Hoe herken je phishing?

Internetcriminelen worden steeds creatiever in het vissen naar persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden, bankrekeningnummers, pincodes, enzovoorts. We vinden het daarom belangrijk dat je zelf phishing kunt herkennen. Op deze pagina laten we je voorbeelden zien van phishingmails die in omloop zijn geweest en waarvan het leek alsof ze van Ziggo kwamen. Ook geven we uitleg hoe je deze e-mails en berichten als phishing herkent.

Als je een smartphone hebt, pas dan op voor FluBot. Dat is software die ongemerkt op je telefoon kan komen en een gevaar is voor jou en je telefoon.

Meer over FluBot

Bij ons gemeld Type Onderwerp Voorbeeld
18 September email Onderwerp: Waarschuwing: accountprofielfout Voorbeeld
18 September email Onderwerp: Schending van de privacyovereenkomst van gebruikers Voorbeeld
12 September email Onderwerp: Ziggo Rekening Update Voorbeeld
07 September email Onderwerp: Dringend: verifieer uw wachtwoord om beëindiging van e-mail te voorkomen Voorbeeld
06 September email Subject: Ziggo Account Update Voorbeeld
06 September email Valider din e-mail-konto {emailadres} Voorbeeld
05 September email Onderwerp: Ziggo Update Voorbeeld
03 September email Onderwerp: Mijn Ziggo. Voorbeeld
14 Augustus email Onderwerp: Ziggo: Account Beveiligingsmelding Voorbeeld
03 Augustus email Onderwerp: Ziggo Update Voorbeeld
19 Juli email Onderwerp: Account Update Voorbeeld
05 Juli email Onderwerp: Aandacht! Voorbeeld
26 Juni email Onderwerp: Dienstverlener ???? Voorbeeld
23 Juni email Onderwerp: Actie vereist Ziggo-schoonmaker June 23, 2023 Voorbeeld
13 Juni email Onderwerp: Belangrijke mededeling Voorbeeld
11 Juni email Onderwerp: Uw adres wordt onbruikbaar / Update van ons reglement Voorbeeld
10 Juni email Onderwerp: Verzoek opnieuw instellen op June 10, 2023 ; 21:25:32 PM Voorbeeld
07 Juni email Onderwerp: Actie vereist Ziggo-schoonmaker Voorbeeld
03 Juni email Onderwerp: Beveiligingswaarschuwing Ziggo-account Voorbeeld

Hieronder kun je de voorbeelden zien van phishingmails die bij ons bekend zijn.

Onderwerp: Waarschuwing: accountprofielfout

18 September - In de e-mail wordt gesuggereerd u uw account opnieuw moet instellen. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Schending van de privacyovereenkomst van gebruikers

18 September - In de e-mail wordt gesuggereerd U uw account moet resetten. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Ziggo Rekening Update

12 September - In de e-mail wordt gesuggereerd uw account wordt gesloten. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Dringend: verifieer uw wachtwoord om beëindiging van e-mail te voorkomen

07 September - In de e-mail wordt gesuggereerd U uw wachtwoord moet verifieëren om beëindiging van e-mail te voorkomen. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Subject: Ziggo Account Update

06 September - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw email gevalideerd moet worden. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Valider din e-mail-konto {emailadres}

06 September - In de e-mail wordt gesuggereerd dat doordat onderhoudswerkzaamheden de email service stopgezet wordt. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Ziggo Update

05 September - In de e-mail wordt gesuggereerd dat U beperkte toegang heeft tot uw email account. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Mijn Ziggo.

03 September - In de e-mail wordt gesuggereerd dat U een factuur nog moet betalen. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Ziggo: Account Beveiligingsmelding

14 Augustus - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er een ongebruikelijke aanmeldingsactiviteit op uw account is geweest. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Ziggo Update

03 Augustus - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw account is verlopen en u nu moet verlengen. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Account Update

19 Juli - In de e-mail wordt gesuggereerd dat u binnen24 uur uw account moet valideren. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Aandacht!

06 Juli - In de e-mail wordt gesuggereerd dat u binnenkort de opslaglimiet gaat overschrijden die is ingesteld door onze e-mailbeheerder. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Dienstverlener ????

26 Juni - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er een  nieuw bericht op je wacht in je account. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Actie vereist Ziggo-schoonmaker June 23, 2023

23 Juni - In de e-mail wordt gesuggereerd dat dat er virussen zijn gekoppeld aan uw e-mailadres. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Belangrijke mededeling

13 Juni - In de e-mail wordt gesuggereerd dat u uw beveiligingsvoorkeur bijgewerkt moet worden voor email. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Uw adres wordt onbruikbaar / Update van ons reglement

11 Juni - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw email wordt geblokkeerd als u uw wachtwoord niet hebt geverifieerd. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Verzoek opnieuw instellen op June 10, 2023 ; 21:25:32 PM

10 Juni - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw email wordt beeindigd als u uw wachtwoord niet hebt geverifieerd. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Actie vereist Ziggo-schoonmaker

07 Juni - In de e-mail wordt gesuggereerd om uw systeem is geïnfecteerd!. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Beveiligingswaarschuwing Ziggo-account

03 Juni - In de e-mail wordt gesuggereerd om uw identiteit te verifiëren met een beveiligings uitdaging en vervolgens uw wachtwoord te wijzigen. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Blijf goed opletten!

Je hebt nu een aantal veelvoorkomende voorbeelden gezien van phishing e-mail die in het verleden naar onze klanten zijn verstuurd. Net als met andere criminele activiteiten proberen ook internetcriminelen steeds betere en slimmere manieren te verzinnen om je gegevens te stelen. Daarom is het is heel belangrijk dat je e-mail van Ziggo, of andere bedrijven zoals je bank of creditcardleverancier, heel goed leest. Naast de tips die we je hebben gegeven is er nog één belangrijke tip waarmee je je kunt beschermen tegen phishing; je gevoel. Ontvang je een e-mail die je geen goed gevoel geeft? Of geeft de inhoud van de e-mail je het gevoel dat je iets moet doen? Neem dan altijd voor de zekerheid contact met ons op. Zo zorgen we er samen voor dat je gegevens beschermd blijven. 

Hoe kun je phishing bij Ziggo melden?

Heb je een e-mail ontvangen waarvan je denkt dat het om phishing gaat? Meld dit dan via phishing@ziggo.nl. Het is voor ons erg belangrijk dat je het originele bericht en de zogeheten e-mail headers meestuurt. Je stuurt het originele bericht mee door deze in een nieuwe e-mail te slepen. Hiermee kunnen we namelijk concreet actie ondernemen. 

Ben je een website tegengekomen die zich voordoet als een Ziggo pagina of om je persoonlijke gegevens vraagt? Meld dit dan ook via dit formulier. Kies daarbij voor de categorie misbruik/overlast. Het is belangrijk dat je de link naar de website meestuurt, zodat we de bron kunnen achterhalen. Ook hierover houden we je natuurlijk op de hoogte.

Veelgestelde vragen

Als je per ongeluk toch hebt gereageerd op een phishingmail is het belangrijk om actie te ondernemen. Denk aan de volgende punten:

  • Heb je een wachtwoord ingevoerd? Verander dan zo snel mogelijk dit wachtwoord.
  • Heb je creditcardgegevens ingevuld? Breng je creditcardmaatschappij hiervan op de hoogte.
  • Doe digitaal aangifte bij de politie. Ook kun je een melding maken bij Meld misdaad anoniem.