Bitcoins voor je gezondheid

Mike van Holsteijn, oprichter van Healthcoin

Mike van Holsteijn (44) kreeg in de testfase al 1300 jongeren enthousiast voor een groentesapje. Nu weet hij met zijn ‘gezonde munt’ al 5 regio’s en diverse organisaties letterlijk in beweging te brengen.

Belangrijke lessen van Mike

  • Zorg dat je altijd aansluit op de behoefte van de markt en blijf continu scherp op je verdienmodel. Blijf ook daarin meegaan met de tijd. Dit kan ook zonder je product te veranderen.
  • Test bij iedere potentiële klant je product op een aansprekende manier. Zo bewijs je dat het werkt! Dat succes overtuigt de klant die het op zijn beurt weer deelt met zijn of haar netwerk.
  • Maak via de klant zichtbaar wat je doet. Het succesverhaal uit de proeftuin zal nog meer interesse wekken met een tevreden klant als ambassadeur.

Hoe heeft Mike van Holsteijn Healthcoin op de markt gebracht? Hij vertelt het in de video.

Wapenfeiten

Heeft al 7500 licenties verkocht om bewoners in 5 regio’s gezonder te krijgen. Van de deelnemers geeft 89% aan zijn of haar gezonde doel te behalen dankzij Healthcoin.

Wat is het precies?

De gezonde munt die je kunt verdienen door gezond gedrag: bewegen, voeding, rust, mentaal en sociaal. Je kunt je gestelde doel en gedrag bijhouden aan de hand van de Healthcoin GO app op je telefoon. Datgene wat goed voor je is, wordt beloond met coins die je kan inwisselen voor een gezonde beloning in de shop. Na twee weken genoeg stappen zetten kun je bijvoorbeeld al gratis naar het zwembad. Het geeft je dus inzicht, maar het is ook een spel en een beloning.’

Hoe is het idee ontstaan?

‘Nederlanders zijn kampioen zitten met gemiddeld 7,4 uur per dag. Zelf zat ik bijna 11 uur per dag en was tegelijkertijd in therapie voor mijn rug. Ik heb toen een wearable aangeschaft en merkte dat ik al bewuster ging bewegen door het inzicht dat ik kreeg. Daarnaast werd mijn omgeving ingeschakeld. Mijn kinderen keken mee en hielden zich zeker niet stil als het stappendoel nog niet was behaald. Mijn klachten verdwenen en bij de fysio ben ik al twee jaar niet meer geweest. Maar hoe pas je je gedrag duurzaam aan? Door continu te belonen en gezondheid een spel te maken. Met de opkomst van nieuwe digitale betaalmiddelen als de bitcoin en de opmars van wearable technology ontstond er een nieuw idee: de Healthcoin.’

"Daag jezelf uit om scherp te zijn op de vraag: waar zit onze toegevoegde waarde. Wat is goed voor de klant, wat is goed voor ons?"

Wat kost het?

‘We rekenen af op gebruik. Als je als regio, gemeente of werkgever gebruik wilt maken van Healthcoin betaal je in de basis 10 euro per persoon per jaar voor een licentie vanaf 5.000 gebruikers. Daarnaast faciliteren we je bij de lancering of het aanmoedigen van het gebruik van de app tegen een standaard uurtarief.’

Hoe kom je aan klanten?

‘We werken samen met regionale overheidsorganisaties die als doel hebben een gezondere regio te creëren en met werkgevers die actief willen werken aan de duurzame inzetbaarheid van hun medewerkers. Van scholen tot gemeenten en werkgevers. Maar ook met lokale ondernemers zoals de fietsenmaker waar de Healthcoin-spaarder een fiets met korting kan kopen van de verdiende coins. Sommige werkgevers sponsoren het restbedrag waardoor de fiets geheel gratis is. We starten alleen een samenwerking als de regio of de werkgever ook echt zelf een bijdrage levert omdat zij intrinsiek gemotiveerd is. Bij iedere potentiële klant testen we het product op een aansprekende manier. Zo bewijs je dat het werkt!’

Wat zijn je toekomstplannen?

‘We blijven continu kritisch kijken naar ons verdienmodel en naar ons product. Met de release van Healthcoin Go maken we nog slimmer gebruik van de data via artificial intelligence. We kunnen je een nog beter gedragsveranderend advies geven. Ook experimenteren we met de mogelijkheid om als gebruiker Healthcoins te verdienen wanneer je jouw data deelt. Net zoals je geld kunt verdienen door mee te doen aan enquêtes. Arbo, farma, zorginstellingen en onderzoeksinstituten hebben interesse getoond. Daarbij zien we kansen om de ‘winst’ te delen met zorgverzekeraars of werkgevers als we aantoonbaar gezondheidswinsten behalen.’

Zo kreeg juriste Charlotte Meindersma meer klanten via social media
Zo kreeg juriste Charlotte Meindersma meer klanten via social media

Meer Uitblinkers

Ben jij de volgende uitblinker?

Blink jij ook uit in ondernemen? Meld je aan en word Uitblinker van de week. We leren graag van je.