‘Think global, act local’

Roger Theunissen, oprichter van WineStein

Hoe maak je een succes van een nieuw product? Roger Theunissen ontwikkelde een digitale sommelier: ‘Het is een kwestie van trial and error.’

Belangrijke lessen van Roger

  • Richt je op één doelgroep, bijvoorbeeld de wijnkenner. Zorg dat zij enthousiaste ambassadeurs van je product worden, volgt de rest vanzelf.
  • Think global, act local. Begin dicht bij huis. Zo bouw je kennis en ervaring op.
  • Zorg voor een goede balans in eigen- en vreemd vermogen voor de financiering. Liever lenen bij familie en vrienden, dan bij een bank. De laatste heeft andere belangen.
  • Bind adviseurs aan je die écht om je geven, en die niet werken volgens ‘uurtje-factuurtje'.

Hoe haalde Roger Albert Heijn binnen als klant? En wat is volgens hem de kunst van ondernemen? Hij vertelt het in de video.

Wapenfeiten

Oprichter van meerdere bedrijven, waaronder drie verzekeringskantoren, een IT-bedrijf en een internetbedrijf in financiële producten. Startte in 2007 met WineStein, een digitale sommelier die wijnen en spijzen combineert voor consument, horeca en retail. WineStein ontving in 2016 de SpinAward voor het creatieve concept. De app is inmiddels een half miljoen keer gedownload.

Wat is jullie verdienmodel?

‘Iedereen die onze app downloadt, kan hem in principe gratis gebruiken. Betalen hoeft pas wanneer gebruikers er meer mee willen doen. Bijvoorbeeld toegang krijgen tot de top 10 combinaties en onbeperkte opslagplaats in je persoonlijke wijnkelder en in de gerechtenlijst. Je neemt dan een abonnement. Daar verdienen wij op. Mijn ervaring is dat als die inkomsten eenmaal op gang komen, je verder kunt uitbreiden.’

Wat is je strategie?

‘Een ondernemer is een visionair. Je moet verder kijken dan vandaag. Dat is ook waarom ik een hekel heb aan administratie doen; dat gaat over gisteren. Een nieuw product ontwikkelen doe ik op gevoel. Een kwestie van trial and error. Ik houd ervan om dingen anders te doen dan anderen. Daar denk ik continu over na. Ik vind het leuk om iets nieuws op te starten. Dat brengt onzekerheid met zich mee, maar de beloning aan het eind van de streep kan gigantisch zijn.’

'De betere restaurants zijn onze klanten; die zien met WineStein een omzetstijging van 15 tot 50%'

Hoe kom je aan klanten?

‘Particulieren komen vooral via appstores. We doen daar weinig moeite voor, meestal volstaan berichten over ons in landelijke dagbladen. De zakelijke markt benaderen we voornamelijk traditioneel. We vragen een gesprek aan bij de juiste personen. Denk aan inkopers, koks en sommeliers. Hen laten we ons product zien. Ook gebruiken we LinkedIn als distributiekanaal en vakbladen voor exposure.’

Hoe zet je social media effectief in? Tips

Wat is je grootste uitdaging?

‘WineStein loopt ver op de markt vooruit. Het is een leuk en sympathiek product, maar acceptatie gaat langzaam. De consument is tot nu toe de grootste gebruiker, maar voor de cash moet je bij bedrijven zijn. Daar zijn we nu volop mee bezig.'

Welke zakelijke klanten hebben jullie nu al?

'Momenteel hebben we onder onze klanten de betere restaurant. Daar maken gasten zelf een mooie wijnspijscombinatie. Gewoon aan tafel, met behulp van een tablet. Daardoor zien ze een omzetstijging van 15 tot 50%. Klanten kiezen bijvoorbeeld voor luxere wijnen dan de standaard huiswijn, als dit beter combineert met het gekozen gerecht. En ze bestellen eerder een fles dan een glas.'

Welke markten zijn nog meer interessant voor jullie?

'We zoeken ook aansluiting bij grote retailers zoals Albert Heijn en Whole Foods Market in Amerika. Supermarkten zoeken naar initiatieven om de wijnhandel te stimuleren. Daar waar pilots hebben gedraaid met het systeem zijn hogere omzetten gehaald. Ook daar zijn consumenten bereid meer en duurdere wijn te kopen als ze ter plekke geadviseerd worden.

Door onze app zien we goed waar wereldwijd vraag is. Daar proberen we met een agent fysiek aanwezig te zijn. Inmiddels is er een overeenkomst met een distributeur in Barcelona. Verder blijft het vinden van goede programmeurs een uitdaging. Zo lang we leuke klussen bieden, lukt dat aardig.’

Hoe belangrijk is supersnelle wifi?

‘Ons product valt of staat met goede wifi. We hebben het nodig voor updates, of het maken van rapportages. Vooral de wifi-verbinding bij supermarkten en restaurants laat soms te wensen over, daar lopen we nog wel eens tegenaan. Maar die uitdaging ligt dan weer niet bij ons.’

Ook supersnelle wifi? Kies voor Zakelijk Internet

Meer Uitblinkers

Ben jij de volgende uitblinker?

Blink jij ook uit in ondernemen? Meld je aan en word Uitblinker van de week. We leren graag van je.