Phishing melden

Je kunt phishing melden via phishing@ziggo.nl. Gaat het om een phishing-website? Dan vinden we het fijn als je de URL (het adres van de website) vermeldt. Gaat het over phishing via e-mail? Dan is het prettig als je de headers van de e-mail meestuurt. Hoe je die vindt, leggen we hieronder graag uit. Na de melding gaan we op onderzoek uit. Als het nodig blijkt, zullen we actie ondernemen.

Heb je een twijfelachtige e-mail van bijvoorbeeld een bank, webwinkel of iets anders binnengekregen? Meld die dan bij de Fraudehelpdesk.

Headers opzoeken

Een e-mailbericht begint altijd met een header. In eerste instantie staat hier niet veel meer dan het onderwerp, de afzender en de geadresseerde. Maar in de loop van de verzending wordt steeds meer informatie aan de header toegevoegd. Zo kan de ontvanger zien hoe het bericht bij hem terecht is gekomen.

Wat vertelt de informatie in de e-mailheader?

In e-mailheaders staat informatie over de afzender en waar een e-mail vandaan komt. Dit kan handige informatie zijn als je twijfelt of een e-mail betrouwbaar is of niet. In de header staan received regels. Iedere keer dat de e-mail wordt doorgestuurd wordt dit in een received regel aangegeven. Zo kan je de route zien die de e-mail heeft afgelegd. Het is alleen wel een beetje technisch, maar laat je er niet door weerhouden. We leggen hieronder uit hoe je deze informatie vindt.

Je vindt de header van een e-mail als volgt:

  • Selecteer het e-mailbericht waarvan je de headers wilt bekijken. 
  • Klik bovenin de pagina op de drie streepjes. 
  • Klik vervolgens op Bron tonen.
  • Klik met de rechtermuisknop op het bericht waarvan je de header wil bekijken.
  • Selecteer Eigenschappen.
  • Selecteer het tabblad Details.
  • Klik met de rechtermuisknop op het bericht waarvan je de header wil bekijken.
  • Selecteer Opties.
  • Er wordt een nieuw venster geopend: onder Internetheaders staat de headerinformatie.
  • Dubbelklik op de betreffende e-mail zodat deze in een nieuw venster opent.
  • Klik in het nieuwe venster links bovenaan op de knop Bestand.
  • Klik op de knop Eigenschappen.
  • Dubbelklik op de betreffende e-mail zodat deze in een nieuw venster opent.
  • Klik links naast het vraagteken op het Menupictogram.
  • Kies Menubalk weergeven.
  • Klik in de menubalk op Bestand en klik vervolgens op Eigenschappen.
  • Klik op het tabblad Details.
  • Open het bericht waar je de headers van wil bekijken.
  • Klik op het pijltje naar beneden naast de beantwoorden knop.
  • Selecteer Origineel weergeven.
  • Selecteer de mail waarvan je de header wil bekijken.
  • Klik bovenin op Weergave.
  • Kies vervolgens de optie Bericht.
  • Kies Bronversie.
  • Klik met de rechtermuisknop op het bericht waarvan je de header wil bekijken.
  • Selecteer Berichtbron weergeven.
Safe Online Ziggo

Veilig mailen

Veilig mailen, surfen en bankieren doe je met het Veilig online pakket Safe Online.

Safe Online
Phishing-voorbeelden Ziggo

Phishing melden

Phishing over Ziggo gekregen? Meld ze direct bij ons.                

Phishing melden
Phishing Ziggo

Alles over veiligheid

Meer weten over hoe je veilig internet, mailt en hoe Ziggo je daarbij kan helpen? 

Alles over veiligheid

Kom je er niet uit?

Neem dan contact met ons op.

Contact met Ziggo