‘Zó kreeg ik 13.700 Instagramvolgers’

Vera de Ruijter, eigenaar van webwinkel Brainy Days

Uitblinkers - 21-08-2017

Het begon als een soort dagboek vol inspiratie en groeide in rap tempo uit tot on- en offline winkel. Nu wil Vera de Ruijter (31) terug naar de kern: een online platform vol inspiratie voor de ‘urban explorer’. Binnenkort samen met haar vriend, die de zakelijke kant op zich gaat nemen. Benieuwd hoe ze het doet? Check de video!

Wapenfeiten

Heeft gemiddeld meer dan 15.000 bezoekers per maand. Groeide in één jaar tijd van 4.000 naar bijna 14.000 instagram-volgers. Won de Dutch Retail Experience Awards 2016 (categorie online experience, publieksprijs én juryprijs).

Wat is je uurtarief?

Als freelancer reken ik tussen de 70 en 100 euro per uur. De afgelopen jaren had ik door de winkel weinig tijd voor freelance fotografie en brandingklussen, maar ik hoop daar weer meer mee te kunnen gaan doen.

Belangrijkste lessen

  • Gebruik social media om jezelf en anderen een podium te geven. Sharen en taggen werkt supergoed!

Voor (web) winkels:

  • Zorg dat je onderscheidend bent in je concept en wees consistent in al je uitingen. Kijk niet teveel naar een ander, maar kies wat jou aanspreekt.
  • Kies niet alleen voor ‘mooi’, maar kijk ook met een zakelijke bril op. Wat zijn de marges? Heeft dit merk goed beeldmateriaal? Zijn er geen andere verkooppunten in jouw stad?
  • Geef je klant altijd gelijk – ook al ben je het er niet mee eens.
  • Bied je bezoeker een optimale ervaring zodat ze langer op je website blijven.

Hoe word je eigenaar van een succesvolle (web)winkel?

Het begon heel vrijblijvend, als een soort online dagboek. Ik liet mijn creatieve werk zien en schreef over dingen die mij inspireerden. Dat sprak aan: de bezoekersaantallen groeiden snel. Ik voegde steeds meer artikelen toe. Zo ontstond Brainy Days, een webwinkel voor de urban explorer. In het Nederlands: de stadse avonturier, die iedere dag nieuwe dingen wil ontdekken in zijn omgeving. Ik ben ervan overtuigd dat in ieder mens een creatief brein schuilt en die creativiteit wil ik aanwakkeren. Een opdrachtgever vroeg of ik niet tijdelijk in een antikraakpand wilde en zo werd Brainy Days ook een fysieke winkel. Dat was een tijd lang leuk, maar uiteindelijk miste ik mijn vrijheid. Door de verplichte aanwezigheid in de winkel bleef er weinig tijd over om te fotograferen, om freelance opdrachten aan te nemen of om gewoon op ontdekkingstocht te gaan. Vandaar dat de winkel nu omgebouwd is tot fijne creatieve werkplek, van waaruit ik mijn online concept verder uit ga bouwen.

Hoe kom je aan klanten?

Vooral door te zorgen dat ik overal zichtbaar ben en blijf. Op events, in magazines, online, ik probeer steeds weer mijn publiek op te zoeken. Het gaat hartstikke goed, maar mensen vergeten je ook snel. Ik moet ze dus steeds weer herinneren aan het bestaan van Brainy Days!’

‘Ik kijk er stiekem wel naar uit om een “baas” te hebben’

Wat is je grootste uitdaging?

Rust en structuur creëren. Dat zit van nature niet in me, maar ik merk wel dat het belangrijk is als je een bedrijf runt. Verder ben ik niet snel tevreden. Dat is aan de ene kant goed, maar het is ook mijn valkuil. Want het kost soms veel te veel tijd en zorgt ervoor dat ik het moeilijk vind om dingen los te laten als ik bijvoorbeeld op vakantie ga. Dus levert het veel stress op. Door erop te vertrouwen dat een ander het ook goed doet, creëer ik rust voor mezelf.

Hoe houd je het leuk?

Door goed naar mezelf te luisteren en na te denken over waar ik echt gelukkig van wordt. Daar krijg ik positieve energie van en dat straalt door in heel het bedrijf. Op dit moment doe ik dat door te stoppen met de winkel! Daardoor kan ik nu mijn eigen tijd weer indelen en taken van mijn lijstje afstrepen. Daar word ik echt heel blij van. Verder kijk ik er naar uit dat mijn vriend binnenkort hier komt werken. Hij heeft zijn baan bij Nike opgezegd en gaat zich bezighouden met alles waar ik niet goed in ben: logistiek, online marketing en de financiën. Ik kan me dan volledig richten op het creatieve deel. Zoals samenwerkingen met bloggers en creatieven maar ook het opzetten van een eigen productlijn. En nee, ik ben absoluut niet bang dat we ruzie krijgen of teveel op elkaars lip zullen zitten. We zijn er beiden van overtuigd dat we Brainy Days samen naar het volgende niveau kunnen tillen. Ik kijk er stiekem wel naar uit om een baas te hebben die zorgt voor structuur en systemen!

 
 

Ben jij de volgende uitblinker?

Blink jij ook uit in ondernemen? Meld je aan en word Uitblinker van de week! We leren graag van je. 

 
 
 
 

Meer Uitblinkers