‘Gooi jezelf niet in de uitverkoop’

Isabelle Hattink, trouwfotograaf

Bruidsfotografie truttig, voorspelbaar en vol met clichés? Niet als Isabelle Hattink (38) aan de slag gaat. Ze wint de ene prijs na de andere. Hoe doet ze dat?

Belangrijke lessen van Isabelle

  • Onderhandel niet over je prijs – je bent geen warenhuis met uitverkoop. Je eigen prijzen niet serieus nemen is slecht voor je eigenwaarde en niet eerlijk tegenover andere bruidsparen.
  • Laat op je website alleen dat deel van je werk zien dat laat zien waar jij voor staat, waar jij je mee onderscheidt. 
  • Ga niet zomaar adverteren. Dat levert vaak weinig op en kost veel. Onderzoek vooraf goed welke website of welk magazine past bij jouw werk.
  • Doe aan aftersales. Vaak zijn er leuke extraatjes te bedenken waar je klanten zelf niet aan denken, maar waar ze wél heel blij mee zijn.
Wat kun je nog meer leren van Uitblinker Isabelle? Hoe gaat ze om met kritische klanten bijvoorbeeld? En wat als een klant korting wil? Check de video.

Wapenfeiten

Werd in 2016 4e in de Fearless Photographer-competitie en strijdt op dit moment weer om de 1e plaats. Werd vorig jaar 2e in de Masters of Dutch Photography. Fotografeerde in 16 jaar op meer dan 600 bruiloften. Geeft workshops en lezingen op conferenties in binnen- en buitenland.

Wat is je tarief?

Gemiddeld besteden bruidsparen bij mij € 3200,- aan fotografie. Mijn prijs is wat hoger dan gemiddeld, maar daarvoor krijgen ze wel tien uur lang twee fotografen en een fotoboek. Alles erop en eraan, want ik heb een hekel aan verrassingen achteraf.

Hoe ben je bruidsfotograaf geworden?

Toen ik op de kunstacademie zat, vroeg een zwangere oud-klasgenoot of ik een aantal opdrachten van haar over wilde nemen. Ik vond het zo leuk dat ik bruidsfotografie ben blijven doen.

‘Mensen denken dat bruidsfotografie draait om verliefde mensen achter een boom. Ik pak het journalistiek aan’

Hoe onderscheid je je van de rest?

Het imago van bruidsfotografie is slecht; mensen denken dat het nog steeds draait om verliefde blikken vanachter een boom. Totaal onterecht! Ik probeer het imago te verbeteren door te laten zien hoe het ook kan: verhalend, met een journalistieke aanpak. Mijn visie is dat alle emoties er mogen zijn – en die zie je dan ook terug op de foto’s. Een bruid die constant aan het regelen is, of de bruidegom die vies kijkt bij het eerste hapje taart… die momenten maken het eigen. Natuurlijk mogen mensen ervoor kiezen om bepaalde foto’s uit hun album te laten, maar ik maak ze wel! Verder vind ik het belangrijk dat de foto’s vrijheid en plezier uitstralen. Ik wil laten zien welke connecties er zijn tussen mensen, want dat is wat zo’n dag bijzonder maakt.

Hoe kom je aan klanten?

Ruim 80 procent komt via via; via klanten, de buurvrouw of vrienden. De andere 20 procent vindt mijn website via Google. Ik ben redelijk goed vindbaar. De prijzen die ik heb gewonnen vorig jaar hebben ook erg geholpen, merk ik. Mensen die veel om fotografie geven, kijken welke fotografen hoog eindigen in die competitie. Verder maak ik deel uit van een groep fotografen die veel met elkaar optrekt. Daardoor heb ik altijd iemand achter de hand die ik goed ken, bijvoorbeeld als ik een keer ziek zou worden. Andersom weten ze mij ook te vinden, dus ook via deze ‘relaties’ krijg ik regelmatig nieuwe opdrachten.

Meer tips? Lees Klanten werven via je netwerk

Hoe houd je het leuk?

In totaal werk ik zo’n 70 uur per week in het hoogseizoen en 40 uur per week in het laagseizoen. Best veel dus. Toen ik een tijd lang iedere klus aan moest pakken om mijn hypotheek te kunnen betalen, kreeg ik een burn-out. Natuurlijk moet je een goede prijs voor je werk vragen, anders neem je jezelf en je werk niet serieus. Maar ik zoek nu naar meer verdieping in mijn vak waardoor ik meer geniet. Zo volgde ik onlangs een workshop journalistiekfotografie in Texas.

Hoe belangrijk is snel internet voor jou?

Van levensbelang zou ik bijna zeggen. Omdat ik vaak hele grote bestanden moet uploaden, heb ik een ouderwetse kabel laten installeren om goed te kunnen werken vanaf mijn desktop. Voor mijn mobiel, e-mail en administratie is de wifi-verbinding prima.

Ook ongekend snel en stabiel internet? Kies Zakelijk Internet dat bij je past

Meer Uitblinkers

Ben jij de volgende uitblinker?

Blink jij ook uit in ondernemen? Meld je aan en word Uitblinker van de week. We leren graag van je.