Direct naar inhoud

Spam

Berichten die ongevraagd in grote aantallen tegelijk worden verstuurd noemen we spam.

Spam is meer dan vervelend

Volgens de Telecommunicatiewet is het versturen van spam verboden.

Wanneer we merken dat een internetabonnee van Ziggo spam verstuurt, nemen we maatregelen. We beperken de internetverbinding of sluiten deze af om de overlast te stoppen.

Ook e-mail providers zoals Gmail of Hotmail beschermen hun klanten tegen spam. Ze gebruiken zwarte lijsten (blacklists) van IP-adressen die spam versturen. Als je IP-adres op een blacklist staat, kun je geen e-mail meer versturen naar e-mailproviders die de blacklist gebruiken. 

 

Spam voorkomen

  • Houd je e-mailadres privé. Plaats het niet op websites en internetfora. Er bestaan virussen die teksten op het internet scannen op e-mailadressen.
  • Open geen e-mail die je niet vertrouwt
  • Reageer niet op ongevraagde e-mail. Als je dit wel doet, weet de verstuurder van de spam dat het bericht is gelezen. Je kunt hierdoor meer spam ontvangen.
  • Installeer een virusscanner op je apparaten
  • Beveilig je wifi-modem met een sterk wachtwoord

Wat doet Ziggo tegen spam?

  • We houden in de gaten of er spam wordt verstuurd vanaf het Ziggo netwerk en waarschuwen je als dit het geval is.
  • We hebben standaard spamfilters op het inkomende mailverkeer. Zo proberen we te voorkomen dat je apparaten geïnfecteerd raken door virussen.

Spam melden

Ontvang je spam? Meld dit. In elk mailprogramma meld je spam op een andere manier. In het Help-gedeelte van je mailprogramma vind je hoe je spam kan melden. 

Komt de spam van een andere Ziggo-gebruiker? Dan gaan we dit verder onderzoeken en als het nodig is nemen we actie om de overlast te stoppen. Stuur een nieuw e-mailbericht naar naar abuse@ziggo.nl met het spambericht als bijlage