Uitleg over je factuur

Soms wil je wat extra uitleg over je factuur. Zo kan de eerste wat ingewikkelder zijn dan verwacht. Ook na een wijziging binnen je abonnement is je factuur iets uitgebreider dan normaal. Daarom leggen we de meest voorkomende situaties aan je uit.

factuur Ziggo

Zo werkt het

Je ontvangt iedere maand een factuur met daarop je abonnements- en verbruikskosten. De kosten voor je abonnement betaal je een maand vooruit, je verbruikskosten een maand achteraf. Je bekijkt je facturen in Mijn Ziggo.

Eerste factuur

We factureren het abonnementsgeld één maand vooruit. Afhankelijk van de ingangsdatum van je abonnement, wordt op je eerste factuur hierdoor vaak meer dan één maand aan abonnementsgeld in rekening gebracht. Hierdoor kan deze factuur hoger uitvallen dan verwacht.


 

 
 

Abonnement gewijzigd

Breid je je abonnement uit met bijvoorbeeld een Extra zenderpakket of Volop Bellen? We innen dan voor het nieuw toegevoegde abonnement vóóraf het restant van de lopende maand, én zoals gebruikelijk, de komende maand. Het abonnementsgeld kan hierdoor eenmalig bijna tweemaal hoger zijn dan op je volgende facturen.

 

 
 

Opzegging

Na het opzeggen van je abonnement, krijg je een eindfactuur. Deze sturen we misschien op een later moment dan je van ons gewend bent. Op de factuur kan een verrekening staan van te veel betaalde abonnementskosten. Heb je Bellen van Ziggo? Dan staan op je laatste factuur de gesprekskosten van de periode vóór de opzegdatum. Gesprekskosten brengen we altijd achteraf in rekening, omdat deze kosten dan pas bekend zijn.

 
 

Is je factuur hoger dan verwacht?

Dat kan verschillende redenen hebben:

Eerste factuur

Je betaalt je abonnementsgeld een maand vooruit. Een voorbeeld: begint je nieuwe abonnement halverwege januari? Dan ontvang je de eerste factuur in februari. Daar staan dan ook de abonnementskosten op van maart. Want die betaal je vooruit. Zo kan het dus zijn dat je tweeënhalve maand in een keer moet betalen. Dat is best schrikken. Dat begrijpen we. Bovendien zie je op je eerste factuur vaak ook eenmalige kosten, zoals activatiekosten. Vanaf de volgende factuur is het weer normaal en betaal je gewoon over een maand de abonnementskosten.

Abonnement gewijzigd

Heb je bijvoorbeeld pas een Extra zenderpakket of Volop Bellen besteld? Dan kan deels je oude abonnement en deels je nieuwe abonnement zijn berekend. Voor het nieuw toegevoegde abonnement wordt dan de rest van de lopende maand én het abonnement van de nieuwe maand geïnd. Ben je overgestapt op een lager abonnement of heb je een deel van je abonnement opgezegd? Dan kan je factuur net gemaakt zijn en betaal je nog eenmaal voor je oude abonnement. Op de factuur van de volgende maand halen we het te veel betaalde geld van je abonnementskosten af.

Verbruikskosten

Je verbruikskosten betaal je altijd een maand achteraf. Gebruik je bijvoorbeeld Bellen of Ziggo On Demand? Belkosten en bestelde On Demand films en series zie je altijd een maand later op je factuur.

Eenmalige kosten of korting

Eenmalige kosten

Voorbeelden van eenmalige kosten zijn activatiekosten, verzendkosten en apparatuur zoals een Wifibooster.

Korting

Heb je een abonnement besteld met korting? Dan kan je factuur hoger uitvallen dan verwacht als de kortingsperiode is afgelopen.

Is je factuur lager dan verwacht?

Dat kan verschillende redenen hebben:

Deel abonnement opgezegd

Je betaalt je abonnementskosten altijd 1 maand vooruit. Soms heb je dan al betaald voor een abonnement dat intussen is beëindigd. Vanzelfsprekend verrekenen we dat voor je. Je hoeft hiervoor niets te doen. Op de factuur van de volgende maand halen we het teveel betaalde geld van je abonnementskosten af. Dan is je factuurbedrag lager dan verwacht.

Korting

Heb je een abonnement besteld met korting? Dan kan je factuur lager uitvallen dan verwacht.

Vergoeding

Zie je op je factuur een bedrag voorafgegaan door een minteken? Dat is een korting of een vergoeding.

Meer over facturen

Betalen van je factuur

Het grootste deel van onze klanten kiest voor automatische incasso. Is de incasso niet gelukt en wil je de factuur op een ander manier betalen?

Bekijk alle betaalmogelijkheden

 
 

Betaalachterstand

Het kan wel eens voorkomen dat je een rekening niet op tijd hebt betaald. Maar bij een langdurige betalingsachterstand, loop je wel het risico dat je wordt afgesloten.

Wat nu?

 
 

Bekijk je factuur

Maandelijks ontvang je een factuur voor je abonnement en verbruikskosten. Je vindt je factuur in Mijn Ziggo. Daar kun je ook een gespecificeerde pdf downloaden.

Direct naar Mijn Ziggo

 
 

Veelgestelde vragen

Hoe kom ik aan facturen van ouder dan 12 maanden?

De facturen en specificaties van de laatste 12 maanden staan in Mijn Ziggo. Heb je een oudere factuur nodig? Dan kunnen we deze nasturen. Hier worden wel kosten voor gerekend. Neem contact met ons op. 

De uitgebreide gespreksspecificaties ouder dan een jaar vernietigen we en kunnen we dus niet nasturen. 

Ik wil via automatische incasso betalen. Hoe regel ik dat?

Wil je ook betalen via automatische incasso? Je regelt het eenvoudig in Mijn Ziggo. Of per post via een schriftelijke machtiging.

Waar vind ik de specificatie van de factuur?

In Mijn Ziggo vind je een gespecificeerde factuur.

 
 
 

Kom je er niet uit?

Neem dan contact met ons op.

Contact met Ziggo