‘Durf te vragen wat je waard bent’

Willem Hilberdink, co-founder UnScared CrossFit

UnScared CrossFit heeft ondanks het verhogen van het tarief nog steeds een wachtlijst. De kracht? Een sterke (online) community van ambassadeurs bestaande uit leden én coaches.

Belangrijke lessen van Willem

  • Vraag om suggesties en kritiek van je klanten en wees transparant over wat je met die feedback doet. Op die manier creëer je een ‘community-based business’.
  • Maak van je medewerkers ambassadeurs. Betrek ze bij de resultaten en de financiën.
  • Kies liever voor een betaald product met hoogwaardige kwaliteit in plaats van 'free goodies'. 

Hoe onderscheidt Willem Hilberdink zich van zijn concurrenten? Hij vertelt het in de video.

Wapenfeiten

Heeft in 3 jaar tijd 500 leden in Utrecht waarvan nul slapende leden. Een geprojecteerde jaaromzet van een half miljoen. Heeft een jaarlijks retentiepercentage van 98%.

Wat kost het?

Een abonnement kost tussen de € 90,- en de € 135,-.

Waarom is jullie concept uniek?

‘Veel fitnessscholen vinden slapende leden fijn, want dan verdienen ze ook echt slapend geld. Dat is ons te makkelijk. Leden kunnen bij ons maandelijks opzeggen. Dit stimuleert ons om een kwalitatief hoogstaand product te leveren. Het is echt ons doel om een actieve groep te creëren. Iedereen komt binnen met een doelstelling en een verhaal, daar gaan wij actief aan werken met goede coaches. Via de app, waar ze inchecken voor een training, kunnen we bijhouden welke lessen populair zijn. We gebruiken hiervoor anonieme data. Als we zien dat leden al een tijdje niet zijn geweest, sturen we een persoonlijk kaartje. Dat alles maakt ons product dynamisch, aangepast op de wensen van onze leden. We zijn dan wel één van de duurste in de Benelux, maar wel de grootste met de snelste groei!’

Leden kunnen iedere maand opzeggen. Dat houdt ons sterk om naast goede trainingen, leden ook andere redenen te geven om bij ons te blijven.

Hoe bereik je de doelgroep?

‘Onze locatie valt natuurlijk op: een oude NS loods van 900 m2 in Utrecht. Naast onze fysieke locatie zijn we ook op social media goed vindbaar. Op Instagram en Facebook hebben wij een groot organisch bereik. Adwords en betaalde campagnes hebben wij niet nodig. Online delen wij mooie, professionele foto’s en video’s van onze trainingen, coaches en leden. Zo bouwen wij ook aan een online community van ambassadeurs. Eerlijk is eerlijk: mond-tot-mond reclame is nog steeds belangrijk. Als je iets goeds neerzet waar mensen behoefte aan hebben, praten ze er vanzelf over met hun vrienden, offline en online.’

Hoe bepaal je de prijs?

‘Onze aanvankelijke prijs was € 85,-. Veel te laag, bleek later. Dat is één van onze grootste fouten geweest; bang zijn om te vragen wat wij waard zijn. Ons concept staat of valt met goede, betrokken coaches. Daarom hebben wij tegen onze leden gezegd: we gaan nog veel meer vette dingen doen, maar wij moeten wel de prijs verhogen. Dat bleek eigenlijk geen probleem. Een lage prijs is tegenwoordig geen unique selling point. Ondanks het feit dat wij onze prijs hebben verhoogd naar € 135,- hebben wij nog steeds een wachtlijst.’

Hoe belangrijk zijn data?

‘Data analyseren is essentieel om gezond te groeien. Als je dingen niet systematiseert weet je nooit of je bedrijf klaar is voor veranderingen, nieuwe werknemers of nieuwe producten. Samen met een virtual assistent, een business controller en onze fulltime medewerkers analyseren we maandelijks onze omzet, kosten, de bezetting en de opzeggingen. Daarnaast vragen we meerdere keren per jaar om feedback van onze klanten door middel van enquête, individuele gesprekken en Live Q&A's.’

Meer Uitblinkers

Ben jij de volgende uitblinker?

Blink jij ook uit in ondernemen? Meld je aan en word Uitblinker van de week. We leren graag van je.