Eerste hulp bij thuiswerken

Van een geschikte werkplek tot de juiste werk- privébalans

Door de coronacrisis werken veel mensen plotseling vanuit huis. Sommige mensen doen dat al jaren en zijn intussen doorwinterde videobellers, documentendelers en virtueel vergaderaars. Maar dat geldt lang niet voor iedereen. Voor jou ook niet? Dan helpen deze tips je alvast wat op weg. 
 

Zorg voor een geschikte werkplek


Om thuis te werken en ook écht dingen gedaan te krijgen, is een goede werkplek je eerste prioriteit. Bij voorkeur een plek waar je rust hebt, kunt vergaderen en Arbo-verantwoord zit. Ook een goede wifi-verbinding is cruciaal. Lees daarover meer in ons artikel Breng je wifi in topconditie
 

Maak jezelf klaar voor een werkdag


Dikke kans dat je thuis zit, maar vandaag toch je collega’s nog ziet. Bijvoorbeeld via een Skypecall. Dus: pyjama uit, haren in de plooi, ontbijt erin en zorgen dat je ook onverwachts een meeting in kunt. 
 

Plan gewoon nog meetings in 


Standaard meetings kunnen prima doorgaan, ook als jij en je collega’s thuiswerken. Bijvoorbeeld telefonisch, of virtueel. Bijvoorbeeld via Skype for Business. Daarmee ben je altijd en overal bereikbaar en is het bijna alsof je naast elkaar in de vergaderzaal zit. Maar dan met je eigen kop koffie. 
 

Deel de nodige informatie 


Met tools als Skype for Business kun je zelfs tijdens vergaderingen al belangrijke documenten delen in de chatfunctie. Werken in Microsoft Teams is ook een goede optie. En ook via gratis tools zoals Trello of Slack kun je documenten met elkaar delen en de voortgang van projecten bijhouden. Lees er meer over in ons artikel Virtueel vergaderen: vijf handige tools
 

Zorg voor een goede werk- privébalans 


Zit jij normaal stipt om 09.00 uur achter je bureau om vervolgens om 17.00 uur het pand te verlaten? Houd dan thuis zo veel mogelijk diezelfde werktijden. Want als je weken of misschien wel maanden vanuit huis moet werken, wordt thuis je tweede kantoor. En als er dan voortdurend een laptop knippert, een telefoon rinkelt of een mailbox piept, schiet vrije tijd er steeds makkelijker bij in. Vergeet ook niet genoeg pauzes in te lassen en gezinstaken en werk zoveel mogelijk te scheiden, want juist in deze tijd is fysieke en mentale gezondheid topprioriteit. 

Geef het even tijd


Thuiswerken moet je leren, zeker als het voor zo’n lange tijd is als nu. Je krijgt minder feedback, het is minder zichtbaar dat je aan het werk bent, en vijf minuten pauze kan je zelfs een schuldgevoel geven. En dan die vervelende vergaderingen met een webcam. Daar moet iedereen aan wennen. Het is allemaal anders, dus geef dat thuiswerken ook even de tijd. Optimaliseer je eigen ritme en methode en het is wachten op het moment dat je manager laat weten hoe super-productief je bent.  

Ben je benieuwd naar Smarter Working oplossingen van Vodafone waarmee steeds meer mensen flexibel werken? Lees dan nog even verder.