Uitblinkers in Zaken

Tony's Chocolonely

"Als ondernemer moet je overtuigd zijn van het feit dat je de wereld mooier kunt maken!"

Beluister deze én andere ondernemerstips in de podcast met Tony’s Chocolonely eigenaar Henk Jan Beltman.

Een merk met een missie

Een vrolijke verschijning in het schap: de 'goede’ chocoladerepen van Tony’s Chocolonely. Opgericht door naamgever Teun van der Keuken en zijn collega’s van de Keuringsdienst van Waarde. Een bedrijf met een missie: kindslavernij op cacaoplantages voorgoed uitbannen. Een ijzersterk merk dat gaat voor winst én impact. Hoe gaan deze doelen samen? En: hoe denkt Tony’s zijn huizenhoge ambitie waar te maken om het allergrootste chocolademerk ter wereld te worden in de chocomarkt?

Winst zonder kindslavernij

Met een enorme drive, maar niet zonder risico, investeert Henk Jan Beltman in 2011 heel zijn hebben en houwen in een meerderheidsbelang in Tony’s Chocolonely. Henk Jan blijkt het risico aan te kunnen. De ‘merkenbouwer’ (afkomstig van o.a. Heineken) maakt Tony’s marktleider in Nederland en weet de omzet geleidelijk naar 55 miljoen te tillen.

Maar winst is niet het primaire doel van de onderneming. Hoe zit het met de slaafvrije chocolade waarmee alles begonnen is? Wordt die niet vergeten?

↓ het artikel gaat verder na de afbeelding

Tony's Chocolonely

Is geld het doel of het middel?
Voor Henk Jan is het heel helder: hij ziet geld niet als een doel, maar als een middel om impact te maken en een missie te volbrengen. Die missie is én blijft: 100% slaafvrije chocolade. En niet alleen Tony’s chocola, álle chocolade wereldwijd. Waar het bedrijf voorheen vocht tegen de grote spelers in de markt, heeft het inmiddels een andere strategie: vervul een voorbeeldfunctie voor grote chocoladefabrikanten door zelf succesvol én slaafvrije chocolade te produceren.

Een aanpak die loont
Zoals Henk Jan het zelf stelt: “Als jij kunt laten zien dat je met jouw aanpak commercieel meer meters maakt dan wie dan ook, dan moeten uiteindelijk andere bedrijven hierdoor geïnspireerd worden.” En die aanpak loont. Want bovenop de fairtradeprijs, werd er door Tony’s in 2018 nog eens 3,5 miljoen euro premie aan 5021 boeren uitgekeerd.

Kantoor Tony's Chocolonely

Wilde Willy Wonka-plannen

De nieuwe stip aan de horizon: een eigen fabriek waar Tony’s chocolade voor het oog van de bezoeker wordt geproduceerd. We volgen Henk Jan tijdens een bezoek aan De Vrede, een oud fabriekspand in Zaandam. Dat is net aangekocht en moet nog volledig opgeknapt worden. Want: het wordt niet alleen een fabriek, maar ook het nieuwe hoofdkantoor. En een pretpark. Mét achtbaan.

Een Willy Wonka-achtig plan, wat Henk Jan de nodige kritiek van onder andere de oprichters van Tony’s Chocolonely heeft opgeleverd.

↓ het artikel gaat verder na de afbeelding

Chocola maken Tony's Chocolonely

Laten zien hoe het anders kan
Ligt de focus niet teveel op de commerciële groei en te weinig op de ideële missie van de organisatie? Bezwaren die Henk Jan zonder pardon van tafel veegt. “Ik wil heel graag die bulk mensen bij ons thuis uitnodigen om te laten zien hoe chocolade gemaakt wordt. Wat de sociale problemen zijn en hoe het anders kan. Maar hoe krijg je die mensen in hemelsnaam naar een chocoladefabriek en kantoor? Daar hebben we de achtbaan voor. Misschien zie ik het helemaal verkeerd maar volgens mij wordt dat de absolute publiekstrekker.”

Tony's Chocolonely Pazzanistraat

Go big or go home

Tony’s gelooft erin: mensen uitnodigen om op die manier het verhaal telkens weer onder de aandacht te brengen. Op hun hoofdkantoor. Tijdens Tony Talks. In hun Super Stores. En straks in de fabriek. Het wordt een enorme investering en (weer) een enorm persoonlijk financieel risico dat Henk Jan neemt. “Een beetje failliet of helemaal failliet, dat maakt dan ook niks meer uit. Mijn motto is: laten we het probleem creëren en vervolgens met elkaar oplossen. De eerste stap is nu gezet. De aankoop van het pand is gedaan. Het is nog lang niet af, maar nu ga ik aan. De mooiste fase is tussen vandaag en het moment dat we hier opengaan.”

kantoor Tony's Chocolonely

 

Het verhaal van Tony's Chocolonely in 4 delen

Geen tijd om de hele docu in één keer te kijken? Kijk dan op je gemak een aflevering wanneer het je uitkomt.

 

Aflevering 1

 

Aflevering 2


Aflevering 3

 

Aflevering 4

Toffe tips voor ondernemers

De afgelopen 3 jaar interviewde Ziggo Zakelijk tientallen bevlogen ondernemers over succesvol ondernemerschap. De tips en tricks delen we graag in een overzichtelijk e-book: de Uitblinkersbundel.

Uitblinkers in Zaken

Word nog succesvoller als ondernemer!
Kijk de kunst af bij onze andere Uitblinkers.

Nieuws en tips in je mailbox

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang
de nieuwste artikelen, tips en aanbiedingen in je mailbox.