Must reads voor ondernemers

Top 3 inspirerend leesvoer

Week van de ondernemer - 2016-10-17

Wat zijn nou echt boeken die inspireren? Boeken die je op een andere manier naar je onderneming laten kijken en je helpen om je bedrijf klaar te maken voor de toekomst?

Klantgerichtheid- en innovatie-expert Rik Vera vertelt Ziggo Zakelijk welke boeken hij iedere ondernemer aanraadt. Van ‘zware kost’ over de toekomst tot een sprookje voor een frisse blik.

  1. Hooked: How to Build Habit-Forming Products - Nir Eyal:
    Een boek dat vertrekt vanuit technologie, maar uiteindelijk heel wat verder durft te kijken. In korte tijd zijn een aantal wereldspelers, zoals Twitter, Instagram en Facebook erin geslaagd om ons ‘verslaafd’ te maken aan wat ze bieden. Hooked legt heel helder de vier stappen bloot waarmee we onze klanten verslaafd maken aan onze producten en diensten. Of het nu om een website, app, game, evenement of iets heel anders gaat, de onderliggende principes zijn nuttig voor elk bedrijf.
  2. Thinking, Fast and Slow - Daniel Kahneman:
    We gaan er teveel van uit dat we doordachte en calculerende wezens zijn die in ons eigen voordeel handelen. Daniel Kahneman toont aan dat we veel irrationeler zijn dan we denken. Waarom beoordelen we bijvoorbeeld dezelfde situatie anders voor dan na de lunch? Waarom denken we dat knappe mensen competenter zijn dan anderen? Hij legt uit dat we twee denksystemen hebben: een snelle, intuïtieve manier en een langzame, weloverwogen manier.

    Beide zijn nuttig, maar enkel als ze worden gebruikt in de juiste situatie. Kahneman legt uit wanneer we op onze intuïtie kunnen vertrouwen en wanneer we juist onze ratio moeten aanspreken. Wat dat betreft is ook ‘The Geography of Thought: How Asians and Westerners Think Differently...and Why’ van Richard Nisbett een aanrader. (Na enige twijfel toch niet als 3eboek in deze lijst, maar bij deze toch maar mooi even vermeld).
  3. De Kleine Prins - Antoine de Saint-Exupéry
    Het is niet altijd even makkelijk om als bedrijfsleider nederig en onbevangen te blijven. Omdat we voortdurend onder druk staan en ons op een heel beperkt deel van het universum focussen, krijgen we soms tunnelvisie. Daarom raad ik alle businessleiders aan om één keer per jaar ‘De Kleine Prins’ te lezen. Het is erg kort, in een uurtje heb je het uit. Maar het helpt ons om opnieuw door de ogen van een kind te leren kijken en met een frisse blik te beseffen dat niets ooit is wat het lijkt.

Bonustips

Boeken die ik ook erg kan aanbevelen zijn:

  • ‘When Digital Becomes Human’ en
  • ‘The Network Always wins'

van mijn business partners Steven van Belleghem en Peter Hinssen. In ‘When Digital Becomes Human’ maakt Steven duidelijk hoe de klantenrelatie van de toekomst digitaal en menselijk is. ‘The Network Always Wins’ toont aan hoe de kracht van het netwerk organisaties in dit nieuwe tijdperk maakt of kraakt en hoe we die energie moeten aanwenden om onze organisatie wendbaar te houden.

Rik Vera is partner en CEO bij nexxworks. Voor Ziggo Zakelijk inspireert hij ondernemers tijdens de Week van de Ondernemer, met o.a. workshops en turbo-sessies over klantgerichtheid.