Duizend keukentafels, één missie

Thuiswerken is een stuk minder eenzaam als mensen het gevoel hebben dat ze aan een groter doel en een groter geheel bijdragen. Dat lukt alleen als de organisatie een inspirerende en geloofwaardige missie heeft. Het stappenplan van Business for Good helpt bedrijven daarbij. ‘Juist nu – in tijden van corona – is het goed om je purpose scherp te hebben.’

Business for Good

Ariane Roos is partner bij Business for Good: een coöperatie die al tien jaar lang onderzoek doet naar de opkomst en groei van impactorganisaties. Daaruit blijkt onder meer dat geïnspireerde medewerkers twee keer productiever zijn dan tevreden medewerkers. ‘Tevredenheid verstilt’, zegt Ariane. ‘Dat wordt snel saai. Juist onvrede over zaken in de wereld, inspireert mensen om samen ergens de schouders onder te zetten. Saaie taken op het lijstje worden dan opeens bouwstenen van een mooie missie. En het maakt dan echt niet meer uit vanaf welke locatie je werkt en of je fysiek bijeen bent.’

Stappenplan voor een impactvolle organisatie

Het jarenlange onderzoek van Business for Good leidde onder andere tot een heel concreet stappenplan om ook zo’n inspirerende en impactvolle organisatie te worden. Net als bijvoorbeeld Tony’s Chocolonely dat deed (en doet) met slaafvrije chocolade. In het kort ziet dat plan er zo uit:
 

# 1. Ontdek of je het echt wilt

Wie wil je zijn? Wat moet jouw bedrijf nalaten? Het worden van een impactorganisatie begint met totale eerlijkheid.
 

#2. Vind je inspiratie

Heb je moeite met bepaald onrecht in de wereld? Of heb je een idee voor een betere wereld? Maak van die inspiratie de basis van je bedrijf. Bepaal ook waar je nu staat en waar je naartoe wilt. 
 

#3. Vorm een team

Door jezelf te omringen met ‘goed gezelschap’. Met gelijkgestemde mensen die geloven in de missie van jouw bedrijf. Groepen vormen systemen. En systemen zijn sterker dan een individu.
 

#4. Creëer absolute focus

Zorg dat de focus van je bedrijf altijd op het einddoel ligt en niet wordt afgeleid door de waan van de dag. En weet dat een sociale missie en profit prima samengaan.

#5. Knip de verandering in stappen

Breng het einddoel van je organisatie tot kleine stappen terug. Zo kun je de start zien, de eerste successen organiseren en steeds iets meer bereiken.
 

#6. Kijk eens 10, 25 of 50 jaar vooruit

Als je eens verder vooruitdenkt voor je organisatie dan gebruikelijk is, creer je veel meer ruimte voor grote plannen en inspirerende doelen. Tijd is een van de belangrijkste bouwstenen van een Business for Good.
 

#7. Maak impact meetbaar

Dag financieel jaarverslag, hallo impact-jaarverslag. Kijk vanuit verschillende invalshoeken naar je organisatie en breng samenhang aan tussen je einddoel, projecten, processen, activiteiten en resultaten.
 

#8. Werk aan een ecosysteem

Als je een gedeeld doel hebt, wordt samenwerking mogelijk. Ook met andere bedrijven. Werk aan een ecosysteem waarbij gezamenlijke vooruitgang zwaarder weegt dan winst ten koste van de ander. 

Doe nog meer inspiratie op

Missiegedreven organisaties krijgen een beweging op gang. Eerst binnen, daarna buiten. ‘Het verhaal van DSM is een heel mooi voorbeeld’, vertelt Ariane. ‘Dit bedrijf veranderde van een vervuilend chemiebedrijf naar een biochemische wereldverbeteraar op het gebied van gezondheid, voeding en duurzaam leven. Als je stap 1 uit dit artikel hebt doorlopen en de wereld ook iets beter wilt achterlaten, is het korte filmpje met de CEO van DSM zeker de moeite van het bekijken waard. 

Ben je geïnspireerd en wil je aan de slag?