'Soms sla ik een grote klant af'

Manus AA, oprichter Spielwork

Al die nietszeggende vacatureteksten? Manus Aa (29) was er klaar mee! Hij bedacht een manier om de juiste kandidaat aan de juiste baan te koppelen. De key: transparantie.

Belangrijke lessen van Manus

  • Een bekende ondernemerswedstrijd winnen, is goede PR. Die exposure kan jou verder helpen in je opstartfase.
  • Het is niet erg als je pilot niet rendabel is. Maak hem goedkoop en zorg dat er veel mensen instappen, zodat je ook meer mensen kan overtuigen.
  • Koude sales? Stuur een kort en informeel mailtje naar de persoon die ook daadwerkelijk beslissingsbevoegd is. Daarna is het zaak zo snel mogelijk op de koffie te komen.
  • Heb je een onderscheidende propositie? Hou je daar dan ook aan ook al moet je grote klanten afslaan.

Hoe is Manus met Spielwork begonnen? Hij vertelt het in de video.

Wapenfeiten

Won de Quote Talks pitchwedstrijd en kreeg aandacht in de Telegraaf, NRC en Elsevier. Werkt na anderhalf jaar al voor grote corporates, zoals Nuon, Elsevier, KPN en Sodexo. Spielwork bestaat inmiddels uit een team van 8 mensen.

Wat kost het?

'Bedrijven betalen voor een abonnement. Dat bedrag is afhankelijk van het aantal vacatures dat door Spielwork wordt gemaakt. Onze pilot kost € 1.950,- in totaal voor één vacature.'

Hoe is het idee ontstaan?

‘Ik was zelf op zoek naar een nieuwe baan. Ik verbaasde mij over de vacatureteksten. Wat houdt een ‘marktconform’ salaris in? En wanneer ben ik een ‘hands-on teamplayer'? Het leken wel advertenties. Ik had de neiging medewerkers van zo’n bedrijf te bellen om te vragen hoe hun werkdag eruitziet. Toen kwam ik op het idee van Spielwork: vacatures die échte informatie geven en de baan visualiseren met video’s en voorbeeldagenda’s.’

'Je kunt het beste eerst verkopen en dan pas bouwen. Klanten betalen pas als het live gaat.'

Hoe ga je van een idee naar een bedrijfsconcept?

‘Wetenschappelijk onderzoek bevestigde mijn vermoedens: een bedrijf maakt meer kans op de juiste kandidaten als je een realistisch beeld schept van de baan. Toch wordt het vrijwel nooit gedaan. Daar zag ik dus wel een ‘gat in de markt’. Door voor je online campagne een transparante vacature met een video of planning van een werkdag in te zetten bereik je gericht de juiste kandidaten. In de praktijk blijkt dat wij door onze propositie soms ook grote klanten moeten afslaan. Als een bedrijf weigert een salarisindicatie in de vacature te zetten, kunnen wij geen zaken doen. Dat doet pijn, maar wij willen ons onderscheiden en uiteindelijk ook laten zien wat dat oplevert.’

Wat is je verdienmodel?

'We zijn klein en willen snel groeien, dus onze prijzen zijn scherp. Bedrijven kunnen een abonnement voor een x-aantal vacatures afnemen. Sommige bedrijven hebben iets meer overtuigingskracht nodig. Daarom is er ook een pilot mogelijkheid. Bedrijven kunnen dan één vacature afnemen inclusief foto’s en bedrijfsvideo voor € 1.950,- Daar verdienen wij niks aan. Maar we geloven in ons product en het is een goede manier om er op een laagdrempelige manier kennis mee te maken.’

Zo past toolontwikkelaar Kevin Westermeijer een pilotoplossing toe met de tickettool Convious

Waarom mik je direct op grote corporates?

‘Deze partijen hebben jaarlijks een vast aantal vacatures in te vullen. Dan heb je het dus over traineeships en andere banen onderin de piramide. Zij betalen in een abonnementsvorm een vast bedrag per vacature inclusief video’s. Als wij succes boeken, hopen wij steeds meer te doen voor deze partijen. Mijn beste tip voor koude sales: stuur een kort en informeel mailtje naar de persoon die ook daadwerkelijk beslissingen maakt. Het doel is om zo snel mogelijk op de koffie te komen. Als je concept onderscheidend en de markt er klaar voor is, verkoopt het zich vanzelf.’

Meer Uitblinkers

Ben jij de volgende uitblinker?

Blink jij ook uit in ondernemen? Meld je aan en word Uitblinker van de week. We leren graag van je.