Bij mijn eerste klus dacht ik ‘Yes, dit wil ik!’

Stylist Hanna Suurland

Uitblinkers - 2016-10-17

Als je geen passend tarief vraagt, doe je jezelf tekort, vindt stylist Hanna Suurland (48). ‘Gordon zou zeggen: beter duur dan niet te koop.’

Beroep

Stylist

Wapenfeiten

Vaste stylist van Nicolette van Dam, Irene Moors, Gordon, Gerard Joling en NOS-nieuwslezers en –verslaggevers.

Lieg je wel eens?

Nope. Eerlijkheid duurt het langst.

Grootste stommiteit?

Een van de toppers moest zich ineens in andermans broek hijsen. Zijn eigen exemplaar bleek op mysterieuze wijze verdwenen in de wasserette…

Hoeveel ben je waard per uur?

Ik werk in dagdelen. Ik schat in hoe lang ik nodig heb om de perfecte outfit te vinden en baseer daar mijn prijs op.

Waarom zou iedereen jou moeten kennen?

Omdat ik meestal zie welke kleding het beste past bij iemands figuur en persoonlijkheid.

Wie moet er absoluut eens een kop koffie met jou gaan drinken?

Koning Willem-Alexander. Hij mag best wat meer stralen naast zijn altijd goedgeklede vrouw.

Goed in?

Ik kan me heel goed verdiepen in de persoon voor wie ik werk.

Belangrijkste les?

Dat het nooit te laat is om een nieuwe loopbaan te kiezen – Annie M.G. Schmidt begon pas op haar 40ste met schrijven.

Wat maakt jou de beste?

Om te beginnen: ik kijk niet hoe mijn concurrenten het doen. Nooit gedaan. Ten tweede: ik realiseer me dat je zo goed bent als je laatste opdracht. Dus het zal me nooit gebeuren dat ik “even snel een setje regel”. Het is echt geen kunst om iemand één keer fantastisch aan te kleden; het gaat er om dat iemand er telkens weer perfect uitziet. Daarvoor moet je je echt in de persoon kunnen en willen verdiepen. Weten wat hij of zij wil uitstralen. Ik ben dus meer een imagostylist dan een fashionstylist. Ten derde: ik stop mijn ziel en zaligheid in mijn werk en doe het altijd op mijn manier. Als je uitgaat van je eigen kracht, ben je op je best. Klanten merken dat.

Hoe ben je in dit vak terechtgekomen?

Toen mijn derde kind naar school ging, wilde ik weer aan de slag. Ik woon in Hilversum en vind mensen en kleding leuk, dus mijn nieuwe carrière was snel bedacht: ik wilde als stylist aan de slag. Maar dat ging uiteraard niet vanzelf. Ik heb mezelf echt een schop onder m’n kont moeten geven. Hoppa, uit die comfortzone!

Ik heb aan zoveel mogelijk mensen verteld dat ik stylist wilde worden. Toen ik hoorde dat er een assistent gezocht werd voor een kappersshow heb ik mezelf aangeboden. Ik heb me voor honderd procent ingezet. En daardoor zeiden mensen al snel: “Nu je er toch bent, wil je misschien ook even…” Vanaf dat moment heb ik keihard gewerkt.

'Je hoeft echt geen vrienden met je klant te zijn in dit vak, maar een klik moet er wel zijn.'

Hoe houd je het leuk?

Door nee te zeggen als ik geen klik heb met een persoon. Ik zit als stylist behoorlijk in iemands aura, dus het moet wel goed zitten tussen ons. Aan de andere kant: we hoeven ook geen vrienden te zijn. Ik zit soms met Gordon aan een ontbijtje in Milaan, maar ik sta vast niet bovenaan zijn lijstje als hij een feestje geeft.

Ben je scherp geprijsd?

Ik vraag wat ik mijzelf waard vind. Ik vind het belangrijk om goed betaald te krijgen. Dat moet ook wel; anders heb ik straks wel heel veel klanten, maar kan ik mijn rekeningen niet betalen.

Ik krijg wel eens te horen dat ik duur ben, maar dat vind ik niet erg. Beter duur dan niet te koop, zoals Gordon zegt. Geld is niet mijn belangrijkste motivator, maar het is wel mijn werk. Zonder passende tarieven neem je jezelf niet serieus. Bovendien: in twaalf jaar is nog geen factuur onbetaald gebleven.

Waar ben je trots op?

Dat ik doe wat ik superleuk vind. In het begin was het best spannend. Toen ik gevraagd werd voor de styling van een tv-programma met Froukje de Both en Gordon dacht ik: “Yes dit wil ik!” En tegelijkertijd: “Dit kan ik helemaal niet!” Maar ik heb het wel gedaan en het bleken hele fijne mensen te zijn om voor te werken.

Ook de pitch voor de NOS vond ik spannend. Dat was zo’n grote klus dat ik echt even goed na moest denken hoe ik het kon organiseren. Ik heb een plan gemaakt, een team samengesteld en de klus binnengehaald. Laatst belde een verslaggever: ze moest voor het Songfestival naar Stockholm. Ze had een leuk jasje gezien, maar wilde toch even van mij weten of ik het een goed idee vond. Dat is toch geweldig?!