Thuiswerken ná corona – op naar het nieuwe normaal

Op aandringen van de overheid werken we massaal thuis. Op Twitter en LinkedIn uiten veel mensen hun ongenoegen. Toch zijn er ook positieve geluiden. Thuiswerken bespaart tijd die we anders besteden aan woon-werkverkeer. Geen files. Geen overvolle treinen en bussen. En ouders hebben meer tijd voor het gezin. Wat betekent dit voor de toekomst? Gaan we straks weer massaal naar kantoor?
 

Ervaar nieuwe mogelijkheden

Door de coronacrisis doen we ervaring op met de diverse middelen die thuiswerken ondersteunen. We vinden oplossingen voor problemen waar we tegenaan lopen. Ouders stemmen hun werktijden beter af op het gezin. We maken duidelijke afspraken over onze bereikbaarheid. We werken met een ‘noise cancelling’ koptelefoon. We richten een prettige werkplek in waar we ook staand kunnen werken. En op onrustige momenten chatten we in plaats van te bellen. 

Zie de kansen voor bedrijven

Al doende biedt de coronacrisis bedrijven nieuwe kansen. Zij hebben nu de mogelijkheid een goed beeld te krijgen van de voor- en nadelen van thuiswerken voor hun organisatie. En van de mogelijkheden en beperkingen. De ‘intelligente lockdown’ in Nederland dwingt bedrijven bovendien oplossingen te vinden voor de beperkingen. De eerste hordes zijn genomen om alles in te regelen. Organisaties moeten zich de komende tijd de vraag stellen wat ze hiervan meenemen naar ‘het nieuwe normaal’ zoals premier Rutte het noemde. 

Hou het oog op de toekomst

Hopelijk hebben we over een tijd de coronacrisis ingedamd. Verwachten bedrijven dat medewerkers dan weer massaal naar kantoor komen van 9.00 tot 17.00 uur? Dat het gebouw uitpuilt op dinsdagen en donderdagen? Gaan we gewoon weer met zijn allen de file in, om vervolgens te zoeken naar die ene schaarse parkeerplaats in de buurt van het werk? Of reizen we weer met het OV – staand in een overvolle trein of bus? 

Misschien kunnen we na corona kiezen voor een nieuwe balans. Eentje waarbij thuiswerken geen uitzondering meer is en (onder andere) wordt ingezet als middel om een betere privé-werkbalans te bereiken. En om piekdrukte in het verkeer en op kantoor te voorkomen met besparingen op kosten voor onnodige capaciteit als bonus. Kiezen we ook qua thuiswerken voor ‘flatten the curve’?

Breng de aspecten van thuiswerken in kaart

Laten we de coronacrisis aangrijpen voor verandering. Daar kunnen we ons nú op voorbereiden. Hoe? Door eerst in kaart te brengen hoe thuiswerken momenteel gaat. Wat gaat goed, wat (nog) niet. Welke werkzaamheden zijn goed vanuit huis te doen en welke minder? Wat hebben medewerkers nodig? Andere of betere middelen, training en begeleiding? Iets anders? 

Dit is het perfecte moment voor organisaties om een goed beeld te vormen van de beperkingen en de potentie van digitaal (thuis)werken. Zowel in hoeverre dit toepasbaar is, als de voordelen die deze manier van werken kan opleveren. Nu wordt meer dan ooit zichtbaar welke acties nodig zijn om de potentie van digitaal (thuis)werken te vergroten en te benutten.

Pluk er de vruchten van

Voor werkgevers is het slim om hun oor te luister te leggen, met medewerkers te praten. Ook een gratis thuiswerkscan raden we aan. Thuiswerkhulp heeft deze in samenwerking met Brayton House ontwikkeld, speciaal voor dit doel. Medewerkers kunnen hem invullen en dan ontvangen werkgevers een rapport met adviezen en ook alle antwoorden, anoniem. Dit biedt direct inzicht in de voor- en nadelen die medewerkers ervaren – de kansen en belemmeringen. Ook maakt het duidelijk wat werkgevers kunnen ondernemen om thuiswerken breder in te voeren en prettiger te maken. Zo bereiden bedrijven zich voor op het nieuwe normaal. En plukken daar ook de vruchten van, op korte en lange termijn.