Digitaal visitekaartje via handdruk

Babak Heydari, oprichter Shake-on

Babak Heydari (30) is bedenker van het digitale visitekaartje in de vorm van een polsbandje. Een briljante oplossing voor bezoekers van een zakelijk evenement.

Belangrijke lessen van Babak

  • Durf fouten te maken, daar leer je het meeste van.
  • Houd hoofd en hart gescheiden. Het is belangrijk om continue goed te weten wat belangrijk is voor jouw bedrijf. Wie en wat zorgt ervoor dat jouw bedrijf groeit en dat er geld binnenkomt? Zo maak je keuzes op basis van feiten. Dat kan ook betekenen dat je van bepaalde dingen of bepaalde mensen afscheid moet nemen.
  • Maak handig gebruik van de anonieme data en denk slim na hoe je daar inkomsten mee kunt genereren.

Hoe heeft Babak Heydari zijn product in de markt gezet? Hij vertelt het in de video.

Wapenfeiten

Werkt onder andere samen met Shell en Roche in Nederland en faciliteert events in Duitsland en Azië. Van de slimme polsbandjes worden er maandelijks 3.000 gemaakt. De armbanden zijn op 66 events ingezet met ruim 51.000 gebruikers en meer dan 180.000 handshakes.

Wat is je verdienmodel?

‘Wij verhuren de bandjes aan een evenementenorganisator. Het bandje zelf varieert in prijs: je kunt voor een basic bandje gaan zonder logo, dat kost € 12 per stuk. Of je kiest een branded bandje mét logo en dan kost het bandje € 15. Voor een rapport van het evenement vragen we additionele kosten.’

Hoe is het idee ontstaan?

Met een simpele handdruk wissel je direct gegevens uit. De data die tijdens een evenement worden opgeslagen, worden gebruikt door bezoekers, maar ook door standhouders en organisatoren. ‘Het idee ontstond tijdens mijn studietijd. Op een festival serveerde Budweiser bier in bekers met een chip. Zodra je proostte, ontving je automatisch een vriendschapsverzoek via Facebook. Dat principe leek me wel wat voor het uitwisselen van zakelijke gegevens, maar dan met het schudden van handen.’

Hoe werkt het nu precies?

‘In eerst instantie is het product bedoeld voor de bezoekers. Zij komen via de handdruk op een natuurlijke manier met elkaar in contact en worden direct online met elkaar verbonden via de armbandjes. Na afloop van het event lever je het bandje in en krijg je via e-mail een linkje toegestuurd met de gegevens die met het bandje zijn vergaard. Op het Shake-on platform met jouw profiel kun je zien wie je allemaal de handen hebt geschud en wat zijn of haar zakelijke contactgegevens zijn. Voor organisatoren heeft het bandje een meerwaarde omdat we via anonieme data real-time inzicht kunnen geven in bezoekersstromen.’

Zo komt Boy Lokhoff, oprichter Healthy Workers, aan nieuwe klanten 

Hoe zit het met de privacy?

‘De gebruiker is van tevoren goed op de hoogte gesteld waarvoor het bandje dient en wat er met zijn gegevens gebeurt. Ook kan de bezoeker aangeven welke gegevens hij wel en niet wil delen of welke informatie hij wil afschermen. De gegevens worden niet doorverkocht aan derden. Bezoekersgegevens worden versleuteld weggezet in de cloud, en zijn dus beveiligd.’

Hoe kwam je aan startkapitaal?

‘Ik ontving een startkapitaal via incubators en bij de Rabobank kon ik een persoonlijke lening krijgen. Met een proof of concept, een businessplan en een netwerk van incubators, wist ik particuliere investeerders en bedrijven te overtuigen. Het product is uniek en er is geen concurrentie. Dus dat ging vrij makkelijk.’

Meer Uitblinkers

Tips en inspiratie voor ondernemers

Tips van succesvolle ondernemers, de nieuwste artikelen en zakelijke aanbiedingen in je inbox.

Ben jij de volgende uitblinker?

Blink jij ook uit in ondernemen? Meld je aan en word Uitblinker van de week. We leren graag van je.