verschillende spelfouten in de e-mail.
  3. Er staat een mix van Nederlands en Frans op de website.

Tot slot

Je hebt nu een aantal veelvoorkomende voorbeelden gezien van phishing e-mail die in het verleden naar onze klanten zijn verstuurd. Net als met andere criminele activiteiten proberen ook internetcriminelen steeds betere en slimmere manieren te verzinnen om je gegevens te stelen. Daarom is het is heel belangrijk dat je e-mail van Ziggo, of andere bedrijven zoals je bank of creditcardleverancier, heel goed leest. Naast de tips die we je hebben gegeven is er nog één belangrijke tip waarmee je je kunt beschermen tegen phishing; je gevoel. Ontvang je een e-mail die je geen goed gevoel geeft? Of geeft de inhoud van de e-mail je het gevoel dat je iets moet doen? Neem dan altijd voor de zekerheid contact met ons op. Zo zorgen we er samen voor dat je gegevens beschermd blijven.

Hoe kun je phishing bij Ziggo melden?

Heb je een e-mail ontvangen waarvan je denkt dat het om phishing gaat? Meld dit dan via phishing@ziggo.nl. Het is voor ons erg belangrijk dat je het originele bericht en de zogeheten e-mail headers meestuurt. Je stuurt het originele bericht mee door deze in een nieuwe e-mail te slepen. Hiermee kunnen we namelijk concreet actie ondernemen. 

Ben je een website tegengekomen die zich voordoet als een Ziggo pagina of om je persoonlijke gegevens vraagt? Meld dit dan ook via ons contactformulier. Het is belangrijk dat je de link naar de website meestuurt, zodat we de bron kunnen achterhalen. Ook hierover houden we je natuurlijk op de hoogte.

Veelgestelde vragen

Ik heb gereageerd op een phishingmail. Wat moet ik nu doen?

Als je per ongeluk toch hebt gereageerd op een phishingmail is het belangrijk om actie te ondernemen. Denk aan de volgende punten:

  • Heb je een wachtwoord ingevoerd? Verander dan zo snel mogelijk dit wachtwoord.
  • Heb je creditcardgegevens ingevuld? Breng je creditcardmaatschappij hiervan op de hoogte.
  • Doe digitaal aangifte bij de politie. Ook kun je een melding maken bij Meld misdaad anoniem.
 
 
 

Kom je er niet uit?

Neem dan contact met ons op.

Contact met Ziggo