'Ik gooi mezelf niet in de uitverkoop'

Stemacteur Rinie van den Elzen

Uitblinkers - 2016-10-17

Stemacteur Rinie van den Elzen spreekt niet zomaar alles in. 'Ik beschik over een duidelijk moreel kompas. Je moet wel ergens voor staan in het leven.'

Beroep

Stemacteur

Wapenfeiten

Stem van de Boze Wolf in de Efteling en Buzz van Playstation3. Voice-over van Geer en Goor, Barbie en De jongens tegen de meisjes. Imitaties van Frans Bauer, Johan Cruijff en Geert Wilders in Café de Wereld. Stemmenwerk in vele animatiefilms en games. Schrijft liedjes voor onder andere De Efteling.

Lieg je wel eens?

Nee.

Grootste stommiteit?

Ik kwam een keer een week te vroeg op een afspraak in Amsterdam, dat is het wel.

Hoeveel ben je waard per uur?

Ik werk zelden volgens een uurtarief, maar maak afspraken per aflevering, reeks of opdracht. Bedragen noem ik niet.

Waarom zou iedereen jou moeten kennen?

Ik heb een eigen geluid, een stem met karakter en als het moet een licht cynische ondertoon.

Wie moet er absoluut eens een kop koffie met jou gaan drinken?

Frans Bauer, want ik zou graag liedjes voor hem schrijven. Mijn voorkeur voor Frans heeft vooral te maken met zijn persoonlijkheid: oprecht en liefdevol.

Goed in?

Me als een kameleon aanpassen en inleven in de toon van het tv-programma of de commercials die ik inspreek.

Belangrijkste les?

Blijf trouw aan je principes.

Wat maakt jou zo gewild?

Ik denk een combinatie van talent, ervaring en dat ik prettig ben om mee samen te werken. De gunfactor speelt een grote rol, dus dat laatste helpt zeker. Het heeft te maken met altijd je best doen, eerlijk zijn en je afspraken nakomen. Het talent krijg je cadeau, maar net als in ieder vak moest ik veel oefenen en ervaring opdoen. Ik begon met hardop voorlezen uit de krant en van Teletekst. Daarmee verbeterde ik mijn ritme en timing. Nu neem ik vaak zelfstandig op in eigen studio, dan moet ik mezelf ook regisseren. Al die ervaring helpt daar enorm bij.

Hoe ontdekte je jouw talent?

Mensen zeiden tegen me dat ik een bijzondere stem heb. In het begin dacht ik “het zal wel”, maar op een gegeven moment ging ik mijn eigen talent herkennen. Ik schreef me in bij een stemmenbureau en een week later had ik al mijn eerste tv-programma: Boobytrap. Dat bureau had een top-40 van de meest gevraagde stemacteurs – binnen een jaar stond ik op 1 en ik heb daar 5 jaar gestaan.

'Ik kon vanaf het begin een serieus tarief hanteren'

Kon je er gelijk van rondkomen?

Ja, ik heb van het begin af aan een serieus tarief kunnen hanteren. Dat vind ik ook terecht: als A-stem moet je ook als A-stem betaald worden. Ik wijk daar niet zomaar van af. Natuurlijk word ik wel eens zenuwachtig als de telefoon een tijdje niet gaat. Dat is best raar: soms komen de opdrachten achter elkaar binnen, soms blijft het ineens angstvallig stil.

Toch gooi ik mezelf nooit in de uitverkoop. Ook omdat ik weet dat opdrachtgevers in veel gevallen weer bij mij terugkomen. “Laten we toch Rinie maar nemen, want dan is het tenminste in één keer goed”, hoor ik dan. Ik investeer in mezelf. Thuis heb ik een studio die me 40.000 euro heeft gekost. Klanten weten me gelukkig wel te vinden, met name voor het inspreken van radio- en tv-commercials. Dus die investering is de moeite waard.

Je werkt voor De Efteling, maar ook voor Bobbi Eden. Ben je overal voor in?

Zeker niet. Ik beschik over een duidelijk moreel kompas waar ik niet zomaar aan voorbij ga. Je moet wel ergens voor staan in het leven. Liever geen politiek of porno, betekent dat in mijn geval. Bobbi Eden is een uitzondering – haar programma bleek veel kuiser dan ik vooraf dacht. Mijn toon is doorgaans een beetje cynisch, veel programmamakers vinden dat een fijne toon. “Een beetje zoals Rinie graag” krijgen concurrenten soms te horen. En de tekstschrijver heeft mij in mijn hoofd als hij zijn teksten maakt. “Ik ga even naar mijn inner-Rinie”, zegt hij dan.

Leveren jouw strikte grenzen problemen op?

Eigenlijk niet. Ik meld het direct in het begin. Dat ik mijn grenzen bewaak, maakt me niet moeilijk om mee te werken. Het helpt ook dat ik vrijwel altijd met een goed alternatief kom als ik iets liever niet wil zeggen.

Wat is het lastigste aspect van ‘Rinie zijn’?

Dat ik geen acquisitie kan doen. Ik doe dit al twintig jaar, dus iedereen weet wat ik doe en als ze me willen, weten ze me te vinden. Het is toch vooral een kwestie van smaak. Wel probeer ik veelzijdig te zijn om te voorkomen dat ik zonder werk zit. Zo schreef ik al meerdere kinder-CD’s voor De Efteling en af en toe schrijf ik teksten voor tv-programma’s en theatershows. Als Roodkapje mijn liedje zingt in de Efteling ben ik misschien wel het meest trots.

Je had een marketingbaan. Ooit nog terug naar negen-tot-vijf?

Nee, alsjeblieft niet. Ik vond het verschrikkelijk. Al die blabla en veel mensen die niet zichzelf zijn. Ik dacht op een bepaald moment: ik werk alleen maar voor het geld. En geld is zeker niet zaligmakend. Ik ben dus heel blij dat ik mijn hart heb durven volgen. Daardoor doe ik nu iedere dag wat ik leuk vind. En hoef ik nooit meer een pak aan.