Durf radicaal te innoveren

Peter Hinssen over disruptieve innovatie

Week van de ondernemer - 2016-10-17

Denk aan de 'day after tomorrow'. Durf radicaal te innoveren. Zelfs al kannibaliseer je daarmee je eigen inkomsten.

Onze “day after tomorrow” komt steeds sneller op ons af. Technologie heeft het tempo van de veranderingen in onze samenleving exponentieel versneld. Het digitale was ooit “aardig”. Het hielp ons sneller en efficiënter werken. Het maakte ons leven aangenamer.

Maar vandaag heeft het scherpe tanden gekregen. Het is de drijvende kracht achter “disruptie” en radicale innovatie. Het is de reden dat we onze klanten verliezen aan kleine, vinnige spelers met een veel flexibelere structuur en weinig historische ballast. Maar vreemd genoeg blijven de meeste bedrijven zich concentreren op het heden en de heel nabije toekomst.

Concreet: durf ver en radicaal genoeg vooruit te denken

Om radicaal te innoveren is er geen “silver bullet”. Vodafone doet dat samen met zijn klanten, via co-creatie. Johnson & Johnson heeft een innovatienucleus die zich fysiek ver genoeg bevindt van hun HQ zodat het management hen niet voortdurend lastigvalt. Er zijn evenveel methodes als er bedrijven zijn, bij wijze van spreken, en ik kan die moeilijk allemaal opsommen.

Maar wat ik wél kan zeggen is dat organisaties ver genoeg vooruit moeten durven denken, omdat daar de meeste waarde ligt op lange termijn in een omgeving waar de kloksnelheid steeds sneller tikt. Onze Disruptie Checklist kan je daabij helpen. Ik raad altijd aan om 70 procent te spenderen aan vandaag, 20 procent aan morgen en 10 procent aan de Day After Tomorrow. Veel bedrijven investeren echter eerder iets als 93 procent in vandaag, 7 procent in morgen en 0 procent in de toekomst. En dat is exact wat hen in de problemen brengt.

Ik raad altijd aan om 70 procent te spenderen aan vandaag, 20 procent aan morgen en 10 procent aan de Day After Tomorrow.

CLAAS tractors bijvoorbeeld

CLAAS tractors – één van de leidinggevende tractorproducenten in Europa - is een prachtig voorbeeld van radicaal vooruit durven denken en het risico durven nemen om je eigen business te durven “disrupten”. Een paar jaar geleden richtte het 365farmnet op, als een interne start-up. Dit softwarebedrijf zorgt ervoor dat je een boerderij via een cloudoplossing kan beheren door middel van allerlei sensoren en drones enz. Zelf noemen ze dit “agriculture as a service”.

Dit is pas een serieuze sprong: van een traditioneel productbedrijf evolueren naar een cloud-based softwarebedrijf. Ze hebben zich wel moeten aanpassen, zelfs al was CLAAS zelf ook aan het evolueren, met een investering in zelfrijdende tractoren. Uiteindelijk is 365farmnet een aparte entiteit geworden omdat de twee modellen te ver uiteen lagen. Maar CLAAS is voor mij een fantastisch voorbeeld van een speler uit een zeer traditionele sector die ver vooruit genoeg durft denken.

Ik probeer zelf met nexxworks de innovatiemarkt te ontwrichten

Nexxworks is mijn vijfde start-up. En ik kan eerlijk zeggen dat ik iedere keer altijd radicaal vooruit heb willen denken, en dat ik dat deze keer ook doe. Deze keer pakken we de innovatieconsultancy aan. In een markt die zo snel evolueert geraak je er niet meer met een externe partij die intelligent klinkende rapporten aflevert en je dan pretty much aan je lot overlaat.

Bedrijven moeten INTERN een eigen innovatiekern hebben, één die in staat is de rest van de organisatie aan te steken. Want verandering, evolutie, de toekomst maken, dat doe je ZELF, en samen met AL je werknemers: iedereen moet erin geloven en de passie voelen, of je komt er niet. Dat is echter niet voldoende: je moet ook de deuren van je bedrijf opengooien en een netwerk vormen. Innovatie heeft een echt ecosysteem nodig: bedrijven, leveranciers, ondernemers die van elkaar leren en elkaar groter maken. Wie op een eilandje leeft, in zijn eigen sector, die bevriest zijn innovatiepotentieel.

Meer weten?