‘Zonder data geen succes’

Julian Jagtenberg, medeoprichter slaaprobot Somnox

Julian Jagtenberg (22) ontwikkelde samen met drie medestudenten de slaaprobot Somnox. De knuffelbare robot helpt je ’s nachts in het ideale ademhalingsritme te komen. Met een Kickstarter campagne haalden ze in één maand 2 ton op.

Belangrijke lessen van Julian

  • Focus je op de menselijke meerwaarde en emotie van je product en niet alleen op de technische mogelijkheden. Het is moeilijk om je te onderscheiden met een levenloze gadget.
  • Laat je business niet berusten op aannames. Test of alles wat je doet klopt door middel van data. 
  • Ben je een startup? Zoek grote bedrijven die zich willen verbinden aan jouw nieuwe innovatie. Zo kun je gebruik maken van hun netwerk en leveranciers.

Hoe heeft Julian Jagtenberg Somnox op de markt gebracht? Hij vertelt het in de video.

Wapenfeiten

Wonnen diverse internationale awards, groeiden in twee jaar van 4 naar 18 man, haalden in één maand 2 ton op met een kickstarter campagne, hebben een partnership met Auping, zijn actief in de USA, Canada en de EU.

Wat kost het?

€549 euro,-

Hoe is Somnox ontstaan?

‘Op de Technische Universiteit, daar worden aan de lopende band innovatieve ontdekkingen gedaan. Samen met een groep studenten hield ik mij bezig met de ontwikkeling van een zachte robot om mensen te helpen met slapeloosheid. Als je de robot knuffelt, helpt hij je om in het juiste ademhalingsritme te komen. Op onze researchpaper kregen wij al duizenden reacties. Dat heeft ons getriggerd om de commerciële mogelijkheden te verkennen. Wij lanceerden een kickstarter campagne en haalden in 30 dagen 2 ton op. Toen waren wij naast ingenieurs ineens ook vier ondernemers.’

"Het wordt steeds belangrijker om in emoties en waarden te praten."

Hoe bereiken jullie je doelgroep?

‘Wij focussen ons op de online business, dan hoef je niet binnen de landsgrenzen te blijven. In Amerika is de koopkracht bijvoorbeeld veel groter en slapeloosheid is overal ter wereld een probleem. Het voordeel is dat wij goed zijn met codes en data, dan ligt de wereld aan je voeten. Met een datascript kunnen wij mensen die tweetten over slapeloosheid targetten. Ons datascript stuurt iedereen een persoonlijk bericht met de vraag of Somnox ze misschien kan helpen. Zo hadden wij voor de productie al een enorme groep fans. Samen met deze community hebben wij alles getest; van de vorm tot het materiaal.’

‘Qua online marketing waren wij vrijwel meteen gefascineerd door growth hacking, oftewel: punten vinden in bestaande systemen waar je slim op in kunt spelen met minimale budgetten. Ons Twitterscript is daar een voorbeeld van. Toen wij naar de grootste technologiebeurs in Las Vegas mochten, hebben wij ’s nachts prototypes in de kamers van de journalisten gelegd. Overdag kregen ze al miljoenen prikkels. ’s Nachts hadden ze acht uur de tijd voor ons product.’

Waarom een samenwerking met Auping?

‘In de beginfase hebben wij Auping aangeschreven voor een kleine sponsorbijdrage en de zachte stoffen. De samenwerking is steeds hechter en groter geworden. Nu zijn ze onze grootste partner. De productie wordt in de Auping fabrieken in Deventer gedaan. Daarnaast kunnen mensen die twijfelen Somnox testen in een Aupingwinkel. Auping heeft verder geen aandelen in ons bedrijf. Voor hun merknaam is het goed om zich te verbinden aan een innovatief product.’

Meer Uitblinkers

Ben jij de volgende uitblinker?

Blink jij ook uit in ondernemen? Meld je aan en word Uitblinker van de week. We leren graag van je.