Zo werkt het

Elke maand krijg je een factuur met daarop je abonnements- en verbruikskosten. De abonnementskosten betaal je een maand vooruit, je verbruikskosten een maand achteraf. Je bekijkt je facturen in je eigen Ziggo account.

De eerste factuur

Je betaalt het abonnementsgeld één maand vooruit. Afhankelijk van de ingangsdatum van je abonnement, betaal je op de eerste factuur zowel voor de afgelopen periode als voor de komende maand. Hierdoor valt de factuur hoger uit dan verwacht.


 

 
 

Abonnement gewijzigd

Breid je je abonnement uit met bijvoorbeeld een Extra zenderpakket of Volop Bellen? We innen dan voor het nieuw toegevoegde abonnement vóóraf het restant van de lopende maand, én zoals gebruikelijk, de komende maand. Het abonnementsgeld kan hierdoor eenmalig bijna tweemaal hoger zijn dan op je volgende facturen.

 
 

De factuur na opzeggen

Na opzegging van je abonnement krijg je een eindfactuur. Daarop kan een verrekening staan van te veel betaalde abonnementskosten. Heb je Zakelijk Bellen? Dan staan op je laatste factuur de gesprekskosten van de periode vóór de opzegdatum. Omdat je gesprekskosten altijd achteraf in rekening worden gebracht, zijn deze kosten dan pas zichtbaar en niet direct bij opzegging.

 
 

Is je factuur hoger dan verwacht?

Dat kan verschillende redenen hebben:

Eerste factuur

Het is soms even schrikken dat het bedrag op de eerste factuur hoger uitvalt. Dat begrijpen we. Dit komt omdat je eerste factuur een aantal dingen combineert. Je betaalt het abonnementsgeld vooruit. Dus als je halverwege januari je abonnement start, krijg je in februari je factuur. Daarmee betaal je de kosten voor maart vast vooraf. Zo betaal je dan voor tweeënhalve maand. Daarnaast heb je vaak ook eenmalige kosten, zoals activatiekosten. Gelukkig is de volgende factuur weer normaal en betaal je vanaf dat moment de abonnementskosten een maand vooruit.

Abonnement gewijzigd

Als je iets aan je abonnement hebt veranderd, wordt dat vaak over een gedeelte van de maand berekend. Heb je bijvoorbeeld pas een Extra zenderpakket of Volop Bellen besteld? Dan wordt een deel van je oude abonnement en een deel van je nieuwe abonnement in rekening gebracht. Voor het nieuw toegevoegde abonnement betaal je dus de rest van de maand én het abonnement van de volgende maand. Ben je overgestapt op een lager abonnement of heb je een deel van je abonnement opgezegd? Dan kan je factuur net gemaakt zijn en betaal je nog eenmaal voor je oude abonnement. Op de factuur van de volgende maand halen we het te veel betaalde geld van je abonnementskosten af.

Verbruikskosten

Je verbruikskosten betaal je altijd een maand achteraf. Gebruik je bijvoorbeeld Bellen of On Demand? Belkosten en bestelde On Demand films en series zie je altijd een maand later op je factuur.

Eenmalige kosten

Voorbeelden van eenmalige kosten zijn activatiekosten, verzendkosten en apparatuur zoals een extra wifi-punt.

Is je factuur lager dan verwacht?

Dat kan verschillende redenen hebben:

Deel abonnement opgezegd

Je betaalt je abonnementskosten altijd 1 maand vooruit. Soms heb je dan al betaald voor een abonnement dat intussen is beëindigd. Dat verrekenen we voor je. Je hoeft hiervoor niets te doen. Op de volgende factuur halen we dan het teveel betaalde geld van je abonnementskosten af. Dan is je factuurbedrag lager dan verwacht.

Korting

Heb je een abonnement besteld met korting? Dan kan je factuur lager uitvallen dan verwacht. Ontvangen korting herken je aan het minteken dat voor het bedrag staat.

Vergoeding

Zie je op je factuur een bedrag voorafgegaan door een minteken? Dat is een korting of een vergoeding.

Veelgestelde vragen

Hoe kom ik aan facturen van ouder dan 12 maanden?

De facturen en specificaties van de laatste 12 maanden staan in je je eigen Ziggo account. Heb je een oudere factuur nodig? Dan kunnen we die nasturen. Hier worden wel kosten voor gerekend. Neem contact met ons op. 

De uitgebreide gespreksspecificaties ouder dan een jaar vernietigen we en kunnen we dus niet nasturen. 

Ik wil via automatische incasso betalen. Hoe regel ik dat?

Wil je betalen via automatische incasso? Je regelt het eenvoudig in je eigen Ziggo account. Of per post via een schriftelijke machtiging.