Overslaan en ga naar inhoud

Blacklisting

Blacklists worden bijgehouden door onafhankelijke beveiligingsbedrijven. E-mailproviders zoals Gmail en Hotmail gebruiken blacklists om klanten te beschermen tegen spam.

Wat is een blacklist?

De letterlijke vertaling van blacklist is ‘zwarte lijst’. Op een blacklist staan IP-adressen of e-mailservers waarvandaan spam is verstuurd. Als je IP-adres op een blacklist staat kan je geen e-mail meer versturen naar e-mailproviders die deze blacklist gebruiken.

Zo kom je op een blacklist

Staat je IP-adres op een blacklist? Dit kan verschillende oorzaken hebben:

  • Je apparaat is geïnfecteerd met een virus. Hierdoor wordt er spam verstuurd via je e-mailadres.
  • Je heb te veel mensen op hetzelfde moment een e-mail gestuurd.
  • Je hebt het IP-adres gekregen van iemand die in het verleden spam heeft verstuurd via dit IP-adres.

Je staat op een blacklist. Wat nu?

Sta je op een blacklist? Dan is het belangrijk om zo snel mogelijk actie te ondernemen, zodat je weer snel kan mailen.

Voorkom meer spam

Het is belangrijk dat al je apparaten in huis goed beveiligd zijn.

  • Installeer een virusscanner en scan je apparaat op virussen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Internetbeveiliging van Ziggo.
  • Controleer of er updates zijn voor je besturingssysteem (bijvoorbeeld Windows). Updates kunnen eventuele beveiligingslekken dichten.
  • Zorg dat je wifi-modem altijd beveiligd is met een sterk wachtwoord.
  • Wijzig het wachtwoord van je wifi-modem voor de zekerheid. Het kan zijn dat iemand anders via jouw wifi-verbinding spam heeft gestuurd, zonder dat jij dit wist.
  • Open geen e-mail die je niet vertrouwt. Voorkomen is beter dan genezen.
  • Lees meer over spam.

Informeer de eigenaar van de blacklist

Zijn al je apparaten weer veilig? Laat dit eigenaar van de blacklist weten. Binnen 48 uur wordt je IP-adres van de blacklist afgehaald en kun je weer mailen.

Stuur je spam-berichten, dan zal niet iedereen deze ontvangen. Sommige worden ‘geweigerd’ en niet afgeleverd bij de ontvanger. Hiervan ontvang jij dan een automatisch een e-mailbericht in je mailbox. De website van de eigenaar van de blacklist staat staat meestal vermeld bovenin de automatisch geweigerde e-mail.

Hulp nodig?

Laat het ons weten. We helpen je graag verder, zodat je weer snel kan mailen.

Wat doet Ziggo tegen spam?

Natuurlijk willen we voorkomen dat je op een blacklist komt. Daarom houden we in de gaten of er spam wordt verstuurd vanaf het Ziggo netwerk en proberen we je hier op tijd voor te waarschuwen. Ook hebben we standaard spamfilters op het inkomende mailverkeer. Zo proberen we te voorkomen dat je apparaten geïnfecteerd raken door virussen. Helaas kunnen we geen 100% garantie bieden. Daarom is het nodig dat je je pc goed beveiligt.