Hoe herken je phishing?

Internetcriminelen worden steeds creatiever in het vissen naar persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden, bankrekeningnummers, pincodes, enzovoorts. We vinden het daarom belangrijk dat je zelf phishing kunt herkennen. Op deze pagina laten we je voorbeelden zien van phishingmails die in omloop zijn geweest en waarvan het leek alsof ze van Ziggo kwamen. Ook geven we uitleg hoe je deze e-mails en berichten als phishing herkent.

Als je een smartphone hebt, pas dan op voor FluBot. Dat is software die ongemerkt op je telefoon kan komen en een gevaar is voor jou en je telefoon.

Meer over FluBot

Bij ons gemeld Type Onderwerp Voorbeeld
01 februari email Onderwerp: Verdachte berichten gedetecteerd Voorbeeld
01 februari email Aandacht vereist: Onderhoudsupdate op je mail abuse@ziggo.nl on Wednesday-February-2023 Voorbeeld
31 januari email Onderwerp: Betaalbewijs op 31 januari 2023 Voorbeeld
29 januari email Onderwerp: Gefeliciteerd, je hebt €100 ziggo klantenbonus gewonnen - January 28, 2023 Voorbeeld
27 januari email Onderwerp: Ziggo Gebruikers Pandemiefondsen zijn vandaag betaald - January 27, 2023 Voorbeeld
27 januari email Onderwerp: Belangrijke beveiligings kennisgeving Voorbeeld
26 januari email Subject: EFT-overmakingsadviesmelding - January 26, 2023 Voorbeeld
21 januari email Onderwerp: Uw account is als inactief beschouwd Voorbeeld
21 januari email Onderwerp: Kennisgeving wachtwoordherstel Voorbeeld
20 januari email Onderwerp: Ziggo-accountfout opgemerkt Voorbeeld
18 januari email Onderwerp: Betaalbewijs op 10 januari 2023 Voorbeeld
18 januari email Onderwerp: Wednesday, January 18, 2023)_Daily Networks' Quarantine summary for  Voorbeeld
11 januari email/pdf Onderwerp: New Request Received - CS0056180 477425891 - Casema Voorbeeld
09 Januari email Onderwerp: Account Update Voorbeeld
05 Januari email Onderwerp: ACCOUNT DE-ACTIVERING BEZIG Voorbeeld
04 Januari email Onderwerp: Account Update Voorbeeld
27 December email Onderwerp: Verifieer je e-mailadres Voorbeeld
21 December email Onderwerp: Laatste herinneringsmail Voorbeeld
19 December email Onderwerp: Waarschuwing Accountprofielfout Voorbeeld
15 December email Onderwerp: Ziggo Gebruikersprivacybeleid Voorbeeld
14 December email Onderwerp: ACTIE VEREIST: vermijd alstublieft accountonderbrekinge Voorbeeld
10 December email Onderwerp: Actie Vereist Voorbeeld
09 December email Onderwerp: Ziggo-accountverificatie vereist: Voorbeeld
06 December email Onderwerp: ZIGGO-account gedeactiveerd ! Voorbeeld
04 December email Onderwerp: Vervaldatum Kennisgeving Voorbeeld
02 December email Subject: Update Voorbeeld
30 November email Subject: Authenticeer jezelf ZIGGO ! Voorbeeld
29 November email Onderwerp: controleer uw opslaglimiet van e-mailaccount  Voorbeeld
29 November email Onderwerp: Bevestig je e-mailadres Voorbeeld
29 November email Onderwerp: Belangrijk bericht: Accountfout opgemerkt Voorbeeld
29 November email  Onderwerp: Account Update Voorbeeld

Hieronder kun je de voorbeelden zien van phishingmails die bij ons bekend zijn.

Onderwerp: Verdachte berichten gedetecteerd

01  Februari 2023 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er verdachte email is gedetecteerd. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Aandacht vereist: Onderhoudsupdate op je mail abuse@ziggo.nl on Wednesday-February-2023

01  Februari 2023 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er een onderhoudsupdate voor uw email is. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Betaalbewijs op 31 januari 2023

31  Januari 2023 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat u een betaling heeft ontvangen. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Gefeliciteerd, je hebt €100 ziggo klantenbonus gewonnen - January 28, 2023

29  Januari 2023 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat u een klantenbonus heeft gewonnen . Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Ziggo Gebruikers Pandemiefondsen zijn vandaag betaald - January 27, 2023

27  Januari 2023 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er een betaling is bijgeschreven. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Belangrijke beveiligings kennisgeving

27  Januari 2023 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er ongebruikelijke activiteiten in uw konto gedetecteerd zijn. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Subject: EFT-overmakingsadviesmelding - January 26, 2023

26  Januari 2023 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat u een betalingsbericht heeft. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Uw account is als inactief beschouwd

21  Januari 2023 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw uw account als inactief wordt beschouwd. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Kennisgeving wachtwoord herstel

21  Januari 2023 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw wachtwoord verloopt. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Ziggo-accountfout opgemerkt

20  Januari 2023 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw account in de wachtrij staat voor beveiligingscontrole. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Betaalbewijs op 10 januari 2023

18  Januari 2023 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat u een betaling heeft gedaan. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: (Wednesday, January 18, 2023)_Daily Networks' Quarantine summary for

18  Januari 2023 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er email berichten in quarantine staan. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: New Request Received - CS0056180 477425891 - Casema

11 Januari 2023 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er email is geblokkeerd. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Account Update

09 Januari 2023 - In de e-mail wordt gesuggereerd om uw e-mailadres te updaten. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: ACCOUNT DE-ACTIVERING BEZIG

05 Januari 2023 - In de e-mail wordt gesuggereerd om uw e-mailadres bij te werken. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Account Update

04 Januari 2023 - In de e-mail wordt gesuggereerd om uw e-mailadres te upgraden. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Verifieer je e-mailadres

27 December 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd om uw e-mailadres te bevestigen. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Laatste herinneringsmail

21 December 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd om uw account te upgraden. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Waarschuwing Accountprofielfout

19 December 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er een fout in uw account zit. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Ziggo Gebruikersprivacybeleid

15 December 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat de service voorwaarden zijn gewijzigd. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: ACTIE VEREIST: vermijd alstublieft accountonderbrekinge

14 December 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw e-mail opgeheven wordt als u uw wachtwoord niet verifiërt. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Actie Vereist

10 December 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat u uw e-mailopslagruimte moet vergroten.. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Ziggo-accountverificatie vereist

09 December 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat u uw account moet verifiëren. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

ZIGGO-account gedeactiveerd !

06 December 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw Ziggo account gedeactiveerd is. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Vervaldatum Kennisgeving

04 December 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw wachtwoord is verlopen. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Subject: Update

02 December 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw account moet worden gesloten. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Subject: Authenticeer jezelf ZIGGO !

29 November 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er vanaf meerdere plekken is ingelogd met uw account. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: controleer uw opslaglimiet van e-mailaccount

29 November 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat u uw opslaglimiet overschreden heeft en account wordt gedeactiveerd. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Bevestig je e-mailadres

29 November 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er een update is geweest voor zakelijke
e-mailgebruikersserver. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Belangrijk bericht: Accountfout opgemerkt

29 November 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er een fout in uw account zit en dat deze opnieuw ingesteld moet worden. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Account Update

29 November 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw account wordt gesloten tenzij u een update uitvoerd . Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Blijf goed opletten!

Je hebt nu een aantal veelvoorkomende voorbeelden gezien van phishing e-mail die in het verleden naar onze klanten zijn verstuurd. Net als met andere criminele activiteiten proberen ook internetcriminelen steeds betere en slimmere manieren te verzinnen om je gegevens te stelen. Daarom is het is heel belangrijk dat je e-mail van Ziggo, of andere bedrijven zoals je bank of creditcardleverancier, heel goed leest. Naast de tips die we je hebben gegeven is er nog één belangrijke tip waarmee je je kunt beschermen tegen phishing; je gevoel. Ontvang je een e-mail die je geen goed gevoel geeft? Of geeft de inhoud van de e-mail je het gevoel dat je iets moet doen? Neem dan altijd voor de zekerheid contact met ons op. Zo zorgen we er samen voor dat je gegevens beschermd blijven. 

Hoe kun je phishing bij Ziggo melden?

Heb je een e-mail ontvangen waarvan je denkt dat het om phishing gaat? Meld dit dan via phishing@ziggo.nl. Het is voor ons erg belangrijk dat je het originele bericht en de zogeheten e-mail headers meestuurt. Je stuurt het originele bericht mee door deze in een nieuwe e-mail te slepen. Hiermee kunnen we namelijk concreet actie ondernemen. 

Ben je een website tegengekomen die zich voordoet als een Ziggo pagina of om je persoonlijke gegevens vraagt? Meld dit dan ook via ons contactformulier. Kies daarbij voor de categorie misbruik/overlast. Het is belangrijk dat je de link naar de website meestuurt, zodat we de bron kunnen achterhalen. Ook hierover houden we je natuurlijk op de hoogte.

Veelgestelde vragen

Als je per ongeluk toch hebt gereageerd op een phishingmail is het belangrijk om actie te ondernemen. Denk aan de volgende punten:

  • Heb je een wachtwoord ingevoerd? Verander dan zo snel mogelijk dit wachtwoord.
  • Heb je creditcardgegevens ingevuld? Breng je creditcardmaatschappij hiervan op de hoogte.
  • Doe digitaal aangifte bij de politie. Ook kun je een melding maken bij Meld misdaad anoniem.

Kom je er niet uit?

Neem dan contact met ons op.

Contact met Ziggo