Overslaan en ga naar inhoud

Veilig e-mailen

Bescherm je mails op al je apparaten
Veilig e-mailen | Klantenservice | Ziggo

Pas je e-mailinstellingen aan

Verander SMTP-poort 25 naar SMTP-poort 587. SMTP-poort 25 is verouderd, niet veilig en is daarom geblokkeerd

Stel je e-mail veilig in

Ga je een nieuw apparaat of e-mailprogramma instellen? Gebruik de juiste poorten voor het ontvangen van mail: IMAP en voor het versturen van mail: SMTP

Zo is e-mailen veilig en beschermd, DMARC compliant.

Bewaar je e-mails voor je instellingen aanpast

Ga je instellingen aanpassen? Maak eerst een back-up van je belangrijkste e-mails. Zo voorkom je dat ze kwijtraakt. Hoe je dit doet, lees je op de Ziggo Community.

Veilig e-mailen | Klantenservice | Ziggo

Controleer alle apparaten waarmee je mailt

Gebruik je meerdere apparaten voor je mail? Je instellingen kunnen per apparaat verschillen. Controleer daarom per apparaat hoe de e-mail is ingesteld.

Phishingmail herkennen

Twijfel je of die e-mail nu echt van Ziggo is? Dan heb je misschien te maken met phishing. We verzamelen voorbeelden van phishingmails en geven je tips hoe je mails kunt controleren.

Ook leggen we je uit waar je een echte mail van Ziggo aan kunt herkennen.

Veilig e-mailen | Klantenservice | Ziggo

Veelgestelde vragen

De SMTP- en IMAP-instellingen werken voor de Ziggo e-mailadressen die eindigen met: 

  • @ziggo.nl
  • @quicknet.nl
  • @home.nl
  • @casema.nl
  • @upcmail.nl
  • @chello.nl
  • @a2000.nl

 

Ja, het DMARC-protocol (Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance) is een extra controle op onze mailservers. Met die beschermlaag weet je zeker dat een e-mail van @ziggo.nl ook écht van @ziggo.nl komt. Daarmee kunnen we onze domeinen – zoals ziggo.nl – en daardoor ook je e-mail nog beter beschermen tegen phishing en spoofing.

Het is niet meer mogelijk om via een eigen mailserver te mailen met een @ziggo.nl mailadres.

E-mail is kwetsbaar voor misbruik. Cybercriminelen sturen bijvoorbeeld phishingmails die lijken van een betrouwbaar e-mailadres te komen, bijvoorbeeld van @ziggo.nl. We vinden het natuurlijk belangrijk dat je altijd veilig mailt. Daarom blijven we de veiligheid van je mailverkeer verbeteren.

Een extra beschermlaag
De eerste stap is dat we maatregelen nemen op onze mailservers. Daarom hebben extra bescherming toegevoegd. Daarmee kunnen we onze domeinen – zoals @ziggo.nl – en daardoor ook jou nog beter beschermen tegen phishing en spoofing. Met deze beschermlaag weet je zeker dat een e-mail van @ziggo.nl ook écht van @ziggo.nl komt.

Wat betekent dat voor jou?
Als je mailt via je Ziggo webmail of met de standaardinstellingen voor je Ziggo e-mail, dan merk je niets van deze extra bescherming. Gebruik je een eigen mailserver, bijvoorbeeld omdat je een webwinkel hebt, en mail je via die mailserver met bijvoorbeeld ditismijnwebwinkel@ziggo.nl mailadres? Dan werkt dat niet meer.

Wat kun je doen?

  • Om veiligheidsredenen mag je een @ziggo.nl e-mailadres alleen gebruiken via onze eigen Ziggo mailserver. Gebruik dus bij voorkeur je eigen domein om te mailen. Bijvoorbeeld info@ditismijnwebwinkel.nl. Je hosting- of mailserverprovider kan je helpen met het instellen.
  • Gebruik gewoon onze veilige en snelle e-maildienst en blijf dus je ditismijnwebwinkel@ziggo.nl gebruiken via Ziggo webmail, of via je mailprogramma met de juiste instellingen.

IMAP is een manier (protocol) waarmee je je e-mail binnenhaalt van de mailserver. Verstuur en ontvang  je je Ziggo e-mail met bijvoorbeeld Outlook 2010, Windows Mail of Apple Mail? Of gebruik je hiervoor een smartphone of tablet? Kies dan voor IMAP bij de e-mailserverinstellingen.

Naast IMAP kun je ook kiezen voor POP om e-mail op te halen. In het geval van POP worden de berichten lokaal opgeslagen en dus niet op de server. Gebruik de POP-instellingen alleen als je e-mailprogramma geen IMAP ondersteunt en je e-mails maar op één apparaat wilt lezen. In alle andere gevallen raden we je aan om IMAP te gebruiken. 

Wil je hier meer over weten? Ga dan naar onze pagina over IMAP.

Ben je je wachtwoord kwijt? Of wil je deze wijzigen? Volg ons stappenplan en maak eenvoudig een nieuw wachtwoord aan.

Komen mails niet aan? Of lukt het niet om een mailtje te versturen? Geen zorgen. We helpen je met ons stappenplan als je e-mail het niet doet. 

Om misbruik te voorkomen is poort 25 geblokkeerd. Poort 25 is niet nodig voor e-mail van Ziggo. Heb je andere e-maildiensten naast Ziggo en gebruik je hier nog poort 25? Pas dan je instellingen aan of neem contact op met je e-mailbeheerder. Stap over op beveiligde poorten en e-mail een stuk veiliger!

Op zoek naar iets anders?

Ga voor een compleet overzicht met onderwerpen als internet, wifi, televisie en bellen naar de online klantenservice.