Overslaan en ga naar inhoud

Hoe herken je phishing?

Internetcriminelen worden steeds creatiever in het vissen naar persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden, bankrekeningnummers, pincodes, enzovoorts. We vinden het daarom belangrijk dat je zelf phishing kunt herkennen. Op deze pagina laten we je voorbeelden zien van phishingmails die in omloop zijn geweest en waarvan het leek alsof ze van Ziggo kwamen. Ook geven we uitleg hoe je deze e-mails en berichten als phishing herkent.

Bij ons gemeld Type Onderwerp Voorbeeld
31 december 2020 e-mail Bevestigingscode #ZGG91 Voorbeeld
29 december 2020 e-mail ziggo heeft een verrassing voor je ?? Voorbeeld
29 december 2020 e-mail ? ???? ???????????? ᴏᴍ ᴇᴇɴ ???????? ?????? ᴛᴇ ᴏɴᴛᴠᴀɴɢᴇɴ! ?? Voorbeeld
25 december 2020 e-mail Antwoord alstublieft ~ <mailaccount> Winnaar number #ZIGGO40 Voorbeeld
24 december 2020 e-mail Verder om uw prijs te claimen !!!!nummer #ZIGGO2333 Voorbeeld
22 december 2020
e-mail
Winnaar nummer #ZIGGO2021 Voorbeeld
21 december 2020
e-mail
Automatische incasso laatste factuur mislukt Voorbeeld
21 december 2020
e-mail
Weet u zeker dat dit uw account is? Voorbeeld
17 december 2020
e-mail
Winnaar nummer #ZIGGO138 Voorbeeld
17 december 2020
e-mail
Automatische incasso mislukt Voorbeeld
15 december 2020
e-mail
Houd je van verrassingen? U bent op de juiste plaats. Voorbeeld
14 december 2020
e-mail
Je mailbox is bijna vol Voorbeeld
14 december 2020
e-mail Goed nieuws voor Kerstmis
Voorbeeld
11 december 2020
e-mail
Antwoord alstublieft - Voorbeeld
11 december 2020
e-mail
U bent geselecteerd om een ​​exclusieve beloning te ontvangen! Voorbeeld
10 december 2020 e-mail BEVESTIGING NODIG Voorbeeld
10 december 2020 e-mail Gefeliciteerd Voorbeeld
9 december 2020
e-mail
De incasso is meermaals mislukt Voorbeeld
9 december 2020
e-mail
Account Suspension Notice Voorbeeld
7 december 2020 e-mail WIJ HEBBEN GEPROBEERD U TE BEREIKEN - GELIEVE TE BEANTWOORDEN! Voorbeeld
7 december 2020 e-mail Sorry voor de vertraging! Voorbeeld
2 december 2020 e-mail Uw laatste factuur betaling is mislukt Voorbeeld
26 november 2020 e-mail BESTE ZIGGO.NL GEBRUIKER,
Voorbeeld
24 november 2020 e-mail New Sign-in to your account Voorbeeld
4 november 2020
e-mail Win een exclusieve beloning Voorbeeld
4 november 2020
e-mail Gefeliciteerd <naam>, U bent geselecteerd om een ​​exclusieve beloning te ontvangen!! Voorbeeld
4 november 2020 sms [Ziggo] U heeft nog een achterstallige betaling te voldoen... Voorbeeld
27 oktober 2020 e-mail Uw twee inkomende e-mails zijn in behandeling Voorbeeld
14 oktober 2020 e-mail ...@ziggo.nl Confirm now! Voorbeeld
12 oktober 2020 e-mail Incasso geweigerd Voorbeeld
8 oktober 2020
e-mail
IMAP and POP settings error Voorbeeld
8 oktober 2020 e-mail Belangrijk nieuws: ...@ziggo.nl Voorbeeld
28 september 2020 e-mail Account Verification! ...@ziggo.nl Voorbeeld
28 september 2020 e-mail Quicknet-kennisgeving Voorbeeld
25 september 2020 e-mail
uw account is opgeschort Voorbeeld
19 september 2020 e-mail [Aandacht] Bericht van ISP - 04:41 AM, September 19, 2020 Voorbeeld
14 september 2020 e-mail Factuur incasso mislukt Voorbeeld
7 september 2020 e-mail Automatische incasso mislukt Voorbeeld
1 september 2020 e-mail Unusual Login activity Voorbeeld

Hieronder kun je de voorbeelden zien van phishingmails die bij ons bekend zijn.

Voorbeeld: Bevestigingscode #ZGG91

31 december 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je een iPhone 11 ontvangt. Als je doorklikt wordt gevraagd om mee te werken aan een klantenonderzoek. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  3. De website gebruikt een verkeerd logo en naam (Ziggoo). 

Voorbeeld: ? ???? ???????????? ᴏᴍ ᴇᴇɴ ???????? ?????? ᴛᴇ ᴏɴᴛᴠᴀɴɢᴇɴ! ??

29 december 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je kans maakt op prijzen door mee te werken aan een klantenonderzoek. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Er zijn meerdere versies van deze mail in omloop met verschillende teksten in de onderwerp regel.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  3. De website gebruikt een verkeerd logo en naam (Ziggoo). 

Voorbeeld: Automatische incasso laatste factuur mislukt

21 december 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je een openstaande factuur moet betalen. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld: Automatische incasso mislukt

17 december 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je een openstaande factuur moet betalen. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld: Houd je van verrassingen? U bent op de juiste plaats.

15 december 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je kans maakt op prijzen door mee te werken aan een klantenonderzoek. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Er zijn meerdere versies van deze mail in omloop met verschillende teksten in de onderwerp regel.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  3. De website gebruikt een verkeerd logo en naam (Ziggoo). 

Voorbeeld: Je mailbox is bijna vol

14 december 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je e-mail box bijna vol zit. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld: Goed nieuws voor Kerstmis

14 december 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je kans maakt op prijzen door mee te werken aan een klantenonderzoek. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Er zijn meerdere versies van deze mail in omloop met verschillende teksten in de onderwerp regel.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  3. De website gebruikt een verkeerd logo en naam (Ziggoo). 

Voorbeeld: De incasso is meermaals mislukt

9 december 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je een openstaande factuur moet betalen. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld: Account Suspension Notice

9 december 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je wachtwoord bijna verlopen is. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld: WIJ HEBBEN GEPROBEERD U TE BEREIKEN - GELIEVE TE BEANTWOORDEN!

7 december 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je kans maakt op prijzen door mee te werken aan een klantenonderzoek. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Er zijn meerdere versies van deze mail in omloop met verschillende teksten in de onderwerp regel.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  3. De website gebruikt een verkeerd logo en naam (Ziggoo). 

Voorbeeld: Sorry voor de vertraging!

7 december 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je een smartphone ontvangt na het invullen van een enquête. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  3. De website gebruikt een verkeerd logo en naam (Ziggoo). 

Voorbeeld: New Sign-in to your account

24 november 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je er een twijfelachtige inlogpoging is geweest op je e-mailaccount. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld: BESTE ZIGGO.NL GEBRUIKER,

17 en 26 november 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je je e-mailaccount moet bevestigen om te voorkomen dat het wordt verwijderd. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld: Uw laatste factuur betaling is mislukt

2 december 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er een probleem is met je laatste factuur. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Er zijn meerdere versies van deze mail bekend, verzonden in november en december 2020.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld: Win een exclusieve beloning

4 november 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je tegoedbonnen kunt krijgen. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Er zijn meerdere versies van deze mail in omloop met verschillende teksten in de onderwerp regel.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld: Gefeliciteerd <naam>, U bent geselecteerd om een exclusieve beloning te ontvangen!!

4 november 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er een pakket afkomstig van Ziggo naar je onderweg is. Vanuit het bericht kom je op een phishing site waar persoonlijke gegevens worden gevraagd. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.
  3. De website gebruikt een verkeerd logo en naam (Ziggoo). 

Voorbeeld: [Ziggo] U heeft nog een achterstallige betaling te voldoen...

4 november 2020 - In de sms wordt gesuggereerd dat je een achterstallige betaling hebt. Vanuit het bericht kom je op een phishing site waar een betaling wordt gevraagd. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De sms is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit per sms om een betaling.
  3. Voor betalingen en openstaande facturen verwijzen wij naar MijnZiggo, niet naar een website van een andere aanbieder.

Voorbeeld: Uw twee inkomende e-mails zijn in behandeling

27 oktober 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je e-mail account teveel schijfruimte gebruikt. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld: ...@ziggo.nl Confirm now!

14 oktober 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je e-mail account wordt geblokkeerd. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij mailen je in het Nederlands.
  3. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  4. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld: Incasso geweigerd

12 oktober 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je een openstaande rekenig hebt door een geweigerde incasso. De mail vraagt een bedrag over te maken op een bankrekening.  Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit in een mail om geld over te maken.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld: IMAP and POP settings error

8 oktober 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je e-mail account wordt geblokkeerd. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld: Belangrijk nieuws: ...@ziggo.nl

8 oktober 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je account wordt geblokkeerd. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld: Account Verification! ...@ziggo.nl

28 september 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat het e-mail wachtwoordverloopt. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld: Quicknet-kennisgeving

28 september 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je account wordt geblokkeerd. In de e-mail wordt gevraagd om inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld: uw account is opgeschort

25 september 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je e-mail is geblokkeerd. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld: [Aandacht] Bericht van ISP - 04:41 AM, September 19, 2020

19 september 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er een probleem is met je e-mail. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om een inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld: Factuur incasso mislukt

14 september 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er een probleem is met je betaalgegevens. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om een IBAN verificatie. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld: Automatische incasso mislukt

7 september 2020 - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je laatste betaling niet gelukt is. Vanuit de e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De afzender gebruikt een ander adres dan de bekende verzendadressen van Ziggo.

Voorbeeld: Unusual Login activity

1 september 2020 - Vanuit deze e-mail kom je op een phishing site waar er wordt gevraagd om je inloggegevens. Ga hier niet op in. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.  

Phishing voorbeeld 61

Hoe zie je dat dit phishing is?

  1. De mail is in het Engels, wij sturen alleen Nederlandstalige e-mails.
  2. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  3. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.

Blijf goed opletten!

Je hebt nu een aantal veelvoorkomende voorbeelden gezien van phishing e-mail die in het verleden naar onze klanten zijn verstuurd. Net als met andere criminele activiteiten proberen ook internetcriminelen steeds betere en slimmere manieren te verzinnen om je gegevens te stelen. Daarom is het is heel belangrijk dat je e-mail van Ziggo, of andere bedrijven zoals je bank of creditcardleverancier, heel goed leest. Naast de tips die we je hebben gegeven is er nog één belangrijke tip waarmee je je kunt beschermen tegen phishing; je gevoel. Ontvang je een e-mail die je geen goed gevoel geeft? Of geeft de inhoud van de e-mail je het gevoel dat je iets moet doen? Neem dan altijd voor de zekerheid contact met ons op. Zo zorgen we er samen voor dat je gegevens beschermd blijven. 

Hoe kun je phishing bij Ziggo melden?

Heb je een e-mail ontvangen waarvan je denkt dat het om phishing gaat? Meld dit dan via phishing@ziggo.nl. Het is voor ons erg belangrijk dat je het originele bericht en de zogeheten e-mail headers meestuurt. Je stuurt het originele bericht mee door deze in een nieuwe e-mail te slepen. Hiermee kunnen we namelijk concreet actie ondernemen. 

Ben je een website tegengekomen die zich voordoet als een Ziggo pagina of om je persoonlijke gegevens vraagt? Meld dit dan ook via ons contactformulier. Kies daarbij voor de categorie misbruik/overlast. Het is belangrijk dat je de link naar de website meestuurt, zodat we de bron kunnen achterhalen. Ook hierover houden we je natuurlijk op de hoogte.

Veelgestelde vragen

Als je per ongeluk toch hebt gereageerd op een phishingmail is het belangrijk om actie te ondernemen. Denk aan de volgende punten:

  • Heb je een wachtwoord ingevoerd? Verander dan zo snel mogelijk dit wachtwoord.
  • Heb je creditcardgegevens ingevuld? Breng je creditcardmaatschappij hiervan op de hoogte.
  • Doe digitaal aangifte bij de politie. Ook kun je een melding maken bij Meld misdaad anoniem.

Kom je er niet uit?

Neem dan contact met ons op.

Contact met Ziggo