Hoe herken je phishing?
Internetcriminelen worden steeds creatiever in het vissen naar persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden, bankrekeningnummers, pincodes, enzovoorts. We vinden het daarom belangrijk dat je zelf phishing kunt herkennen. Op deze pagina laten we je voorbeelden zien van phishingmails die in omloop zijn geweest en waarvan het leek alsof ze van Ziggo kwamen. Ook geven we uitleg hoe je deze e-mails en berichten als phishing herkent.
Als je een smartphone hebt, pas dan op voor FluBot. Dat is software die ongemerkt op je telefoon kan komen en een gevaar is voor jou en je telefoon.
Bij ons gemeld | Type | Onderwerp | Voorbeeld |
20 mei 2022 | Opschorting van e-mailaccount | Voorbeeld | |
9 mei 2022 | upc.nl password notification | Voorbeeld | |
9 mei 2022 | ChelloNL Opslag | Voorbeeld | |
26 april 2022 | Vereiste actie: uw e-mailadres verifiëren | Voorbeeld | |
25 april 2022 | U hebt 98,8% van de aan uw mailbox toegewezen dataruimte gebruikt | Voorbeeld | |
1 april 2022 | Reset your password | Voorbeeld | |
18 maart 2022 | Bewaar je wachtwoord | Bericht-ID:9ZV7-APFJ5K-ZDU3 | Voorbeeld | |
14 maart 2022 |
e-mail |
Hoі postmaster | Voorbeeld |
4 maart 2022 |
e-mail |
Kennisgeving beëindiging e-mailaccount | Voorbeeld |
3 maart 2022 | e-mail |
Bewaar Je Wachtwoord | Dossier-875JDF55 | Voorbeeld |
28 februari 2022 |
e-mail |
Dear abuse@upc.nl | Voorbeeld |
23 februari 2022 |
Wachtwoordmelding voor [naam] | Voorbeeld | |
11 februari 2022 |
Verlopen mailbox | Voorbeeld | |
9 februari 2022 | e-mail |
Wachtwoordmelding voor [e-mailadres] | Voorbeeld |
7 februari 2022 | Belangrijke klant | Voorbeeld | |
31 januari 2022 | e-mail |
Valideer uw account | Voorbeeld |
26 januari 2022 | e-mail |
Beste postmaster@ziggo.nl | Voorbeeld |
20 januari 2022 | e-mail |
Ziggo VOip | Voorbeeld |
10 januari 2022 | Attentie gebruikers | Voorbeeld | |
8 december 2021 | sms | Automatische incasso mislukt | Voorbeeld |
5 december 2021 | Factuur: 61910B | Voorbeeld |
Opschorting van e-mailaccount
20 mei 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je e-mailadres op een zwarte lijst staat en wordt beëindigd. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?
- De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
- Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
- De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
upc.nl Password notification
9 mei 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je wachtwoord vandaag gaat verlopen. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.


Hoe zie je dat dit phishing is?
- De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
- Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
- De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
ChelloNL Opslag
9 mei 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je mailbox vol zit. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.


Hoe zie je dat dit phishing is?
- De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
- Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
- De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
U hebt 98,8% van de aan uw mailbox toegewezen dataruimte gebruikt
26 april 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je mailbox vol zit. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.
Er zijn meerdere versies van deze mail in omloop met verschillende onderwerpen en teksten in het e-mailbericht.


Hoe zie je dat dit phishing is?
- De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
- Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
- De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
Vereiste actie: uw e-mailadres verifiëren
25 april 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je mailbox gaat verlopen. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.
Er zijn meerdere versies van deze mail in omloop met verschillende onderwerpen en teksten in het e-mailbericht.


Hoe zie je dat dit phishing is?
- De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
- Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
- De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
Reset your password
1 april 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je wachtwoord gaat verlopen. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.
Er zijn meerdere versies van deze mail in omloop met verschillende onderwerpen en teksten in het e-mailbericht.


Hoe zie je dat dit phishing is?
- De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
- Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
- De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
Bewaar je wachtwoord | Bericht-ID:9ZV7-APFJ5K-ZDU3
18 maart 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je wachtwoord gaat verlopen. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.


Hoe zie je dat dit phishing is?
- De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
- Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
- De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
Hoі postmaster
14 maart 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je wachtwoord gaat verlopen. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?
- De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
- Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
- De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
Bewaar Je Wachtwoord | Dossier-875JDF55
2 maart 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je wachtwoord gaat verlopen. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.


Hoe zie je dat dit phishing is?
- De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
- Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
- De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
Dear abuse@upc.nl
28 februari 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je je e-mailadres moet bevestigen. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.


Hoe zie je dat dit phishing is?
- De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
- Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
- De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
Voorbeeld: Verlopen mailbox
23 februari 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je je wachtwoord moet vernieuwen. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.
Er zijn meerdere versies van deze mail in omloop met verschillende onderwerpen en teksten in het e-mailbericht.


Hoe zie je dat dit phishing is?
- De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
- Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
- De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
Voorbeeld: Verlopen mailbox
11 februari 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je beveiligingsinstellingen zijn verouderd. Vervolgens moet je inloggen om je beveiligingsinstellingen te vernieuwen. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.


Hoe zie je dat dit phishing is?
- De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
- Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
- De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
Voorbeeld: Wachtwoordmelding voor [e-mailadres]
9 februari 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je wachtwoord is verlopen en je mailbox wordt gesloten. Vervolgens moet je inloggen om je wachtwoord en mailbox te behouden. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?
- De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
- Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
- De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
Voorbeeld: Belangrijke klant
7 februari 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je mailbox vol zit en je moet inloggen om nieuwe e-mails niet te verliezen. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.
Er zijn meerdere versies van deze mail in omloop met verschillende onderwerpen en teksten in het e-mailbericht.


Hoe zie je dat dit phishing is?
- De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
- Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
- De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
Voorbeeld: Valideer uw account
31 januari 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je Mijn Ziggo account moet worden bijgewerkt en je moet inloggen om deze actief te houden. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.
Er zijn meerdere versies van deze mail in omloop met verschillende onderwerpen en teksten in het e-mailbericht.


Hoe zie je dat dit phishing is?
- De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
- Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
- De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
Voorbeeld: Beste postmaster@ziggo.nl
26 januari 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je wachtwoord is verlopen en je moet inloggen om je wachtwoord te behouden. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.


Hoe zie je dat dit phishing is?
- De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
- Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
- De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
Voorbeeld: Ziggo VOip
20 januari 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je enkele Ziggo documenten moet openen. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.


Hoe zie je dat dit phishing is?
- De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
- Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
- De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
Voorbeeld: Attentie gebruikers
10 januari 2022 - In de e-mail wordt gesuggereerd je moet inloggen om je account te behouden. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?
- De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
- Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
- De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
Voorbeeld: Automatische incasso mislukt
8 december 2021 - In de sms wordt gesuggereerd dat er een automatische incasso is mislukt. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.


Hoe zie je dat dit phishing is?
- Wij sturen geen sms-berichten zonder eerst contact gehad te hebben.
- De link in de SMS begint met ''mijn-zaken.ru''. Wij verwijzen niet naar een andere url dan ziggo.nl.
Voorbeeld: Factuur: 61910B
5 december 2021 - In de e-mail wordt gesuggereerd je moet betalen voor een modem update. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.


Hoe zie je dat dit phishing is?
- De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
- Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
- De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
Blijf goed opletten!
Je hebt nu een aantal veelvoorkomende voorbeelden gezien van phishing e-mail die in het verleden naar onze klanten zijn verstuurd. Net als met andere criminele activiteiten proberen ook internetcriminelen steeds betere en slimmere manieren te verzinnen om je gegevens te stelen. Daarom is het is heel belangrijk dat je e-mail van Ziggo, of andere bedrijven zoals je bank of creditcardleverancier, heel goed leest. Naast de tips die we je hebben gegeven is er nog één belangrijke tip waarmee je je kunt beschermen tegen phishing; je gevoel. Ontvang je een e-mail die je geen goed gevoel geeft? Of geeft de inhoud van de e-mail je het gevoel dat je iets moet doen? Neem dan altijd voor de zekerheid contact met ons op. Zo zorgen we er samen voor dat je gegevens beschermd blijven.
Hoe kun je phishing bij Ziggo melden?
Heb je een e-mail ontvangen waarvan je denkt dat het om phishing gaat? Meld dit dan via phishing@ziggo.nl. Het is voor ons erg belangrijk dat je het originele bericht en de zogeheten e-mail headers meestuurt. Je stuurt het originele bericht mee door deze in een nieuwe e-mail te slepen. Hiermee kunnen we namelijk concreet actie ondernemen.
Ben je een website tegengekomen die zich voordoet als een Ziggo pagina of om je persoonlijke gegevens vraagt? Meld dit dan ook via ons contactformulier. Kies daarbij voor de categorie misbruik/overlast. Het is belangrijk dat je de link naar de website meestuurt, zodat we de bron kunnen achterhalen. Ook hierover houden we je natuurlijk op de hoogte.
Veelgestelde vragen
Als je per ongeluk toch hebt gereageerd op een phishingmail is het belangrijk om actie te ondernemen. Denk aan de volgende punten:
- Heb je een wachtwoord ingevoerd? Verander dan zo snel mogelijk dit wachtwoord.
- Heb je creditcardgegevens ingevuld? Breng je creditcardmaatschappij hiervan op de hoogte.
- Doe digitaal aangifte bij de politie. Ook kun je een melding maken bij Meld misdaad anoniem.