'Ik wil succesverhalen maken'

Sportrecruiter Sander Fonville

Uitblinkers - 2016-10-17

Hij ambieerde een carrière in de sport, maar vacatures bleken moeilijk te vinden. Dus ontwikkelde Sander Fonville (31) SportNetwerk: hét vacatureplatform in de sport in de Benelux. Met werving- en selectiebureau SportScoutz vond hij een tweede gat in de markt.

Beroep

Sportrecruiter

Wapenfeiten

Oprichter van hét carrièreplatform in de sport in de Benelux. Vijfde bij de ZZP’er van het Jaar-verkiezing van 2015, eerste in de categorie HR.

Lieg je wel eens?

Ik heb vast weleens een leugentje verteld of iets achterwege gelaten. Maar eerlijkheid duurt naar mijn idee het langst.
Grootste stommiteit?Te veel hooi op mijn vork nemen. Ik heb soms te veel opdrachten aangenomen, waardoor ik geen 100% focus had. Dat komt voort uit moeilijk nee kunnen zeggen.

Hoeveel ben je waard?

Voor mijn werving- en selectiebureau SportScoutz vraag ik geen uurtarief maar werk ik met een fee. Een percentage van het bruto jaarsalaris van degene die ik werf. Dat verschilt per opdracht. Op vacaturesite SportNetwerk vraag ik 50 euro voor het plaatsen van een vacature.

Waarom zou iedereen jou moeten kennen?

Wil je in de sport werken, dan moet je bij mij zijn. De meeste mensen kennen mij of de organisatie al wel van naam, maar nog niet van gezicht.

Wie moet er absoluut eens een kop koffie met jou gaan drinken?

Het is een beetje cliché, maar werkgevers die op zoek zijn naar sportief personeel. Er zijn veel bedrijven die ik verder kan helpen.

Goed in?

Door mijn jarenlange ervaring heb ik kennis van de branche, organisaties en mensen. Ik weet goed waar iemand past.

Belangrijkste les?

Je moet als ondernemer durven uitspreken waarvoor je staat en als jouw kennis ingeschakeld wordt, moet er ook voor betaald worden. Ik ben daar in het verleden weleens te makkelijk in geweest.

Hoe ben je sportrecruiter geworden?

Tijdens en na mijn studies Commerciële Sporteconomie aan de Hogeschool van Amsterdam en de Master in Sportmanagement aan het Johan Cruyff Institute ervaarde ik dat het heel moeilijk was om een baan in de sport te bemachtigen. Klasgenoten hadden hetzelfde probleem. Dus ik dacht: ik begin zelf een platform waarin een overzicht komt van alle beschikbare opleidingen, stages en banen in de sportbranche. Dat bestond nog niet.

Ik begon met het benaderen van hogescholen met sportopleidingen en hun alumniverenigingen. Werkgevers heb ik in eerste instantie gratis vacatures laten plaatsen. Dat nam de eerste drempel weg. Zo bouwde ik het platform op met grote partijen en is het snel gegroeid. Inmiddels trekt de website meer dan 200.000 unieke bezoekers en hadden we in 2015 1.500 vacatures online. Ondertussen werd ik steeds vaker gevraagd door bedrijven of ik geen goede mensen kende en deze rechtstreeks aan hen door kon sturen. Zij hadden geen zin om honderden cv’s door te ploegen. Ik hielp in het begin pro deo, maar uiteindelijk dacht ik: ik ben gekke Henkie niet. Daardoor ben ik mijn tweede onderneming gestart: SportScoutz. Een werving- en selectiebureau in de sport. Ook dat bestond nog niet.

Twee keer een gat in de markt dus?

Ja, eigenlijk wel. SportScoutz is het enige recruitmentbureau in de Benelux dat gespecialiseerd is in sport. Je ziet dat bedrijven in de sportmarkt liever met specialisten werken met verstand van de branche. Er zijn veel wervingspartijen die af en toe een sportgerelateerde vacature erbij doen.

Moet je veel moeite doen voor het binnenhalen van opdrachten?

Nee, dat valt mee. Die opdrachten komen vooral uit mijn netwerk. Zij krijgen een vacature niet ingevuld en schakelen mij in. Sport is toch een ons-kent-ons-wereldje. Mijn naam staat goed bekend. Onder andere Shimano en Under Armour zijn organisaties die SportScoutz inschakelen. Door niet te veel opdrachten tegelijkertijd aan te nemen, kan ik me optimaal inzetten voor het vinden van de juiste persoon. Ik ga voor kwaliteit.

"Mijn tarief kan altijd nog omhoog."

Eerst SportNetwerk, nu SportScoutz. Niet bang voor kannibalisatie?

Ik wil bij SportNetwerk de drempel laag houden. De plaatselijke fitnessclub die een instructeur zoekt, kan ook een vacature plaatsen. Het idee was en is nog steeds om een totaaloverzicht aan te kunnen bieden van jobs in de sportbranche. Met SportScoutz ga ik een stap verder in het bieden van een aanvullende dienstverlening voor wie niet zit te wachten op honderden sollicitaties, of voor wie een vacature niet ingevuld krijgt. Wij hebben een groot netwerk en benaderen ook niet-actief werkzoekenden die zelden online kijken voor een nieuwe uitdaging.

Je werkt bij SportScoutz met fees. Hoe heb je je tarief bepaald?

De meeste werving- en selectiebureaus werken met fees. Ik heb een paar bureaus gesproken over hun tariefstelling en ik spreek werkgevers en hoor wat zij aan hun eerdere partners betaalden. Ik werk vooral op basis van ‘no match, no pay’. Zij betalen pas als de nieuwe medewerker het contract heeft getekend.

Onderhandel je over een tarief?

Af en toe. Maar ik zit niet hoog, dus meestal gaan ze akkoord met de voorwaarden. SportScoutz is nog een startup. Ik wil succesverhalen maken en vertellen. Mijn tarief kan altijd nog omhoog. Ik heb ook een opdracht niet aangenomen omdat de opdracht te moeilijk was in verhouding tot de verdiensten. Soms is het een zoektocht tussen mensen helpen en daadwerkelijk je bedrijf uitbouwen. Ik wil heel graag mensen helpen, maar ik wil het wel goed doen. Soms is het daarom beter om een opdracht te laten lopen. Beter één opdracht op 100%, dan twee op 75%.

Stel: je verkoopt je bedrijven en treedt in dienst bij een baas. Kan dat nog?

Wanneer ik in dienst kan blijven van het bedrijf en mijn eigen gang kan blijven gaan, dan zou ik dat wellicht overwegen. Anders niet. De vrijheid die ik nu heb, krijg ik in loondienst niet meer terug.