‘Dit jaar verkopen we 250.000 capsules’

Studentondernemer David Lo Dico

Uitblinkers - 21-08-2017

Student bedrijfskunde David Lo Dico (22) en geneeskundestudent Mucahit Yalaniz (24) ontwikkelden capsules voor een betere concentratie. Na twee maanden waren ze door de eerste 10.000 pillen heen en stond de NOS op de stoep. Nu verkopen ze 1.000 capsules per dag.

Wapenfeiten

Ze verkopen 1.000 capsules per dag. De omzet groeit elke maand met 10%. Op hogescholen zijn de Braincaps ook beschikbaar in ‘snoepautomaten’. Momenteel wordt er onderhandeld met fysieke winkels.

Wat kost een capsule?

7,50 euro voor tien capsules. We hebben gekeken wat mensen ervoor willen betalen; daarom moet de prijs onder de 10 euro blijven. De productiekosten zijn laag, maar marketing en onderzoek zijn duur. Daar gaat 50% van onze winst naartoe. We keren weinig loon aan onszelf uit, zodat we alles kunnen herinvesteren.

Belangrijkste lessen

  • Zoek de interactie op met de klant; zowel fysiek, in een chatbox als op social media. Transparantie en het beantwoorden van alle vragen kweekt vertrouwen en je leert veel over de knelpunten van je product.
  • Win vertrouwen door grote merken en organisaties aan je product te binden. Klanten zullen je eerder het voordeel van de twijfel geven.
  • Stimuleer mensen op een laagdrempelige manier om over je product te praten; bijvoorbeeld op social media of door het uitdelen van samples of folders.

Hoe ontwikkel je een succesvolle studiepil?

We wisten dat er eerst een shock door Nederland zou gaan. Mensen zouden zich afvragen waarom studenten een pilletje nodig hebben om te studeren. Maar het product is een antwoord op een groot maatschappelijk probleem. 70.000 studenten gebruiken Ritalin om beter te studeren, dat zagen we overal om ons heen. Om vertrouwen te krijgen, was goed onderzoek een must. De ingrediënten moesten natuurlijk zijn en gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Mijn compagnon ontwikkelde het product en ik zorgde voor de zakelijke kant van het bedrijf. Ik heb ervoor gekozen om te ondernemen vanuit de soft launch-gedachte, zonder uitgebreid businessplan en zonder vreemd kapitaal. De eerste 10.000 capsules hebben we geproduceerd met 2000 euro studiefinanciering. We lieten een goedkope website bouwen en maakten geen reclame. Wat bleek: als je een goed product hebt, hoef je niet veel te doen. Na een paar weken waren we door onze voorraad heen; puur door mond-tot-mondreclame. Ineens stond de NOS op de stoep en wist heel Nederland van ons bestaan. Na een paar maanden maakten we zoveel winst dat er geld was om alles groter aan te pakken. Inmiddels hebben we een team van vijf medewerkers en zijn we bezig met nieuwe onderzoeken, betere beschikbaarheid en het aanspreken van nieuwe doelgroepen.

'Als universiteiten achter je staan, geeft dat een betrouwbare status.'

Hoe kom je aan klanten?

Hoe minder angst er is, hoe meer klanten we hebben. Daarom heeft onze website een chatbox, zodat iedereen met vragen bij ons terecht kan. Daarnaast geven we lezingen en verspreiden we informatie op universiteiten. Als universiteiten achter je staan, geeft dat een betrouwbare status. Via social media komen we direct in contact met onze doelgroep. Het enthousiasme stimuleert ons om een nog grotere doelgroep aan te spreken. Ook oudere mensen hebben weleens behoefte aan extra focus als er een deadline gehaald moet worden. Een andere doelgroep vraagt om een andere aanpak. Wij denken dat zij de capsules liever kopen in een fysieke winkel. Daarnaast willen we de braincaps op zoveel mogelijk plekken beschikbaar maken om de directe behoefte te vervullen. Zo zijn onze capsules beschikbaar in een soort snoepautomaat op de Hogeschool van Rotterdam. We hebben nu een team dat onderzoek doet naar de doelgroep in Berlijn en hier een netwerk opbouwt.

Wat is je grootste uitdaging?

Zaken uit handen geven. Soms zat ik wel zestien uur per dag achter mijn computer. Ik stopte veel te veel energie in zaken die niet genoeg opleverden. Ik was gefixeerd op alles zelf doen; van kleine technische zaken tot de hele boekhouding. Nu merk ik dat het beter werkt om zaken uit handen te geven en anderen te vertrouwen. Als mensen je willen nadoen, doen ze dat toch wel. Meerdere bedrijven proberen dat nu, maar we beschouwen ze niet als concurrenten. Op het gebied van een bedrijf organiseren was ik natuurlijk nog een groentje, ik kan nog zoveel leren. Toen ik besloot om een flexplek te huren om in contact te komen met andere ondernemers, ging er een wereld voor mij open.

Hoe houd je het leuk?

Ik ben stiekem alweer op zoek naar de volgende uitdaging, zowel binnen als buiten Braincaps. Vooral de beginfase van een product of idee lanceren en in de markt zetten vind ik fantastisch. Maar natuurlijk ga ik ook nog kijken waar de verdere ontwikkelmogelijkheden liggen voor Braincaps.

 
 

Ben jij de volgende uitblinker?

Blink jij ook uit in ondernemen? Meld je aan en word Uitblinker van de week. We leren graag van je. 

 
 
 
 

Meer Uitblinkers