Klik niet op linkjes in een e-mail die je niet vertrouwt en geef geen persoonlijke gegevens. Je hebt misschien te maken met een phishingmail: die lijkt van Ziggo te komen, maar dat is niet zo. Met dit soort mails proberen internetcriminelen persoonlijke gegevens te krijgen, ook wel identiteitsfraude of identiteitskaping genoemd.
Heb je per ongeluk toch gereageerd op een phishing mail, onderneem dan actie.
Hoe herken je phishing?
Internetcriminelen vissen op meerdere manieren naar je gegevens. Denk aan e-mails, sms’jes, WhatsApp-berichtjes, pop-ups of zelfs telefonisch. In deze berichten gebruiken ze een alarmerende reden, zoals:
- controleer je inloggegevens van de bank, want er is iets mis met de beveiliging
- je hebt nog een rekening openstaan
- “bevestiging van je account”
- je afschrijving lukt niet
- Beste Ziggo klant, gefeliciteerd
Of ze sturen een digitale kerstkaart. Meestal word je gevraagd om op een link te klikken of naar een internetpagina te gaan. Dat is dan een nepsite, die vaak erg lijkt op de originele site.
We vinden het belangrijk dat je phishing kunt herkennen. Daarom hebben we een pagina opgesteld met phishing-voorbeelden die over Ziggo in omloop zijn geweest. Daarnaast geven we tips hoe je een bericht als phishing kunt herkennen.
Tips voor het controleren van e-mails
Helaas kan het voorkomen dat we je vragen om in Mijn Ziggo wat gegevens in te vullen. We kunnen ons voorstellen dat je hier terughoudend in bent. Dat moedigen we ook aan. Geef alleen je gegevens als je echt zeker weet dat je te maken hebt met Ziggo. Een van de manieren waarop je dat zeker weet is door naar Ziggo.nl te gaan en van daaruit naar Mijn Ziggo. Voor de zekerheid kun je de website nog op onderstaande tips checken.
Internetcriminelen bootsen graag de originele url na om je te misleiden. Controleer daarom de adresregel linksboven in je scherm. Staan hier spelfouten of op het origineel lijkende, buitenlandse tekens dan is de pagina niet te vertrouwen.
Verloopt het inlogproces van bijvoorbeeld je bank anders dan je gewend bent? Log dan niet in en verbreek direct de verbinding.
Log je in op Mijn Ziggo? Of op de website van bijvoorbeeld je bank of gemeente? Dan gaat dat via een beveiligde verbinding. Je browser geeft met bijvoorbeeld een hangslotje aan dat je een beveiligde verbinding hebt. Ook is de adresregel vaak groen gekleurd.
Valse e-mails, zoals digitale kerstkaarten, of een nep-webwinkel staan vaak vol met spelfouten. Of je wordt niet persoonlijk aangesproken, terwijl je bank of gemeente dat vaak wel doet.
Heb je een prachtige aanbieding gekregen voor bijvoorbeeld de nieuwste telefoon met 70% korting? Vaak is dit niet realistisch. Vergelijk de prijzen die je ziet met andere webwinkels via bijvoorbeeld tweakers.net.
Phishing melden
Je kunt phishing, die zogenaamd door Ziggo is verstuurd, melden via phishing@ziggo.nl.
- Gaat het om een phishing-website? Dan vinden we het fijn als je de URL (het adres van de website) vermeldt.
- Gaat het over phishing via e-mail? Dan is het prettig als je de headers van de e-mail meestuurt. Hoe je die vindt, leggen we hieronder graag uit.
We onderzoeken je melding en ondernemen actie, als dat nodig is.
Heb je een twijfelachtige e-mail van bijvoorbeeld een bank, webwinkel of iets anders binnengekregen? Meld die dan bij de Fraudehelpdesk.
Headers opzoeken
Een e-mailbericht begint altijd met een header. In eerste instantie staat hier niet veel meer dan het onderwerp, de afzender en de geadresseerde. Maar in de loop van de verzending wordt steeds meer informatie aan de header toegevoegd. Zo kan de ontvanger zien hoe het bericht bij hem terecht is gekomen. Dit kan handige informatie zijn als je twijfelt of een e-mail betrouwbaar is of niet.
In veel e-mailprogramma's, zoals Gmail en Outlook, vind je de header door de e-mail te openen en te kiezen voor "Origineel weergeven" of "Internetheaders".
In de helpsectie van jouw specifieke e-mailprogramma kun je opzoeken hoe je de header van een e-mail vindt. Zoek bijvoorbeeld naar opties als "Origineel weergeven", "Broncode", "Eigenschappen" of "Internetheaders".
Dit doe je als je toch hebt gereageerd op een phishingmail
Als je per ongeluk toch hebt gereageerd op een phishingmail, is het belangrijk om actie te ondernemen. Denk aan de volgende punten:
- Heb je een wachtwoord ingevoerd? Verander dan zo snel mogelijk dat wachtwoord.
- Heb je creditcardgegevens ingevuld? Breng je creditcardmaatschappij hiervan op de hoogte.
- Doe digitaal aangifte bij de politie
- Meld het bij de Fraudehelpdesk
Dit doen wij om phishing te voorkomen
We doen er alles aan om phishing te voorkomen. Zo sporen we phishingmails en nepsites op. Nog voordat internetcriminelen hun slag slaan, halen we nepsites uit de lucht. Helaas kunnen we niet alles voor zijn. Blijf daarom zelf ook altijd alert. Meer informatie over veilig internetten en privacy online vind je op Veiliginternetten.