Direct naar inhoud

Hoe herken je phishing?

Internetcriminelen worden steeds creatiever in het vissen naar persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden, bankrekeningnummers, pincodes, enzovoorts. We vinden het daarom belangrijk dat je zelf phishing kunt herkennen. Op deze pagina laten we je voorbeelden zien van phishingmails die in omloop zijn geweest en waarvan het leek alsof ze van Ziggo kwamen. Ook geven we uitleg hoe je de e-mails en berichten als phishing herkent.

Als je een smartphone hebt, pas dan op voor FluBot. Dat is software die ongemerkt op je telefoon kan komen en een gevaar is voor jou en je telefoon.

Meer over FluBot

Bij ons gemeld

Type

Onderwerp

Voorbeeld

25 Maart email Onderwerp:Belangrijk: Valideer uw inloggegevens om schorsing te voorkomen Voorbeeld
04 Maart email Onderwerp: Voeg uw telefoonnummer toe Voorbeeld
01 Maart email Je Ziggo Mail-account is geblokkeerd Voorbeeld
29 Januari email Onderwerp: Uw account is geblokkeerd Voorbeeld
25 Januari email Onderwerp: Melding binnenkomende e-mail Voorbeeld
20 Januari email Onderwerp: Belangrijke update Voorbeeld
17 Januari email Onderwerp: E-mailupgradewaarschuwing Voorbeeld
11 Januari email Onderwerp: Uw account is geblokkeerd Voorbeeld
11 Januari email Onderwerp: Ondersteuningsteam Voorbeeld
09 Januari email Onderwerp: Uw e-mailaccount is nu opgeschort Voorbeeld
08 Januari email Onderwerp: BELANGRIJKE INFO OVER UW POSTBUS Voorbeeld
08 Januari email Onderwerp: ACCOUNT BIJWERKING Voorbeeld

Hieronder kun je de voorbeelden zien van phishingmails die bij ons bekend zijn.

Onderwerp:Belangrijk: Valideer uw inloggegevens om schorsing te voorkomen

25 Maart - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er werkzaamheden zijn en dat u moet valideren. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Voeg uw telefoonnummer toe

04 Maart - In de e-mail wordt gesuggereerd dat om je account veilig te houden en de toegang te behouden je telefoonnummer moet toevoegen aan je account. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Je Ziggo Mail-account is geblokkeerd

01 Maart - In de e-mail wordt gesuggereerd dat u op een link moet klikken om uw account actief te houden. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Melding binnenkomende e-mail

29 Januari - In de e-mail wordt gesuggereerd dat vanwege veiligheidsredenen dienen we te controleren of dit account daadwerkelijk van u is en dit moet verifiëren. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Melding binnenkomende e-mail

25 Januari - In de e-mail wordt gesuggereerd dat vanwege een recente upgrade van onze database u geen nieuwe berichten kunt verzenden of ontvangen totdat u uw mailbox opnieuw valideert. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Belangrijke update

20 Januari - In de e-mail wordt gesuggereerd dat onze webmailservice bijgewerkt en u moet inloggen om uw toegang te autoriseren. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: E-mailupgradewaarschuwing

17 Januari - In de e-mail wordt gesuggereerd dat u niet gereageerd heeft op email berichten om te upgraden. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Uw account is geblokkeerd

11 Januari - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw mailbox onvoldoende ruimte heeft en eerst moet verifiëren om de mailbox te vergroten. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Ondersteuningsteam

11 Januari - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw email account tijdelijk bevroren is vanwege inactiviteit. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Uw e-mailaccount is nu opgeschort

09 Januari - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw email wordt ontkoppeld en dat u opnieuw moet inloggen om te bevestigen dat deze nog actief is. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: BELANGRIJKE INFO OVER UW POSTBUS

08 Januari - In de e-mail wordt gesuggereerd dat u uw email had moeten upgraden en de inkomende e-mail naar uw e-mail stoppen als u niet binnen 48 uur na ontvangst van dit bericht naar onze nieuwste versie upgradet. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: ACCOUNT BIJWERKING

08 Januari - In de e-mail wordt gesuggereerd dat e-mailaccounts die klanten niet hebben bijgewerkt, kunnen vanwege recente upgrades niet meer inloggen met hun e-mailadres. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Blijf goed opletten!

Je hebt nu een aantal veelvoorkomende voorbeelden gezien van phishing e-mail die in het verleden naar onze klanten zijn verstuurd. Net als met andere criminele activiteiten proberen ook internetcriminelen steeds betere en slimmere manieren te verzinnen om je gegevens te stelen. Daarom is het is heel belangrijk dat je e-mail van Ziggo, of andere bedrijven zoals je bank of creditcardleverancier, heel goed leest. Naast de tips die we je hebben gegeven is er nog één belangrijke tip waarmee je je kunt beschermen tegen phishing; je gevoel. Ontvang je een e-mail die je geen goed gevoel geeft? Of geeft de inhoud van de e-mail je het gevoel dat je iets moet doen? Neem dan altijd voor de zekerheid contact met ons op. Zo zorgen we er samen voor dat je gegevens beschermd blijven. 

Hoe kun je phishing bij Ziggo melden?

Heb je een e-mail ontvangen waarvan je denkt dat het om phishing gaat? Meld dit dan via phishing@ziggo.nl. Het is voor ons erg belangrijk dat je het originele bericht en de zogeheten e-mail headers meestuurt. Je stuurt het originele bericht mee door deze in een nieuwe e-mail te slepen. Hiermee kunnen we namelijk concreet actie ondernemen. 

Ben je een website tegengekomen die zich voordoet als een Ziggo pagina of om je persoonlijke gegevens vraagt? Meld dit dan ook via dit formulier. Kies daarbij voor de categorie misbruik/overlast. Het is belangrijk dat je de link naar de website meestuurt, zodat we de bron kunnen achterhalen. Ook hierover houden we je natuurlijk op de hoogte.

Veelgestelde vragen

Als je per ongeluk toch hebt gereageerd op een phishingmail is het belangrijk om actie te ondernemen. Denk aan de volgende punten:

  • Heb je een wachtwoord ingevoerd? Verander dan zo snel mogelijk dit wachtwoord.
  • Heb je creditcardgegevens ingevuld? Breng je creditcardmaatschappij hiervan op de hoogte.
  • Doe digitaal aangifte bij de politie. Ook kun je een melding maken bij Meld misdaad anoniem.