Europese Dataverordening Ziggo/Ziggo Zakelijk
In september 2025 gaat de Europese Dataverordening van kracht. Door middel van deze wet wil de EU de Europese data-economie versterken door concurrentie en innovatie op de digitale markt aan te moedigen. Als klant betekent dit dat jij meer te zeggen krijgt over de data die wordt verzameld en verwerkt door de verbonden apparaten en diensten die je van VodafoneZiggo afneemt. Voor meer informatie over de Dataverordening kijk je op de website van de Europese Commissie.
Op deze pagina vind je meer informatie over welke data door jouw apparaten en diensten verzameld wordt en hoe je deze op kunt vragen. Bovendien geven we antwoord op veelgestelde vragen.
Veelgestelde vragen
De Dataverordening is een Europese wet die gebruikers van verbonden apparaten en daaraan gekoppelde diensten meer zeggenschap geeft over de data die deze producten verzamelen tijdens hun gebruik. Door de data op te vragen kun je als gebruiker bijvoorbeeld makkelijker naar een goedkopere reparateur voor je slimme auto of keukenapparatuur, of eenvoudig wisselen van cloud-leverancier. Met deze maatregelen wil de Europese Unie ervoor zorgen dat er meer concurrentie, eerlijkheid en innovatie op de Europese digitale markt ontstaat.
Voor meer informatie over de Dataverordening kijk je op de website van de Europese Commissie.
Welke data beschikbaar is verschilt per product. In de documenten onderaan deze pagina vind je welke informatie je krijgt als je de data van een bepaald product opvraagt. Wanneer je in het formulier op deze pagina aangeeft bijvoorbeeld ‘Internet’ aan te willen vragen, krijg je de data uit jouw modem, wifi-versterkers én de bijbehorende applicatie(s) opgestuurd. De geleverde data bevat altijd de relevante productdata van de laatste dertig dagen, beginnend met de dag vóór je verzoek.
Gebruik het formulier om de data uit jouw producten aan te vragen. Hier kun je kiezen uit ‘video’ en/of ‘internet’. ‘Video’ levert je de data uit je mediabox en bijbehorende applicaties op, ‘internet’ die van je wifi-modem, wifi-versterkers en bijbehorende diensten. Je kunt ook beide opties selecteren, zodat je alles tegelijkertijd op één plek ontvangt. Bij het kiezen van je video- of internetgegevens hoef je niet aan te geven welke modelnummers je hebt. Op basis van je klantnummer zien we precies welke relevante apparaten je in bruikleen hebt.
In het aanvraagformulier vragen we om je klantnummer, postcode, huisnummer (+ toevoeging) en de naam op je overeenkomst met Ziggo. Deze gegevens gebruiken we om een extra controle toe te voegen aan de voorkant van het aanvraagproces. Zo bieden we zo veel mogelijk veiligheid voor jouw gegevens.
Bij VodafoneZiggo nemen we de bescherming van je gegevens heel serieus. Bij het doen van een aanvraag controleren we of de geleverde gegevens kloppen met de ons bekende klantdata. Op basis van alleen een klantnummer of e-mailadres kan dus geen dataverzoek gedaan worden. Bovendien kan de data alleen worden gedownload vanuit de eigen Mijn Ziggo omgeving, waar je als klant met de alleen jou bekende inloggegevens binnenkomt.
Verder houdt Ziggo zich strikt aan de privacyregels opgesteld in de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Voor meer informatie bekijk je onze pagina’s over privacy.
Afhankelijk van de hoeveelheid verzoeken per dag en de hoeveelheid producten die je aanvraagt kan de tijd tussen het indienen van je verzoek en het moment dat je data klaarstaat verschillen. We doen ons best om ervoor te zorgen dat je gegevens zo snel mogelijk beschikbaar zijn. De uiterlijke levertijd van je data is dertig dagen. Zodra de download(s) beschikbaar zijn vind je deze in je eigen Mijn Ziggo omgeving. Hier blijven ze dertig dagen beschikbaar om te downloaden. We laten het je per e-mail weten wanneer de bestanden voor je klaarstaan.
Als zakelijke klant heb je misschien zowel Ziggo Zakelijk- als Vodafone Business-producten in je netwerk. De data van je Ziggo-producten, zoals modems, versterkers of mediaboxen, kun je aanvragen via het aanvraagformulier op deze pagina. Als je ook producten van Vodafone Business gebruikt kun je hier die data aanvragen.
Naast producten van Ziggo Zakelijk en Vodafone Business heb je mogelijk apparaten van een andere leverancier in je netwerk, ook als deze op je verzamelovereenkomst met VodafoneZiggo staan. Deze apparaten vind je niet terug in de geleverde documenten omdat we de data niet inzien. Wij kunnen alleen de gegevens leveren van de producten en diensten die wij zelf kunnen lezen. Om de data uit je apparatuur van derde partijen op te vragen kun je het beste direct contact opnemen met de fabrikant van het product in kwestie.
Helpt dit je niet verder? Neem dan contact op met de Ziggo Zakelijk- of Vodafone Business-klantenservice of met je accountmanager. Dan helpen we je graag verder!
Nee, van zowel je SIM-kaart als mobiele telefoon kun je via VodafoneZiggo geen gegevens opvragen. Je SIM-kaart en mobiele telefoon gelden voor de Dataverordening als twee verschillende producten. Je SIM-kaart valt niet onder de wet, dus je kunt hier geen verzoek voor indienen.
Je mobiele telefoon valt wel onder de Dataverordening, maar deze kun je niet via VodafoneZiggo ontvangen omdat we de data uit je telefoon niet inzien. Wij kunnen alleen de gegevens leveren van de producten en diensten die wij zelf kunnen lezen. Als je deze data wel wilt ontvangen kun je het beste direct contact opnemen met de fabrikant van het product in kwestie.
Als je eigen apparatuur in je netwerkomgeving gebruik, zoals een eigen modem of aparte wifi versterkers, kunnen wij de data uit deze apparaten niet inzien. Wij kunnen alleen de gegevens leveren van de producten en diensten die wij zelf kunnen lezen. Om de data uit je eigen apparatuur op te vragen kun je het beste direct contact opnemen met de fabrikant van het product in kwestie.
Geeft deze pagina geen antwoord op je vragen of kom je ergens niet uit? Zodra je de gevraagde gegevens hebt ontvangen kun je per e-mail reageren voor meer informatie. Heb je andere vragen? Twijfel dan niet om contact op te nemen met onze klantenservice.