'Marketing? Zet je fans in!'

Pit Janssen, oprichter Medapp

Apothekers die niets weten over het medicatiegebruik van hun patiënten? Dat vond Pit Janssen (28) niet gezond. MedApp lost dit probleem voor tienduizenden Nederlanders op.

Belangrijke lessen van Pit

  • Hou focus, juist in de beginfase. Neem alleen opdrachten aan die echt aansluiten op je propositie.
  • Vraag voordat je nieuwe functionaliteiten toevoegt, eerst de actieve gebruikers om feedback en creëer dan een testteam.
  • Zorg dat grote organisaties fan van je worden en je verhaal verder vertellen. Mond-tot-mond reclame blijft een efficiënte marketingtechniek. 

Hoe heeft Pitt Jansen Medapp op de markt gebracht? Hij vertelt het in de video.

Wapenfeiten

Heeft ruim 100.000 downloads en zorgt ervoor dat tienduizenden Nederlanders hun medicijnen goed gebruiken. Is het grootste medicatieplatform van Nederland. Werkt samen met grote (academische) ziekenhuizen, patiëntenverenigingen en apotheken.

Wat kost het?

'MedApp is gratis, maar we verkennen de mogelijkheden op het gebied van een betaalde premiumversie. Een deel van de gebruikers doneert inmiddels. Zorgprofessionals betalen voor een samenwerking.'

Hoe is het idee ontstaan?

‘Ik studeerde voor apotheker. Tijdens mijn stage viel het mij op dat de apothekers niets wisten over het medicijngebruik van de patiënten. Als je geen basisinformatie hebt, kun je ook geen advies geven. Ik dacht meteen aan een applicatie om gebruikers te stimuleren hun medicatie in te nemen. Ik benaderde een jeugdvriend die op dat moment een goedlopend IT-bedrijf had. Samen hebben we MedApp ontwikkeld.’

'Kijk voor het lanceren van de app welk probleem je wilt oplossen voor wie en leg het dan aan ze voor. Partijen willen je dan wel helpen.'

Wat doet de applicatie?

‘Dankzij de medicijnwekker weet je precies wanneer je de medicatie moet innemen. Om te weten hoe je het medicijn moet innemen, bekijk je de online bijsluiter of het instructiefilmpje. Ook houdt de app de voorraad bij en geeft vervolgens de apotheker een seintje voor een herhaalrecept.'

Wat is je verdienmodel?

‘Mensen kunnen via de app een donatie doen. Daarnaast verkennen wij mogelijkheden om een betaalde, premiumversie te ontwikkelen met extra functionaliteiten. Zorginstellingen of belangenorganisaties betalen voor het bouwen van een gepersonaliseerde functionaliteit, bijvoorbeeld speciaal gericht op een bepaalde aandoening. Zo kunnen zorginstellingen de medicijn inname monitoren en krijgen ze inzicht in de klachten en bijwerkingen. Wij krijgen helaas ook samenwerkingsverzoeken waar wij “nee” tegen moeten zeggen. Met een klein team moet je keuzes maken en goed opletten welke ontwikkelingen echt bijdragen aan je doel.’

Zo ziet het verdienmodel er uit van Winestein, een digitale somelier

Hoe kom je aan klanten?

‘Wij vragen bestaande klanten om ons te introduceren bij andere zorgprofessionals. Zo heb je altijd een streepje voor. Hierna probeer ik iemand zo snel mogelijk face-to-face te spreken en vraag ik wat MedApp kan betekenen. Veel grote zorgverleners zijn fan van ons product, worden ambassadeur en vertellen erover tijdens presentaties. Mond-tot-mondreclame is voor ons een hele goede marketingtechniek.

Zo kreeg juriste Charlotte Meindersma meer klanten via social media
Zo kreeg juriste Charlotte Meindersma meer klanten via social media

Wat hebben jullie in de toekomst bereikt?

‘Over twee jaar gebruiken 500.000 Nederlanders MedApp en hebben wij nog meer mensen geholpen om hun medicijngebruik onder controle te krijgen. Dit gaan wij realiseren door meer aandacht en geld te besteden aan marketing. Het is essentieel dat de miljoenen medicijngebruikers weten dat ze MedApp kunnen gebruiken. Wij denken er bijvoorbeeld over na om meer awareness te creëren door samen te werken met social influencers.’

Meer Uitblinkers

Ben jij de volgende uitblinker?

Blink jij ook uit in ondernemen? Meld je aan en word Uitblinker van de week. We leren graag van je.