‘Tarief verlagen? Alleen onder voorwaarden’

Visagist en grimeur Barbara van Munster

Uitblinkers - 03-04-2017

Sinds 2009 verandert Barbara (51) Carlo en Irene wekelijks in zo’n beetje iedere BN’er. Daarnaast is ze de vaste visagist van veel tv-persoonlijkheden. Hoe houdt ze het zo lang vol in de toch wel lastige tv-wereld? ‘Wees terughoudend in het geven van je mening.’

Wapenfeiten

Al 27 jaar werkzaam in de tv-wereld, grimeur van de TV-kantine, vaste visagist van onder andere Irene Moors, Caroline Tensen, Gordon en Gerard Joling.

Wat kost je?

Het dagtarief in mijn vak zit ergens tussen de 150 en 750 euro in. Ik zit aan de bovenkant, maar bepaal per opdracht wat ik vraag. Dat hangt af van de branche – theater, film of commercial? – en de duur van de klus.

Belangrijkste lessen

  • Laat je niet opslokken door je werk! Hoe leuk het ook is, je familie, relatie, vrienden en gezondheid zijn het allerbelangrijkste.
  • Ga met beleid om met je mening. Praat niet teveel over anderen, wees positief en probeer aan te voelen wat je wel en niet kunt zeggen.
  • Geen zin in acquisitie? Zoek een vorm die bij je past. Stuur bijvoorbeeld werk op en bel er achteraan.
  • Vraagt je klant om korting? Overweeg het, maar alleen onder voorwaarden. Bijvoorbeeld door je voor meerdere dagen in te laten huren.

Hoe word je visagist en grimeur in de televisiewereld?

Creatief was ik altijd al. Toen ik iemand sprak die een visigieopleiding deed in Amerika, wist ik gelijk: dat wil ik ook! Na mijn opleiding keerde ik terug naar Nederland en daar heb ik in eerste instantie veel in het theater gewerkt. Toen RTL Veronique opstartte, werd ik gevraagd en eigenlijk ben ik nooit meer weggegaan. Tien jaar werkte ik in loondienst, daarna ben ik voor mezelf begonnen. Eerst in een bv met vier andere vrouwen, maar later besloten we ieder onze eigen weg te gaan. Mijn eigen uren, mijn eigen planning, het bevalt me nog steeds uitstekend.

Hoe kom jij aan je klanten?

Ze komen nu meestal naar mij toe. Gelukkig, want acquisitie is niet mijn favoriete onderdeel. Ik ben me er wel heel erg van bewust dat dat niet vanzelfsprekend is. Bij anderen heb ik gezien dat je er zo uitligt als je verslapt. Ik ga dus bij iedere opdracht voor 100 procent. Ik blijf altijd alert.

Wat is je grootste uitdaging?

Het bewaren van de balans tussen werk en privé. In de tv-wereld zijn de programmering en de agenda van de opnameleider leidend. Als ze me nodig hebben, moet ik er gewoon zijn. Soms werk ik zeven dagen per week, soms vijf of zes dagen. Nu heb ik een drukke tijd achter de rug, met soms meerdere klussen op één dag. Dat wil ik eigenlijk niet, maar voor mijn vaste klanten maak ik een uitzondering. Zij voelen zich prettiger als ik erbij ben, dus als het enigszins kan probeer ik dat wel te regelen. Maar ik zorg er wel voor dat ik me niet laat opslokken door mijn werk. Mijn privéleven, met name mijn zoon en vriend, zijn het allerbelangrijkste, dus ik wil er wel voldoende zijn voor hen. Toen mijn zoon jonger was, begon ik niet voor half negen, zodat ik hem zelf naar school kon brengen. Nu hoeft dat niet meer. Wanneer ik twee avonden gewerkt heb, zorg ik wel dat ik de rest van de week thuis ben. Vriendinnen moeten dan even wachten. Dat klinkt eenvoudig, maar het blijft best lastig. Want mijn werk is zo leuk en veeleisend dat het heel makkelijk is om er helemaal in op te gaan.

Hoe houd je het leuk?

Het ís leuk! Ik ben een positief mens en ik heb een heel positief beroep: mensen mooi maken. Ze zijn altijd blij dat ik er ben. Een vrolijk gezicht in de kleedkamer is ook wel een must. Ik ben een schakel in een groter geheel en dat kan natuurlijk geen chagrijnig schakeltje zijn!