Tips van de experts

Klantgerichtheid anno 2016

Week van de ondernemer - 2016-10-17

Op de juiste manier bouwen aan de toekomst van je bedrijf? Klantgerichtheidsexperts Steven van Belleghem en Rik Vera delen graag hun waardevolle adviezen om je bedrijf ook in de toekomst uit te laten blinken.

Afschaffen, die salesafdeling

Rik 'Extreme Customer Centricity Evangelist' Vera is voorvechter van het afschaffen van de salesafdeling. Vooral als het gaat om traditionele salesafdeling met zijn monopolie op de relatie met de klant. "Je moet niet één afdeling met een klant laten communiceren, maar meerdere!"

Salesfadeling opdoeken; de valkuilen

Is jouw ouderwetse salesafdeling overbodig? Betekent dat dat je de sales direct overboord kunt gooien? Doe dat nooit met efficiëntie als reden. "Een klantrelatie gaat over effectiviteit, niet over efficiëntie."

Gebruik social media niet alleen om te zenden

Door de digitalisering is een nieuwe wereld ontstaan waarin de relatie van je bedrijf met je klanten is veranderd. Extreme Customer Centricity Evangelist Rik Vera ziet echter dat er op social media nog wel fouten worden gemaakt door bedrijven. "Gebruik social media niet alleen om te zenden!"

Extreme klantgerichtheid, wat is dat?

Waar het klantcontact steeds digitaler wordt, moet het persoonlijke contact niet worden vergeten. "Omwille van een oude economische wet, de wet van de schaarste. Wanneer iets schaars is, stijgt het in waarde. Het menselijke aspect is schaarser geworden,dus automatisch ook belangrijker."

Extreem klantgericht: 3 praktische tips

Klanten verwachten steeds meer. Extreme klantgerichtheid is vanzelfsprekend aan het worden. Maar hoe zorg je ervoor dat je je klanten gelukkig maakt en houdt? Marketing professor Steven van Belleghem geeft 3 praktische tips. "Het zit in honderd kleine dingen", stelt hij.

3 extreem klantgerichte bedrijven

Natuurlijk zijn er al bedrijven die extreem klantgericht zijn. Welke drie bedrijven zijn een mooi voorbeeld? Verrassend genoeg zijn dat niet alleen grote jongens.
"De vishandel in mijn dorp is ook extreem klantgericht!"

De consument van 2020

Klanten verwachten steeds meer. Extreme klantgerichtheid is vanzelfsprekend aan het worden en wordt steeds meer verwacht. De consument is over 4 jaar meer verwend dan hij nu is, denkt marketingprofessor Steven van Belleghem. Onzichtbare technologie gaat namelijk services creëren die we nog nooit hebben meegemaakt.