‘Werkt je concept? Verhoog je tarief!’

Mark Siegenbeek van Heukelom, quarterlife-expert

Uitblinkers - 21-08-2017

Mark Siegenbeek van Heukelom (33) wist het toen nog niet. Maar zijn carrièreswitch werd in gang gezet door een quarterlifecrisis. De voormalig ingenieur helpt nu anderen bij het waarmaken van hun dromen. ‘Ik begeleidde bijvoorbeeld een ambtenaar die schrijver werd en een consultant die nu shiitakes kweekt.’

Wapenfeiten

Begon drie jaar geleden voor zichzelf en publiceerde in 2017 zijn eerste boek:‘Is dit het nou?’. Investeerde 67.000 euro in zijn eigen persoonlijke ontwikkeling. Hielp met coaching, trainingen en gesprekken minstens 700 andere quarterlifers.

Wat is je uurtarief?

Particulieren betalen 3000 euro inclusief btw voor een traject van zes maanden. Voor bedrijven hanteer ik een uurtarief van 175 euro (exclusief btw). Trainingen variëren van 1200 euro (tot tien personen) tot 2400 euro (tot 35 personen) per dagdeel.

Belangrijke lessen

  • Help je je doelgroep echt vooruit, dan kun je best je tarief verhogen. In eerste instantie waren mijn prijzen een stuk lager. Toen baseerde ik mijn tarieven op de prijzen- en tarievengids. Sinds ik inzie dat ik mijn doelgroep flink vooruit help, durf ik een eerlijkere prijs voor mezelf te vragen.
  • Kies voor een doelgroep in plaats van voor een product. Als je werkt voor een hele leuke doelgroep – die jou ook nog eens kan betalen – blijft je werk leuk.
  • Zorg dat je weet waar je passie ligt. Dat doe je in twee stappen: zelfonderzoek en vervolgens naar buiten gaan en dingen uitproberen. Zo ontdek je of een lichte fascinatie omslaat in een ‘kwispelende staart’.
  • Doorzie en doorbreek je beperkende overtuigingen. Met gedachten als ‘maar mijn ouders vinden het raar’ of ‘daar kun je toch niks mee’ houd je jezelf klein.
  • Werk aan je relatie met geld. Als je weet hoe je over geld denkt, kun je je er minder door laten sturen en een eerlijke prijs vragen voor je producten.

Hoe word je quarterlife-expert?

Ik heb Technische Bedrijfskunde gestudeerd in Groningen. Daarna startte ik als sustainabilty consultant en deed ik een algemeen management traineeship bij ORMIT. Daar heb ik heel veel geleerd, maar na zo’n drie jaar in loondienst wilde ik iets anders. Ik wist dat ik trainingen wilde geven en toen iemand tegen mij zei: ‘Wat een fijne coach ben jij!’ begon het balletje echt te rollen. Ik volgde een coachopleiding en het werd me steeds duidelijker welke kant ik op wilde. Achteraf gezien zat ik al een tijd in een dikke quarterlifecrisis en krabbelde ik er nu uit. Ik ben als coach heel breed begonnen. Maar uiteindelijk heb ik gekozen voor een hele specifieke niche en bijbehorende doelgroep: hoogopgeleide mensen tussen de 24 en 36 jaar die vastlopen.

'Ik probeer van klanten 'raving fans' te maken die vanzelf hun netwerk attenderen en hun vrienden naar me toesturen.'

Hoe kom jij aan je klanten?

Mijn netwerk bij ORMIT heeft me erg geholpen. Al mijn collega’s uit die tijd zijn op mooie plekken in de corporate wereld terechtgekomen, dus via hen krijg ik nog weleens opdrachten. Verder heb ik met mezelf afgesproken om wekelijks een blog te schrijven, dat ik verspreid via social media. Dat levert altijd veel reacties en regelmatig ook nieuwe opdrachten op. Tot slot probeer ik tijdens trainingen altijd tienen terug te krijgen in de evaluatie. Ik neem veel verantwoordelijkheid voor het energieniveau van de groep. Ik probeer ze voortdurend bij de les te houden en zorg dat ze stuiterend van enthousiasme naar huis gaan. Zo probeer ik van klanten ‘raving fans’ te maken die vanzelf hun netwerk op mij attenderen en hun vrienden naar me toesturen.

Wat is je grootste uitdaging?

Mijn successen vieren in plaats van direct door te gaan met het volgende. Nu mijn boek is verschenen, probeer ik dus om daar de vruchten van te plukken en niet gelijk door te hollen naar het volgende project. Verder vind ik het nog steeds lastig om mijn diensten proactief aan te bieden. Ik blijf risicomijdend terwijl ik graag lef wil blijven tonen. Dus hop, wél met mijn hoofd op camera en vloggen!

Hoe houd je het leuk?

Door me te blijven verbinden met mijn sociale omgeving. Ik geloof niet in work-life balance, want dat loopt sowieso door elkaar heen. Maar balans is wél belangrijk. En ik heb gemerkt dat ik gemakkelijker vrije tijd kan nemen als ik sociale dingen inplan voor mezelf. Dus wel die vakantie inplannen en afspraken maken met vrienden en familie. En ik ben aan het daten!

 
 

Ben jij de volgende uitblinker?

Blink jij ook uit in ondernemen? Meld je aan en word Uitblinker van de week! We leren graag van je. 

 
 
 
 

Meer Uitblinkers